Spring naar bijdragen

Twijfelliederen in Opwekking


Aanbevolen berichten

Website Goedgelovig.nl heeft de tekst en muziek van acht ‘twijfelliederen’ aangeleverd voor mogelijke opname in de bekende Opwekkingsbundel. "De Opwekkingsbundel staat vol met opgewekte prijs-de-Heer-liedjes, voel-je-goed-samenzangwijsjes en vreugdevolle dankoffertjes. Je krijgt de indruk dat het geloofsleven van de evangelische christen elke dag over rozen gaat en nauwelijks strijd en twijfel kent," aldus Goedgelovig. "Wij vinden dat er in de Opwekkingsbundel ook een aantal twijfelliederen moeten komen." Lezers van de website leverden de afgelopen maanden tientallen doorleefde en soms hilarische liedteksten aan, waarvan er uiteindelijk acht op muziek zijn gezet.

“We zijn onder de indruk van de creativiteit en spontane muzikale samenwerking van onze lezers,†schrijft Goedgelovig. “Als online experiment in crowdsourcing en cocreation is het meer dan geslaagd.†Een commissie van Stichting Opwekking zal de twijfelliederen dit najaar beoordelen voor eventuele opname in de bundel van 2012. Criteria daarvoor zijn onder meer bijbelgetrouwheid, meezingbaarheid en afstemming van tekst en muziek.

De acht ingediende twijfelliederen zijn nu al op de website te lezen en te horen. “Je kunt de mp3’s gewoon downloaden voor je ipod,†aldus Goedgelovig. “Bijzonder is dat ook een bekend gedicht van Reve - Dagsluiting - voor het eerst op muziek is gezet.â€

Goedgelovig leverde al eens eerder een bijdrage aan het Opwekkingsgenre. Vier jaar geleden schreef de website een prijsvraag uit voor het ontbrekende nummer 666, dat destijds door Opwekking werd overgeslagen. De uitkomst van deze competitie was een bijzonder praisenummer dat nog steeds op de site is te downloaden.

http://www.goedgelovig.nl

Goedgelovig.nl werd in 2007 opgericht als Neerlands eerste 'christelijk-satirische' website. In 2008 ontving de site de Gouden Webfish Award van de IKON en PKN. Met gemiddeld 150.000 bezoekjes per maand is Goedgelovig het meest actieve christelijke weblog in het Nederlandse taalgebied. Momenteel verlenen 15 columnisten en tekenaars hun medewerking aan de site.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben helemaal niet erg positief over de opwekkingsliederen, maar aan twijfelliederen heeft niemand iets. Twijfel is het tegenovergestelde van geloof en het gaat niet samen met een christenleven.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:23 Voorwaar, Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt geschiedt, het zal hem geschieden.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Twijfel is iets wat veel christenen wel meemaken. En het kan ook iets goeds zijn, zeker als je begint te twijfelen over iets wat wellicht niet klopt. Soms is het ook goed om even je zekerheden te verliezen.

En dan is het ook wel prettig dat je niet de mislukte christen bent maar herkenning vindt, dat het ook een deel van het geloofsleven is. Dat is ook het mooie van de psalmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben helemaal niet erg positief over de opwekkingsliederen, maar aan twijfelliederen heeft niemand iets. Twijfel is het tegenovergestelde van geloof en het gaat niet samen met een christenleven.

Dus Petrus had geen christenleven?

Ik snap best wat je wilt zeggen hoor Eulogía, en het is ook mooi. Maar niet realistisch. God is er ook als wij het even niet weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Twijfel is iets wat veel christenen wel meemaken. En het kan ook iets goeds zijn, zeker als je begint te twijfelen over iets wat wellicht niet klopt. Soms is het ook goed om even je zekerheden te verliezen.

En dan is het ook wel prettig dat je niet de mislukte christen bent maar herkenning vindt, dat het ook een deel van het geloofsleven is. Dat is ook het mooie van de psalmen.

De psalmen zijn geschreven in een tijd dat het volmaake Offer van Christus nog niet was volbracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben helemaal niet erg positief over de opwekkingsliederen, maar aan twijfelliederen heeft niemand iets. Twijfel is het tegenovergestelde van geloof en het gaat niet samen met een christenleven.

Dus Petrus had geen christenleven?

Ik snap best wat je wilt zeggen hoor Eulogía, en het is ook mooi. Maar niet realistisch. God is er ook als wij het even niet weten.

God is er zeker als gelovigen het even niet weten. Hij is er als gelovigen het wel weten en Hij is er als gelovigen het niet weten.

Wat bedoel je met 'Dus Petrus had geen christenleven?' ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen hij Jezus verloochende, zijn fout erkende, onzeker was, zich miserabel voelde, maar weer ging vissen en uiteindelijk weer bij Jezus mocht komen.

Aangezien jij zegt dat twijfel geen plaats heeft in een christenleven...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen hij Jezus verloochende, zijn fout erkende, onzeker was, zich miserabel voelde, maar weer ging vissen en uiteindelijk weer bij Jezus mocht komen.

Aangezien jij zegt dat twijfel geen plaats heeft in een christenleven...

Dat was voordat hij was gedoopt in de Heilige Geest (pinksteren).

Dan kun je inderdaad niet meer twijfelen... :?

Petrus was daarna nog steeds mens hoor. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen hij Jezus verloochende, zijn fout erkende, onzeker was, zich miserabel voelde, maar weer ging vissen en uiteindelijk weer bij Jezus mocht komen.

Aangezien jij zegt dat twijfel geen plaats heeft in een christenleven...

Dat was voordat hij was gedoopt in de Heilige Geest (pinksteren).

Dan kun je inderdaad niet meer twijfelen... :?

Petrus was daarna nog steeds mens hoor. ;)

Klopt, hij wordt later nog berispt door Paulus omdat hij uit angst voor de Joden toch weer zich afzonderde van heidenen en dus twijfelde aan zijn eigen visioen in Joppe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Twijfel is iets wat veel christenen wel meemaken. En het kan ook iets goeds zijn, zeker als je begint te twijfelen over iets wat wellicht niet klopt. Soms is het ook goed om even je zekerheden te verliezen.

En dan is het ook wel prettig dat je niet de mislukte christen bent maar herkenning vindt, dat het ook een deel van het geloofsleven is. Dat is ook het mooie van de psalmen.

De psalmen zijn geschreven in een tijd dat het volmaake Offer van Christus nog niet was volbracht.

Niet in de tijd nee.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13:8 En allen die op de aarde wonen, zullen het aanbidden, althans van wie de namen niet zijn geschreven in het boek des levens van het Lam Dat geslacht is, van de grondlegging van de wereld af.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen hij Jezus verloochende, zijn fout erkende, onzeker was, zich miserabel voelde, maar weer ging vissen en uiteindelijk weer bij Jezus mocht komen.

Aangezien jij zegt dat twijfel geen plaats heeft in een christenleven...

Dat was voordat hij was gedoopt in de Heilige Geest (pinksteren).

Dan kun je inderdaad niet meer twijfelen... :?

Petrus was daarna nog steeds mens hoor. ;)

Een mens kán wel twijfelen, maar het is beter om niet te twijfelen en God gewoon te geloven.

Petrus was daarna nog mens, maar een mens die christen is, hoeft niet te twijfelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat was voordat hij was gedoopt in de Heilige Geest (pinksteren).

Dan kun je inderdaad niet meer twijfelen... :?

Petrus was daarna nog steeds mens hoor. ;)

Klopt, hij wordt later nog berispt door Paulus omdat hij uit angst voor de Joden toch weer zich afzonderde van heidenen en dus twijfelde aan zijn eigen visioen in Joppe.

Waaruit maak je op dat hij twijfelde? En denk je dat twijfelen niet erg is en zo ja, op grond van welke Bijbeltekst?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Wij hebben nog wel 150 uitstekende liederen in de aanbieding. Bijbelgetrouw (zeker in vergelijking met veel andere opwekking), hebben hun zingbaarheid ruimschoots bewezen en bieden het hele scala aan emoties, soms zelfs in hetzelfde lied.

En géén auteursrechten!

je bent nog wat vergeten te melden: in verschillende bewerkingen van de tekst en verschillende melodieen

ook te zingen bij een organist die niet kan spelen en een gemeente die geen muzikaal gehoor heeft :):)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waaruit maak je op dat hij twijfelde? En denk je dat twijfelen niet erg is en zo ja, op grond van welke Bijbeltekst?

Hoi Eulogía, misschien dat we een verschillende verklaring hebben van wat 'twijfel' inhoudt. Graag hoor ik van jou een definitie. Mijn idee is dat twijfel bij het geloofsleven hoort. Dat klinkt misschien negatief, maar wat mij betreft is twijfelen wat je mens maakt! Zoals Jakob worstelde met God, zoals Jozef eenzaam in de gevangenis zat, zoals David moest wachten op zijn koningsschap. Allen vertrouwden op God, maar denk je dat ze nooit geweifeld hebben? Dat ze nooit naar God gegaan zijn met de vraag: 'waar bent U?' Ook de geloofsheld Abraham, geroemd in Hebreeën 11, moet jarenlang wachten op Gods belofte en kiest dan voor zijn eigen oplossing als hij het zelf niet meer mogelijk acht. Ik zeg niet dat het goed is, ik zeg niet dat het altijd heilzaam is. Ik zeg wel dat het mens-zijn is, tot in de botten.

Juist wanneer je geen twijfel mag hebben, wanneer je het angstvallig probeert te vermijden, dan gaat het knagen en ontmenselijk je jezelf.

Zoek God op, met je twijfel, zoals David deed in de psalmen. Ik weet dat er genoeg teksten zijn over je vertrouwen stellen, en dat weifelachtigen stuurloos zijn, maar dat betekent dat je je zorgen, je twijfels, etc. voor God verborgen zou moeten houden. Dat je zoveel mogelijk moet vermijden ook maar onzeker te zijn. Twijfel, scepsis, zelfspot, humor... wat mij betreft horen ze ook bij een gezond geloofsleven. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid