Spring naar bijdragen

Twijfelliederen in Opwekking


Aanbevolen berichten

Waaruit maak je op dat hij twijfelde? En denk je dat twijfelen niet erg is en zo ja, op grond van welke Bijbeltekst?

Hoi Eulogía, misschien dat we een verschillende verklaring hebben van wat 'twijfel' inhoudt. Graag hoor ik van jou een definitie. Mijn idee is dat twijfel bij het geloofsleven hoort. Dat klinkt misschien negatief, maar wat mij betreft is twijfelen wat je mens maakt! Zoals Jakob worstelde met God, zoals Jozef eenzaam in de gevangenis zat, zoals David moest wachten op zijn koningsschap. Allen vertrouwden op God, maar denk je dat ze nooit geweifeld hebben? Dat ze nooit naar God gegaan zijn met de vraag: 'waar bent U?' Ook de geloofsheld Abraham, geroemd in Hebreeën 11, moet jarenlang wachten op Gods belofte en kiest dan voor zijn eigen oplossing als hij het zelf niet meer mogelijk acht. Ik zeg niet dat het goed is, ik zeg niet dat het altijd heilzaam is. Ik zeg wel dat het mens-zijn is, tot in de botten.

Juist wanneer je geen twijfel mag hebben, wanneer je het angstvallig probeert te vermijden, dan gaat het knagen en ontmenselijk je jezelf.

Zoek God op, met je twijfel, zoals David deed in de psalmen. Ik weet dat er genoeg teksten zijn over je vertrouwen stellen, en dat weifelachtigen stuurloos zijn, maar dat betekent dat je je zorgen, je twijfels, etc. voor God verborgen zou moeten houden. Dat je zoveel mogelijk moet vermijden ook maar onzeker te zijn. Twijfel, scepsis, zelfspot, humor... wat mij betreft horen ze ook bij een gezond geloofsleven. :)

Ik geloof dat twijfel van de duivel komt, net als zonde, ziekte, armoede enz. . De duivel kan wel aankomen met deze dingen bij een gelovige en proberen twijfel te zaaien in het hart van de gelovige, maar het is aan de gelovige om het hart te bewaken en geen ruimte te geven aan die twijfel.

Er zijn voorbeelden van gelovigen in de Bijbel die twijfelden, zondigden, ziek werden of arm werden, maar dat was niet Gods bedoeling. Het is aan de gelovige om twijfel, zonde, ziekte en armoede te weerstaan.

Deze dingen maken je geen mens. Deze dingen maken je wel een mens zoals die in de wereld is, maar ze hebben niets te maken met gelovigen in het koninkrijk van God.

Toen Petrus geloofde, liep hij op het water. Toen hij begon te twijfelen, begon hij te zinken. Het was Jezus' bedoeling dat hij zou blijven lopen op het water en het was niet Zijn bedoeling dat Petrus zou gaan twijfelen en zou zinken.

Nadat Adam en Eva hadden gezondigd, kwam er twijfel in de mensheid, maar nadat Jezus het offer had volbracht, hoefden gelovigen niet meer overheerst te worden door twijfel, maar is het aan de gelovige om te heersen over twijfel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie ben je aan het overtuigen jezelf of ons?

We hebben nu ongeveer 10.000 keer kunnen lezen dat jij echt niet twijfelt, de enige reden waarom je dat doet is omdat je twijfelt. In bijna elke topic komt dit weer aan de orde te pas en te onpas, herhaling op herhaling. Het forum gaat er kapot aan, voor mij is reageren al nauwelijks een optie meer en dat geldt voor meerdere mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie ben je aan het overtuigen jezelf of ons?

We hebben nu ongeveer 10.000 keer kunnen lezen dat jij echt niet twijfelt, de enige reden waarom je dat doet is omdat je twijfelt. In bijna elke topic komt dit weer aan de orde te pas en te onpas, herhaling op herhaling. Het forum gaat er kapot aan, voor mij is reageren al nauwelijks een optie meer en dat geldt voor meerdere mensen.

Ik ben mezelf niet aan het overtuigen en ik ben anderen ook niet aan het overtuigen. Ik zeg alleen de Bijbel na en zeg daarmee God na. (Belijden=homologia (Oud Grieks, NT)=God napraten). Ik twijfel niet. Je verzint weer iets wat niet het geval is (. Projectie?). Wil je niet voor meer mensen spreken, maar voor jezelf spreken? Aan mijn posts is nog nooit een forum kapot gegaan. 'Te pas en te onpas, herhaling op herhaling' maak jij jouw meningen openbaar en maken anderen hun mening kenbaar. Er is dus geen verschil. Iedereen heeft het recht om zijn/haar meningen/geloof te uiten. Kan je nu weer stoppen met kritiek leveren op mij of evangelischen en weer ontopic gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is twijfel nog steeds zo fout wanneer je, als christen met je twijfels, vragen en onzekerheden naar God gaat?

Ligt het er niet aan wat je er mee doet, in plaats van het kale feit dat het bestaat?

Er is ook veel ziekte en ellende op de wereld. Ik heb jou, Eulogía, vaak horen zeggen dat dit niet van God komt, maar van de duivel. Maar hoeveel mensen zijn er geweest, die juist door hun ellende op zoek zijn gegaan en God hebben gevonden?

Niet het feit dat het er is maakt dat het 'goed' of 'slecht' is, maar wat je er mee doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is twijfel nog steeds zo fout wanneer je, als christen met je twijfels, vragen en onzekerheden naar God gaat?

Ligt het er niet aan wat je er mee doet, in plaats van het kale feit dat het bestaat?

Er is ook veel ziekte en ellende op de wereld. Ik heb jou, Eulogía, vaak horen zeggen dat dit niet van God komt, maar van de duivel. Maar hoeveel mensen zijn er geweest, die juist door hun ellende op zoek zijn gegaan en God hebben gevonden?

Niet het feit dat het er is maakt dat het 'goed' of 'slecht' is, maar wat je er mee doet.

Er zijn mensen die juist door ellende op zoek zijn naar God en Hem hebben gevonden, maar er zijn ook mensen die door ellende God vaarwel hebben gezegd.

Het draait er inderdaad om hoe je omgaat met twijfels. Sommigen blijven in die twijfels en nemen die twijfels aan, terwijl anderen die twijfels verwerpen en blijven geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie ben je aan het overtuigen jezelf of ons?

We hebben nu ongeveer 10.000 keer kunnen lezen dat jij echt niet twijfelt, de enige reden waarom je dat doet is omdat je twijfelt. In bijna elke topic komt dit weer aan de orde te pas en te onpas, herhaling op herhaling. Het forum gaat er kapot aan, voor mij is reageren al nauwelijks een optie meer en dat geldt voor meerdere mensen.

Ik ben mezelf niet aan het overtuigen en ik ben anderen ook niet aan het overtuigen. Ik zeg alleen de Bijbel na en zeg daarmee God na. (Belijden=homologia (Oud Grieks, NT)=God napraten). Ik twijfel niet. Je verzint weer iets wat niet het geval is (. Projectie?). Wil je niet voor meer mensen spreken, maar voor jezelf spreken? Aan mijn posts is nog nooit een forum kapot gegaan. 'Te pas en te onpas, herhaling op herhaling' maak jij jouw meningen openbaar en maken anderen hun mening kenbaar. Er is dus geen verschil. Iedereen heeft het recht om zijn/haar meningen/geloof te uiten. Kan je nu weer stoppen met kritiek leveren op mij of evangelischen en weer ontopic gaan?

Iedereen heeft recht op zijn mening maar niet om zijn mening 10.000 keer te herhalen in topics die NIET gaan over gezondheid in combinatie met geloof en twijfel, net als een braille bijbel niet over gezondheid gaat en de bijbel interpreteren ook niets met gezondheid te maken heeft. Ik heb het voorlopig hier wel gezien, de crew heeft geen zin om in te grijpen.

Overigens is het gewoon basis psychologie dat degene die het hardst en het vaakst ergens van roepen dat ze er zeker van zijn het meest onzeker zijn. Simpel en ook wetenschappelijk onderbouwd, zoek maar op google.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie ben je aan het overtuigen jezelf of ons?

We hebben nu ongeveer 10.000 keer kunnen lezen dat jij echt niet twijfelt, de enige reden waarom je dat doet is omdat je twijfelt. In bijna elke topic komt dit weer aan de orde te pas en te onpas, herhaling op herhaling. Het forum gaat er kapot aan, voor mij is reageren al nauwelijks een optie meer en dat geldt voor meerdere mensen.

Ik ben mezelf niet aan het overtuigen en ik ben anderen ook niet aan het overtuigen. Ik zeg alleen de Bijbel na en zeg daarmee God na. (Belijden=homologia (Oud Grieks, NT)=God napraten). Ik twijfel niet. Je verzint weer iets wat niet het geval is (. Projectie?). Wil je niet voor meer mensen spreken, maar voor jezelf spreken? Aan mijn posts is nog nooit een forum kapot gegaan. 'Te pas en te onpas, herhaling op herhaling' maak jij jouw meningen openbaar en maken anderen hun mening kenbaar. Er is dus geen verschil. Iedereen heeft het recht om zijn/haar meningen/geloof te uiten. Kan je nu weer stoppen met kritiek leveren op mij of evangelischen en weer ontopic gaan?

Iedereen heeft recht op zijn mening maar niet om zijn mening 10.000 keer te herhalen in topics die NIET gaan over gezondheid in combinatie met geloof en twijfel, net als een braille bijbel niet over gezondheid gaat en de bijbel interpreteren ook niets met gezondheid te maken heeft. Ik heb het voorlopig hier wel gezien, de crew heeft geen zin om in te grijpen.

Overigens is het gewoon basis psychologie dat degene die het hardst en het vaakst ergens van roepen dat ze er zeker van zijn het meest onzeker zijn. Simpel en ook wetenschappelijk onderbouwd, zoek maar op google.

Jij herhaalt jouw mening 10.000 keer, namelijk dat je een hekel hebt aan mij en evangelischen in het algemeen. Dit topic gaat over geloof en twijfel en dat heeft alles te maken met zonde, gezondheid, armoede enz. . Lees de Bijbel er maar op na. Moet je nu elke keer die braille-Bijbel erbij halen? De braille-Bijbel gaat wel over gezondheid. Het is jammer dat de crew geen zin heeft in ingrijpen, anders zou de crew wel wat doen aan jouw voortdurende bashen. Ik kan geen andere reden verzinnen waarom je op Credible bent. Ik heb je niet anders zien doen.

Ik heb dan ook problemen met psychologen, omdat ze van mening zijn dat groen je lievelingskleur is als je voortdurend aangeeft dat blauw je lievelingskleur is. Het is je reinste onzin om zoiets te beweren. Als blauw je lievelingskleur is, is blauw je lievelingskleur en blijf je dat ook aangeven en is een andere kleur niet je lievelingskleur. Als je anders beweert, is je verstand vertroebeld door de onzin in de wereld. Nu weer BOT?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Twijfel op zich komt niet van God. Toch is het, zoals eerder gezegd, wel menselijk. Met je twijfel naar God gaan, is zeker noodzakelijk, maar om nu in de kerk liedjes te gaan zingen waarmee je je twijfel uitdraagt.... Tenzij je in je lied ook die twijfel bij God brengt en Hem vraagt je Zijn zekerheid te geven.

@eulogia @quest Waar ik niet aan twijfel, is dat jullie het niet met elkaar eens zijn. Waar ik wel aan twijfel, is of jullie 'feedback' op elkaar uit Christelijke naastenliefde gegeven wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Twijfel op zich komt niet van God.

Ook niet als je twijfelt over dingen die je voor waar aan nam en het niet zijn?

Dat is een goede vraag. Zelf heb ik het wel meegemaakt, dat God mij liet inzien dat mijn mening over zaken moest worden bijgesteld. Waar ik soms aan twijfelde, was dan of het echt wel God was die tot me sprak. Gebed en het lezen van Zijn woord haalt bij mij de twijfel altijd weg. Dit zou misschien kunnen betekenen, dat God mijn twijfel gebruikt om mij tot nieuwe inzichten te brengen. Ik denk echter, dat de twijfel opzich niet van God komt, maar zoals alles gebruikt God ook de twijfel ten goede voor wie hem liefhebben. Wat ik met mijn statement iig niet bedoelde, was dat je als christen alles weet en nooit je mening hoeft bij te stellen. De bijbel zegt echter niet, dat de Geest twijfel brengt over zonde, gerechtigheid en oordeel, maar dat de Geest OVERTUIGT van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Twijfel op zich komt niet van God.

Ook niet als je twijfelt over dingen die je voor waar aan nam en het niet zijn?

Dat is een goede vraag. Zelf heb ik het wel meegemaakt, dat God mij liet inzien dat mijn mening over zaken moest worden bijgesteld. Waar ik soms aan twijfelde, was dan of het echt wel God was die tot me sprak. Gebed en het lezen van Zijn woord haalt bij mij de twijfel altijd weg. Dit zou misschien kunnen betekenen, dat God mijn twijfel gebruikt om mij tot nieuwe inzichten te brengen. Ik denk echter, dat de twijfel opzich niet van God komt, maar zoals alles gebruikt God ook de twijfel ten goede voor wie hem liefhebben. Wat ik met mijn statement iig niet bedoelde, was dat je als christen alles weet en nooit je mening hoeft bij te stellen. De bijbel zegt echter niet, dat de Geest twijfel brengt over zonde, gerechtigheid en oordeel, maar dat de Geest OVERTUIGT van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Twijfel op zich komt niet van God.

Ook niet als je twijfelt over dingen die je voor waar aan nam en het niet zijn?

Dat is een goede vraag. Zelf heb ik het wel meegemaakt, dat God mij liet inzien dat mijn mening over zaken moest worden bijgesteld. Waar ik soms aan twijfelde, was dan of het echt wel God was die tot me sprak. Gebed en het lezen van Zijn woord haalt bij mij de twijfel altijd weg. Dit zou misschien kunnen betekenen, dat God mijn twijfel gebruikt om mij tot nieuwe inzichten te brengen. Ik denk echter, dat de twijfel opzich niet van God komt, maar zoals alles gebruikt God ook de twijfel ten goede voor wie hem liefhebben. Wat ik met mijn statement iig niet bedoelde, was dat je als christen alles weet en nooit je mening hoeft bij te stellen. De bijbel zegt echter niet, dat de Geest twijfel brengt over zonde, gerechtigheid en oordeel, maar dat de Geest OVERTUIGT van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Misschien kan ook onderscheid worden gemaakt tussen hoe de wereld het woord twijfel gebruikt en hoe het woord twijfel in de Bijbel wordt gebruikt.

Ik weet bijvoorbeeld in heel veel dingen nog niet hoe God mijn leven gaat leiden. Ik weet wel in een grote lijn Gods plan met mijn leven, maar ik weet nog niet de details. Heel vaak weet ik nog niet wat God in een bepaalde situatie met mij wil. Dan twijfel ik niet, maar blijf gewoon op dezelfde manier doorleven als ik al deed, totdat ik zekerheid/geloof heb om iets op een andere manier te gaan doen. God wil dat gelovigen dingen in geloof doen.

Ik kan ook best wel eens twijfelen over wat ik de volgende dag zal gaan eten, maar dat is geen geloofskwestie. Ik geloof dat God zieken gezond wil maken, armen voorspoedig wil maken, ongelukkigen gelukkig wil maken enz. . Daar twijfel ik niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan ook best wel eens twijfelen over wat ik de volgende dag zal gaan eten, maar dat is geen geloofskwestie.

Ik denk niet, dat iemand in deze discussie dat soort twijfel bedoelt. Om terug te gaan naar het oorspronkelijke onderwerp: goedgelovig.nl was vast niet op zoek naar liedjes, waarin de schrijver/zanger zich afvraagt wat hij morgen zal gaan eten.

Als ik, reagerend op dit onderwerp, spreek over twijfel dan heb ik het daarom ook uitsluitend over geloofsquesties.

Maar ging er eigenlijk vanuit dat dat vanzelfsprekend was.........

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan ook best wel eens twijfelen over wat ik de volgende dag zal gaan eten, maar dat is geen geloofskwestie.

Ik denk niet, dat iemand in deze discussie dat soort twijfel bedoelt. Om terug te gaan naar het oorspronkelijke onderwerp: goedgelovig.nl was vast niet op zoek naar liedjes, waarin de schrijver/zanger zich afvraagt wat hij morgen zal gaan eten.

Als ik, reagerend op dit onderwerp, spreek over twijfel dan heb ik het daarom ook uitsluitend over geloofsquesties.

Maar ging er eigenlijk vanuit dat dat vanzelfsprekend was.........

O.k. voor de duidelijkheid wilde ik toch even dat onderscheid maken, maar als zou blijken dat iedereen hier over hetzelfde praat, kunnen we dat in ieder geval duidelijk krijgen voor de discussie.

Een probleem met een heel groot deel van de christenen op aarde -wat ook terugkomt in deze discussie- is dat christenen vaak heel laag over zichzelf denken. Het is menselijk om te twijfelen, maar christenen zijn nauwelijks mensen. Het is Goddelijk om niet te twijfelen (God twijfelt niet en Jezus Christus twijfelt niet) en de rechtvaardige mens is bijna goddelijk gemaakt. Het is heel menselijk voor de onbekeerde mens om te twijfelen, maar het is de gerechtvaardigde mens, die bijna goddelijk is, die niet hoeft niet te twijfelen.

Na de zondeval en vóór Jezus' offer was het niet zo heel raar om te twijfelen, maar sinds het offer van Christus is twijfel niet meer nodig. Ook vóór Christus' offer waren er geloofshelden in het OT die een leven leefden van geloof in plaats van een leven leefden van twijfel, maar nu is er een leven voor christenen dat niet meer samen hoeft te gaan met twijfel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@eulogia Natuurlijk maakt Christus ons vrij van zonde (en dus ook van twijfel). Tegelijkertijd spreekt de bijbel echter over zaken als 'wetloop' en 'geestelijke strijd'. Die termen duiden erop, dat het allemaal niet vanzelf gaat: het zal moeite kosten, om zo te leven als God dat van ons vraagt. Twijfel is dus ook voor een wedergeboren Christen onontkoombaar. Dat wil niet zeggen dat we ons er bij neer moeten leggen, integendeel: we moeten er biddend mee naar God. Maar totdat Jezus terug komt, zullen wij telkens strijd hebben met onze zondige natuur. Lees romeinen 7 maar eens, waarin Paulus vertelt, dat hoewel hij het goede wil doen, het kwade toch steeds weer omhoog komt.

Ook vertelt de bijbel ons, dat wij in God's handen zijn, zoals klei is in de handen van de pottenbakker (Jer 18:6). Daarvoor is wel onze bereidheid nodig, om gekneed te worden. Wanneer wij er vanuit gaan, dat we alles al weten, omdat we wedergeboren zijn, geven we God ook niet de mogelijkheid ons te corrigeren. Pottenbakken is een proces....!

Link naar bericht
Deel via andere websites
@eulogia even een off-topic vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe lang is het geleden dat jij tot bekering bent gekomen?

Zo'n twintig jaar geleden.

ok, da's best een hele lange tijd. Had trouwens nog wel op je laatste reactie gereageerd, maar om de één of andere reden wordt mijn reactie alleen weergegeven, wanneer je de berichtweergave sorteert, zoals ik in mijn bericht van 21.44 beschrijf..?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid