Spring naar bijdragen

Omstreden kruisbeeld verplaatst


Aanbevolen berichten

In het Abdijmuseum van Koksijde in België trekt een groot wit kruis, samengesteld uit penissen, de aandacht. Kunst moet confronteren, vindt de maker Peter Depelchin. De gemeente wilde klagers voor zijn en zocht een andere plek voor het beeld.

Het kruisbeeld is van de hand van Peter Depelchin, een jonge kunstenaar uit Beauvoorde. Het kunstwerk 'Trojka, Triumviraat, Heilige Drievuldigheid' maakt deel uit van Seepoint, een beelden- en poëzieroute georganiseerd door de dienst Cultuur van Koksijde.

"Op het eerste gezicht is dit beeld niets anders dan drie fallussen en twee teelballen eronder", zegt kunstenaar Peter Depelchin. "Maar er zit veel meer achter. Kunst moet voor mij kritisch, ironisch, spottend zijn. Jeroen Bosch en Pieter Breugel zijn twee van mijn grote voorbeelden. Hoorns en fallussen zijn motieven die vaak in mijn kunstwerken voorkomen. In dit geval refereren ze aan de machtspositie van de kerk. De witte kleur is een ironische verwijzing naar haar zogenaamde zuiverheid en maagdelijkheid. Ik heb het kruis op een grote zwarte sokkel gezet. Mijn kunst wil het publiek confronteren", zegt Peter Depelchin.

Het beeld stond eerst op de plaats waar de ruïne van de abdijkerk zich bevindt. "Het stond daar heel mooi, vind ik", vervolgt Depelchin. Maar het gemeentebestuur dacht er anders over. "Wij hebben het verplaatst, na ruggespraak met het Genootschap van de Gelukzalige Idesbaldus. We willen niemand choqueren."

Het beeld van Depelchin staat nu in de monnikenrefter. In tegenstelling tot de kerk is dat geen sacrale ruimte.

Bron: Nieuwsblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze man heeft denk ik weinig van Jeroen Bosch begrepen als dit werk naar zijn voorbeeld gemaakt zou moeten zijn. Bosch was een jansenist en een zeer scrupuleus gelovige die met zijn werken de zonde van de wereld wilde aanklagen. Hij zou zeker geen religieuze symbolen perverteren om de kerk aan te klagen.

Dit soort pretentieuze babbelkouzen zijn altijd een beetje aanmatigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen wonder dat veel mensen niets (meer) ophebben met de kunstwereld, met zulke wansmakelijke fratsen. Leer eerst maar weer eens échte kunst te maken en de grootmeesters daarin écht te eerbiedigen en niet zo schandalig te misbruiken voor eigen doeleinden, dan praten we daarna wel weer verder...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kunst moet confronteren aldus de 'kunstenaar'. Laten we dit beeld (of een iets kleiner replica) eens anaal inbrengen bij de kunstenaar en vervolgens de beelden tentoonstellen in het kader van confronterende kunst. Dat zou pas confronterend (en dus schijnbaar heel goed en kunstachtig) zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op vrijdag 22 juli 2011 07:41:41 schreef Thorgrem het volgende:

Kunst moet confronteren aldus de 'kunstenaar'. Laten we dit beeld (of een iets kleiner replica) eens anaal inbrengen bij de kunstenaar en vervolgens de beelden tentoonstellen in het kader van confronterende kunst. Dat zou pas confronterend (en dus schijnbaar heel goed en kunstachtig) zijn.

Soms denk ik dat je een paar eeuwen te laat geboren bent. Ik denk dat een carrière bij de Spaanse Inquisitie prima bij je zou passen. widegrin.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verhaal heeft een vervolg gekregen:

link

Tja, hoewel ik geen voorstander ben van het vernielen van kunst (al moet ik zeggen dat me als kunst-leek de kunstzinnigheid hiervan ontgaat) moet hij ook niet zielig gaan doen als hij als doel heeft te provoceren en er dan mensen zijn die zich vervolgens laten provoceren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid