Spring naar bijdragen

Bisschoppen hekelen politieke heksenjacht


Aanbevolen berichten

Op woensdag 22 december 2010 12:53:29 schreef RaiN het volgende:

[...]

gelukkig zijn er hier anderen die wel menen de wijsheid in pacht te hebben...

wel typisch trouwens, het zijn altijd bepaalde mensen die al snel beginnen met \"je weet niet waar je over praat.\"

Heeft de kerk wel of niet, mensen van het leven beroofd?? dat is de vraag, ja of nee?

Ik heb je enkele handreikingen gegeven om je kennis uit te breiden, daar mak je zichtbaar geen gebruik van. En dus is het de moeite niet waard om er meer tijd en energie in te steken. Sommigen willen niet leren. Typisch trouwens dat dat altijd bepaalde mensen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 22 december 2010 12:59:18 schreef RaiN het volgende:

hoort een kerk de wereld te volgen of God?

De Kerk moet God volgen.

Heb je mijn post wel begrepen?

Ik leg net uit dat 'gij zult niet doden' in de bijbel niet op oorlog en rechtspraak van overheden slaat in de bijbel, aangezien er doodstraffen in dat zelfde bijbelboek beschreven staan. En dus dat de kerk een juridische basis in de middeleeuwen had en ook erkend werd als een legitieme rechtbank en vonnissen doorgaans door de wereldlijke overheid werden uitgevoerd.

Ergo: wat je dus schreef over 'gij zult niet doden' had hier geen betrekking op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens, even voor de goede orde. Ik heb de indruk dat hier mensen zijn die aanklager/rechtertje willen zijn over een niet nader te noemen kerkgenootschap. Om verwarring te voorkomen: ik voel me niet geroepen advocaat te gaan spelen. Ik hang hoogstens de historicus uit die wat nuance tracht te brengen. En een ding waar ik graag nuance in tracht te brengen is als mensen generaliseerde vertekende informatie inbrengen met als doel om met een 21e eeuw een oordeel uit te spreken over gebeurtenissen van eeuwen geleden. En dat is heel makkelijk vanuit de 21e eeuw en daarmee de totale historische context te vergeten. Dat is niet goed praten maar een stukje historisch besef. Maar mensen die rechtertje willen spelen moeten dat vooral doen, dat zal over hen ook gedaan worden vroeg of laat. Verder ben ik blij dat ik geen last heb van de inquisitie en vind ik wat daar gebeurde verkeerd. Dat moet ook niet goed gepraat worden. Het is een zwarte bladzijde uit de geschiedenis. Maar pas maar wel op, over 500 jaar staan wij ook op één van de zwartste bladzijden van de geschiedenis, een periode waar men een industrie heeft ontwikkeld om een volk mee uit te moorden en waar men hun rijkdom uit het westen dankte aan de arme landen in de wereld en waar consumenten vrolijk van profiteerden. Maar goed, ook dat maakt praktijken van Spaanse inquisitie niet minder goed, idem voor protestantse dorpelingen die arme vrouwtjes gingen ombrengen omdat ze een heks zou zijn. En dat mag je natuurlijk vinden. Als geschiedenis nut heeft, dan is dat je er van zou kunnen leren en proberen de fouten in het verleden te voorkomen.

Wat ik overigens wel kwalijk vindt is mensen of gemeenschappen veroordelen op grond van wat een aantal leden ooit eeuwen en eeuwen geleden gedaan hebben en elke keer oude koeien uit de sloot halen om de mensen die er niks mee te maken hebben daarmee steeds zwart te maken. En dat proef ik wel eens in dit soort discussies. Dat katholieken bijvoorbeeld scheef aangekeken worden omdat er in Spanje 500 jaar geleden er een groep godsdienstfanaten waren die daar groepen en mensen zaten te vervolgen. Dat vind ik discriminerend en wel heel kwalijk. Alle westerse christenen hebben hun wortels in die zelfde kerk zitten en er zijn ook wel mensen die het gehele christendom op die zelfde manier benaderen, in feite lopen christenen die dat doen ook een oordeel over zichzelf af te kondigen. Met kerkje bashen bash je jezelf vooral.

Maar goed, dit is mijn laatste post bij dit frontpage artikel. Voor discussies hebben we een heel forum, dus mocht iemand door willen discussiëren raad ik aan op dat forum te posten. Want dat forum bestaat er om een reden. Hier op de frontpage posten is natuurlijk wel heel veilig, want dan weet je als poster dat er geen enge post van Olorin te verwachten is en er gelukkig geen enge kritiek zal komen. knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid