Spring naar bijdragen

Mogelijke verklaring voor wonder Exodus


Aanbevolen berichten

[preview]Mozes heeft de Rode Zee wellicht niet gescheiden, maar een sterke oostenwind kan het water hebben teruggedreven zoals de Bijbel en de Koran beschrijven.[/preview] Dat blijkt uit computersimulaties van het Amerikaanse National Center for Atmospheric Research NCAR en de Universiteit van Colorado in Boulder.

De studie bekeek hoe wind het water beïnvloedt. "De simulaties komen vrij nauwkeurig overeen met de beschrijving in bijbelboek Exodus," zei coördinator Carl Drews van NCAR dinsdag. "Het scheiden van zeeën kan worden verklaard door vloeistofdynamiek. De wind beweegt het water zodanig dat er een veilige passage ontstaat tussen de twee delen. En het water vloeit daarna abrupt weer samen."

Religieuze teksten beschrijven hoe Mozes de zee in tweeën deelde, zodat het volk van Israël veilig uit Egypte kon vluchten. Toen het water later samenvloeide, verdronken de drieduizend achtervolgende soldaten van de Egyptische farao.

Het team onderzoekers stelden een mogelijke locatie vast voor de legendarische overtocht. Ze hanteerden verschillende landformaties die konden bestaan en misschien leidden tot de scheiding van de zee. Het model vereist een U-vorm van de rivier Nijl en een ondiepe lagune langs de kustlijn. Het toont dat het water uiteen gedreven kan worden als de wind twaalf uur lang met 100 kilometer per uur over het water blaast.

"Deze landbrug is dan drie à vier kilometer lang en vijf kilometer breed. Het blijft vier uur open," schrijven de onderzoekers in de Public Library of Science PLoS ONE. "Mensen zijn altijd gefascineerd geweest door het verhaal in Exodus. Ze vragen zich af of het gebaseerd is op historische feiten," zei coördinator Drews. "Deze studie toont aan dat het de beschrijving van het scheidende water een basis heeft in de wetten van de fysica."

Bron: ANP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik vind het net zoiets als die 'verklaringen' voor de plagen. Het verhaal is geschiedkundig gezien onbetrouwbaar, dus hoef je om die reden geen verklaring te zoeken. En vanuit bijbels oogpunt is de verklaring dat God door een wonder een weg maakte door de zee en zo het volk hielp, dus is een natuurlijke verklaring ook niet zo relevant.

Maar goed, wel interessant natuurlijk dat de natuur kennelijk dat soort dingen zou doen op aarde, door krachtige wind dergelijke paden maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 22 september 2010 01:53:47 schreef Eulogía het volgende:

Jezus sprak tegen de storm en de storm ging liggen, Mozes sloeg met de staf op het water en het begon te stormen.

Gelovigen hebben invloed op het weer.

Bij deze wil ik graag 23 okt 2010 t/m 31 okt 2010 mooi weer bij jou bestellen. Het hoeft niet heel warm te zijn maar een temperatuur van tussen de 15 en 20 graden Celsius zou ik wel waarderen. Verder graag een matige wind en droog. Indien dat te veel gevraagd is mag het in de nachten ook wel regenen.

Hoe ga je die invloed eigenlijk aanwenden? Een soort van regendans enkel dan niet alleen voor de regen maar voor allerlei weersomstandigheden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 22 september 2010 12:17:45 schreef Olorin het volgende:

Tja, ik vind het net zoiets als die 'verklaringen' voor de plagen. Het verhaal is geschiedkundig gezien onbetrouwbaar, dus hoef je om die reden geen verklaring te zoeken. En vanuit bijbels oogpunt is de verklaring dat God door een wonder een weg maakte door de zee en zo het volk hielp, dus is een natuurlijke verklaring ook niet zo relevant.

Maar goed, wel interessant natuurlijk dat de natuur kennelijk dat soort dingen zou doen op aarde, door krachtige wind dergelijke paden maken.

Helemaal mee eens.smile.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het allemaal niet zo gruwelijk relevant. Voor fysici is het vast heel boeiend om te weten te komen dat (en hoe) zoiets mogelijk is, maar met de Bijbel heeft het weinig te maken, het verhaal gaat niet over fysica maar over God die Zijn macht aanwendt om Zijn volk te beschermen. Wat daar allemaal exact gebeurd is (en of het überhaupt gebeurd is, wat me ernstig zou verbazen) boeit me niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid