Spring naar bijdragen

Moeten Christenen altijd conservatief blijven?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Verkondigen is dan ook iets anders dan wel of niet de waarheid spreken. Als bijvoorbeeld een seriemoordenaar beweert dat de aarde rond is, dan heeft hij tóch gelijk, ondanks zijn daden. Nu wil ik zeker niet zeggen dat Ken Hovind de waarheid zou spreken, maar het argument dat dat niet zou kunnen omdat hij nu in de cel zit, is mijns inziens dus niet helemaal legitiem. Waarheid is en blijft onafhankelijk van zonde. Als bijvoorbeeld een moordende priester openlijk verkondigt dat Jezus de Zoon van God is en Hij in de Eucharistie werkelijk tegenwoordig is, dan zou hij beter met het verkondigen kunnen stoppen gezien zijn wandaden. Maar gelijk heeft hij wel.

Nee dat hoeft helemaal niet want hij kan dat niet aantonen. Meningen zijn geen feiten ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het valt mij op dat er tussen gelovigen en niet-gelovigen vooral veel discussie is omtrent de evolutietheorie. Ik vraag me nou juist af waarom het één zo nodig het andere moet ontkrachten. Ik ben Christelijk, maar toch ben ik een aanhanger van de evolutietheorie. Waarom? Omdat ik er veel over heb gelezen, gezien, gehoord en ik heb er bij mezelf over nagedacht en ik kan er de rede van inzien. Velen ontkennen het gewoon, zonder zich er ook maar enigszins in te verdiepen. Zo kwam ik laatst tijdens een dienst iemand tegen die zei dat de evolutietheorie pure waanzin was. Toen ik hem vroeg wat het inhield, moest hij mij het antwoord schuldig blijven. Het simpelweg ontkennen van de theorie siert de Christelijke gemeenschap dan ook totaal niet, vind ik.

Nog een voorbeeldje: Onderhand hebben we veel meer kennis over astronomie dan vroeger. We weten hoe talrijk en complex de sterren bijvoorbeeld zijn. Ik geloof dan ook niet dat God hen allemaal in één dag heeft geschapen. Dit betekent echter niet dat God de aarde en de sterren helemaal niet geschapen kan hebben.

Ik geloof ook dat het woord van God is verkondigd in de bijbel, maar hoe je het ook bekijkt, deze is uiteindelijk door mensenhanden geschreven. En mensen maken fouten. Het is nu 2000 jaar later. De wereld is verder gegaan. De samenleving is veranderd.

Hoe staan jullie hier tegenaan? Moeten wij Christenen altijd maar conservatief blijven?

ik denk wel dat bepaalde kerken veelal ouderwetse leerstellingen hebben,, die best eens opgepoetst kunnen worden.

nu hoeft dat niet gelijk vertaald te worden in het accepteren van de evolutie theorie,,maar,,,, en dat is persoonlijk....

als je jonge mensen enthousiast wil maken voor het geloof, zal je toch met iets moeten komen wat tegelijkertijd je eigen visie presenteert, en met iets moderns.

als bv sex voor het huwelijk en homofilie binnen de kerk wordt geaccepteerd,, ben je al een heel eind denk ik

hopelijk wordt ik niet afgebrand..hahahahhahaa (P)

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Ouderwets' is m.i. nogal subjectief. Als je als kerk enige toegevoegde waarde wilt hebben dan moet je ook niet de waarden waarvoor je staat maar meteen over boord gooien zodra het moraal veranderd. Een aspect van religie is nu net dat het een moreel-ethisch kader aanbiedt en er zelf in gelooft dat dit het beste is voor de mens. Als je dan meewaait met de tijdsgeest ondermijn je ook een stuk van de relevantie van de kerk.

Een kerk moet zichzelf vernieuwen en aansluiting zoeken bij de mens, maar het moet haar tijdloze boodschap waarom ze die aansluiting zoekt niet verzaken. En wat die tijdloze boodschap is bepalen religies zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat erom wat juist is of niet juist, wat waar is of niet waar. Elk ander woord dat je daarvoor gebruikt (ouderwets, academisch, barbaars, simplistisch, calvinistisch, etc) heeft geen enkele betekenis in het licht van wat ertoe doet. Vooral het woordje ouderwets is leuk. Een leefwijze uit de jaren vijftig vinden wij ouderwets. Een regeringsvorm uit de jaren nul vinden wij weer modern. Het tweeduizend jaar oude christendom is ouderwets. Het vijfduizend jaar oude boeddhisme is modern. Kortom, het woordje ouderwets betekent van alles, behalve dan dat iets te oud zou zijn om nu nog toe te passen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je dan meewaait met de tijdsgeest ondermijn je ook een stuk van de relevantie van de kerk.

Een kerk moet zichzelf vernieuwen en aansluiting zoeken bij de mens, maar het moet haar tijdloze boodschap waarom ze die aansluiting zoekt niet verzaken. En wat die tijdloze boodschap is bepalen religies zelf.

eens,, ,, doch,, als ze vast blijven houden aan eeuwen oude visie's krijg je alleen nog grijsharige mensen over de vloer, en zal de jeugd zijn heil gezocht hebben in new-age richtingen,, die wel moderne ideeen propageren, en ook belijden

Als je dan meewaait met de tijdsgeest ondermijn je ook een stuk van de relevantie van de kerk.

hoeft niet altijd zo te zijn, doch binnen een bepaalde grens natuurlijk,

als je als Kerk opeens vertelt dat creationisme het antwoord is op alle vragen ben je al over de grens gegaan, maar als je bv vertelt dat

Jezus je beste maat kan zijn als je Hem in je leven accepteert, en er niet toe doet wie je bent of was kom je een stuk verder

Link naar bericht
Deel via andere websites
eens,, ,, doch,, als ze vast blijven houden aan eeuwen oude visie's krijg je alleen nog grijsharige mensen over de vloer, en zal de jeugd zijn heil gezocht hebben in new-age richtingen,, die wel moderne ideeen propageren, en ook belijden

Eeuwen oude visies moet je vertalen naar de nieuwe generatie. Maar leeftijd van een visie zegt niks over de 'houdbaarheidsdatum'. Dat je je medemens niet mag vermoorden is ook een eeuwen oude christelijke visie.

hoeft niet altijd zo te zijn, doch binnen een bepaalde grens natuurlijk,

als je als Kerk opeens vertelt dat creationisme het antwoord is op alle vragen ben je al over de grens gegaan, maar als je bv vertelt dat Jezus je beste maat kan zijn als je Hem in je leven accepteert, en er niet toe doet wie je bent of was kom je een stuk verder

Dat doet het christendom ook. Althans, dat zou het moeten doen. Maar daar hoef je ook niet het moreel-etisch kader voor aan te passen, ook niet de zaken waar jij het over had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
eens,, ,, doch,, als ze vast blijven houden aan eeuwen oude visie's krijg je alleen nog grijsharige mensen over de vloer, en zal de jeugd zijn heil gezocht hebben in new-age richtingen,, die wel moderne ideeen propageren, en ook belijden

Eeuwen oude visies moet je vertalen naar de nieuwe generatie. Maar leeftijd van een visie zegt niks over de 'houdbaarheidsdatum'. Dat je je medemens niet mag vermoorden is ook een eeuwen oude christelijke visie.

hoeft niet altijd zo te zijn, doch binnen een bepaalde grens natuurlijk,

als je als Kerk opeens vertelt dat creationisme het antwoord is op alle vragen ben je al over de grens gegaan, maar als je bv vertelt dat Jezus je beste maat kan zijn als je Hem in je leven accepteert, en er niet toe doet wie je bent of was kom je een stuk verder

Dat doet het christendom ook. Althans, dat zou het moeten doen. Maar daar hoef je ook niet het moreel-etisch kader voor aan te passen, ook niet de zaken waar jij het over had.

laat ik het artikel dat net op slot is gegaan nog even aanhalen:

Re: "Het is wat" Nieuws [5]

Berichtdoor Enola Gay » 23 aug 2011 20:25

Pastoor-weigert-uitvaart-vanwege-euthanasie

triest,, geen andere woorden voor [ zei ik]

die man houdt zich stevig vast in hetgeen hij gelooft.

vroeger, toen mensen zelfmoord pleegden,, werden ze NIET begraven op heilige grond.

beide zijn voorbeelden waar je mijns inziens niet meer mee aan kan komen anno 2011.

stel dat het wel gebeurt, hebben de nabestaanden enorm veel extra verdriet.

dus wat dat betreft bedoel ik meegaan met de tijd,,

tegenwoordig worden mensen wel begraven op heilige grond,, maar het blijkt dat er toch nog geestelijken zijn die naar mijn idee een probleem hebben met euthenasie.

zelfde als dat vrouwen geen Pastoor kunnen worden, en het celibaat.

schaf dit af, maak wat reclame voor de kerk, en er zal een hele hoop nieuwe aanwas van ,, hopelijk, jonge mensen komen die warm draaien voor het geloof.

heden ten dage lopen de kerken leeg of de gemiddelde leeftijd van de kerkgangers is ouder dan 60

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid