Spring naar bijdragen

[Speltopic] Weerwolven III


Aanbevolen berichten

Midden in de nacht schrok Ingeborg wakker. Met een knal was haar deur open gegaan en donkere schimmen stormden haar kamer in. Ze schrok zich kapot maar had nog net de helderheid van geest om naar haar pijl en boog te grijpen voor de beesten haar aanvielen. Ze probeerde zich nog te verdedigen maar ze waren met te veel, en te sterk. In haar wanhoop schoot ze een pijl, in de hoop één van haar belagers te raken. Ze hoorde nog dat ze iets raakte, voordat ze het bewustzijn verloor en de overige weerwolven zich tegoed deden aan haar vlees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 127
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heilke liep rond en zag mensen vreemd naar haar en naar Lilja kijken. Het gerucht deed de ronde dat Balderic had geschreven naar zijn geliefde Janos, een heksenkind, dat een van de weerwolven bevriend was met Ingeborg. Geen wonder dat ze zo achterdochtig naar haar en Lilja keken. Wij hadden immers op haar gestemd, dus waren we verdacht. Oh, wat weerwolven niet deden met mensenverstand. Duistere wezens, geleid door de duistere. Arme Janos, dat hij zo dweepte met de oude krijger, zo graag aandacht wilde van de in zijn ogen zo dappere man. Twee tegenpolen, de geleerde Janos, de grote strijder Balderic...dat tegenpolen elkaar aantrekken dat is bekend. Een heksenkind, een late roeping tot hekserij en gerommel met liefdesdrankjes, dat had dit drama veroorzaakt. Was het een echte aanwijzing van Balderic of was het een duister plan om nog meer onschuldige burgers in de val te lokken? Lilja kon toch haast geen weerwolf zijn, daarvoor was ze te teer, te ijl, te dromerig. Als ze het me hadden gevraagd wie er in het dorp een heksenkind zou zijn, dan zou ik haar gekozen hebben. Ach, laat ze maar denken wat ze willen. Oude kromme vrouwen of hele mooie meisjes zijn wel vaker een makkelijk doelwit. Wie nu te kiezen als burgemeester, iemand die de volkswoede zou kunnen intomen. Op haar eigen Brodo kon ze niet stemmen, dat was familie, dat deed je niet. Misschien had hij toch gelijk en was een buitenstaander wat nuchterder, zou ze dan op die bruine man gaan stemmen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

elderik liep het dorp in en zag de menigte al staan... hij keek en zag 3 doden... in eerste instantie schrok hij... maar al snel had hij zich hersteld... klom op de steen en begon aan een toespraak: Beste Burgers... Ik weet dat ik hier een vreemdeling ben maar toch wil ben ik geschokt van datgene wat hier de afgelopen nachten is gebeurd... ik mag dan misschien wel de zoon van een slavin zijn maar dat ik ben weggevlucht heeft ervoor gezorgd dat ik veel gevaren heb overwinnen... mensen ik pleit ervoor... maak vrienden... ga ervoor met elkaar om deze weerwolven uit te roeien en samen te overleven... ik pleit dan ook voor harde straffen voor de mensen die bewezen schuldig zijn... maar het belangrijkste is om dit dorp van deze plaag te ontdoen... en ervoor te zorgen dat wij... maar ook onze nakomelingen geen last meer hebben van deze ondieren...

(und so weiter)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh hemeltje, wat kon die Elderik balken. Hoe had ze ooit de notie kunnen hebben op hem te stemmen. HIj wierp zich wel erg snel op als leider en was hij niet samen met die Terentia door Balderic naar hun dorp geleid? Misschien toch maar beter van niet. Bah, eerst maar ontbijten, op een lege maag beslissen op wie je moest stemmen en na al die vreselijke gebeurtenissen.

Een licht ontbijtje dan maar, anders kwam het er nog weer uit. Warme havermout met noten en honing. En dan maar eens Alma opzoeken. Een beetje afhankelijk vrouwtje, maar ze leefde toch maar mooi dicht aan de rand van het bos en misschien had zij iets gezien of gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lilja zat in haar tuintje bessen te plukken, tot ze opeens een schreeuw hoorde. Ze schrok, er is toch niet weer iemand dood? ..Nee, nee, dat kan niet zo zijn. Drie maal is scheeps recht, er waren al twee mensen dood. Als er een derde slachtoffer zou zijn zou deze overleven... volgens het gezegde. Ze vermande zich en ging verder met plukken. En weer klonk er een luide kreet, en een gil... Dit is niet in de haak! Ze vergat haar bessen en spoedde zich naar waar de geluiden vandaan leken te komen, met een onbehaaglijk gevoel...

Voor een huis stonden veel mensen.. Ze mengde zich in hun gezelschap en drong naar voren.

Iemand lag dood op de grond... Nouja dood, een skelet met restjes vlees in een grote plas bloed! Lilja werd duizelig, sterren dansten voor haar ogen.

"INGEBORG!!!! NEEEEE!!!" werd er geschreeuwd. Was dit Ingeborg? Was zij zo kaal gevreten?

Tot haar schrik drong het tot haar door dat er nog iemand op de grond lag. Ze was zo in beslag genomen door de opgegeten persoon (welke inderdaad Ingeborg bleek te zijn) dat ze niet had gezien dat er een tweede dode was.

Het was een oude man, ze kende hem niet maar had hem wel een paar keer gezien. Hij was er toen de dode Pjanthar ontdekt was en toen de -vreselijk uit de hand gelopen- stemming voor een burgerleider was geweest.

Alleen... zijn tanden leken net die van een beer, en hij had gele ogen. Dat was haar nooit opgevallen.

Naast haar riep een vrouw dat Balderic -zo scheen de man geheten te hebben- een weerwolf was geweest... Een weerwolf! Was hij degene die Ingeborg zo had toegetakeld? En waarom was hij dood? Zijn lichaam vertoonde geen ernstige beschadigingen...

Naast Ingeborg lag een boog, maar geen pijlen. Zou ze geprobeerd hebben haar aanvaller neer te schieten?

Tientallen vragen laaiden op in Lilja's hoofd.

Ze had Ingeborg een indrukwekkende vrouw gevonden. Ze was op leeftijd, vlocht rieten manden, leefde haar leven... Maar toch meer dan dat. Ze leek indruk te maken op mannen en kinderen, beide trok ze aan, en belichaamde een schoonheid en kracht waar veel mensen van konden dromen. Althans, dat was Lilja's gedachte. Ze had haar in ieder geval graag als leider van het dorp gezien, maar die kans was nu voorbij....

Het leek alsof veel mensen naar haar keken, al wist ze niet waarom. Was het omdat ze Ingeborg graag als leidster had gezien? Wisten de mensen dat nog? Maar waarom kijken ze dan zo?

Opeens begon er één of andere sufferd boven op een steen een preek af te steken... Beweerde dat hij veel gevaren had overwonnen en dat we allemaal maar vrienden moesten worden en weerwolven samen uit moesten roeien. Ja, leuk, tot op zekere hoogte... Er leken weerwolven onder ons te zijn, wat als je vriendschap met de verkeerde sluit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gesprek met Alma had weinig opgeleverd. Diethelm was er ook en met een man erbij klets je als vrouw niet zo vrijuit. Diethelm, beschermer van het volk. Eindelijk leek hij zijn naam serieus te nemen. Het was een goed teken dat hij bij Alma langs was gegaan. Alma had niks gemerkt. Ach, eigenlijk ook geen wonder, zelf had ze toch ook niks gehoord. Maar als je alles bij elkaar optelde wie bleef er dan over als burgemeester.

Op haar eigen Brodo stemmen, dat was geen goed idee. Gilli is te gek, Gangolf te veel een gebruiker van zijn eigen middeltjes, Alma te veel vrouw die haar heil van mannen verwacht, Elderik bleek een blaaskaak, en hij en Terentia waren met Balderic meegekomen. Lilja was te dromerig en zijzelf veel te oud. Bleef eigenlijk alleen Diethelm over als goede kandidaat. Misschien zat er toch wat in zijn naam. Het was het overwegen waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alma was de afgelopen nacht wat op haar hoede geweest, en was wakker geworden van elk klein geluidje in huis. Maar van wat zich in het dorp had afgespeeld had ze niets gemerkt. Waarschijnlijk had de wind de andere kant op gestaan. Dat er gisteren wel iets te horen was geweest was een uitzondering geweest, meestal kreeg ze niets mee van de geluiden in het dorp. Ze was dan ook erg geschrokken van het nieuws dat Diethelm haar kwam brengen. Het dorp reageerde nu rustiger. Waarschijnlijk was iedereen te stom geslagen door wat er gebeurd was of vreesde men na wat er gisteren met Wulfram gebeurd was dat paniek voor nog meer doen zou zorgen?

Nadat Diethelm en Heilke weer naar huis waren besloot Alma om toch maar met haar dagelijkse bezigheden aan de slag te gaan. De schapen moesten naar het andere dal gebracht worden en daarna besloot ze dat ze de laatste zak wol best eventjes op kon spinnen. Natuurlijk lieten alle gebeurtenissen van de afgelopen dagen haar niet los. En terwijl ze zo bezig was kwam er een geweldig idee in haar op, althans dat vond ze zelf! Ze moesten Wodan een offer brengen! De grote oogst was nog niet binnen, maar ze zouden vast wat van de zomerse fruitoogst en eventueel wat schapen kunnen offeren. Ze was ervan overtuigd dat dit moest werken!

Jammer dat er nog geen burgemeester was die dit kon organiseren! Hoe zou ze het aan kunnen pakken? Eigenlijk was Elderik misschien wel de beste persoon om haar idee aan voor te leggen. Ze had van Diethelm gehoord hoe hij in het dorp de mensen opgeroepen had om iets te doen. Ze besloot naar het dorp te gaan. Dat was sowieso wel goed en onderweg zou ze beslissen of ze inderdaad langs Elderik zou gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Edelrik mocht dan lang van stof zijn, de mensen luisterden wel naar hem. Terentia waardeerde haar man op dat moment meer dan ooit. Misschien werd hij wel de nieuwe leider zo! Moet je nagaan wat een aanzien er dan ook op haar zou afstralen! Ze zag het al helemaal voor zich.

"Hij heeft gelijk, he" zei ze tegen haar buurvrouw. "Alleen wrede straffen zal die smerige beestmensen afschrikken, dat is nu wel duidelijk. En als Edelrik er niet was, he..." Terentia ging over op een harde fluisterstem, "dan was ik hier echt allang niet meer geweest. Je weet nooit wie de volgende is!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er moet opnieuw worden gestemd op een burgermeester gezien de twee koplopers vannacht om het leven zijn gekomen en ook meteen nog een stemming voor eliminatie. Van sommige users heb ik daar al bericht van ontvangen. Tot morgenavond 21:30 ontvang ik daar graag van de rest ook stemmen over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het dorp verzamelde zich op het plein bij het kampvuur en besloot dat het toch echt nodig was om een daadkrachtige leider te hebben. De nacht was al ingetreden maar de burgers bleven nog even langer op. Er werd geroepen dat de nobele dame uit Rome een goede kandidate zou zijn. Er werd geroepen dat Diethelm een daadkrachtig persoon zou zijn. Maar opeens werd het geroezemoes sterker en begonnen midden in de groep mensen te scanderen: EDELRIK! EDELRIK! Van slaaf tot stamhoofd! EDELRIK! EDELRIK! Men kon het echter niet eens worden over wie verdacht was in de nachtmoorden. Niemand riep dezelfde persoon. Edelrik werd tot Burgervader gedoopt en kreeg te taak deze kwestie te beslechten.

Stemming voor Burgermeester:

Anastasia: Diethelm

Wonderfulstar: Terentia

Pinkeltje: Edelrik

Olorin: Edelrik

Josephina: Edelrik

Stemming voor Afdrijving:

Anastasia: Edelrik

Wonderfulstar: Brodo

Pinkeltje: Alma

Olorin: Terentia

Josephina: Gilli

Edelrik mag iemand kiezen voor afdrijving uit de mensen waar een stem over is ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lilja stond tussen de menigte om een leider te kiezen. Ze had voorkeur voor Terentia, ze mocht wat zweverig lijken maar had -gezien haar geschiedenis- meer lef dat ze liet blijken. Volgens mij was ze helemaal niet zo'n afhankelijk figuur, al was het natuurlijk wel makkelijk als er iemand was die voor haar zorgde.

De meute koos voor Edelrik, haar man... Ach, misschien ook geen slechte keus, al vond Lilja hem een beetje een lulletje rozenwater... Het was tijd dat hij zich ging bewijzen.

Over het feit wie nu de onbetrouwbare hond was werden ze het niet eens. Iedereen brulde wat anders... Lilja vond Brodo een verdachte kerel.. Steeds weg zijn en alleen maar bier zuipen, de volgende ochtend lag hij altijd wel weer ergens in een struik. Of dat nu door het bier kwam of iets sinisterders....

Ze wist weinig zeker. Misschien was hij wel gewoon een doorgewinterde zuipschuit en zat er geen kwaad in. Een onbehaaglijk gevoel bekroop haar, wat als ze de verkeerde veroordeelde?

Ach, besloot ze, zo'n dronken mafkees met alleen een hoop sterkte verhalen is ook geen immens verlies..

Alsnog werd niemand het met de ander eens wie het lot tot afdrijving verdiende. Deze keuze werd over gelaten aan de kersverse Burgerleider, Edelrik. Hij werd meteen beproefd....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heilke vreesde met grote vreze. Ze had al geproefd dat Edelrik wel eens de nieuwe burgemeester kon worden en had bewust op hem gestemd als slachtoffer. Ze wilde niet nog eens het bloed van een onschuldige zien vloeien en daar misschien deel aan hebben door haar stem. Edelrik was de veiligste keuze, als iedereen hem als burgemeester wilde, dan wilde vast niemand hem als slachtoffer.

Maar ja, dat wist hij natuurlijk niet. Hoe wijs zou hij zijn? Arme man, ze stond niet graag in zijn schoenen. Als hij haar koos, dan was het ook goed. Een oude vrouw kon worden gemist, beter zij dan een andere onschuldige dorpsgenoot. Maar jammer was het wel, ze had zo het gevoel dat ze dichterbij de oplossing kwamen en ze wilde zo graag meemaken dat Brodo ging trouwen, hij werd al zo grijs. Gelukkig was dat voor mannen geen probleem, maar een vruchtbare vrouw vinden was lastiger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

op het moment dat hij hoorde dat hij burgemeester werd kon hij even niet uit zijn woorden komen... Hij??? die vreemdeling??? al snel begonnen de mensen namen te roepen van schuldigen... en hij wist dat hij 1 schuldige aan moest wijzen... hij vroeg of hij heel eventjes mocht nadenken trok zich terug op zijn slaapkamer... pakte een stukje riet en begon erop te kauwen...

brodo? nee die arme goeie kerel. terentia zijn vrouw??? ja wie jaagt er nu zijn eigen vrouw de dood in... mar toc was zij gevaarlijk??? hij wist het niet.. alma dan? ach wat kon hij over haar zeggen hij wist niet een zo goed wie zij was. hij onthield immers maar zo weining... gilli dan?? of zichzelf? hij wist het echt niet maar hij moest kiezen...

na een poos zo nadeken kwam hij zijn kamer weer uit.hij zag dat de schemer al in was gevallen en dat het al donker begon te worden... hij moest dus opschieten... liep naar buiten waar de bevolking ni=og steeds onrustig was... klom op een steen en riep de 1 uit de 5 mensen die genoemd waren naar voren... om op een vlot af te mogen drijven rochting de rotsen.... en dat was: alma

al snel liepen ze naar de haven waar alma op een vlot gezet werd... en het vlot van de kant geduwd werd... al snel zag alma dat er geen mogelijkheid meer was om er nog levend vanaf te komen... en zo voer het vlot weg...

@all: alma is dus dood

Link naar bericht
Deel via andere websites

Edelrik had gekozen, Alma. Daar ging ze, op het vlot. Ze zouden nu snel weten of de burgemeester wijs gekozen had. Alma, daar had ze nog mee gepraat, en toen was haar oog op Diethelm gevallen. Alma die aan de rand van het bos woonde, was dat de reden waarom Edelrik haar had gekozen? Alma mogelijk een weerwolf. De dood zou het uitwijzen. Eigenlijk wilde ze het niet weten. Balderic kon ze nog begrijpen, die had in vreemde streken best wel eens wat hebben kunnen oplopen, maar Alma woonde altijd al hier, was nooit weg geweest.

Misschien hadden de goden nog genade, misschien wisten heks of druide meer en hadden de Goden hun een droom gestuurd waardoor Alma gespaard kon worden.

Gek, aan de ene kant hoop ik dat Edelrik goed gekozen heeft en aan de andere kant treur ik om Alma. Ach mens, hup, droog je tranen, je hebt ook wel onaardig over haar gedacht, een zwak vrouwtje dat van mannen haar heil verwachtte, dat vond je van haar. Oh, alle Goden nog aan toe, hoogste tijd om een zoenoffer te brengen. voor Alma's heil en dat van Edelrik en haarzelf. Voor alle nare gedachten, voor als Alma werkelijk getroffen was door de plaag waarvan alleen de dood haar kon bevrijden, voor keuze's in alle oprechtheid gemaakt al tastend in het duister, voor meer helderheid en duidelijkheid van de Goden hun kant. Ja, een zoenoffer en een smeekbede, twee offers dat was het beste. Hm, heb ik nog genoeg salie in huis voor een reiniging, die grote vis van Diethelm kon wel als offer dienen, misschien kon ze Gangolf uitnodigen om de darmen te lezen. Ja, dat was een plan.

Aah, daar ging ze, ze stierf en tussen leven en sterven was even haar ware uiterlijk te zien. Alma als schuimbekkende weerwolf. De Goden zijn geprezen en Edelrik gedankt. Die vis kon ze hem beter schenken dan offeren, ja dat zou ze op een rustig moment wel eens doen.

Ach, daar stond Lilja, wat een verschrikte ogen. Zoiets zou zo'n jon g meisje niet moeten zien. Die Terentia leek toch uit minder teer hout gesneden dan ze had gedacht. Moet je haar daar zien staan, naast haar man, hem steunend in al wat hij deed en besloot.

Weer een weerwolf minder, hoeveel zouden er nog zijn....hoeveel slachtoffers zouden er nog moeten vallen. Brr, niet aan denken. Brodo maar eens vragen of hij zin had in eenmaaltijd en misschien die Lilja ook uitnodigen. Die zag er niet uit alsof ze vandaag daar zelf nog aan toe zou komen en ik kan zelf ook wel wat gezelschap gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Edelrik had zijn keuze gemaakt... Hij leek Alma niet te vertrouwen. Een nette huisvrouw, niets aparts aan te ontdekken.

Toch was zij overleden. Ze bleek één van de wolven te zijn! Ze leek zo onschuldig, zo gewoontjes.... Schijn bedriegt, blijkt maar weer...

Edelrik was toch niet zo'n idioot geweest als ze had gedacht. Hij leek de wolf herkend te hebben (of hij had puur geluk in een gok) en had deze tot de dood veroordeeld.

Lilja's vertrouwen in hem groeide iets. Misschien moest ze haar vooroordelen over mensen maar opzij zetten.. Edelrik leek bekwaam en Alma was een weerwolf... Dit had ze niet gedacht...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha, Edelrik keek naar haar. Even wenken. Ja, hij loopt achter me aan naar huis. Kan ik hem die vis schenken. "Zeg Edelrik, dank je wel dat je mij niet liet afdrijven, ik had per slot op jou gestemd" "Ach oudje" zei de vlerk terwijl hij grijnsde(en wat had hij witte tanden in dat zwarte gezicht), "ik had toch nooit op jou kunnen stemmen, niemand had je genoemd" Heilke, wat ben je toch een dom wicht, je wordt echt te oud voor woorden. Natuurlijk, er waren 5 andere namen genoemd. "nou ja, ik wil je toch wat geven als dank, je was mijn veilige keus, veel mensen wilden je als burgemeester, dus weinig mensen als slachtoffer. Ik hoop dat je het me wil vergeven?"

"Kijk hier is een mooie vis, jij en je vrouw hebben wel wat te vieren vandaag. En burgemeester en een weerwolf gedood"

Oh hemel Heilke, wat moet die man wel niet van je denken. Hou eens op met dat geblabber. NOu ja, het zijn angstige tijden voor iedereen, hij zal vast wel snappen dat ik het goed bedoel en dat ik me een beetje schaam over mijn vooroordelen over buitenlanders. Alma had wel bewezen dat die weerwolf ziekte ook uit deze streken kwam en niet alleen van ver weg. Ik maak me snel uit de voeten. Hi, hi, moet je hem daar verbaasd zien staan met die grote vis in zijn handen, hoofdschuddend. Oh, en als ik me niet vergis probeert hij zijn lachen in te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

perplex stond elderik... bij heilke in huis... hij kreeg algauw onder een berg gemompel een vis een zijn handen geduwd... en een verbaasd gezicht nam hij de vis aan... maar hij luste helemaal geen vis!!! daarom legde hijde vis weer terug op tafel...

draaide zich om en liep met een groet het huis uit... richting zijn eigen huis.., stapte inder de deken en ging slapen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, wat een mop, wilde je je excuses maken blijkt toch dat je weer eens niks van die buitenlanders weet. Nadat ze Brodo en Lija had gevraagd of die kwamen eten, lag de vis gewoon weer op haar tafel. Dus toen Terentia maar eens opgezocht. Terentia was in lachen uitgebarsten toenik vertelde wat ik had gedaan en hoe Edelrik had gereageerd. Edelrik had dus nergens zo'n grote hekel aan als aan vis. Hij vond het stinken en zij had hem dat beest zo in de handen gedrukt. Maar het was wel een lieve meid, ze had haar een glas karnemelk gegeven en ze hadden nog even gekletst. Zo had ze vernomen dat Balderic tijdens hun reis 's nachts nooit bij hun sliep, als excuss had hij gezegd dat hij na al die jaren in soldaten barakken er schoon genoeg van had om hutje mudje op elkaar te liggen. En Terentia wist ook nog te vertellen dat de dorpelingen hadden ontdekt dat Alma hondsdol was. De angst was nu dat ze nog iemand had kunnen bijten en dat er in ieder geval nog een weerwolf zou zijn. Waren er nog dorpelingen die anders waren gaan doen? Gilli was wat stil de laatste tijd, maar dat was niet ongewoon, bij enge gebeurtenissen kroop hij altijd in zichzelf. Gangolf had ze ook al een poosje niet meer gezien. Nu stond die nooit vroeg op, maar in de middag zat hij altijd voor zijn deur. Brodo was nog altijd Brodo en als hij niet met zijn huisje bezig was, dan dronk hij gezellig met zijn maten. Lilja was dromerig als altijd. Elderik was een goede leider, hij had een weerwolf gedood en Terentia leek alleraardigst. Als die al een weerwolf was, dan zou Elderik dat toch wel hebben geweten? Diethelm had ze laatst nog bij Alma gezien. Was dat verdacht of was hij net als zij op zoek naar informatie?

Heilke wist het niet meer. Hoofdschuddend liep ze naar haar huisje om aan de maaltijd te beginnen. Lilja was niet thuis geweest, dus had ze een briefje achtergelaten en Brodo had kopzeer, de kans was klein dat ze op haar uitnodiging ingingen, maar ze kon altijd een maaltijd koken waar ze de volgende dag met wat kleine ingrepen weer wat anders van kon maken. Ze herinnerde zich nog de winter dat er bijna alleen maar bonen waren. De eerste dag bonen met wat spek, de tweede dag bonen puree met kruiden en brood, de derde dag bonensoep. Ze had hele dagen winden lopen laten.

Deze zomer was ook al niet best, het graan stond nog op het land, er waren toch echt wat droge dagen nodig voordat de korrels droog genoeg waren. de stro-oogst zou ook tegen vallen. Teveel hitte in het voorjaar, teveel nattigheid in de zomer. Het graan was kort gebleven. De appel oogst viel tegen, maar hazelnoten waren er genoeg. Die moest ze morgen maar eens gaan plukken. Maar wel in het volle daglicht. In de vroege ochtend of avondschemering waagde ze zcih echt niet meer in de buurt van het bos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Diethelm was maar weer gaan varen. Hij snapte het allemaal niet meer. Al die doden! Hij wist niet hoe hij er mee om moest gaan, wat hij tegen zijn kindjes moest zeggen. De jongste schrok wakker van nachtmerries over wolven en de oudste had voor het eerst sinds drie jaar in zijn bed geplast. Zijn kinderen waren bang. Zijn vrouw was bang. 's Nachts kwamen de kinderen bij hun in de kamer liggen, hij sliep met zijn armen om zijn vrouw heen, wilde haar beschermen. Maar die wolven waren sterk, meedogenloos! Stel je voor... nee, hij wilde er niet aan denken.. Hij wilde dat het weer zou worden als eerst, hard werkend voor zijn maaltijd, maar behalve de vraag of ze eten zouden hebben hadden ze geen zorgen. Nu kon hij zijn aandacht niet meer bij het vissen houden. Doemscenario's schoten voorbij terwijl hij zachtjes meedeinde op de golven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Terentia kon Edelrik wel zoenen! Dat deed ze dan ook meteen toen bleek dat Alma inderdaad een weerwolf was. Wat was Edelrik toch wijs. Heilke probeerde zich vervolgens onmiddellijk te verontschuldigen voor haar stem op Edelrik. Terentia was wat sceptisch eerst, want een stem op Edelrik kon je uitleggen als een stem voor Alma, voor de weerwolf. Was Heilke wel te vertrouwen? Maar goed, dat ze die vis kwam brengen was wel een lief gebaar. En Edelrik leek niet boos. En eigenlijk was het best een leuk mens om mee te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heilke had in haar middaddutje weer veel gedroomd. Over grootmoeder. Grootmoeder was een heks geweest, een vak dat in dit dorp verborgen bleef, de mensen hadden angst voor weerwolven, maar vertrouwden heksen niet sinds er eentje was geweest met een jaloerse aard die alle mannen die ook maar naar zijn vrouw keken ervan verdacht een affaire met haar te hebben. Hij gaebruikte zijn kennis om ze te doden middels drankjes in hun roemers bier. Oma had gehoopt dat haar moeder haar kon opvolgen, maar zij bleek geen enkel talent te hebben voor kruiden. Heilke had dat wel en oma leerde haar van kindsbeen af de normale kruiden te herkennen en te gebruiken, maar toen Heilke bijna volwassen was had ze tot oma's grote teleurstelling geweigerd om ook de gevaarlijke kruiden te leren kennen. Ze had het te druk met de jongens. Oma was heel erg teleurgesteld, ze had nog maar weinig jaren te leven en moest nu opnieuw een heks gaan opleiden. Ze had Heilke nooit verteld wie dat was. Als het Gangolf was, die zo hard riep dat ie sjamaan was en die zijn kennis van kruiden meer gebruikte om zelf in een weldadige roes rond te lopen, dan heb ik spijt dat ik niet ja heb gezegd tegen oma.

Maar volgens mij was oma wijzer dan dat. Dat hoopte ze van harte, want de heks kon levenselixers maken en gif. Ze kon een mens redden, een weerwolf doden. Maar te weten wie wat was, dat was haast niet te doen. De angst in het dorp werd steeds groter. Mensen maakte elkaar verdacht en de weerwolven luisterden mee. Heilke nam zich voor met niemand meer te praten als ze niet zeker wist dat het geen weerwolf was en als ze niet zeker was dat er niemand meeluisterde. De weerwolven konden het geroddel heel goed gebruiken om tweedracht te zaaien. Stel dat iemand zou zeggen dat X een weerwolf zou kunnen zijn. Dan zouden de weerwolven die persoon heel goed kunnen vermoorden en in het dorp roddelen dat het wel verdacht is dat hij direct daarna gestorven is en vervolgens lynchen ze X, en de weerwolven zijn weer een paar onschuldige mensen kwijt en heersen bijna over ons.

Dat mag niet gebeuren. Dat mag niet gebeuren. Maar wie luistert er nu naar mij, ze vinden me een gek oudje dat teveel kletst, dat te achterdochtig is, te veel roddelt. Ach ja, dat zijn de narigheden van de oude dag, niemand neemt je serieus en het is wel waar, haar geheugen is niet meer wat het was. Alleen in dromen kwamen ze soms terug. Ieder mens had wel wat droomtalent, maar slechts een enkeling had zieners gaven in zijn droom. Iedereen kon de goden bezoeken door dans of zang of middeltjes, maar weinigen konden het ook zonder dat soort hulp. Pjanthar, Pjanthar, wat was het ongelukkig dat die monsters hem als eerste slachtoffer te pakken kregen.

Nee, Heilke ging haar mond houden, niks meer zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid