Spring naar bijdragen

[Speltopic] Weerwolven III


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 127
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Lilja was wakker... Ze had slecht geslapen, de angst dat er weer iemand dood zou zijn... Of zji zelf... Dat laatste bleek echter niet het geval.

Ze spoedde zich naar buiten om te kijken wie het slachtoffer was... Ze liep de straten door, maar overal was het rustig. Er was nog bijna niemand op, en de mensen die wel over straat liepen leken zich óf nergens druk over te maken, óf waren ook op zoek naar het slachtoffer...

Na driemaal alle straten door te zijn gelopen en bij alle huizen naar binnen hebben gegluurd moest ze toch eigenlijk wel de conclusie trekken dat er niemand dood was...

Daar was ze blij om, maar toch knaagde het... Waarom? Was Alma de laatste weerwolf geweest? Hadden ze zich stil gehouden? Maar waarom? Had het slachtoffer het gewonnen van de weerwolven? Maar hoe dan?

Iets verderop zag ze Heilke verdwaast rondstruinen. Ze vond het een aparte vrouw.. Óf ze was heel intelligent, óf ontzettend dom. Welke van de twee wist ze nog niet. Ze had de vorige dag een briefje gekregen met een uitnodiging om te blijven eten. Althans, dat las ze later op de avond toen ze thuis kwam.

Ze was er niet zeker van of ze wel of niet op die uitnodiging in zou zijn gegaan, maar het speet haar wel dat Heilke misschien wel in hoop had zitten wachten op haar gast, terwijl Lilja dat niet wist....

Heilke was wel degene die alle verhalen en roddels leek te kennen, of ze nu waar waren of niet... Als iemand wist wie er overleden was zou Heilke dat zijn.

Lilja liep naar haar toe.

Al snel bleek dat er inderdaad niemand dood was. Tot dusver konden ze ook beiden niet duidelijk krijgen waarom er niemand was aangevallen...

Heilke stak een hele preek af over godinnen en dat deze eventueel mensen konden beschermen, plus een analyse over de hoeveelheid zichtbaar maanlicht vannacht en of de weerwolven misschien niet hadden kunnen aanvallen omdat het zo'n bewolkte nacht was geweest. Er volgden nog enkele theorieën over beschermende spreuken en een lang verhaal over haar grootmoeder.

Lilja geloofde weinig van dit. Het leek zo onwaarschijnlijk. Hoewel... Tot een aantal dagen terug had ze ook niet geloofd in wezens als weerwolven en zieners...

Lilja beloofde dat ze in de middag nog eens langs zou komen, nadat ze uitgebreid haar excuses had aangeboden voor het niet-komen-opdagen bij het eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Brodo stond op. Er was iets raars aan de hand: geen paniek, geen rare vrouw die hem wakker maakte. Hij liep naar buiten om te zien wie er nu gestorven was, maar iedereen leefde. Geen slachtoffers.

Was de laatste weerwolf dan toch dood? Nee, er waren sporen van meerdere weerwolven dan die ene die laatst gestorven is. Waren ze dan weggevlucht? Misschien... Of zou hun slachtoffer soms door een bepaalde bescherming door de goden, een heks of een druïde beschermd zijn?

Dat zou kunnen. Toch... we moeten behoedzaam zijn, misschien is het wel een val.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

die ochtend werd elderik wakker... hij stond op... kleede zich aan en begon met een rondje over het dorp te doen... overal waar hij keek was alles nog in orde... gelukkig... met een zucht van verlichting liep hij weer terug naar zijn huisje. waar terentia bezig was et het ontbijt. al gauw was dan ook de koffie bruin en konden ze gaan ontbijten. na het ontbijt hiep hij zn vrouw met opruimen en ging toen naar zijn tuintje om groente te gan halen voor het middageten...

hij wist dat er vandaag weer een schuldige aangewezen zou worden die zou moeten afdrijven op een vlot... hij wist dat het dorp nog steeds onrustig was om at er gebeurt was... daarom zou hij vanavond een vergadering bijeenroepen...

maar erst zou hij overgaan tot de orde van de dag...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand dood, niemand dood. Maar iedereen wist toch dat ongeluk altijd in 3-en komt, er moest minstens nog een weerwolf zijn. En als ze zo eens rondluisterde in het dorp, dan was het duidelijk dat er meer mensen zo over dachten. Edelrik zou het niet zo maar voorbij laten gaan, één ding weet ik zeker, het worden niet Edelrik en zijn vrouw op wie ik ga stemmen, maar op wie dan wel? Geen slachtoffer betekende ook geen extra duidelijkheid. Verdorie, die weerwolven waren slimmer dan ze er uit zagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Diethelm was opgelucht. Niemand was dood. Met een gerust hart ging hij de rivier op. Weer voor eten zorgen, weer zoals vroeger, weer zonder zorgen. Zijn kindjes durfden het huis weer uit, speelden weer op het plein met de andere kinderen. Zijn vrouw ging langs de zieken met de vissen van gister. Alles was in orde. Alles was fijn. Maar ze moesten wel een schuldige aanwijzen vandaag. Waarom? Waren er nog meer weerwolven? Wie kon hij vertrouwen? Hij wist het niet meer, verdrong de gedachten waar hij niet veel wijzer van werd en focuste weer op de vissen. Op het eten. 's Ochtends had hij een offer gebracht aan de goden. Voor veiligheid op het water, en voor bescherming tegen de monsters. Hij hoopte dat ze naar zijn offers zouden handelen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heilke had de hele dag lopen piekeren. Ze kwam er niet uit. Misschien moest ze maar op gekke Gilli stemmen. Misschien was zijn gekte alleen gespeeld en een dekmantel. Ach, als hij echt gek was, dan was er nog altijd de dorpsoudste die meer licht op de zaken kon laten schijnen. De dorpsoudste was één van de oudste mannen van het dorp en had van de goden de wijsheid gekregen niet wijzen te herkennen en zijn taak was het voor hen op te komen. Alleen kon ze zich niet meer herinneren wie er ook al weer de dorpsoudste was. Oh, die vervloekte ouderdom, ze kon toch moeilijk alle mannen vragen hoe oud ze waren en of ze dorpsoudste waren. Nee, er was maar één manier om daar achter te komen. Stemmen op gekke Gilli. Als hij een weerwolf was, dan was hij niet gek en zou de dorpsoudste zwijgen en als hij wel gek was, dan had ze iig niet een onschuldige laten afdrijven, want de oudste zou hem redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lilja was net bij Heilke geweest. Ze had een lekkere vis klaar gemaakt en kon goed soep koken. Ondertussen hadden ze wat gekletst en gepraat over de stemming die zo zou plaats vinden. Heilke leek Gilli (een malloot die, zo leek het, alleen in zijn hoofd leefde) een optie te vinden om te laten afdrijven.

Lilja twijfelde. Je zag hem weinig, dat is waar. Maar als Lilja voorbij zijn huis liep en naar binnen keek leek het alsof hij dag in dag uit op zijn kruk zat te schommelen... Zou hij gevaarlijk kunnen zijn? Gek is hij zeker, maar een gevaar? Al viel er wat voor te zeggen om hem uit zijn lijden te verlossen... Hij leek doodongelukkig.

Die jongen van wie ze eens mede had gekregen had ze ook al tijden niet gezien. Of hij nu al dagen bedwelmd op een pak stro lag (of misschien erger)... Wie zal het zeggen...

Nog steeds peinzend liep ze naar het midden van het dorp, niet wetend wat ze moest doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stemmen voor eliminatie:

Wonderfulstar: Brodo(Olorin)

Anastasia: Gilli(Floes)

Pinkeltje: Gilli(Floes)

Olorin: Lilja(Wonderfulstar)

Floes is de Dorpsgek en mag een verhaal schrijven over hoe hij voor een woedende menigte zijn onschuld verklaarde en werd gered door een stem uit het publiek. Als hij daar geen tijd voor vind zal ik dat voor hem doen. Maar hij blijft dus in het spel maar mag niet meer stemmen en jullie weten dat hij burger is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[Floes]

Gilli kwam buiten zijn hutje om wat ongebakken vis te halen. Hij vond het altijd zo lekker ze zo af te kluiven. Hij was nog maar net buiten of hij zag een hele menigte verzameld voor zijn hutje. Hij keek schichtig om zich heen en riep terwijl hij met zijn voeten tegen elkaar tikte. "Ik ga vis halen, lekker sappig, Is er nog wat over van Ingeborg haar voorraadje? Dat waren goeie!" Het trok langzaam tot hem door dat de mensen er voor hem waren en dat ze niet in een goede stemming waren. Hij zei terughoudend: "Geen vis voor Gilli?" Hij begon nerveuzer met zijn voeten tegen elkaar te tikken en zijn benen begonnen wat te schudden. "Gilli op vlot?" zei hij huiverachtig. "Wel lekker dicht bij vis, misschien vang ik zelf wel, ik ga wel even mijn hengel halen." En hij kwam vrij snel terug met een gebroken stok met een touwtje zonder haak. Er begon een hoop geschreeuw en gediscussieer en mensen grepen naar Gilli om hem mee te voeren. Toen hij tot de haven was gevoerd liep Gilli niet meer maar werd hij over de grond gesleept door de mensen. "Niemand heeft visje voor Gilli? dan ga ik zelf maar vangen." Zei hij met een zeer verontrustende glimlach en hij ging zitten op het vlot dat klaar was gelegd. De mensen keken vol verbazing en ongeloof en vroegen zich af of dit een truuk was. Achterin de menigte klonk opeens een stem: Zien jullie niet dat deze man niet gezegend is door de Goden met een gezond verstand!? Er begon weer geroezemoes en er werd een instemming bereikt. Gilli werd een hand toegereikt om weer aan de kant te komen en hij snapte er minder van dan hij al deed. Niet veel later had Gilli een paar verse vissen om te kluiven gekregen en hij keek weer schichtig om zich heen en stapte zijn hutje in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig de dorpsoudste had gesproken, in de menigte had Heilke niet gezien wie het was geweest. Verdorie. In ieder geval was er geen onschuldige omgekomen en was Gilli echt gek en geen weerwolf in camouflage. Maar van Gangolf en Diethelm had ze al lang niks gehoord. Was dat nu verdacht of was die Gangolf bezig met vluchtgedrag in het inhaleren van vage planten extracten en had Diethelm het gewoon te druk met de jacht op voedsel voor zijn niet onaanzienlijke kinderschare.

Lilja had nu al twee keer op Brodo gestemd, zou ze dat doen, omdat niemand anders hem leek te verdenken? Zou ze net als zij voor veilige keuze's gaan. Grappig Brodo had op zijn beurt ook haar vereerd met een stem. Rare kinders, nou ja, Brodo was echt geen kind meer, hij had ook al grijze haren en een kalend kruintje. Die twee moesten maar eens lekker bij elkaar gaan zitten en het eens goed uitpraten. Ik kan me niet voorstellen dat één van beide een weerwolf is. Maar ja, van Alma had ik het ook niet echt verwacht.

Zou er komende nacht weer een slachtoffer vallen? Of zouden de weerwolven zich weer rustig houden? Wie zou ik kiezen, als ik een weerwolf was....Brodo misschien, sterke jongen met goed verstand. Of Edelrik die als burgemeester een van hun had verslaan. Gangolf? Hm, niet waarschijnlijk, ze zouden van zijn vlees, zo doortrokken van verdovende dampen, zelf wel eens van de kaart kunnen raken. Diethelm dan, ook zo'n sterke nuchtere man. Zijzelf? Ach, oud en mager, niet waarschijnlijk, nauwlijks vlees op mijn botten. Terentia, dat was ook wel een goede, makkelijker dan de burgemeester te verslaan en het zou hem veel verdriet doen en ook zij had op een weerwolf gestemd. Lilja dan, jong, sappig...en ze leek niet erg gevaarlijk en ze was altijd op zichzelf... Gekke Gilli was net als zijzelf, broodmager en taai.

En dan waren er nog weerwolven onder hen. Terentia en Edelrik en Gilli verdenk ik niet of niet heel erg. Blijven over Gangolf, Diethelm, Lilja en mijn Brodo.

Nee, nee, niet te veel speculeren, niet te veel praten, als ze denken dat je te veel weet, dan pakken de weerwolven jou nog, zelfs als ik oud en taai ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Dat was een heftige dag zeg... En weer door Lilja beschuldigd van het weerwolf zijn... Ik vermoed dat deze 'dorpsgenoot' zelf in het holst van de nacht naar de volle maan loopt te huilen. Gelukkig maar dat er vandaag geen onschuldige slachtoffers gevallen zijn.

Vanavond maar op tijd naar bed gaan en hopen dat het weer zo zou gaan als afgelopen nacht: geen slachtoffers.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

De stemming was raar verlopen... Gilli had de meerderheid gekregen. Maar toen vertelde iemand (ze had degene niet gezien, hij stond ergens achter de mensen) dat hij wel gek was, maar niet gevaarlijk. Er werd besloten dat hij mocht blijven leven, alleen zijn stemrecht was hij kwijt. Niemand leek zijn oordeel nog te vertrouwen. Lilja was er blij van dat hem dat lot bespaard bleef.

Zelf had ze, weer, op Brodo gestemd. Nee, ze vertrouwde hem toch echt niet. Dat leek hij door te hebben, hij had geprobeerd haar te laten afdrijven... Hij wou de bedreiging uitschakelen...

Ze vreesde dat ze nu wel een vijand had geschapen... Of meer, dacht ze duister.

Ze ging op haar pak stro liggen, met een onheilspellend gevoel.. Zou ze er morgen nog zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De volgende ochtend kroop Brodo uit bed en liep naar buiten om te kijken wat er aan de hand was.

Hij schrok toen hij hoorde dat Heilke dood was. Maar zijn mond viel open van verbazing toen ze niet opgegeten bleek te zijn maar vergiftigd en.... dat ze een weerwolf bleek te zijn.

'Vreemd is dat... of zou het soms zo zijn dat zij iemand probeerde op te eten dat dat die persoon een heks was en haar vergiftigde? Wie zou deze held geweest zijn die het kwaad heeft verslagen? We hebben nog hoop om te winnen van het kwaad!

Heilke een weerwolf? Oké, ik wist dat ze gek was. Ze dacht dat ik haar zoon was en dat ben ik toch echt niet... Maar toch, ze leek het niet kwaad te bedoelen. Wie weet was ze er niet van bewust wat ze was... Of het was al die tijd een smerig spelletje... Maar wat hoopte ze al die jaren dan te bereiken door steeds te roepen dat ik haar zoon was? Aan de andere kant, misschien dat ze pas later weerwolf geworden was, dat kan natuurlijk...

Toch, de sporen laten zien dat er nog twee weerwolven rondlopen. Vreemd... Vijf mogelijkheden, twee ervan zijn weerwolven, immers de dorpsgek valt af...'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een schrille kreet vanuit het dorp wekte Lilja uit haar toch al onrustige slaap. Hé, ik leef nog! Haar angst om opgepeuzeld te worden was niet uitgekomen. Opgelucht, maar ook een beetje bevreesd door het geschreeuw wat klonk stapte ze haar huisje uit. Was iemand anders het slachtoffer geworden?

Bij het huis van Heilke stonden enkele mensen, welke het geluid produceerden dat haar wakker had gemaakt. Heilke? Was Heilke opgegeten? Ze keek door de deur, maar Heilke was nog compleet intact... Alleen... Haar handen... klauwachtige handen, met meer haren er op dan de dag er voor... En haar tanden waren opeens weer helemaal aanwezig.. Maar puntig.. 'Zie je dat? Ze was een weerwolf!', fluisterde iemand naast haar. Lilja sprak terug. 'Maar ze is helemaal niet gewond! Hoe.. hoe is ze dood gegaan?'

Het gerucht ging dat ze vergiftigd was, dat er een heks in het dorp woonde. Een héks? Ze was even beduusd.. Wel ja, na het feit dat er weerwolven bestonden keek ze hier ook niet al te raar meer van op. Maar Heilke de weerwolf... Ze had haar nooit écht aardig gevonden. Niet dat ze onaardig was, maar gewoon vreemd. Met haar theorieën en goden... Af en toe was ze ook wat opdringerig geweest. Desondanks was ze pas nog bij haar geweest en leek ze geen slechte vrouw.

Lilja staarde voor zich uit... Je kon écht niemand vertrouwen, leek het.

Maar wie van hen zou een heks kunnen zijn? Zou ze diegene kennen? Gangolf was altijd met kruiden en planten in de weer, hij brouwde van alles en nog wat.. Zou hij..? Maar 'Heks' wees toch op een vrouw? Of zouden mannen ook heksenkrachten kunnen hebben? En wie zou dat toch kunnen zijn?

Gangolf? Hij at zelf meer rare planten dan goed voor hem was. Ze kon zich best indenken dat zijn brouwsels dodelijk konden zijn, al was dat misschien niet de bedoeling geweest, maar gewoon een mislukt brouwsel...

Met nog veel meer vragen dan antwoorden sjokte ze naar huis...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

met pijn in zijn hart liet erlderik lilja op het vlot stappen om af te drijven... hij baalde ervan. hij wenste dan haar ook een behouden vaart... en duwde het vlot van de kant

dit vond hij nou een van de minder leuke taken als dorpsoudste...

daarna liep hij naar terentia, gaf haar een knuffel en vroeg of ze mee naar huis ging. terentia liep mee en samen dronken ze ene kopje kruidensoep...

nog later kroop hij in zijn bed... in afwachting van wat er deze nacht ging gebeuren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit nu weer in een lees-frenzy omdat het boek wat ik nu lees weer erg spannend is en net voor het slapen gaan begon me te dagen dat ik wat was vergeten.

Er hebben twee mensen hun stem uitgebracht met een overeenstemming.

Pinkeltje en Olorin hebben Wees een Licht gewezen naar de vlotten. Terentia bedriegt haar man. Wees een licht mag nog een opvolger aanwijzen maar zal niet langer Wakkerdammer zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid