Miesje 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Bijdeze post ik het beloofde topic over hoe ik denk over de hemel/hel. Veel dingen die mensen denken komen omdat mensen elkaar napraten en dingen van elkaar overnemen. (bijv. adam en eva aten een appel, terwijl de bijbel zegt een vrucht). Een ander onderwerp is: De hel.Veel mensen denken namelijk dat de ongelovige eeuwig zullen lijden in de hel. Hier ben ik het niet mee eens, want dit is niet wat de bijbel verteld. Allereerst geloof ik dat dood, dood is. Tot Hij terug komt. De dood is niets. Je bestaat dan niet meer. Je geest is terug bij God, zoals een verhaal in een boek. En je lichaam vergaat tot stof. (ZIE: Prediker 9:5-6 ,prediker 9:10 genesis 3:19 , Psalm 115:17) De dood is niets, we kunnen niets meer doen, en we ZIJN dan niet meer. Voordat wij geboren werden bestonden wij nog niet. Voor God wel, want Hij weet alles wat er gebeuren zal. God gaf ons een lichaam gemaakt van stof, en blies ons levensadem in waardoor wij een levend wezen werden. Als wij dood gaan is dit proces omgekeerd, onze levensgeest gaat terug naar God (als een verhaal in Gods boekenkast) en het lichaam gaat terug naar stof van de aarde waar het vandaan kwam. We bestaan niet meer. prediker 12:7 7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft. gen. 2:7 7 toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen. Nu wil ik op het punt komen van hemel en hel. Ik haal hier een stuk tekst van een site aan die het naar mijn mening goed uitlegt. Openbaringen 20: 10-15: 'Maar vuur zal van de hemel neerkomen en hen verteren, en de duivel die hen heeft misleid, zal in een zee van vuur en zwavel worden gegooid. Daar waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden, voor altijd, voor eeuwig. Toen zag ik een grote witte troon en hem die erop gezeten was. Aarde en hemel vluchtten voor hem en zij werden nooit meer gezien. En ik zag de doden, belangrijke en gewone mensen, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. En er werd een ander boek geopend, het boek van de levenden. De doden werden geoordeeld op grond van wat in de boeken stond opgeschreven, op grond van hun daden. En de zee gaf de doden die ze borg weer terug, en de dood en het dodenrijk gaven hun doden terug, en iedereen werd geoordeeld op grond van zijn daden. En de dood en het dodenrijk werden in de vuurzee gegooid. Dit is de tweede dood, de zee van vuur'. Ook de dood en het dodenrijk worden in deze poel geworpen. En in deze poel worden ook satan en zijn aanhangers geworpen (Openb. 20:10). Zij worden allen in het vuur verteerd. Moeten zij dan eeuwig branden en pijnlijden? 
Veel mensen denken dat slechteriken eeuwig zullen branden in 'de hel'. Oftewel voor altijd, zonder ophouden. De Bijbel denk daar ander over. De Bijbel kent namelijk verschillende betekenissen van het woord 'eeuwig'. Bij ons betekent het meestal: zonder begin en zonder einde. Deze vorm van eeuwig geldt voor God. Maar in de Bijbel kan het ook 'met een begin en zonder einde' betekenen. Denk maar aan het eeuwige leven wat wij zullen ontvangen. Daarnaast kent de Bijbel het woord eeuwig ook in de betekenis van: voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld aan 'een eeuw'. Dus met een begin en met een eind. Het einde wordt bijvoorbeeld bepaald door een hoeveelheid materie. Een stuk hout kan 'eeuwig' branden. Het brand tot de materie volledig op is: verteerd. Als je bovenstaande Bijbeltekst goed leest, zie je, dat er staat dat de veroordeelden door een vuur uit de hemel verteerd worden. Zij branden dus door dit hemelse vuur totdat hun materie volledig op is. Dan is er ook niets meer wat er van hun overblijft. Dit zal waarschijnlijk in een paar seconden gebeurd zijn. Ze zijn er niet meer alsof ze nooit bestaan hebben. Uit deze tekst blijkt ook dat 'de duivel' (en zijn aanhangers), 'het beest', 'de valse profeet' wel in een zwavelige vuurpoel worden gegooid. Zij zijn echter geestelijke wezens, zonder een lichaam. Ze hebben dus geen materie en kunnen niet verteren. Zodoende kunnen zij wel eeuwig in de poel gepijnigd worden. Ook 'de dood' en 'het dodenrijk', twee begrippen, worden in de poel geworpen. Ook begrippen hebben geen stoffelijke materie en kunnen niet verteerd worden. Het (zwavelige) vuur zelf wordt door God gebruikt als reinigingsmiddel. God reinigt door vuur de aarde van ongerechtigheid. Pas daarna kan het nieuwe Jeruzalem om een nieuwe schone aarde neerdalen om het eeuwige leven (zonder einde) echt te laten beginnen. We zien dus dat het idee over een eeuwige marteling (van de ziel) in 'de hel' door demonen (al dan niet met 3-puntige vorken) geen Bijbelse grond heeft. Het is in de loop der eeuwen alleen een middel geweest om mensen bang te maken en ze zo de kerken in te krijgen. Maar angst komt niet van God en lijdt niet tot God. Angst mag nooit een middel zijn om mensen te laten geloven. Alleen Gods liefde voor ons kan ons tot geloof brengen. 1 Johannes 4:16-19 'Wij hebben de liefde van God leren kennen; daarom vertrouwen wij op die liefde, die God voor ons heeft. God is liefde. Wie blijft liefhebben, blijft één met God. Als de liefde in ons haar doel bereikt, kunnen wij vol vertrouwen de dag van het grote oordeel tegemoet zien, omdat wij in deze wereld leven zoals Christus er leefde. In de liefde is geen plaats voor angst. Integendeel, de volmaakte liefde verdrijft de angst. Angst houdt altijd verband met straf. Wie nog angst kent, kent de volmaakte liefde nog niet. Dat wij Hem liefhebben, komt doordat Hij ons het eerst heeft liefgehad'. (http://www.sign2god.com/charta/doodgaan/doodgaan.html) Link naar bericht Deel via andere websites
Enola Gay 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 zijn hier echt mensen die geloven dat ongelovigen naar de Hel gaan? definieer dan eens het woord ongelovig? Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Op 20: 11Â Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12Â Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13Â De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14Â Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15Â Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid Hier lijkt het te gaan dat alle doden, dat zijn de ongelovigen voor de witte troon komen te staan waar ze beoordeeld worden op hun daden. De gelovigen worden niet meer geoordeeld omdat wij in Christus zijn die het oordeel al gedragen heeft. Zoals je ziet komt vers 15 niet overeen met jouw uitleg, degenen die niet in het boek van het leven staan worden in de vuurpoel gegooid. Hoe zie jij dat? Link naar bericht Deel via andere websites
Miesje 0 Geplaatst 3 juli 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 in de vuurpoel gegooid = vernietigd. Link naar bericht Deel via andere websites
WonderfulStar 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 @Dave :Waar haal jij vandaan dat de doden de ongelovigen zijn? Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 @Dave :Waar haal jij vandaan dat de doden de ongelovigen zijn? De bijbel leert dat de gelovigen niet meer geoordeeld zullen worden. Jezus heeft deze straf gedragen. Als gelovige wordt je verzegeld met de Heilige Geest. Het zou dus raar zijn als het boek van het leven opengaat en het toch weer afhangt van wat ik goed of fout heb gedaan. Johannes 5,24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 1 Johannes 4,17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 2 Petrus 3,7 Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur. Math 25: 31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is Het goede nieuws is eigenlijk dat God de ongelovigen oordeelt op hun werken. Hoe dat gaat weet ik niet, maar blijkbaar is zelf dan nog redding mogelijk. Link naar bericht Deel via andere websites
Miesje 0 Geplaatst 3 juli 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Het is logisch dat bij de ongelovige gekeken word naar wat ze hebben gedaan, immers bij de mensen die Jezus hebben aangenomen zijn de zonden vergeven. Dus die 'tellen' niet meer (de zonden). Terwijl dat bij de ongelovigen wel zo is. Een mens kan nooit zonder Jezus bij God terecht komen. Het boek van leven ? Het is niet dat het dan afhangt van je werken, maar van je geloof. En ja, als Christen kan je dan vertrouwen op Zijn belofte. Link naar bericht Deel via andere websites
Ursa 1 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Interessant topic, Miesje. Natuurlijk weten we amper wat we ons voor moeten stellen bij 'de hel', er zijn een aantal teksten die ergens op wijzen, maar het klassieke beeld van de hel is een constructie. Ik vroeg me nog wel een paar dingen af: 1. Wat doe je met de gelijkenis over de rijke man en de arme Lazarus? De rijke man is duidelijk pijn aan het lijden. 2. Waar heeft Jezus het over als Hij spreekt over 'de buitenste duisternis' waar 'geween' is en 'tandengeknars'? (zie Matt. 22:13, Matt. 25:30) 3. Is compleet vernietigd worden de ergst denkbare straf? Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 De gelijkenis van Lazarus en de rijke man gaat waarschijnlijk niet over hemel en hel, omdat hemelbewoners en helbewoners immers niet met elkaar kunnen communiceren en de rijke man nog zich zorgen maakte over zijn broers, wat in de hel uitgesloten is. Daar is immers geen enkele vorm van empathie meer. Het is waarschijnlijk gewoon een allegorie, waarin Jezus de leer bekritiseerd dat als je rijk en gezond bent, je wel gezegend zult zijn door God, omdat je niet gezondigd zou hebben. Ãls je er meer in zou willen zien, dan zouden die vlammen eerder het vagevuur aanduiden dan de hel. Maar ja, daar geloven protestanten dan weer niet in. Nochthans geloof ik wel dat zij die bewust ervoor kiezen zonder God verder te leven, ook na hun heengaan eeuwig zonder God verder zullen leven en dus een rusteloos, eenzaam bestaan zullen leiden, zonder enige vorm van liefde. Denk aan Kaïn die wegging van God en daarvoor bestraft werd met angst en rusteloosheid. Uiteraard zijn de genoemde vlammen en duisternis beeldspraak, symbool voor afbraak en geestelijke vernietiging, en voor volwassen mensen is dat dan ook meteen volkomen duidelijk. Tussen die helbewoners kunnen echter zowel gelovigen als niet-gelovigen zitten. Uiteindelijk gaat het er namelijk om welke keuzes je maakt in het dagelijkse leven en waarop je je geest ten diepste richt, en niet zozeer wat je enkel met de mond belijdt. Ook de satan belijdt immers dat Jezus de Christus is, maar een hemelbewoner is hij echter toch ook al sinds enige tijd niet meer. Link naar bericht Deel via andere websites
Miesje 0 Geplaatst 3 juli 2011 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Interessant topic, Miesje. Natuurlijk weten we amper wat we ons voor moeten stellen bij 'de hel', er zijn een aantal teksten die ergens op wijzen, maar het klassieke beeld van de hel is een constructie. Ik vroeg me nog wel een paar dingen af:1. Wat doe je met de gelijkenis over de rijke man en de arme Lazarus? De rijke man is duidelijk pijn aan het lijden. 2. Waar heeft Jezus het over als Hij spreekt over 'de buitenste duisternis' waar 'geween' is en 'tandengeknars'? (zie Matt. 22:13, Matt. 25:30) 3. Is compleet vernietigd worden de ergst denkbare straf? Jezus sprak veel in verhalen en beelden, met deze verhalen wilde hij een boodschap uitdragen en deze verhalen zijn dan ook niet letterlijk bedoeld. Het gaat hier om de boodschap. De boodschap die van het verhaal over de gelijkenis van de arme man Lazarus en de rijke man, is dat je kiest om te geloven. En denk bijvoorbeeld aan Jezus, Hij is uit de dood op gestaan, en Hij bracht het woord. Mensen die Hem hebben gezien geloofden soms nog niet eens. Het wijst erop dat geloof erg belangrijk is, en dat weelde op de wereld niet alles is waarbij je moet stilstaan. Immers ooit komt de dag van het oordeel en dan heb je de keuze gemaakt. Neem het verhaal van Jezus dat Hij verteld over de talenten, dit is ook een verhaal met een boodschap en niet zo zeer letterlijk bedoeld. Ook de teksten uit mattheus (onder andere die van de talenten zie ik) je aanhaalt zijn verhalen van Jezus met een boodschap die niet letterlijk bedoeld zijn. De boodschap is hier belangrijk. Jezus laat zien hoe belangrijk het is om te kiezen en geloven. Je laatste vraag: Is compleet vernietigd worden de ergst denkbare straf? Het is rechtvaardig. Alles wat hier op aarde gebeurt moet gebeuren omdat de mensen uiteindelijk zullen inzien wat God brengt en wat de mensen brengen. Ik geloof dat uiteindelijk bij het oordeel iedereen zal zien hoe het geweest zou kunnen zijn met God. Het eeuwige leven dus, hoe mooi het is. Ook de mensen die Jezus niet hebben aangenomen, zij zullen dan verdriet hebben en weten wat ze zullen missen... En dus ook weten dat zij zelf dood zullen gaan voor eeuwig... Die pijn moet toch erg zijn.. Als God hen eeuwig zou laten branden zou God een sadist zijn. Immers het inzien wat ze missen en weten dat je niet meer terug kunt kiezen en dat je dood zal gaan voor eeuwig is een rechtvaardige straf. Anders zou het, zoals ik in de eerste post zei, ook niet echt een eerlijke keuze zijn. Dan zouden mensen uit angst voor Hem gaan kiezen, dat is niet de bedoeling. Zo is mijn Vader niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Er zijn echter niet zoveel christenen die puur uit angst voor Hem kiezen. De meesten weten dat er een hel is en dat hun redding ook niet zeker is, maar zij vertrouwen gewoon op Gods liefde en barmhartigheid en onderhouden een liefdevolle relatie met Hem. Net zoals veel mensen weten dat je morgen een dodelijk ongeluk kunt krijgen, maar desondanks zich daar niet dagelijks zorgen over maken. De hel moet je dan ook niet als iets sadistisch opvatten, maar gewoon als het gevolg van je keuze om zonder God te leven. En die keuze maak je met je doen en laten in het dagelijks leven, met de keuzes die je daarin maakt. Zo beweeg je je voort op de goede of slechte weg, totdat na je dood tijd en ruimte wegvallen en je daardoor oneindig goed of oneindig slecht geraakt, afhankelijk van op welke weg je je begaf bij je heengaan. Velen zullen zich wellicht verbazen als ze zich ineens toch bij de hellepoort dienen te vervoegen, maar ik denk daarna wel direct zich beseffen dat het onvermijdelijk was. De hel wordt dan nog weleens de tweede dood genoemd, omdat leven zonder God feitelijk een doods leven is. Dat kan wat denigrerend overkomen jegens mensen die niet geloven, maar wel degelijk het goede trachten te doen, maar vergeleken met het pure Leven dat God is, is zelfs een goed christelijk leven maar flauw en mat te noemen. Het is dus puur in vergelijking met God zelf, waarvan in de hel dus zelfs het meest miniscule spoortje volstrekt ontbreekt. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Het is waarschijnlijk gewoon een allegorie, waarin Jezus de leer bekritiseerd dat als je rijk en gezond bent, je wel gezegend zult zijn door God, omdat je niet gezondigd zou hebben. Zo'n leer is inderdaad niet juist, maar dat haal ik niet uit het verhaal. Het bekritiseert rijken die zich niet bekommeren om armen, maar hard voor hen zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Tussen die helbewoners kunnen echter zowel gelovigen als niet-gelovigen zitten. In de hel komen geen gelovigen. Wel kerkleden. Boze geesten zijn ook geen gelovigen. Boze geesten geloven wel dat God één is (Jak. 2:19), maar dat maakt hen nog geen gelovigen. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Als God hen eeuwig zou laten branden zou God een sadist zijn. Immers het inzien wat ze missen en weten dat je niet meer terug kunt kiezen en dat je dood zal gaan voor eeuwig is een rechtvaardige straf. Anders zou het, zoals ik in de eerste post zei, ook niet echt een eerlijke keuze zijn. Dan zouden mensen uit angst voor Hem gaan kiezen, dat is niet de bedoeling. Zo is mijn Vader niet. God is geen sadist. Als het aan Hem ligt, komt geen mens in de hel (alleen satan en de demonen), maar mensen komen vanzelf in de hel als ze Jezus niet aannemen als Redder, omdat ongelovigen nu al in de macht van satan zijn en dus ook terechtkomen waar satan ook terechtkomt. Link naar bericht Deel via andere websites
WonderfulStar 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Als God echt niet wil dat er geen mensen in de hel komen zal hij daar vast wel voor kunnen zorgen. Maar dat wil hij blijkbaar niet. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Als God echt niet wil dat er geen mensen in de hel komen zal hij daar vast wel voor kunnen zorgen. Maar dat wil hij blijkbaar niet. Hij heeft daar ook voor gezorgd door Jezus Christus op te offeren, zodat niemand in de hel hoeft te komen. Maar er zijn mensen die dit Offer niet willen aannemen. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Hij heeft daar ook voor gezorgd door Jezus Christus op te offeren, zodat niemand in de hel hoeft te komen. Maar er zijn mensen die dit Offer niet willen aannemen. En God wenst blijkbaar niet die mensen te overreden om dat alsnog te doen. Link naar bericht Deel via andere websites
WonderfulStar 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Die keuzemogelijkheid heeft hij de mens inderdaad gegeven, bevestigt mijn post. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Misschien is een onderscheid tussen actieve en passieve wil in deze wel handig? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Hij heeft daar ook voor gezorgd door Jezus Christus op te offeren, zodat niemand in de hel hoeft te komen. Maar er zijn mensen die dit Offer niet willen aannemen. En God wenst blijkbaar niet die mensen te overreden om dat alsnog te doen. God heeft de Bijbel gegeven en heeft gelovigen/evangelisten gegeven om mensen te overtuigen om dat alsnog te doen. Hij wil niets liever. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Die keuzemogelijkheid heeft hij de mens inderdaad gegeven, bevestigt mijn post. Ieder mens heeft inderdaad de vrije wil om een keuze te maken in de ene of de andere richting. Link naar bericht Deel via andere websites
WonderfulStar 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Oftewel: hij had zeker kunnen zorgen dat er geen mensen in de hel kwamen. Maar hij gaf ons nou eenmaal de keuze. Link naar bericht Deel via andere websites
levenhetleven 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Ik geloof niet dat de hel bestaat, volgens mij is dat puur een gedachte die dmv van het denken vorm is gegeven. Link naar bericht Deel via andere websites
Dave 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Oftewel: hij had zeker kunnen zorgen dat er geen mensen in de hel kwamen. Maar hij gaf ons nou eenmaal de keuze. God heeft er alles aan gedaan, zelf zijn eigen Zoon aan ons overgegeven en laten vernederen, geselen, slaan, bespugen, doorboren en naakt aan het kruis laten sterven. Zeg nou niet dat God er niets aan gedaan heeft, dat zou echt te kort door de bocht zijn. Mensen hebben nu eenmaal een vrije wil, God wil een relatie aangaan, God is liefde. Liefde laat zich niet dwingen, dat moet van twee kanten komen. Zijn kant is helemaal af, meer kan Hij niet doen, alles is al volbracht. Aan jou de keus om ja of nee te zeggen, zo simpel is het uiteindelijk. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 juli 2011 Rapport Share Geplaatst 3 juli 2011 Oftewel: hij had zeker kunnen zorgen dat er geen mensen in de hel kwamen. Maar hij gaf ons nou eenmaal de keuze. Hij is liefdevol en geeft vrijheid. Hij dwingt niemand om Hem als Heer aan te nemen. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten