Spring naar bijdragen

dood en de 'hel'


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 239
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De gelijkenis van Lazarus en de rijke man gaat waarschijnlijk niet over hemel en hel, omdat hemelbewoners en helbewoners immers niet met elkaar kunnen communiceren en de rijke man nog zich zorgen maakte over zijn broers, wat in de hel uitgesloten is. Daar is immers geen enkele vorm van empathie meer.

Waar staat dat? Je trekt nogal wat conclusies, ben even benieuwd wat je bron hiervan is.

Tussen die helbewoners kunnen echter zowel gelovigen als niet-gelovigen zitten. Uiteindelijk gaat het er namelijk om welke keuzes je maakt in het dagelijkse leven en waarop je je geest ten diepste richt, en niet zozeer wat je enkel met de mond belijdt. Ook de satan belijdt immers dat Jezus de Christus is, maar een hemelbewoner is hij echter toch ook al sinds enige tijd niet meer.

Tussen de helbewoners zitten geen gelovigen, hoogstens mensen die beweren gelovig te zijn, dat is wel even wat anders. Gelovigen ontvangen Gods rechtvaardigheid als een gift, hoe kan God nou een rechtvaardige in de hel gooien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hel is gewoon niet de hemel net als de Aldi niet de AH is, bij de AH wordt je meer bedonderd dan bij de Aldi, toch zullen sommigen juist de Aldi als de hel beschouwen omdat ze willen dat de AH de hemel is.

Als er iemand snapt wat ik wil zeggen, dan vind ik dat erg knap

Link naar bericht
Deel via andere websites

Schijnbaar nemen mensen als Dave en Eulogía het begrip gelovige wat ruimer. Ook prima. Ik zie een christelijke gelovige als iemand die het Evangelie gelooft. En naar gelang zijn gedrag is hij een goede of een slechte gelovige. Of een goede christen of slechte christen.

Communicatie tussen hemelbewoners en helbewoners zou impliceren dat helbewoners dus nog de hemel kunnen zien en dus ook God. Mijns inziens is dat niet het geval. Als helbewoner ben je van God gescheiden en dus ook van de hemel. Wellicht zouden sommige heiligen hebben geschreven dat je vanuit de hemel zou kunnen zien hoe helbewoners gepijnigd zouden worden en dat dat één van de hemelse vreugden zou zijn, maar daar geloof ik eerlijk gezegd maar weinig van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Schijnbaar nemen mensen als Dave en Eulogía het begrip gelovige wat ruimer. Ook prima. Ik zie een christelijke gelovige als iemand die het Evangelie gelooft. En naar gelang zijn gedrag is hij een goede of een slechte gelovige. Of een goede christen of slechte christen.

Wat is een goede en wat is een slechte christen? Volgens mij ben je in de war met de wet Robert. God is helemaal niet meer bezig met zonden, die zijn allang door Jezus aan het kruis weggenomen. Vandaag de dag heeft God geen enkele verwachting van ons omdat Hij niet naar ons, maar naar Jezus, die onze Hogepriester is en in ons leeft, kijkt. Zo was het ook met de Joden in het OT, als de hogepriester rein was, werd het hele volk gezegend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De hel is gewoon niet de hemel net als de Aldi niet de AH is, bij de AH wordt je meer bedonderd dan bij de Aldi, toch zullen sommigen juist de Aldi als de hel beschouwen omdat ze willen dat de AH de hemel is.

Als er iemand snapt wat ik wil zeggen, dan vind ik dat erg knap

Je vergelijking gaat mank. De hel is een plaats van eeuwig afgrijzen, de hemel is een plaats van eeuwig leven.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2 Velen van hen die slapen in het stof der aarde, zullen ontwaken, dezen tot eeuwig leven en genen tot versmading, tot eeuwig afgrijzen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God hen eeuwig zou laten branden zou God een sadist zijn. Immers het inzien wat ze missen en weten dat je niet meer terug kunt kiezen en dat je dood zal gaan voor eeuwig is een rechtvaardige straf.

Anders zou het, zoals ik in de eerste post zei, ook niet echt een eerlijke keuze zijn. Dan zouden mensen uit angst voor Hem gaan kiezen, dat is niet de bedoeling. Zo is mijn Vader niet.

God is geen sadist. Als het aan Hem ligt, komt geen mens in de hel (alleen satan en de demonen), maar mensen komen vanzelf in de hel als ze Jezus niet aannemen als Redder, omdat ongelovigen nu al in de macht van satan zijn en dus ook terechtkomen waar satan ook terechtkomt.

God is inderdaad geen sadist.

Heb je vijanden lief, zegt mijn Vader. Het zou Hem pijn doen om mensen eeuwig te laten pijnlijden, omdat ze niet voor Hem kozen. Nee, Hij respecteert hun keuze, maar kan er niet mee accoord gaan uiteraard, want het blijft kwaad, en dat is wat Hij haat. Daarom vernietigd Hij ze ook. In het vuur. Dat eeuwig zal branden, maar de mensen zijn dan al lang verteerd...Zij ZIJN dan niet meer. Dat is wat ik geloof, ik geloof niet dat mijn Vader mensen eeuwig zou laten pijnlijden omdat ze niet voor Hem kozen. Ze kunnen door hun keuze echter niet bij God komen, dat is het gevolg, dus zij missen het eeuwige leven, en dat is een zeer grote straf ! :Y Maar wel rechtvaardig. Want een mens kan gewoon niet op zichzelf bij God komen dan door Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God hen eeuwig zou laten branden zou God een sadist zijn. Immers het inzien wat ze missen en weten dat je niet meer terug kunt kiezen en dat je dood zal gaan voor eeuwig is een rechtvaardige straf.

Anders zou het, zoals ik in de eerste post zei, ook niet echt een eerlijke keuze zijn. Dan zouden mensen uit angst voor Hem gaan kiezen, dat is niet de bedoeling. Zo is mijn Vader niet.

God is geen sadist. Als het aan Hem ligt, komt geen mens in de hel (alleen satan en de demonen), maar mensen komen vanzelf in de hel als ze Jezus niet aannemen als Redder, omdat ongelovigen nu al in de macht van satan zijn en dus ook terechtkomen waar satan ook terechtkomt.

God is inderdaad geen sadist.

Heb je vijanden lief, zegt mijn Vader. Het zou Hem pijn doen om mensen eeuwig te laten pijnlijden, omdat ze niet voor Hem kozen. Nee, Hij respecteert hun keuze, maar kan er niet mee accoord gaan uiteraard, want het blijft kwaad, en dat is wat Hij haat. Daarom vernietigd Hij ze ook. In het vuur. Dat eeuwig zal branden, maar de mensen zijn dan al lang verteerd...Zij ZIJN dan niet meer. Dat is wat ik geloof, ik geloof niet dat mijn Vader mensen eeuwig zou laten pijnlijden omdat ze niet voor Hem kozen. Ze kunnen door hun keuze echter niet bij God komen, dat is het gevolg, dus zij missen het eeuwige leven, en dat is een zeer grote straf ! :Y Maar wel rechtvaardig. Want een mens kan gewoon niet op zichzelf bij God komen dan door Jezus.

Zo heb ik het nog nooit bekeken. Of deze interpretatie klopt met de bijbel, dat weet ik niet, maar het zou voor mij veel verklaren. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat iemand voor eeuwig moet boeten omdat hij of zij niet gelooft. Of dat God zoiets toe kan laten. Bedankt voor het verbreden van mijn horizon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God hen eeuwig zou laten branden zou God een sadist zijn. Immers het inzien wat ze missen en weten dat je niet meer terug kunt kiezen en dat je dood zal gaan voor eeuwig is een rechtvaardige straf.

Anders zou het, zoals ik in de eerste post zei, ook niet echt een eerlijke keuze zijn. Dan zouden mensen uit angst voor Hem gaan kiezen, dat is niet de bedoeling. Zo is mijn Vader niet.

God is geen sadist. Als het aan Hem ligt, komt geen mens in de hel (alleen satan en de demonen), maar mensen komen vanzelf in de hel als ze Jezus niet aannemen als Redder, omdat ongelovigen nu al in de macht van satan zijn en dus ook terechtkomen waar satan ook terechtkomt.

God is inderdaad geen sadist.

Heb je vijanden lief, zegt mijn Vader. Het zou Hem pijn doen om mensen eeuwig te laten pijnlijden, omdat ze niet voor Hem kozen. Nee, Hij respecteert hun keuze, maar kan er niet mee accoord gaan uiteraard, want het blijft kwaad, en dat is wat Hij haat. Daarom vernietigd Hij ze ook. In het vuur. Dat eeuwig zal branden, maar de mensen zijn dan al lang verteerd...Zij ZIJN dan niet meer. Dat is wat ik geloof, ik geloof niet dat mijn Vader mensen eeuwig zou laten pijnlijden omdat ze niet voor Hem kozen. Ze kunnen door hun keuze echter niet bij God komen, dat is het gevolg, dus zij missen het eeuwige leven, en dat is een zeer grote straf ! :Y Maar wel rechtvaardig. Want een mens kan gewoon niet op zichzelf bij God komen dan door Jezus.

Je gaat er echter vanuit dat onze geest kan sterven. Die stelling heb ik nog niet onderbouwd gezien. Je praat over het lichaam maar niet over de geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God hen eeuwig zou laten branden zou God een sadist zijn. Immers het inzien wat ze missen en weten dat je niet meer terug kunt kiezen en dat je dood zal gaan voor eeuwig is een rechtvaardige straf.

Anders zou het, zoals ik in de eerste post zei, ook niet echt een eerlijke keuze zijn. Dan zouden mensen uit angst voor Hem gaan kiezen, dat is niet de bedoeling. Zo is mijn Vader niet.

God is geen sadist. Als het aan Hem ligt, komt geen mens in de hel (alleen satan en de demonen), maar mensen komen vanzelf in de hel als ze Jezus niet aannemen als Redder, omdat ongelovigen nu al in de macht van satan zijn en dus ook terechtkomen waar satan ook terechtkomt.

God is inderdaad geen sadist.

Heb je vijanden lief, zegt mijn Vader. Het zou Hem pijn doen om mensen eeuwig te laten pijnlijden, omdat ze niet voor Hem kozen. Nee, Hij respecteert hun keuze, maar kan er niet mee accoord gaan uiteraard, want het blijft kwaad, en dat is wat Hij haat. Daarom vernietigd Hij ze ook. In het vuur. Dat eeuwig zal branden, maar de mensen zijn dan al lang verteerd...Zij ZIJN dan niet meer. Dat is wat ik geloof, ik geloof niet dat mijn Vader mensen eeuwig zou laten pijnlijden omdat ze niet voor Hem kozen. Ze kunnen door hun keuze echter niet bij God komen, dat is het gevolg, dus zij missen het eeuwige leven, en dat is een zeer grote straf ! :Y Maar wel rechtvaardig. Want een mens kan gewoon niet op zichzelf bij God komen dan door Jezus.

God doet dat ook niet, maar de duivel en de demonen doen dat in combinatie met de keuze van die mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is geen sadist. Als het aan Hem ligt, komt geen mens in de hel (alleen satan en de demonen), maar mensen komen vanzelf in de hel als ze Jezus niet aannemen als Redder, omdat ongelovigen nu al in de macht van satan zijn en dus ook terechtkomen waar satan ook terechtkomt.

God is inderdaad geen sadist.

Heb je vijanden lief, zegt mijn Vader. Het zou Hem pijn doen om mensen eeuwig te laten pijnlijden, omdat ze niet voor Hem kozen. Nee, Hij respecteert hun keuze, maar kan er niet mee accoord gaan uiteraard, want het blijft kwaad, en dat is wat Hij haat. Daarom vernietigd Hij ze ook. In het vuur. Dat eeuwig zal branden, maar de mensen zijn dan al lang verteerd...Zij ZIJN dan niet meer. Dat is wat ik geloof, ik geloof niet dat mijn Vader mensen eeuwig zou laten pijnlijden omdat ze niet voor Hem kozen. Ze kunnen door hun keuze echter niet bij God komen, dat is het gevolg, dus zij missen het eeuwige leven, en dat is een zeer grote straf ! :Y Maar wel rechtvaardig. Want een mens kan gewoon niet op zichzelf bij God komen dan door Jezus.

Je gaat er echter vanuit dat onze geest kan sterven. Die stelling heb ik nog niet onderbouwd gezien. Je praat over het lichaam maar niet over de geest.

Als wij het eeuwig leven krijgen, zullen we ook een nieuw (volmaakt) lichaam krijgen.

Wij mensen leven door lichaam en de levensadem/geest die God ons heeft gegeven.(die maakt dat we ZIJN)

Zonder een van de twee, leven wij niet en ZIJN wij niet. (gen 7.2). Als ons lichaam vernietigd wordt; kan er geen levensadem door blazen, met andere woorden we zijn vernietigd, dood. En bij het oordeel is het dan voorgoed. Omdat zij niet meer zullen worden opgewekt. en dus voor eeuwig verloren zijn door hun gemaakte keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als wij het eeuwig leven krijgen, zullen we ook een nieuw (volmaakt) lichaam krijgen.

Wij mensen leven door lichaam en de levensadem/geest die God ons heeft gegeven.(die maakt dat we ZIJN)

Zonder een van de twee, leven wij niet en ZIJN wij niet. (gen 7.2). Als ons lichaam vernietigd wordt; kan er geen levensadem door blazen, met andere woorden we zijn vernietigd, dood. En bij het oordeel is het dan voorgoed. Omdat zij niet meer zullen worden opgewekt. en dus voor eeuwig verloren zijn door hun gemaakte keuze.

De geest van een gelovige is al eeuwig, deze is namelijk een met de Heilige Geest. Ons vergankelijk lichaam gaat nog over in een onvergankelijk lichaam. God is Geest, dus het is nogal onzinnig om te beweren dat onze geest zonder lichaam niet kan bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De geest van een gelovige is al eeuwig, deze is namelijk een met de Heilige Geest. Ons vergankelijk lichaam gaat nog over in een onvergankelijk lichaam. God is Geest, dus het is nogal onzinnig om te beweren dat onze geest zonder lichaam niet kan bestaan.

Interessant. Waarop baseer je deze gedachte? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even een andere gedachte om over na te denken Miesje:

Je beweert dat onze levensgeest terug gaat naar God en dat wij dood zijn, we bestaan niet meer. Wie wordt dan uiteindelijk geoordeeld aan het einde van de tijd? Er staat dat de doden voor de troon van God komen te staan en geoordeeld zullen worden. Lijkt me nogal onzinnig om de levensgeest te oordelen die niets van zijn eigen bestaan afweet. Als deze wel van zijn eigen bestaan afweet op het moment dat je weer wordt opgewekt of hoe dan ook, besta je alleen maar om geoordeeld te worden en daarna opnieuw gedood te worden.

Dus wat je eigen zegt is, ik leeft en ga dood en besta niet meer. Vervolgens wordt ik even gewekt en daarna weer gedood en besta ik niet meer. :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Interessant topic, Miesje. Natuurlijk weten we amper wat we ons voor moeten stellen bij 'de hel', er zijn een aantal teksten die ergens op wijzen, maar het klassieke beeld van de hel is een constructie. Ik vroeg me nog wel een paar dingen af:

1. Wat doe je met de gelijkenis over de rijke man en de arme Lazarus? De rijke man is duidelijk pijn aan het lijden.

2. Waar heeft Jezus het over als Hij spreekt over 'de buitenste duisternis' waar 'geween' is en 'tandengeknars'? (zie Matt. 22:13, Matt. 25:30)

3. Is compleet vernietigd worden de ergst denkbare straf?

Jezus sprak veel in verhalen en beelden, met deze verhalen wilde hij een boodschap uitdragen en deze verhalen zijn dan ook niet letterlijk bedoeld. Het gaat hier om de boodschap. De boodschap die van het verhaal over de gelijkenis van de arme man Lazarus en de rijke man, is dat je kiest om te geloven. En denk bijvoorbeeld aan Jezus, Hij is uit de dood op gestaan, en Hij bracht het woord. Mensen die Hem hebben gezien geloofden soms nog niet eens. Het wijst erop dat geloof erg belangrijk is, en dat weelde op de wereld niet alles is waarbij je moet stilstaan. Immers ooit komt de dag van het oordeel en dan heb je de keuze gemaakt.

Dat kan een mooie verklaring zijn, maar het probleem is dan dat jij bepaalt wanneer Jezus figuurlijk spreekt en wanneer niet. Om een voorbeeld te geven:

Neem het verhaal van Jezus dat Hij verteld over de talenten, dit is ook een verhaal met een boodschap en niet zo zeer letterlijk bedoeld.

Het gaat me dan nog niet eens om de letterlijkheid, maar om de onderliggende boodschap. Met een gelijkenis is dat uiteraard zo. De gelijkenis van de talenten geeft aan dat gelovigen verschillende verantwoordelijkheden en beloningen zullen hebben.

Ook de teksten uit mattheus (onder andere die van de talenten zie ik) je aanhaalt zijn verhalen van Jezus met een boodschap die niet letterlijk bedoeld zijn. De boodschap is hier belangrijk. Jezus laat zien hoe belangrijk het is om te kiezen en geloven.

Ben je niet bang dat dit je eigen interpretatielaagje is dat je hier overheen legt?

Ik merk dat je nog niet bent ingegaan op de uitspraken van Jezus over de buitenste duisternis. Of moeten we die als figuurlijk zien? En waarom zijn die figuurlijk dan? Ik kan me goed voorstellen dat realiseren dat je er - voor eeuwig - niet bij hoort leidt tot geween en tandengeknars.

Je laatste vraag: Is compleet vernietigd worden de ergst denkbare straf?

Het is rechtvaardig. Alles wat hier op aarde gebeurt moet gebeuren omdat de mensen uiteindelijk zullen inzien wat God brengt en wat de mensen brengen. Ik geloof dat uiteindelijk bij het oordeel iedereen zal zien hoe het geweest zou kunnen zijn met God. Het eeuwige leven dus, hoe mooi het is. Ook de mensen die Jezus niet hebben aangenomen, zij zullen dan verdriet hebben en weten wat ze zullen missen... En dus ook weten dat zij zelf dood zullen gaan voor eeuwig... Die pijn moet toch erg zijn..

Dat is op zich logisch. Ik proefde een beetje een Grieks idee, dat het ergste dat je kan overkomen het einde van je existentie is.

Als God hen eeuwig zou laten branden zou God een sadist zijn. Immers het inzien wat ze missen en weten dat je niet meer terug kunt kiezen en dat je dood zal gaan voor eeuwig is een rechtvaardige straf.

Anders zou het, zoals ik in de eerste post zei, ook niet echt een eerlijke keuze zijn. Dan zouden mensen uit angst voor Hem gaan kiezen, dat is niet de bedoeling. Zo is mijn Vader niet.

Een straf van eeuwig branden kan evengoed rechtvaardig zijn. Er zijn zelfs theorieën dat eeuwig staat voor 'hééél erg lang', en dat er dus uiteindelijk zelfs verzoening is (alverzoening).

Ik vraag me alleen af of je echt bezig bent de Bijbel juist te verstaan. De hel is allereerst de plek waar God niet is! Hij zit dus niet sadistisch lachend toe te kijken, of zoiets.

Je laatste opmerking zegt me niet zo veel. Ik vind dat al te menselijk geredeneerd; het lijkt me niet de bedoeling dat God moet voldoen aan jouw wensdenken.

Om het één en ander te nuanceren: ik vind dat je wel originele ideeën hebt die zeker tot denken aanzetten. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wellicht zouden sommige heiligen hebben geschreven dat je vanuit de hemel zou kunnen zien hoe helbewoners gepijnigd zouden worden en dat dat één van de hemelse vreugden zou zijn, maar daar geloof ik eerlijk gezegd maar weinig van.

Ik heb juist begrepen dat het een kwelling voor de onrechtvaardigen zou zijn dat ze de rechtvaardigen zouden zien die in volkomen zegen zouden zijn. Dat zou ook in lijn zijn met Luc. 16:23.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De geest van een gelovige is al eeuwig, deze is namelijk een met de Heilige Geest. Ons vergankelijk lichaam gaat nog over in een onvergankelijk lichaam. God is Geest, dus het is nogal onzinnig om te beweren dat onze geest zonder lichaam niet kan bestaan.

Interessant. Waarop baseer je deze gedachte? :)

2 Kor 5:

17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God.

Aangezien Paulus leert dat we nog een vergankelijk lichaam hebben kan het hier dus nog niet over ons lichaam gaan.

1 Kor 2:

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;

...

14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oftewel: hij had zeker kunnen zorgen dat er geen mensen in de hel kwamen. Maar hij gaf ons nou eenmaal de keuze.

Hij is liefdevol en geeft vrijheid. Hij dwingt niemand om Hem als Heer aan te nemen.

Waar natuurlijk wel een straf op staat, maar dat is je eigen keuze.

Al had de hel ook gewoon niet ontworpen kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oftewel: hij had zeker kunnen zorgen dat er geen mensen in de hel kwamen. Maar hij gaf ons nou eenmaal de keuze.

Hij is liefdevol en geeft vrijheid. Hij dwingt niemand om Hem als Heer aan te nemen.

Waar natuurlijk wel een straf op staat, maar dat is je eigen keuze.

Al had de hel ook gewoon niet ontworpen kunnen zijn.

De hel was ontworpen voor satan en de demonen, maar oorspronkelijk niet voor mensen. God wil niemand straffen, maar er volgen wel consequenties voor het meegaan in de rebellie van satan en de demonen tegen het koninkrijk van God. Als je in de Tweede Wereldoorlog collaboreerde met de nazi's, had dat na de oorlog ook consequenties. Gods wil is het dat mensen meewerken met de geallieerden van Zijn koninkrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ons verstaan van wat 'geest' is, cruciaal is voor de discussie. De bron die Miesje aanhaalt, maakt onderscheid tussen 'geestelijke wezens zonder materie' en mensen. De eerste categorie kan mooi wel voor eeuwig branden, maar mensen worden vernietigd. Bijzonder. Nu is het voor ons een mysterie wat voor lading de Bijbel aan het begrip 'geest' geeft. Johannes zegt zelfs: 'God is geest'. En de meningen verschillen alweer in hoeverre mensen een al dan niet eeuwige geest hebben. Want dat lijkt me dan wel van belang. Zo'n eeuwige geest kan ook zonder materie branden (ervaren, zeg maar). Wat denken jullie dat de Bijbel leert?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De geest van een gelovige is al eeuwig, deze is namelijk een met de Heilige Geest. Ons vergankelijk lichaam gaat nog over in een onvergankelijk lichaam. God is Geest, dus het is nogal onzinnig om te beweren dat onze geest zonder lichaam niet kan bestaan.

Interessant. Waarop baseer je deze gedachte? :)

2 Kor 5:

17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God.

Aangezien Paulus leert dat we nog een vergankelijk lichaam hebben kan het hier dus nog niet over ons lichaam gaan.

1 Kor 2:

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;

...

14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.

En wat wil je zeggen met deze teksten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijdeze post ik het beloofde topic over hoe ik denk over de hemel/hel.

Veel dingen die mensen denken komen omdat mensen elkaar napraten en dingen van elkaar overnemen. (bijv. adam en eva aten een appel, terwijl de bijbel zegt een vrucht).

Een ander onderwerp is: De hel.Veel mensen denken namelijk dat de ongelovige eeuwig zullen lijden in de hel. Hier ben ik het niet mee eens, want dit is niet wat de bijbel verteld.

Allereerst geloof ik dat dood, dood is. Tot Hij terug komt. De dood is niets. Je bestaat dan niet meer. Je geest is terug bij God, zoals een verhaal in een boek. En je lichaam vergaat tot stof. (ZIE: Prediker 9:5-6 ,prediker 9:10 genesis 3:19 , Psalm 115:17) De dood is niets, we kunnen niets meer doen, en we ZIJN dan niet meer.

Voordat wij geboren werden bestonden wij nog niet. Voor God wel, want Hij weet alles wat er gebeuren zal. God gaf ons een lichaam gemaakt van stof, en blies ons levensadem in waardoor wij een levend wezen werden. Als wij dood gaan is dit proces omgekeerd, onze levensgeest gaat terug naar God (als een verhaal in Gods boekenkast) en het lichaam gaat terug naar stof van de aarde waar het vandaan kwam. We bestaan niet meer.

prediker 12:7

7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.

gen. 2:7

7 toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.

Nu wil ik op het punt komen van hemel en hel. Ik haal hier een stuk tekst van een site aan die het naar mijn mening goed uitlegt.

Openbaringen 20: 10-15: 'Maar vuur zal van de hemel neerkomen en hen verteren, en de duivel die hen heeft misleid, zal in een zee van vuur en zwavel worden gegooid. Daar waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden, voor altijd, voor eeuwig. Toen zag ik een grote witte troon en hem die erop gezeten was. Aarde en hemel vluchtten voor hem en zij werden nooit meer gezien. En ik zag de doden, belangrijke en gewone mensen, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. En er werd een ander boek geopend, het boek van de levenden. De doden werden geoordeeld op grond van wat in de boeken stond opgeschreven, op grond van hun daden. En de zee gaf de doden die ze borg weer terug, en de dood en het dodenrijk gaven hun doden terug, en iedereen werd geoordeeld op grond van zijn daden.

En de dood en het dodenrijk werden in de vuurzee gegooid. Dit is de tweede dood, de zee van vuur'.

Ook de dood en het dodenrijk worden in deze poel geworpen. En in deze poel worden ook satan en zijn aanhangers geworpen (Openb. 20:10). Zij worden allen in het vuur verteerd.

Moeten zij dan eeuwig branden en pijnlijden? 
Veel mensen denken dat slechteriken eeuwig zullen branden in 'de hel'. Oftewel voor altijd, zonder ophouden. De Bijbel denk daar ander over. De Bijbel kent namelijk verschillende betekenissen van het woord 'eeuwig'.

Bij ons betekent het meestal: zonder begin en zonder einde. Deze vorm van eeuwig geldt voor God. Maar in de Bijbel kan het ook 'met een begin en zonder einde' betekenen. Denk maar aan het eeuwige leven wat wij zullen ontvangen. Daarnaast kent de Bijbel het woord eeuwig ook in de betekenis van: voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld aan 'een eeuw'. Dus met een begin en met een eind. Het einde wordt bijvoorbeeld bepaald door een hoeveelheid materie. Een stuk hout kan 'eeuwig' branden. Het brand tot de materie volledig op is: verteerd.

Als je bovenstaande Bijbeltekst goed leest, zie je, dat er staat dat de veroordeelden door een vuur uit de hemel verteerd worden. Zij branden dus door dit hemelse vuur totdat hun materie volledig op is. Dan is er ook niets meer wat er van hun overblijft. Dit zal waarschijnlijk in een paar seconden gebeurd zijn. Ze zijn er niet meer alsof ze nooit bestaan hebben.

Uit deze tekst blijkt ook dat 'de duivel' (en zijn aanhangers), 'het beest', 'de valse profeet' wel in een zwavelige vuurpoel worden gegooid. Zij zijn echter geestelijke wezens, zonder een lichaam. Ze hebben dus geen materie en kunnen niet verteren. Zodoende kunnen zij wel eeuwig in de poel gepijnigd worden. Ook 'de dood' en 'het dodenrijk', twee begrippen, worden in de poel geworpen. Ook begrippen hebben geen stoffelijke materie en kunnen niet verteerd worden.

Het (zwavelige) vuur zelf wordt door God gebruikt als reinigingsmiddel. God reinigt door vuur de aarde van ongerechtigheid. Pas daarna kan het nieuwe Jeruzalem om een nieuwe schone aarde neerdalen om het eeuwige leven (zonder einde) echt te laten beginnen.

We zien dus dat het idee over een eeuwige marteling (van de ziel) in 'de hel' door demonen (al dan niet met 3-puntige vorken) geen Bijbelse grond heeft. Het is in de loop der eeuwen alleen een middel geweest om mensen bang te maken en ze zo de kerken in te krijgen. Maar angst komt niet van God en lijdt niet tot God. Angst mag nooit een middel zijn om mensen te laten geloven. Alleen Gods liefde voor ons kan ons tot geloof brengen.

1 Johannes 4:16-19 'Wij hebben de liefde van God leren kennen; daarom vertrouwen wij op die liefde, die God voor ons heeft. God is liefde. Wie blijft liefhebben, blijft één met God.

Als de liefde in ons haar doel bereikt, kunnen wij vol vertrouwen de dag van het grote oordeel tegemoet zien, omdat wij in deze wereld leven zoals Christus er leefde.

In de liefde is geen plaats voor angst. Integendeel, de volmaakte liefde verdrijft de angst. Angst houdt altijd verband met straf. Wie nog angst kent, kent de volmaakte liefde nog niet. Dat wij Hem liefhebben, komt doordat Hij ons het eerst heeft liefgehad'.

(http://www.sign2god.com/charta/doodgaan/doodgaan.html)

Dit is wel heel erg simplistisch uitgelegd... En niet echt Bijbels ook. Maar wat ik al eerder over deze site zei.. Deze site zit vol dwaalleringen.

Ben jij echt benieuwd wat de Bijbel zegt over de hel? Dan zal ik een stuk schrijven wat de Bijbel m.i. schrijft over de hel..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het toch wel aantrekkelijker klinken, gewoon opbranden en weg zijn. Beter dan 'burn in hell forever!'. Kan ik persoonlijk ook niet rijmen met een liefdevolle God, rechtvaardig of niet. Maar ja, misschien ben ik dan wel weer te bekrompen ofzo. Maar ja, weinig te kiezen. Of het vooruitzicht nu aantrekkelijk klinkt of niet, het zal er niet om veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het toch wel aantrekkelijker klinken, gewoon opbranden en weg zijn. Beter dan 'burn in hell forever!'. Kan ik persoonlijk ook niet rijmen met een liefdevolle God, rechtvaardig of niet. Maar ja, misschien ben ik dan wel weer te bekrompen ofzo. Maar ja, weinig te kiezen. Of het vooruitzicht nu aantrekkelijk klinkt of niet, het zal er niet om veranderen.

Inderdaad. Er is geen sprake van 'wensdenken'. Het is, zoals het is. Daarom hoop ik dat iedereen die dit leest, kiest voor Jezus' liefdevolle redding waarvoor Hij Zijn leven heeft gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan komen we weer bij de aloude discussie waarin ik zeg dat geloven geen keuze is (christen zijn daarentegen wel), en jij -vermoedelijk- gaat zeggen dat geloven wel degelijk een keuze is. Op dat punt loopt de discussie spaak voor mijn kant, welles-nietes komen we ook niet verder mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid