Spring naar bijdragen

Iemand zondigt: Hoe gaat de kerk hier mee om?


Aanbevolen berichten

5 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt.

Ik vraag me af dat bovenstaande zowel in de kerk nog wordt uitgevoerd? Zijn er kerken die dit op deze wijze zo doen? Hier ben ik wel benieuwd naar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zijn er absoluut, maar zoals ik het een beetje zie in veel kerken is het niet de praktijk van alle dag zeg maar. Of het wordt pas uitgevoerd in extreme omstandigheden bij extreme gevallen, maar verder wordt er vrij weinig over dat soort zaken gesproken. Maar ja, ik kom tenslotte uit een volkskerk, dus dat zal niet helpen bij dit soort dingen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nederlands Hervormd > PKN

Met 'volkskerk' bedoel ik kerken waar hele dorpen zeg maar naar de kerk gaat of in ieder geval lid is, want dat doe je gewoon en de kerk doet verder ook weinig moeite om mensen te bewegen tot wat actiever lidmaatschap of om ze uit te schrijven zoals bijv. in de Gereformeerde kerken vaak zo is. Waardoor dus heel veel mensen lid zijn van de gemeente, maar zoals in mijn huidige gemeente zit minder dan 50% van de leden minstens 1 keer per week in de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerktucht is noodzakelijk. Net als in het O.T ''Om het kwaakd onder u weg te doen''. Satan geen voet te geven in de gemeente.

We zijn allemaal zondaars, en we kunnen uitglijden en vallen, maar als er zonde word beleden bij God is God trouw om te vergeven (1joh1).

Het is Anders als iemand die lid van de gemeente (dus christen claimt te zijn) bewust in zonde leeft.

Dan is de Bijbelse weg dat hij apart word genomen en in liefde word vermaand.

Luiters hij niet dan moeten er getuigen bij komen, minstens twee, en als Hij dan nog niet niet wilt stoppen, dan moet het de gemeente worden verteld en die persoon moet uit de gemeente worde gezet, voor eige bestwil EN voor die van de gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerktucht is noodzakelijk. Net als in het O.T ''Om het kwaakd onder u weg te doen''. Satan geen voet te geven in de gemeente.

We zijn allemaal zondaars, en we kunnen uitglijden en vallen, maar als er zonde word beleden bij God is God trouw om te vergeven (1joh1).

Het is Anders als iemand die lid van de gemeente (dus christen claimt te zijn) bewust in zonde leeft.

Dan is de Bijbelse weg dat hij apart word genomen en in liefde word vermaand.

Luiters hij niet dan moeten er getuigen bij komen, minstens twee, en als Hij dan nog niet niet wilt stoppen, dan moet het de gemeente worden verteld en die persoon moet uit de gemeente worde gezet, voor eige bestwil EN voor die van de gemeente.

Even off-topic maar kun jij iets aan je taalgebruik doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerktucht is noodzakelijk. Net als in het O.T ''Om het kwaakd onder u weg te doen''. Satan geen voet te geven in de gemeente.

We zijn allemaal zondaars, en we kunnen uitglijden en vallen, maar als er zonde word beleden bij God is God trouw om te vergeven (1joh1).

Het is Anders als iemand die lid van de gemeente (dus christen claimt te zijn) bewust in zonde leeft.

Dan is de Bijbelse weg dat hij apart word genomen en in liefde word vermaand.

Luiters hij niet dan moeten er getuigen bij komen, minstens twee, en als Hij dan nog niet niet wilt stoppen, dan moet het de gemeente worden verteld en die persoon moet uit de gemeente worde gezet, voor eige bestwil EN voor die van de gemeente.

Even off-topic maar kun jij iets aan je taalgebruik doen?

Als het over de vorm gaat is het super oftopic idd (en in de debat wereld ad hominem en een non-argument als je de vorm afkraakt en suggereert dat dus impliciet de inhoud ook wel zal kloppen. message me maar als het uitgebreid is.

Als het een korte opmerking is, go...wat bedoel je? Atonatie? Houding? Spelling?

Vraag voor jou, is je opmerking geboren uit trots en hoogmoed of goed bedoelde intentie`s.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerktucht is noodzakelijk. Net als in het O.T ''Om het kwaad onder u weg te doen''. Satan geen voet te geven in de gemeente.

We zijn allemaal zondaars, en we kunnen uitglijden en vallen, maar als er zonde word beleden bij God is God trouw om te vergeven (1joh1).

Het is Anders als iemand die lid van de gemeente (dus christen claimt te zijn) bewust in zonde leeft.

Dan is de Bijbelse weg dat hij apart word genomen en in liefde word vermaand.

Luiters hij niet dan moeten er getuigen bij komen, minstens twee, en als Hij dan nog niet niet wilt stoppen, dan moet het de gemeente worden verteld en die persoon moet uit de gemeente worde gezet, voor eigen bestwil EN voor die van de gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel we liever geen dingen willen horen die we niet goed doen is dit juist heel goed. Wat kan er beter en hoe heb je het gedaan? Ik was iemand die niets van wilde weten dat ik wat fout deed en sloot een muur om me heen. Maar eigenlijk moeten we blij zijn dat iemand je de goede (smalle) weg wijst. Dan wel op een LIEFDEVOLLE manier en niet vanuit het motief zie je wel jij doet het lekker fout. Dan zegt de Bijbel, jij zult dan in dezelfde zonde terecht komen. We zondigen dagelijks (dat zijn er vele) misschien wel evenveel of meer dan een niet christen. Ook zondigen we door dingen na te laten. Ik denk dat we daar serieus naar moeten gaan kijken hoe we als Christen anders kunnen zijn dan anderen. Wat maakt ons anders? Waaraan merken mensen dat ik Christen ben?

Ik ben autistisch en vind het extra moeilijk om me staande te houden. Doch is het niet mijn bedoeling achter mijn "ziekte" te gaan schuilen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uiteindelijk behandelen zoals je een heiden of een tollenaar zou behandelen. Leidend daarbij is dan weer hoe Jezus die behandelde ;)

Jezus sprak tot de apostelen via de Heilige Geest, Paulus zei soms ook, ''dit is een bevel van de Heer''.

die tekst uit 1 cor 5 waar het topic mee starte is duidelijk..dan erken je de Bijbel of niet of niet.

Jezus zelf:

openb 2:

Wellicht kun je het zo brengen dat het ook daadwerkelijk nog logisch zou zijn waarom jouw visie op de Bijbel geen mening is. Mijn inziens is dat overigens een onmogelijke opgave.

6 Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.

*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.

Zoals altijd zegt Jezus het heel precies. Dat gij de WERKEN der Nikolaieten haat. Gedrag kun je haten, mensen niet. Wat iemand doet is niet wat iemand is.

9 Toen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem. 10 Toen hij thuis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. 11 De farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ 12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. (Matteüs 9:9-12, Nieuwe Bijbelvertaling)

NIet opgeven dus, blijven werken aan herstel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

bij ons kan je geloof ik een kerkelijke ban krijgen.... maar dan moet je het wel erg bont maken

en er zijn ook situaties waarin schuldbelijdenis kan worden gedaan....

maar dit gebeurd alleen in extreme gevallen

grtz

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de gereformeede gezindte is er weldegelijk sprake van kerkelijke tucht. We doen niet zozeer mensen in de ban, maar het kan zeker voorkomen dat wanneer men in openlijke zonde leeft dat de kerkenraad tucht MOET toepassen. Betrokkenen komen eerst onder stille censuur. Dit betekend dat het feit niet direct van de daken wordt geroepen, maar de perso(o)n(en) in kwestie verliezen wel hun kerkelijke rechten zoals het deelnemen aan de sacramenten. De kerkenraad zal met deze betrokken (in liefde) moeten werken tot berouw en bekering

Als die niet werkt, wordt de tweede trap van censuur ingesteld. Dit is openbare censuur. De gemeente is nu ook op de hoogte en wordt opgeroepen om voor betrokkenen te bidden.

Wanneer betrokkene zich blijft verharden, kan dit uiteindelijk leiden tot excommunicatie = verwijderd worden uit de kring van de kerk. Voordat het echter zover komt zal er behoorlijk wat water door de Noordzee moeten stromen.

Het doel van censuur is niet (zoals zo vaak gedacht) om te straffen, maar om mensen terug te brengen op het juiste pad.

Wanneer betrokkene berouw toont en tot schuld belijdenis komt, wordt hij of zij weer volledig binnen de gemeente hersteld en is de zaak afgedaan. De praktijk leert dat er altijd mensen zijn die aan de oprechtheid van de belijdenis twijfelen. Dit is echter niet aan ons. De oprechtheid is een zaak tussen betrokkene en God. Wij dienen in liefde met deze broeder en/of zuster om te gaan.

Hartelijke groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Doch dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaïeten haat, welke ook Ik haat.

Zoals altijd zegt Jezus het heel precies. Dat gij de WERKEN der Nikolaieten haat. Gedrag kun je haten, mensen niet. Wat iemand doet is niet wat iemand is.

9 Toen Jezus van daar verderging, zag hij bij het tolhuis een man zitten die Matteüs heette, en hij zei tegen hem: ‘Volg mij.’ Hij stond op en volgde hem. 10 Toen hij thuis aanlag voor de maaltijd, kwam er ook een groot aantal tollenaars en zondaars, die samen met hem en zijn leerlingen aan de maaltijd deelnamen. 11 De farizeeën zagen dit en zeiden tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ 12 Hij hoorde dit en gaf als antwoord: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. (Matteüs 9:9-12, Nieuwe Bijbelvertaling)

NIet opgeven dus, blijven werken aan herstel.

jouw tekst is niet in de situatie van een gemeente, maar evangelisatie context.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt.

Ik vraag me af dat bovenstaande zowel in de kerk nog wordt uitgevoerd? Zijn er kerken die dit op deze wijze zo doen? Hier ben ik wel benieuwd naar.

Het zal wel een beetje van de 'zwaarte' van de zonde afhangen, maar het gebeurt wel. Ik denk dan bv aan zoiets als overspel. Alleen dat laatste stukje, geen idee hoe je dat moet interpreteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
5 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt.

Ik vraag me af dat bovenstaande zowel in de kerk nog wordt uitgevoerd? Zijn er kerken die dit op deze wijze zo doen? Hier ben ik wel benieuwd naar.

Het zal wel een beetje van de 'zwaarte' van de zonde afhangen, maar het gebeurt wel. Ik denk dan bv aan zoiets als overspel. Alleen dat laatste stukje, geen idee hoe je dat moet interpreteren.

Volgens mij heeft in principe niets te maken met de zwaarte van een zonde. Het gaat om een zonde tegen iemand, een specifiek iemand. Dat is van deze quote toch dé vereiste? Ik denk dat het dan gaat om je broeder/zuster in het geloof waar je dan onder vier ogen een gesprek mee moet voeren, als dat niet werkt kun je het met twee extra mensen nogmaals voorleggen en anders houdt niks je tegen om het in de gemeente voor te leggen. Het heeft in die zin niet te maken met de zwaarte van de zonde, meer met het beschadigen van andere personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft in de praktijk denk ik vooral de maken met de aanstoot die je met de zonde geeft. Als er sprake is van overspel of iets anders op seksueel gebied nemen mensen daar vaak aanstoot aan terwijl dat met andere zonden vaak minder is. Het heeft daarom denk ik ook niet zozeer met de objectieve ernst van de zonde te maken maar meer met hoe erg de gelovigen van de gemeenschap het vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is de norm dan helemaal weg. De menselijke standaard veranderd enorm, kijk maar naar de acceptatie van homostellen in kerken en gemeenten. Ik weet niet hoe je het anders goed vorm kan geven maar de norm van de mens is juist niet goed genoeg toch? Volgens mij moet je hier naar de normen van God kijken en die betrekken op de zonden die tegen andere mensen (en dus niet (alleen) tegen jezelf) begaan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij is de norm dan helemaal weg. De menselijke standaard veranderd enorm, kijk maar naar de acceptatie van homostellen in kerken en gemeenten. Ik weet niet hoe je het anders goed vorm kan geven maar de norm van de mens is juist niet goed genoeg toch? Volgens mij moet je hier naar de normen van God kijken en die betrekken op de zonden die tegen andere mensen (en dus niet (alleen) tegen jezelf) begaan worden.
Toch denk ik dat dat de realiteit is. Ook als het om zonden bedekken de meeste gemeenten dit waarschijnlijk liever met de mantel der liefde dan dat ze het publiek bekend maken. Alleen als een zonde zo publiek en bekend is dat er wel iets moet gebeuren ondernemen ze actie. Meestal draait het ook uit op seksuele zondes die toch op een of andere manier meer mensen tot bemoeizucht inspireren dan andere overtredingen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg de indruk dat iets als bijvoorbeeld zwanger raken voor dat je getrouwd bent veel meer problemen geeft in een gemeente dan als iemand met alle gemeenteleden lekker loopt de roddelen over dat persoon X misschien wel zwanger is en met iedereen in bed duikt enzovoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik krijg de indruk dat iets als bijvoorbeeld zwanger raken voor dat je getrouwd bent veel meer problemen geeft in een gemeente dan als iemand met alle gemeenteleden lekker loopt de roddelen over dat persoon X misschien wel zwanger is en met iedereen in bed duikt enzovoort.

Precies, en volgens mij is het net zo'n zonde. Dat de mens het zo veranderd heeft betekend niet dat God het ook goed vindt. Wat ik dus zeg is dat de kern van de zonde is dat het jezelf of anderen beschadigd en in dit geval is die tweede vorm belangrijk. Alle zondes die gedaan worden tegen een andere persoon of andere personen moeten op bovenstaande manier behandeld worden. Maar met menselijkheid!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid