Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Waar komt de kinderdoop eigenlijk vandaan? Hoe lang worden kinderen al gedoopt en waarom wordt dat gedaan?

In de bijbel heb ik namelijk (nog) niets kunnen vinden over de kinderdoop en dat dat gedaan moet worden, alleen de volwassenen doop.

Zelf zie ik de kinderdoop meer als een soort belofte van de ouders naar God toe om het kind naar Zijn wil op te voeden. Is dit ook de (hoofd)rede dat kinderen gedoopt worden?

Zijn er hier mensen die als kind gedoopt zijn, hun kinderen hebben laten dopen of dat zouden doen als ze kinderen hadden? Wat zou voor jou de hoofdrede zijn om je kind te dopen? Alleen uit traditie of nog andere redenen?

En als je zelf als kind gedoopt bent, hoeveel waarde hecht je daar aan, wat betekent het voor je?

De kerk waar ik heen ga is evangelisch, dus daar worden geen kinderen gedoopt. Je mag je bij ons pas laten dopen vanaf je veertiende, als je bewust voor God kan kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De doop van kinderen (kinderdoop vind ik een foute term) komt uit de christelijke traditie voort. We lezen al over de doop van hele huishoudens in de Bijbel en ook andere bronnen uit het vroege christendom laten zien dat het dopen van kinderen de gebruikelijke praktijk was. Denk dan bijvoorbeeld aan Justinus de Martelaar en Ireneüs van Lyon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf als kind gedoopt en heb mijn zoontje ook laten dopen uit overtuiging. Afgezien van de kerkelijke traditie die ook een zekere waarde heeft, zie ook de christenen als wilde olijftakken geënt zijn op de olijfboom Israel en de doop als teken van het nieuwe verbond waar de besnijdenis het teken van het oude verbond was. De doop is een belofte van God aan het kind, niet een belofte van het kind aan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar komt de kinderdoop eigenlijk vandaan?

De Schrift. En er is niet zoiets als de kinderdoop.

Hoe lang worden kinderen al gedoopt en waarom wordt dat gedaan?

Omdat zij daar recht op hebben.

In de bijbel heb ik namelijk (nog) niets kunnen vinden over de kinderdoop en dat dat gedaan moet worden, alleen de volwassenen doop.

Er wordt gesproken over huishoudens die gedoopt worden en waar allicht kinderen bij zaten, daarnaast worden er duidelijke lijnen getrokken tussen de besnijdenis en de doop die wijzen op het recht(plicht?) op het dopen van kindderen

Zelf zie ik de kinderdoop meer als een soort belofte van de ouders naar God toe om het kind naar Zijn wil op te voeden. Is dit ook de (hoofd)rede dat kinderen gedoopt worden?

Zijn er hier mensen die als kind gedoopt zijn, hun kinderen hebben laten dopen of dat zouden doen als ze kinderen hadden? Wat zou voor jou de hoofdrede zijn om je kind te dopen? Alleen uit traditie of nog andere redenen?

En als je zelf als kind gedoopt bent, hoeveel waarde hecht je daar aan, wat betekent het voor je?

Ik ben als kind gedoopt en mochten wij ooit met kinderen gezegend worden zullen ook die gedoopt worden. Omdat ook zij kinderen des verbonds zijn (al dan niet op het erf) en ik hen dat sacrament niet wil en mag ontzeggen.

Aan mijn eigen doop als kind hecht ik veel waarde. Het is één van de redenen waarom belijdenis heb kunnen doen, het is de erkenning dat voor ik mij met God bezighield, Hij al met mij bezig was, dat voor welke bekering of religieuze ervaring van mijzelf, God al een belofte had gedaan, het wijst mij op Zijn Trouw en Genade en het tekent mij als een kind an het Verbond.

De kerk waar ik heen ga is evangelisch, dus daar worden geen kinderen gedoopt. Je mag je bij ons pas laten dopen vanaf je veertiende, als je bewust voor God kan kiezen.

Wij geloven dat God goed in staat is om vanaf de conceptie bewust voor iemand te kiezen. Sterker nog, dat Hij dat al gedaan, vóór de grondlegging der wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kerk waar ik heen ga is evangelisch, dus daar worden geen kinderen gedoopt. Je mag je bij ons pas laten dopen vanaf je veertiende, als je bewust voor God kan kiezen.
Toch apart dat er dan vervolgens regels gesteld worden wanneer je gedoopt zou mogen worden. Is een kind van 14 wel bij machte om deze keuze wel overwogen te maken en wat is dan nog het verschil met het dopen van kinderen, waar de ouders uit overtuiging de doop laten bedienen?

Er bestaat geen kinderdoop, maar alleen het sacrament dopen, dat bediend kan worden aan kinderen. Dit vanuit de verbondsleer. Dan is een doop in naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest een legitieme doop en het maakt niet uit of je die ontvangen hebt toen je 0 was of 14.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dit hier al niet te uit en te na besproken? Nou ja, dan doen we het gewoon nog een keer :P

Volgens mij is de kinderdoop ontstaan onder Constantijn. Die wilde zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk gedoopt hebben omdat hij ze dan ook zo snel mogelijk over de klink kon jagen als dat nodig was. Maar dan waren ze in ieder geval wel gered - Dit is wel heel kort door de bocht van mij, maar niet zonder elementen van waarheid erin -

Als ik het me verder goed herinner zijn ze juist in Italië pas heel laat op kinderdoop overgestapt, het laatste baptisarium in Italië voor volwassenen (met stromend water enzo, lijkt me ook wel wat als er een beekje of sloot door de kerk stroomt) is nog rond 1200 gebouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch apart dat er dan vervolgens regels gesteld worden wanneer je gedoopt zou mogen worden. Is een kind van 14 wel bij machte om deze keuze wel overwogen te maken en wat is dan nog het verschil met het dopen van kinderen, waar de ouders uit overtuiging de doop laten bedienen?

Bij de mormonen hebben ze geloof ik 8 jaar oud als vaste leeftijd hiervoor, maar dan gaat het niet zozeer om bewust de keuze kunnen maken, maar het punt hebben bereikt waar je echt niet meer kunt zondigen zonder dat zelf te kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kerk waar ik heen ga is evangelisch, dus daar worden geen kinderen gedoopt. Je mag je bij ons pas laten dopen vanaf je veertiende, als je bewust voor God kan kiezen.
Toch apart dat er dan vervolgens regels gesteld worden wanneer je gedoopt zou mogen worden. Is een kind van 14 wel bij machte om deze keuze wel overwogen te maken en wat is dan nog het verschil met het dopen van kinderen, waar de ouders uit overtuiging de doop laten bedienen?

Ik zou me kunnen voorstellen als kerken ongeveer de leeftijd van 12-13 aanhouden, op basis van de Bijbelse leeftijd waarop kinderen volwassen worden volgens de Joodse wet: een meisje op de leeftijd van 12 en een jongen op de leeftijd van 13 (Bar-Mitswa). Bij die leeftijd zou je kunnen veronderstellen dat mensen (volgens de Bijbel) zelfstandige religieuze beslissingen/keuzen zouden kunnen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou me kunnen voorstellen als kerken ongeveer de leeftijd van 12-13 aanhouden, op basis van de Bijbelse leeftijd waarop kinderen volwassen worden volgens de Joodse wet: een meisje op de leeftijd van 12 en een jongen op de leeftijd van 13 (Bar-Mitswa). Bij die leeftijd zou je kunnen veronderstellen dat mensen (volgens de Bijbel) zelfstandige religieuze beslissingen/keuzen zouden kunnen maken.

En op welke bijbeltekst is dat gebaseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik het me verder goed herinner zijn ze juist in Italië pas heel laat op kinderdoop overgestapt,

Men is nooit overgestapt. Nog steeds worden er in Rooms-Katholieke Kerken, Oosters-Orthodoxe Kerken, Reformatorische Kerken, Lutherse Kerken en Anglikaanse kerken volwassenen gedoopt. Heb vorig jaar nog in een Hervormde Kerk een doop van een volwassen vrouw meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij is de kinderdoop ontstaan onder Constantijn.

Als dat zo zou zijn is het wel erg vreemd dat Constantijn zichzelf pas liet dopen toen hij op zijn sterfbed lag. ;)

Een bepaalde doopvisie die je bij hem tegen kwam waar men van mening was dat je zo laat mogelijk zou moeten dopen om te voorkomen dat je zondigde na je doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als dat zo zou zijn is het wel erg vreemd dat Constantijn zichzelf pas liet dopen toen hij op zijn sterfbed lag. ;)

Laat de feiten geen goed verhaal verpesten. Tot Constanijn was het Christendom nog puur, waar en charismatisch. Alle dingen die nu fout zijn komen door Constanijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik het me verder goed herinner zijn ze juist in Italië pas heel laat op kinderdoop overgestapt,

Men is nooit overgestapt. Nog steeds worden er in Rooms-Katholieke Kerken, Oosters-Orthodoxe Kerken, Reformatorische Kerken, Lutherse Kerken en Anglikaanse kerken volwassenen gedoopt. Heb vorig jaar nog in een Hervormde Kerk een doop van een volwassen vrouw meegemaakt.

Maar ook door onderdompeling? Daar doelde ik eigenlijk op. In de Oosters-Orthodoxe kerken gebeurt dat wel bij gelegenheden als epiphanie, maar is dat dan ook 'de' doop zeg maar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij is de kinderdoop ontstaan onder Constantijn.

Als dat zo zou zijn is het wel erg vreemd dat Constantijn zichzelf pas liet dopen toen hij op zijn sterfbed lag. ;)

Toen pas? Hij was zeker te druk met de kerstening van het Romeinse rijk om daar eerder aan toe te komen.

Misschien dat je het beter bij historische bronnen kunt houden, want ik zie je enorm veel speculeren over hem, maar wat je zegt is geen bewijs voor, sterker nog is historisch ook nog eens volstrekt onwaarschijnlijk of zelfs ongeloofwaardig. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we de discussie zuiver houden.

@ AFromFlevo: je maakt je punten er niet betrouwbaarder op. Speculeren en/of trollen doe je maar ergens anders op de internets.

Zelf denk ik niet in kaders als 'kinderdoop' of 'volwassendoop', omdat de 'traditionele kerken - zoals Machiavelli al aangaf - ook volwassenen dopen. In dit verband is het beter te spreken van de verbondsdoop 'versus' de geloofsdoop. Dat wil zeggen, naast verschillen op het fysieke vlak zijn er vooral verschillen op het ideologische vlak.

Verbondsdoop

Christenen worden gedoopt op basis van het verbond door God gesloten. Dit is o.a. gebaseerd op Matth. 26:28, Lucas 22:20, 1 Kor. 11:25. Door de doop word je opgenomen in het verbond. Dit geldt ook voor de kinderen van de gelovigen, want die zijn in hun ouders geheiligd (1 Kor. 7:14). Met de doop gaan de ouders de verplichting aan hun kind(eren) in het geloof 'te onderwijzen en te laten onderwijzen' zodat wat God met de doop in hen begonnen is tot bloei mag komen.

Geloofsdoop

De doop is een teken van overgave van de gelovige. Hij komt tot geloof en laat zich dopen (te baseren op verschillende teksten). Zijn doop is afwassing van zonden en het begin van een nieuw leven. Aangezien mensen bewust de keuze moeten maken, wijzen 'geloofsdopers' het dopen van kinderen af. Waar de grens ligt is nog wel eens debat over. Bij sommige stromingen is er ook sprake van een zgn. 'doop met de Heilige Geest', die tegelijk met de eerste doop plaatsvindt of op een later tijdstip. Het ervaren van die doop wordt vaak gekoppeld met een ervaring op zich, zoals het spreken van tongentaal.

Als ik onjuist of onvolledig ben, corrigeer me ajb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan nog de katholieke/oosterse Sacramentsdoop, waarbij er iets wordt ingestort en iets word vergeven (Heilige Geest + Erfzonde?). Hoe dan ook, het klopt inderdaad aardig wat je zo schrijft. De invulling van de Verbondsdoop kunnen overigens nogal verschillend zijn.

Daarnaast, wanneer vroeger 'een persoon en zijn gehele huis' werd gedoopt ging het ook om de kinderen. Het gros van de mensen die nu gedoopt worden zijn kinderen van gelovigen, waardoor automatisch er meer sprake is van de doop van kinderen dan van volwassenen.

Hoezo, Constantijn is toch begonnen met de kerstening van het Romeinse Rijk? Vanaf dat punt mag ik vrij speculeren, associeren en suggereren. Ben tenslotte hooguit publicist, geen historicus.

Jep. Hilter had ook een UFO-basis op Antarctica.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieken en orthodoxen belijden inderdaad hetgeen je de verlossingsdoop kunt noemen. Het Doopsel zelf is een Sacrament dat de mens verlost van de erfzonde en zo wedergeboren doet worden in het bovennatuurlijke Rijk van Christus. Het Doopsel is dus noodzakelijk om daadwerkelijk tot Christus te kunnen naderen en vergeving van zonden te ontvangen. Daarom moeten kinderen ook gedoopt worden, op het geloof van hun ouders (het Doopsel blijft immers ook een daad van geloof en moet dus daarin verricht worden), zodat ook zij onbevangen tot Christus kunnen komen en de genade hun leven lang in hen kan groeien en ontkiemen. Net zoals ouders niet pas wachten met opvoeden en voeden tot het kind zelf voor hen zou kunnen kiezen, zo wacht Christus ook niet met het meedelen van het Heil tot het kind er zelf voor zou kunnen kiezen. Want als opvoeding en brood al zo noodzakelijk zijn dat men er niet mee kan wachten, hoeveel temeer dan de genade van God?

Het is waar dat in zendingsvelden vooral volwassenen en hun gezinnen gedoopt worden, zoals je leest in Handelingen. Maar kinderen werden toen ook al gedoopt en de theologie achter het Doopsel is door de eeuwen heen steeds verder verfijnd en verdiept. De Schrift geeft ook nergens expliciet een leeftijdsgrens aan, maar zegt enkel dat men op het geloof gedoopt moet worden. En bij kinderen is dat het geloof van de ouders, die plechtig beloven het kind daarin op te voeden. De genade van het Doopsel zal hen daar zeker in bij helpen. De ouders dan ook namens het kind op de doopvragen. En zo wordt het kind dan, als het goed is, steeds verder geleid in het leven met Christus, van Doopsel naar de Eerste Communie naar het Vormsel. Om van daaruit, gesterkt door de Sacramenten, in het bijzonder de Eucharistie en het Sacrament van Boetvaardigheid, uit te groeien tot een werkelijk kind van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou me kunnen voorstellen als kerken ongeveer de leeftijd van 12-13 aanhouden, op basis van de Bijbelse leeftijd waarop kinderen volwassen worden volgens de Joodse wet: een meisje op de leeftijd van 12 en een jongen op de leeftijd van 13 (Bar-Mitswa). Bij die leeftijd zou je kunnen veronderstellen dat mensen (volgens de Bijbel) zelfstandige religieuze beslissingen/keuzen zouden kunnen maken.

En op welke bijbeltekst is dat gebaseerd?

Ik denk dat dat op geen Bijbeltekst is gebaseerd en dat je mijn opmerking -als het inderdaad niet in de Bijbel staat- het best kan verwerpen.

Ik denk dat het in andere joodse bronnen staat en daarom niet/nauwelijks van belang is.

Ik ben blij dat je kritisch bent en me deze vraag stelde. Het is één van mijn doelen dat mensen elkaar bewust (blijven) maken van het toetsen aan de Bijbel. Alleen op die manier kan de waarheid in stand worden gehouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid