Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Ik ben niet zo'n fanatieke forum-bezoeker normaalgesproken, maar nu heb ik een prangende vraag. En ik hoop natuurlijk dat jullie mij kunnen helpen :)

Een vriend van mij wil wel eens een keer naar de kerk. Nu is hij zelf (nog ;)) niet gelovig, maar wel een die-hard heavy metal fan. Nu meen ik mij te herinneren dat er in de omgeving van Amsterdam een redelijk jonge gemeente was waar veel metalheads naartoe gingen, en ook de muziek meer van de 'zware metalen' was ;). Weten jullie welke gemeente dit was/is, en of hij uberhaupt nog bestaat? Ik denk dat mijn vriend hier misschien wel de aansluiting zal vinden die hij zoekt, aansluiting die hij in het verleden bij 'normale' kerken helaas niet gevonden heeft.

Alvast heel erg bedankt!! |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Te idioot voor woorden eigenlijk. Dat we een eeuwenoud instituut - de kerk - maar even moeten voegen naar de smaak van wat mensen.

Hiphopkerken, metalkerken, terrorkerken, kerken voor fans van Black Sabbath en Bad Religion, de Hazeskerk... :')

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben je niet met God's Pleasure in Utrecht in de war? Ik heb daar wel eens wat over gelezen, maar da's al een aantal jaren geleden opgehouden.

En of metal een prima evangelisatiemiddel kan zijn... Ik denk dat muziek überhaupt te beperkt is om het evangelie compleet en zoals je het in de bijbel vindt te bevatten. Sowieso maak je evangelisatie te veel afhankelijk van wat mensen ervan maken, en niet van wat de Geest je ingeeft. Matteüs 10:19 geeft ons niet de opdracht om eens met een gitaartje de goede boodschap op rijm en melodie te zetten. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, het gaat me niet zozeer om de muziek eigenlijk. Ik bedoel eigenlijk meer dat het ontmoeten van gelijkgestemden op een bepaald vlak sneller aanleiding kan zijn voor respect en acceptatie van bepaalde denkbeelden. M.a.w als een metalhead een ander ontmoet, hebben ze al een bepaalde overeenkomst, en kan het wellicht helpen om wat het geloof betreft met elkaar in gesprek te gaan.

Over God's pleasure....dat zouden kunnen... Maar als ik het zo google is het niet best allemaal, even los van dat het inderdaad kennelijk niet meer bestaat ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Kurt en Bonaventura, metal kan in sommige gevallen een uitstekend evangelisatiemiddel zijn, imho dan

Wellicht, Elise82, maar om daar een complete kerkgemeenschap op te bouwen lijkt mij ook nogal wat, ja, eenzijdig. Er zit toch wel verschil tussen evangeliseren namens een kerk of kerkgemeenschap en daarbij de taal spreken van hen die je wilt bereiken (in dit geval de taal muziek van het genre metal), of een complete kerk of kerkgemeenschap oprichten die uitsluitend of vrijwel alleen die taal spreekt. En mag daarbij een kerk dan echt niet een béétje anders dan anders zijn, daar God immers anders dan anders is?

Maar goed, ik hoop natuurlijk wel dat je vriend een kerkgemeenschap vindt die daadwerkelijk zijn taal spreekt, maar hem ook andere talen aanreikt (zowel in de muziek als daarbuiten), omdat het Evangelie nu eenmaal niet in één taal te vatten is. Nog niet eens in álle talen die wij hier op aarde ter beschikking hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Kurt en Bonaventura, metal kan in sommige gevallen een uitstekend evangelisatiemiddel zijn, imho dan

Wellicht, Elise82, maar om daar een complete kerkgemeenschap op te bouwen lijkt mij ook nogal wat, ja, eenzijdig. Er zit toch wel verschil tussen evangeliseren namens een kerk of kerkgemeenschap en daarbij de taal spreken van hen die je wilt bereiken (in dit geval de taal muziek van het genre metal), of een complete kerk of kerkgemeenschap oprichten die uitsluitend of vrijwel alleen die taal spreekt. En mag daarbij een kerk dan echt niet een béétje anders dan anders zijn, daar God immers anders dan anders is?

Maar goed, ik hoop natuurlijk wel dat je vriend een kerkgemeenschap vindt die daadwerkelijk zijn taal spreekt, maar hem ook andere talen aanreikt (zowel in de muziek als daarbuiten), omdat het Evangelie nu eenmaal niet in één taal te vatten is. Nog niet eens in álle talen die wij hier op aarde ter beschikking hebben.

Robert: ze vraagt niet expliciet naar een kerk waar metal gespeeld wordt, maar naar een kerk waar metalheads komen. Das een aardig groot verschil lijkt me. De vraag is alleen wat onhandig gesteld misschien :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan nog. Het gaat dan wel niet specifiek over metal, maar rockmuziek wordt ook in de Bijbel beschreven als de Enige Waere muzieksoort die thuishoort in een kerk:

And I say also unto thee, That thou art Peter, and upon this rock I will build my church; and the gates of hell shall not prevail against it.

Mattheus 16:18

Link naar bericht
Deel via andere websites
En dan nog. Het gaat dan wel niet specifiek over metal, maar rockmuziek wordt ook in de Bijbel beschreven als de Enige Waere muzieksoort die thuishoort in een kerk:

And I say also unto thee, That thou art Peter, and upon this rock I will build my church; and the gates of hell shall not prevail against it.

Mattheus 16:18

Dan doen de katholieken het dus al 2 millennia fout :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

@JoostG: _O-

Maar serieus, komen er in een gewone kerk waar veel mensen van onder de dertig komen niet ook van die metaaltypes? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze echt samendrommen in één specifieke gemeente.

Je zou ook nog de bikerkerk kunnen proberen. http://www.cma-nl.org/?q=node/30

'Ik wist dat God bestond maar in Hem geloven leek me saai, maar dit nieuwe leven is vrijheid en avontuur.'

:#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi allen,

Dank voor de reacties (en sorry voor de evt. onduidelijkheid van mijn vraag ;))!

Ik denk inderdaad dat een geloofgemeenschap gebaseerd enkel en alleen op metal niet zoveel zin zou hebben. Al was het alleen maar omdat de muzikale verschillen binnen metal zo groot zijn, dat er zowieso kritiek zou zijn op de band die speelt tijdens de eredienst ;).

Maar ik denk wel dat metalheads een streepje voor hebben bij andere metalheads in zoverre dat ze dus al een gemene deler hebben, en dat dit de drempel voor 'goede gesprekken' verlaagt. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor metal, maar ook voor gabbers (eh, bestaan die nog?), bikers, en liefhebbers van volkstuintjes :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hi allen,

Dank voor de reacties (en sorry voor de evt. onduidelijkheid van mijn vraag ;))!

Ik denk inderdaad dat een geloofgemeenschap gebaseerd enkel en alleen op metal niet zoveel zin zou hebben. Al was het alleen maar omdat de muzikale verschillen binnen metal zo groot zijn, dat er zowieso kritiek zou zijn op de band die speelt tijdens de eredienst ;).

Maar ik denk wel dat metalheads een streepje voor hebben bij andere metalheads in zoverre dat ze dus al een gemene deler hebben, en dat dit de drempel voor 'goede gesprekken' verlaagt. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor metal, maar ook voor gabbers (eh, bestaan die nog?), bikers, en liefhebbers van volkstuintjes :)

x2 Mensen van je eigen subcultuur zal je altijd eerder positief beoordelen dan mensen uit een totaal tegenovergestelde subcultuur :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is natuurlijk gewoon een vorm van denken in exclusiviteit van je eigen bekrompen hokje. Dat is, mijns inziens, iets voor pubers. Hoewel ik het nooit echt heb begrepen, to be honest. Waarom zou je mensen uit je 'eigen hokje' positiever beoordelen? Ik kan het echt niet minder goed vinden met iemand die toevallig naar hiphop luistert dan met iemand die naar dubstep, heavy metal of techno luistert...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is natuurlijk gewoon een vorm van denken in exclusiviteit van je eigen bekrompen hokje. Dat is, mijns inziens, iets voor pubers. Hoewel ik het nooit echt heb begrepen, to be honest. Waarom zou je mensen uit je 'eigen hokje' positiever beoordelen? Ik kan het echt niet minder goed vinden met iemand die toevallig naar hiphop luistert dan met iemand die naar dubstep, heavy metal of techno luistert...

Nee, maar onbewust beoordeel je ze toch positiever. Ik kan het ook prima vinden met een hiphopper maar als ik een verhaal wat ik twijfelachtig vind hoor van een hiphopper of een metalgast dan zou ik bij die laatste toch eerder doorvragen. Hoe bewust je dan ook níét in hokjes denkt, onbewust doe je het toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp het wel ergens. Ik kan me voorstellen dat iemand die er uitziet als een tr00e metalhead met alles er op en er aan bij bepaalde mensen een minder positieve eerste indruk geeft. En ook als die persoon er niet 'kijk mij eens metal zijn in your face' er uit ziet maar bang is dat de haarlengte de nodige vooroordelen met zich mee brengt, terwijl een mede metalhead het mogelijk een positieve eerste indruk geeft. Zeker als je beeld is dat de kerk best afwijzend is naar metalheads. Daarbij speelt misschien ook wel mee dat als je niet de kampioen in social skills bent dat je iig al een lading aan gespreksonderwerpen hebt met iemand uit je eigen scene.

Ik kan het me ergens wel voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid