Spring naar bijdragen

Boeken over het geloof


Aanbevolen berichten

Welke boeken hebben een belangrijke rol gespeeld in je geloof? (En dan bedoel ik niet de verschillende bijbelboeken. ;) )

Dan kun je denken aan theologische boeken, of misschien wel een biografie van of over iemand, of misschien wel een verzonnen verhaal met een boodschap er in. Het mag van alles zijn, zelfs boeken die niet christelijk zijn maar die toch een belangrijke rol gespeeld hebben voor je groei in het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het werk van C.S. Lewis, zoals zijn ruimte triologie, de grote scheiding en brieven uit de hel en ook andere werken van hem, zelfs Narnia. ;) Ik heb best veel gehad aan zijn visie op het geloof en de verhalen die geloofswaarheden heel mooi duiding geven in het leven.

Geloofsbelijdenissen van Augustinus. Ik vind enerzijds zijn getuigenis van hoe hij tot geloof kwam en de zaken waar hij mee worstelde heel inspirerend om te lezen. Anderzijds heb ik ook wel het een en ander aan zijn theologische gedachtegangen gehad. Soms indirect, maar dat is ook niet zo verwonderlijk, de man heeft de nodige invloed gehad op latere christelijke schrijvers. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boeken die in me opkomen en me dierbaar zijn (geweest):

"Dune"-serie door Frank Herbert (roert kwesties over geloof en rede, taal en werkelijkheid, God en realiteit etc. aan)

"Silmarillion" door J.R.R. Tolkien (esthetiek, schoonheid als lokaas van de werkelijkheid)

"De Aenis" door Vergilius (moreel ideaal dat gesteld wordt is een reflectie van de Werkelijkheid)

"Moeder en zoon" door Gerard Reve (eerlijk en geestig getuigenis van een zoektocht naar het geloof)

"Blauwe maandagen" door Arnon Grunberg (prachtige beschrijving van menselijk zoeken en streven, soms pijnlijk mooi)

"Engelen vallen langzaam" door Karl Ove Knausgard (wederom een beschrijving van de kwestie van de menselijke rationaliteit, ook de relatie van de mens tov van de hogere Werkelijkheid, God)

"Chassidische vertellingen" door Martin Buber (korte maar vaak zeer diepzinnige verhalen uit een rijke tradities, verhalen over en van mensen die met God leefden)

"De Nahjul Balagha" toegeschreven aan Ali ibn Abu Talib in combinatie met het inleidende werk door ayatollah Murtada Mutahhari (moreel en esthetisch getuigenis van het leven met God, een van de hoogtepunten van de islamitische theologisch-poëtische traditie, de inleiding gaat in discussie met moderne argumenten tegen het Godsgeloof, zeer overtuigend)

"Vader Sergius" door Tolstoj (een prachtig en herkenbaar portret van de hopeloosheid en oneerlijkheid van het religieuze streven, toch ook een getuigenis van hoop)

"Schuld en Boete" door Dostojevski (moeilijk in een zinnetje samen te vatten, maar sowieso een geweldige beschrijving van de menselijke conditie en de onverwachte mogelijkheden tot verlossing)

"Deze geboren vreemdeling" door Huub Oosterhuis (mooie poëtische getuigenissen van een leven met God, mengeling van geloof en ongeloof, impressie van een tijdsgeest)

"Jezus van Nazareth" door Benedictus XI (intelligente theologische reflectie op de persoon van Jezus, biedt handvaten voor het doordenken van het geloof in deze tijd)

Edit: Toegelicht waarom ik deze titels heb genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Toeter als je van Jezus houd", de Nederlandse vertaling van "Lucas on life" geschreven door de Engelse Jeff Lucas. Droog, indrukwekkend en ontroerend.

"Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn",van Norman L. Geisler en Frank Turek. Interessant, al is het soms wat lastig en langdradig.

"Bible Code Bombshell" door R. Edwen Sherman, over codes die in de originele Hebreeuwse(?) bijbel (Het oude testament/Torah) verstopt zitten. Hier kreeg ik echt "WAUW!" momenten bij, want er staan dus profetiën in verstopt die over Jezus gaan, of over dingen die zich vandaag de dag afspelen. Al moet je er natuurlijk wel voor open staan, het is erg makkelijk om te zeggen; "Puur toeval!", maar als je een code vindt die vertaald naar "Gushing from above, my mighty name arose upon Jesus and the clouds rejoiced" is het toch moeilijk om niet tot de conclusie te komen dat God de bijbel heeft geschreven. Moeilijk boek, maar zeker de moeite waard.

Wat mij echt geïnteresseerd in het geloof en God heeft gemaakt zijn de videolessen van de Amerikaanse prediker Kent Hovind, maar daar is dit topic vast niet de juiste plaats voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uhm.. Nou, de eerste keer dat ik naar de kerk ging had de dominee iets gehaald uit een boekje genaamd brieven van een scepticus, van Gregory A. Boyd en Edward K. Boyd. Dat was wel een goeie en die heb ik toen zelf ook gelezen. Is zeer aan te raden.

Toen ik de openingspost las, was dit boek precies wat in mij opkwam. Ben er nog in aan het lezen, en het is fijn om te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

boeken van CS Lewis, Francis Schaeffer, Alister McGrath, Tim Keller, Dietrich Bonhoeffer natuurlijk.

Verder is de gereformeerde kunsthistoricus Rookmaaker heel belangrijk voor mij geweest omdat dat de eerste schrijver was die de twee gebieden die ik echt belangrijk vind, kunst en religie bij elkaar heeft gebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een bergje C.S. Lewis, 'serieuze' boeken en de kronieken van Narnia, Geleerd en Gelovig onder redactie van Cees Dekker, Veritas, geraakt door de waarheid van Kelly Monroe Kullberg, Dawkins God van Alister McGrath (ook andere boeken van hem trouwens), The Scandal of the Evangelical Mind van Mark A. Knoll, Het Goede Leven van Reinier Sonneveld en heel recentelijk Delirious van Martin Smith & Craig Borlase.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid