Spring naar bijdragen

Joodse bijbelcommentaren


Aanbevolen berichten

In de joodse religie bestaat een uitgebreide bijbelexegese. Dit uit in twee hoofdstromen:

-De halacha die zich bezighoudt met de geboden, juridische en morele implicaties van de heilige tekst

-De hagada die zich bezighoudt met de verhalende aspecten en door verhalen over de verhalen de bijbel wil verduidelijken

In hoeverre zijn mensen bekend met deze tradities en zeggen worden als "misjna" en "midrasj" en "talmoed" je iets? Is de joodse uitleg blijkbaar voor het christendom? Wat is de verhouding tussen de joodse en christelijke bijbelexegese?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen het Christendom zouden we best vaker mogen luisteren naar de Joodse uitleg van het OT. Echter is het vaak in onze beleving heel erg door geschoten. Exegetisch verschil wat ik voor de geest kan halen is dat binnen het Christendom de vervulling van de Messiaanse belofte al plaats gevonden heeft en Christenen de Schrift zo verklaren. Joden verwachten de Messias nog en leggen de Schrift uit met verwachting op wat komen gaat als de Messias op aarde zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook dat de exegese ook in het Jodendom sinds de komst van Jezus een ontwikkeling heeft doorgemaakt. En deels zal daar ook de anti-reactie op het christendom een factor in zijn geweest.

Ik denk dat het Jodendom best kan bijdragen tot een beter verstaan van de teksten en in die zin ook wel een waardevolle bijdragen kan leveren, maar dat we ons er niet blind op moeten staren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Amen.

Mooi voorbeeld is iets als Exodus 21:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:35 Wanneer iemands stier de stier van een ander zodanig stoot dat die sterft, moet de levende stier verkocht worden en de opbrengst ervan gedeeld. Ook het dode dier moet verdeeld worden. 36 Maar als bekend was dat de stier voor die tijd al stotig was en de eigenaar had hem niet vastgezet, dan moet hij de dode stier met een levende vergoeden; het dode dier mag hij houden.

Volgens een bron die ik heb (1) bogen rabbi's zich in later tijden over de uitleg van deze verzen. Wanneer was bijv. bekend dat de stier stotig was (en was de eigenaar gewaarschuwd)? De rabbi's bedachten dat als de eigenaar drie keer binnen een bepaalde tijd gewaarschuwd was, hij aansprekelijk was voor de stotige stier.

Leuk vind ik dan dat de Bijbel hier en daar ook een juridische kant heeft; een systeem alleen maar verder uitgewerkt en geperfectioneerd door de wetsgeleerden.

1. R. Westbrook en B. Wells, Everyday law in biblical Israel: an introduction (Louisville (VS) 2009).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een interessant commentaar op het nieuwe testament is "Jewish New Testament Commentary" door Dr. David H. Stern. Een messiaanse Jood die in dit commentaar ook veelvuldig gebruikt maakt dan bijvoorbeeld de Talmoet en andere op schrift gestelde mondelinge overlevering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu lees ik met hulp van een internet kennis Talmoed Bavli 1.

(Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. Enige waar je mee moet uitkijken is dat deze teksten vaak zeer moeilijk te begrijpen zijn.)

Mishna over het Shema gebed enzovoort...dit is een nederlandsse vertaling die zo veel mogelijk de teksten die nodig zijn voor deze mishna bij elkaar heeft staan. Normaal heb je verschillende boeken nodig(om te lernen) voor de zelfde Mishna... Maar helaas kan ik nog geen Hebreeuws.

Verder is het ook belangrijk te weten dat onze Joodse broeders dit geheel anders leren en begrijpen dan een christen.

Ik zelf vind het heel intressant...boek over het achttien gebed bv en veel andere info die je tegen kan komen bij de slegte of online

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de joodse religie bestaat een uitgebreide bijbelexegese. Dit uit in twee hoofdstromen:

-De halacha die zich bezighoudt met de geboden, juridische en morele implicaties van de heilige tekst

-De hagada die zich bezighoudt met de verhalende aspecten en door verhalen over de verhalen de bijbel wil verduidelijken

In hoeverre zijn mensen bekend met deze tradities en zeggen worden als "misjna" en "midrasj" en "talmoed" je iets? Is de joodse uitleg blijkbaar voor het christendom? Wat is de verhouding tussen de joodse en christelijke bijbelexegese?

Ik ben enigzins bekend met de termen die je nu noemt en zéér oppervlakkig met de inhoudelijke kant en dat kan voor een groot deel op de conto van schrijvers als bijv. Chaim Potok geschreven worden. Inhoudelijk kan ik dus weinig zinnigs zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben enigzins bekend met de termen die je nu noemt en zéér oppervlakkig met de inhoudelijke kant en dat kan voor een groot deel op de conto van schrijvers als bijv. Chaim Potok geschreven worden. Inhoudelijk kan ik dus weinig zinnigs zeggen.

x2, incl. dhr. Potok

Ik weet eigenlijk alleen inhoudelijk iets van Joodse bijbelcommentaren in zoverre er door reguliere bijbelcommentatoren naar verwezen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. (...)

Ik vind van niet. Je kunt talloze dingen bedenken die christenen zouden moeten doen of weten. Om bij dit geval te blijven: voor mensen met interesse is het leuk en goed zich te verdiepen in de Joodse kennis over de Schrift. De 'simpele' gelovige die aan de Bijbel genoeg heeft, zal ik daarom niet kwaad aankijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. (...)

Ik vind van niet. Je kunt talloze dingen bedenken die christenen zouden moeten doen of weten. Om bij dit geval te blijven: voor mensen met interesse is het leuk en goed zich te verdiepen in de Joodse kennis over de Schrift. De 'simpele' gelovige die aan de Bijbel genoeg heeft, zal ik daarom niet kwaad aankijken.

Ik denk dat het wel belangrijk kan zijn om als christen enige kennis van de joodse tradities te hebben als christen, maar veel kennis over de joodse schrift interpretaties lijkt me minder belangrijk. Ik denk dat het wel belangrijk is om enigsinds wat over het jodendom te weten om het christendom te kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. (...)

Ik vind van niet. Je kunt talloze dingen bedenken die christenen zouden moeten doen of weten. Om bij dit geval te blijven: voor mensen met interesse is het leuk en goed zich te verdiepen in de Joodse kennis over de Schrift. De 'simpele' gelovige die aan de Bijbel genoeg heeft, zal ik daarom niet kwaad aankijken.

Ik denk dat het wel belangrijk kan zijn om als christen enige kennis van de joodse tradities te hebben , maar veel kennis over de joodse schrift interpretaties lijkt me minder belangrijk. Ik denk dat het wel belangrijk is om enigsinds wat over het jodendom te weten om het christendom te kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. (...)

Ik vind van niet. Je kunt talloze dingen bedenken die christenen zouden moeten doen of weten. Om bij dit geval te blijven: voor mensen met interesse is het leuk en goed zich te verdiepen in de Joodse kennis over de Schrift. De 'simpele' gelovige die aan de Bijbel genoeg heeft, zal ik daarom niet kwaad aankijken.

Ik denk dat het wel belangrijk kan zijn om als christen enige kennis van de joodse tradities te hebben , maar veel kennis over de joodse schrift interpretaties lijkt me minder belangrijk. Ik denk dat het wel belangrijk is om enigsinds wat over het jodendom te weten om het christendom te kunnen begrijpen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. (...)

Ik vind van niet. Je kunt talloze dingen bedenken die christenen zouden moeten doen of weten. Om bij dit geval te blijven: voor mensen met interesse is het leuk en goed zich te verdiepen in de Joodse kennis over de Schrift. De 'simpele' gelovige die aan de Bijbel genoeg heeft, zal ik daarom niet kwaad aankijken.

Ik denk dat het wel belangrijk kan zijn om als christen enige kennis van de joodse tradities te hebben , maar veel kennis over de joodse schrift interpretaties lijkt me minder belangrijk. Ik denk dat het wel belangrijk is om enigsinds wat over het jodendom te weten om het christendom te kunnen begrijpen

de joden hebben toch christus vermoord ?? jullie leren dan van jullie vijand ??

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Serkan:

Volgens mij is het Joodse volk niet schuldig aan de dood van Jezus Christus, niet schuldiger dan de rest van dit verdorven mensdom in ieder geval. Ik denk dat er in de meeste kerken ook echt niet (meer) zo over gedacht wordt, in ieder geval in de rooms-katholieke kerk (zie Vaticanum II), en ik kan me echt niet voorstellen dat een doorsnee PKN'er dit soort antisemitische ideeën koestert.

Dus wat is je punt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

de joden hebben toch christus vermoord ?? jullie leren dan van jullie vijand ??

Mattheus 5

43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.†44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

:? is dit dan niet iets wat je hierop kunt zggen ?? dit kwam dan toch als eerste bij mij op :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

de joden hebben toch christus vermoord ?? jullie leren dan van jullie vijand ??

Mattheus 5

43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.†44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

:? is dit dan niet iets wat je hierop kunt zggen ?? dit kwam dan toch als eerste bij mij op :)

heb me altijd afgevraagd, dus als iemand jouw kind verkracht moet je als christen die mens liefhebben ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

de joden hebben toch christus vermoord ?? jullie leren dan van jullie vijand ??

Mattheus 5

43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.†44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

:? is dit dan niet iets wat je hierop kunt zggen ?? dit kwam dan toch als eerste bij mij op :)

heb me altijd afgevraagd, dus als iemand jouw kind verkracht moet je als christen die mens liefhebben ?

Ja dat moet, gelijkertijd is er een overheid die die persoon moet vervolgen en straffen. Overigens is er niemand die beweert dat christenen dit Goddelijk gebod uit zichzelf kunnen houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. (...)

Ik vind van niet. Je kunt talloze dingen bedenken die christenen zouden moeten doen of weten. Om bij dit geval te blijven: voor mensen met interesse is het leuk en goed zich te verdiepen in de Joodse kennis over de Schrift. De 'simpele' gelovige die aan de Bijbel genoeg heeft, zal ik daarom niet kwaad aankijken.

Voor een christen is het een intressant iets om de rode draad tussen het jodendom en christendom te vinden..... Zonder een beetje weet van de joodse traditie is de Bijbel zelf ook moeilijker te begrijpen.

Voor mij is en blijft het jodendom intressant omdat toen ik me hierin ging verdiepen, ik pas begreep wat de RK Kerk leerde en tussen van harte ja(Ik Geloof) kon zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. (...)

Ik vind van niet. Je kunt talloze dingen bedenken die christenen zouden moeten doen of weten. Om bij dit geval te blijven: voor mensen met interesse is het leuk en goed zich te verdiepen in de Joodse kennis over de Schrift. De 'simpele' gelovige die aan de Bijbel genoeg heeft, zal ik daarom niet kwaad aankijken.

Ik denk dat het wel belangrijk kan zijn om als christen enige kennis van de joodse tradities te hebben, maar veel kennis over de joodse schrift interpretaties lijkt me minder belangrijk. Ik denk dat het wel belangrijk is om enigsinds wat over het jodendom te weten om het christendom te kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als christen vind ik wel dat je wat moet weten over de Joodse tradities.. (...)

Ik vind van niet. Je kunt talloze dingen bedenken die christenen zouden moeten doen of weten. Om bij dit geval te blijven: voor mensen met interesse is het leuk en goed zich te verdiepen in de Joodse kennis over de Schrift. De 'simpele' gelovige die aan de Bijbel genoeg heeft, zal ik daarom niet kwaad aankijken.

Voor een christen is het een intressant iets om de rode draad tussen het jodendom en christendom te vinden..... Zonder een beetje weet van de joodse traditie is de Bijbel zelf ook moeilijker te begrijpen.

Voor mij is en blijft het jodendom intressant omdat toen ik me hierin ging verdiepen, ik pas begreep wat de RK Kerk leerde en tussen van harte ja(Ik Geloof) kon zeggen.

mag ik vragen hoe nu het jodendom in Godsnaam iets te maken heeft met de rooms-katholieke leer die volledig gestoeld is op de babylonische religie ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid