Spring naar bijdragen

Liever geen Bijbelstudie


Aanbevolen berichten

Ik merk al een paar jaar dat ik helemaal geen trek heb in Bijbelstudies. Met een boekje erbij is er meestal geen bal aan en met mijn kring hebben we het zelf wel eens geprobeerd, maar dat gaat toch niet verder dan dat iedereen hetzelfde leest en zo'n beetje er hetzelfde uithaalt. Maar met een 'expert' erbij vind ik het nog steeds erg saai. Niet dat ik de Bijbel niet lees, integendeel. Sinds 2002 heb ik de Bijbel nu een keer of 6 van de eerste tot de laatste pagina gelezen. Maar mede daardoor zeggen de verhalen me veel meer dan afzonderlijke teksten, wat bij Bijbelstudie veel meer de nadruk heeft. Meer mensen hier die er zo tegenaan kijken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor. Ik hou mij ook niet zo bezig met bijbel'studie'. Ik lees wel zo nu en dan in de Bijbel en hoor natuurlijk tijdens de viering/dienst verhalen uit de Bijbel maar ik vind de dagelijkse praktijk van het christen zijn interessanter en interesseer me meer voor het mystieke (wat natuurlijk ook wel met de Bijbel te combineren is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

O, ik vind het altijd wel leuk. Ik heb eens in de zoveel weken bijbelstudie, en ik vind het altijd mooi dat anderen iets weer anders interpreteren of iets weten wat ik niet weet, qua achtergronden. Nu zit er in mijn groep een zeer divers gezelschap met zeer diverse (wetenschappelijke) achtergronden, en dat bepaalt de sfeer heel erg. Iedereen benadert de tekst vanuit zijn of haar vakgebied, manier van geloven en levensvisie. En dat botst soms, maar het blijft wel altijd netjes.

't Is jammer dat je er geen lol in hebt. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je bijbelstudie doet met een groepje mensen waarbij de neuzen heel erg dezelfde kant op staan, het inderdaad oersaai is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik vind het juist altijd erg fijn om Bijbelstudies te houden :D

Eerst niet want toen hadden we een jeugdvereniging en maakten we zelf de onderwerpen...Niemand vond dat echt leuk om te doen en dus zat er dan ook weinig diepgang in en de vragen waren meestal met ja/nee te beantwoorden en niemand die zin had er dieper op in te gaan...Vervolgens had niemand er meer zin in en dus was het plan gekomen op de jeugdvereniging op te heffen..

De dominee nam toen het initiatief om een doorstart te maken en hij zou dan de onderwerpen maken, we hebben toen een boek van Bonhoeffer gebruikt over navolging van Jezus...En ik moet zeggen dat boek is behoorlijk pittig maar doordat de dominee toch wat geleerder is dan ons wat de bijbel betreft kon hij de onderwerpen zo maken dat we uiteindelijk de teksten goed begrepen en er ook daadwerkelijk wat aan hadden...Sindsdien vind ik het super, nu is er tenminste diepgang en vaak is het ook wel behoorlijk confronterend..Het zet je aan het denken en zorgt er toch wel voor dat je actiever bezig gaat met het geloof

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga straks de laatste sessie van een hele reeks studies. We zijn met een groepje begonnen, ik denk in oktober-november, en hebben elke week een bepaald onderwerp besproken. We hadden dan een "expert" die eerst vertelde en het hele onderwerp uit de doeken deed. Achteraf waren er dan vragen en was er gesprek.

Wat voor mij heel belangrijk was/is, is dat de expert echt ook expert is. Dat die de bijbel kent en er degelijke uitleg bij kan geven, dat hij vragen kan beantwoorden op een zeer gefundeerde manier. Ook dat hij in begrijpelijke taal kan uitleggen wat hij bedoelt en openstaat voor discussie/gesprek.

Van elke sessie kregen we ook telkens een cd mee met geluidsbestanden om de studie te herbeluisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt me sowieso vrij lastig om iets 'pakkend' te maken omdat de mensen die komen verschillen van voorkennis, opleidingsniveau en interessegebied.

Met die verschillen in het achterhoofd, hoe kan je voor jongeren dan een bijbelstudie aansprekend maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat een bijbelstudie twee richtingen op kan gaan.

De eerste is een uitwisseling van informatie, misschien vergelijkbaar met een wiskunde cursus. Het gaat dan puur om kennis en kan als saai worden ervaren.

De tweede is een bijbelstudie waar het leven van God wordt gedeeld. Het brengt je dichter bij Jezus en het vult je hart met God’s liefde. Natuurlijk zijn er allerlei tussenvormen mogelijk. Het verschil wordt bepaald door de leraar maar ook door de ontvanger, dus als je je hart openstelt voor God kan Hij het vullen op een bijbelstudie. Misschien vraagt het een (gebeds)voorbereiding voordat je deelneemt.

Ik heb zelf heel fijne ervaringen met bijbelstudies, zowel met ontvangen als geven.

Groetjes, Alfred.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt me sowieso vrij lastig om iets 'pakkend' te maken omdat de mensen die komen verschillen van voorkennis, opleidingsniveau en interessegebied.

Met die verschillen in het achterhoofd, hoe kan je voor jongeren dan een bijbelstudie aansprekend maken?

Dat is super moeilijk. Ik weet niet zo goed of er een sleutel voor is hoe je het goed kan doen. Het is een combinatie van heel veel dingen denk ik. Als je het met andere mensen doet is vertrouwen waarschijnlijk belangrijk. Veel mensen zullen niet laten zien wat ze echt er van vinden, hoe moeilijk ze dingen echt vinden. Kennis is belangrijk, het kan heel droog worden, maar je moet uiteindelijk gewoon weten waar je het over hebt met elkaar. En hoe kan kennis over God nu saai zijn? Ik vind bidden een pro, omdat denk ik uiteindelijk een goede bijbelstudie gemaakt wordt door de Heilige Geest. Je kunt studeren wat je wilt en zeggen wat je wilt, maar niks bereiken. En alleen kennis bijbrengen vind ik zelf ook een wat mager resultaat. Ik wil mijn leven veranderen of het leven van andere mensen veranderen als ik ze wat vertel. En dat stukje behoort tot 1 van de dingen die onze pet te boven gaat. We mogen wat doen, maar dat is Gods werk uiteindelijk. Wij mogen en moeten enthousiast zijn, lekker studeren en zoeken. Er vol van zijn, dingen delen met elkaar en God gaat met al die falende, kansloze en hopeloze pogingen iets geweldigs doen.

Verder, er zijn ook best praktische handleidingen voor Bijbelstudie, boekjes e.d. Je moet er waarschijnlijk wel van houden, ik mag het meestal niet zo heel erg, ik ga liever zelf aan de slag. Maar het geeft je wel wat om mee aan de slag te gaan.

Voor de topicstarter die er geen zin in had. Ik denk dat ik maar 1 tip heb: ga de Bijbel bestuderen :) Het is het Woord van God. De eeuwige, grote, heilige en liefdevolle God heeft jou iets te vertellen. En jij bent in de bevoorrechte positie dat je een Bijbel hebt. Serieus, dat was honderden jaren ondenkbaar en nog steeds in veel delen van de wereld niet gewoon. Ga lezen, het zal je in vuur en vlam zetten. En een praktische tip, neem wat ze noemen een 'buddy'. Dat je met iemand afspreekt we gaan dit boek lezen, elke dag een bepaald stuk en mail elkaar vragen of mooie/opmerkelijke dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

@AFromFlevo

Ik ken dit probleem heel erg dat mensen bijbelstudies saai vinden. Ik zie het zelf ook heel erg om me heen. Vaak komt men niet verder dan zover met Bijbelstudies waardoor een Bijbelstudie inderdaad erg saai kan werken. Kijk je verteld dus ook dat je de Bijbel al 6 keer van eerst tot laatste bladzijde hebt gelezen, en toch merk je dat het saai is. De Bijbel leert ons om interesse op te wekken voor het Woord van God. Wanneer krijgt men interesse in Zijn Woord? Wanneer je de Bijbel echt begrijpt, bijbel lezen kunnen we allemaal, maar om het te begrijpen is er iets anders voor nodig, namelijk de Heilige Geest die in je kwam wonen, vraag ook de Heilige Geest of hij jou wil helpen om de Bijbel te leren begrijpen, want de Heilige Geest is de Helper die gezonden is. Kijk we moeten elke keer als we een Bijbelstudie doen de Heilige Geest vragen of hij ons wil leiden tijdens een Bijbelstudie om de juiste wijsheid te kunnen ontvangen over het Woord des Heeren. Kijk heel veel theologen dat in de Bijbel omschreven worden als schriftgeleerden kennen het Woord ook uit hun hoofd maar leggen er een gevoelsmatige interpretatie op, zodat het Woord verklaarbaar is voor iedereen zelfs voor ongelovigen, je wekt dan misschien wel interesse, maar wel vanuit de verkeerde interpretatie.

Je kunt nooit ongelijkmatig meningen hebben over Gods Woord. Dat kan gewoon niet, Paulus haalde mozes en de profeten aan, van daaruit legde hij uit wat God probeerd te vertellen, en als je alles bij elkaar leest zie je met andere profeten en evangelisten erbij geen meningsverschil. mattheus geeft dezelfde uitleg weer zoals bijv. lukas deed of de rest van het nieuwe testament, en allen haalden mozes en de profeten aan van het oude testament, maar ze zijn allemaal gelijkstemmig over Gods woord, de vorm van uitleg is misschien anders maar de kern ervan en het doel ervan is niet anders, waardoor hun meningen degelijk wel gelijk waren, daarom zeg ik we kunnen niet verschillende meningen hebben over Gods woord, het moet gelijkstemmig zijn, anders krijg je ruzie en ellende. Iemand die echt vervuld is met de Heilige Geest van God spreekt namens God en als 2 mensen vervuld zijn van de juiste Geest dat van God komt, zijn gelijk in hun mening over Gods woord. Als jij bijv. zegt van; ja maar ik lees het zo, dan moet 1 van ons beiden fout zitten, wat doe je dan? Je gaat de geesten beproeven, om te zien of het van goede of kwade vrucht is.

Kijk, we moeten nooit uitgaan van een visie, daar hebben we namelijk niks aan, we moeten uitgaan van de profeten hebben gezegd. Tot nu toe hebben mensen wel zitten schelden op mij dat ik een racist ben en dit en dat, maar tot op heden konden ze mij niet weerleggen op grond van de Bijbel, en als hun dat niet lukt, dan gaan ze dingen zeggen vanuit hun eigen gevoel en emotie omdat zij het anders zien. Maar ja de Bijbel is niet voor onze gevoelens en emoties gemaakt, het is gemaakt om het volk israel te herstellen, want dat is waar het evangelie om gaat. En ja schelden doet geen zeer zeggen ze dan; maar het doet degelijk wel zeer. En God spreekt over een heel klein groepje kuddeke schapen die behouden zullen zijn. Ik kan me niet vastklampen aan een kerkelijke visie, mijn ziel en geest is afhankelijk van Gods woord waardoor ik ook ervaar dat mijn kennis door de Heilige Geest is vermeerderd, dingen beginnen je dan op te vallen die je anders niet zag.

En dat is wat ik probeer ik te vertellen, alleen door de Heilige Geest is het Woord van God pas te begrijpen. Voor mensen die die ander geest hebben ontvangen waarvan paulus spreekt zullen een heel ander interpretatie weerleggen op de Bijbel, want satan en zijn trawanten werken wel door en het zijn grote na apers, en satan is iemand die zoveel kennis heeft over de bijbel, hij manipuleert mensen met Gods woord, dat is pure listigheid. Hij misbruikt Gods Woord, daarom dat we vandaag de dag in de 'druipt van de liefde' leer zitten, want ook de tegenstander doet zich voor als de engel des lichts. Je moet de juiste Geest hebben om de Bijbel in alle waarheid te kunnen ontsleutelen.

Net zoals het boek daniel deze moest tot het einde der tijden verzegeld(versleuteld) blijven, die einde der tijden is vrijwel begonnen na de opstanding van onze gezalfde Koning van Israel, Jezus. En wat betekend verzegelen? In de strongs en lexicon vertaling staat dit gelijk als versleuteld, en toen ik daar over nadacht ging er een lichtje branden. Want daniel is vooral geschreven in een soort van cijfers berekeningen, niet om de komst van Jezus te voorspellen, maar gewoon dat het boek daniel versleuteld werd voor degenen die niet de Geest van God hebben ontvangen. Want de Bijbel is niet gericht aan mensen die de Heilige Geest nog niet hebben ontvangen, want wie de Heilige Geest niet ontvangen heeft is ook onveranderd en niet bekeert.

De vervulling van de Heilige Geest betekend ook als bevestiging dat iemand werkelijk is bekeert. En zonder de Heilige Geest van onze Heiland zullen we Zijn woord nooit kunnen verstaan, waardoor je dus ook ziet dat er zoveel meningen zijn over Gods woord, maar als je mozes en de profeten en de predikers en profeten van het nieuwe testament goed naleest zie je dat het oude testament precies overeen komt met het nieuwe testament, en alle profeten en predikers van het nieuwe en oude testament zijn allemaal gelijk gestemd met wat God heeft gezegd en heeft geopenbaard. Maar vandaag de dag heeft iedereen zijn mening over de Bijbel, en die meningen zijn verschillend, en dat brengt verwarring. En dat is wat God niet wilde.

Ik heb vanmiddag ook een hele stuk geplaatst over de miskenning van Gods volk, dit stuk heb ik namelijk van mijn bijbelleraar. Mijn bijbelleraar en ik zijn gelijkgestemd wat betreft de Bijbel, waardoor we veel ook van elkaar leren, en zo op die manier vergaar je kennis, want waar 2 of meer in mijn naam zijn vergaderd daar ben Ik in hun midden, dat is wat onze Heere heeft gezegd en heeft beloofd. Wij worden van alle kanten aangevallen meer door gelovigen dan door ongelovigen. Het is namelijk een grandioze list om mede gelovigen te gebruiken, hoe goed die gelovige het ook meent, maar door kennis te kort wegens dat zij de verkeerde geest hebben ontvangen, zullen zij een heel ander invulling geven op de Bijbel, en daardoor begint men te dwalen als een schaap zonder herder.

Nogmaals, zonder de Heilige Geest van God zal de Bijbel voor velen een raadsel blijven en onverklaar blijven waardoor het dus ook een saai boek blijft, hoevaak je het ook leest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Het lijkt me sowieso vrij lastig om iets 'pakkend' te maken omdat de mensen die komen verschillen van voorkennis, opleidingsniveau en interessegebied.

Met die verschillen in het achterhoofd, hoe kan je voor jongeren dan een bijbelstudie aansprekend maken?

Goede vraag. Ook onder jongeren verschilt het nogal eens. Ook dan heb je te maken met opleidingsniveau en interesses. Althans, zo ervaar ik het. Met groepen gericht op jongeren kon ik niet zoveel mee, terwijl ik het wel geprobeerd heb. Ik heb wel eens bij een groep gezeten waar ik wel heel veel aan gehad heb. Ik kon het met een van de leiders ook erg goed vinden (een paar leden, hij en ik spreken nog steeds wel als vrienden af. Ironisch wel dat de helft inclusief hij niet meer gelooft. ;) ) Waar dat aan lag? Iemand die qua belevingswereld op mij aan sluit. Toch, ook daar konden een deel van de jongeren weer veel minder mee. Dus het blijft ook dan een beetje het zelfde probleem.

Mensen zitten verschillend in elkaar en zitten ook op verschillende gebieden in hun geestelijke ontwikkeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid