Spring naar bijdragen

Mohammed, Jezus en Boeddha


Aanbevolen berichten

Jezus en Mohammed zijn allebei stichters van een nieuwe religie binnen een bestaande religie. Het christendom kwam voort uit het jodendom en de islam uit het jodendom en het christendom. Allebei de religies hebben dus ook het jodendom gemeen; beiden staan aan het begin van een zogenoemde abrahamitische religie. Beiden waren dan ook geboren en actief in het Midden-Oosten.

Zowel Jezus als Mohammed stonden voor een zuivering van de uitleg van de Wet, hoewel ieder op eigen wijze. Jezus verkondigde kort door de bocht dat de joden de Traditie vervalst hadden en Mohammed dat de christenen de Schrift vervalsd hadden. Van Jezus wordt geloofd dat Hij zonder zonden was en van Mohammed evenzo, waarbij moslims sowieso elke profeet als zondeloos zien, dus ook Jezus.

Beiden legden ook de nadruk op de vertrouwvolle overgave aan God en verkondigden een leefwijze die daaruit zou moeten voortvloeien. Beiden baseerden zich daarbij weer op de joodse Wet, hoewel Mohammed voornamelijk enige uiterlijkheden overnam of zelf bedacht en Jezus meer de geest achter de Wet. Jezus legde bij overgave meer de nadruk op het offerkarakter daarvan en Mohammed meer bij absolute gehoorzaamheid aan concrete voorschriften.

Beiden werkten ook meer het hiernamaals uit, inclusief een hemel of paradijs en een hel. Het jodendom had daar oorspronkelijk niet zoveel over te melden, maar zowel Jezus als Mohammed maakten er meer werk van. Mohammed omschreef daarbij het meest uitgebreid de kenmerken van de beide plaatsen en legde daar ook meer de nadruk op. Beiden verkondigden dan ook het Oordeel op het einde der tijden, met een scheiding der goeden en kwaden.

Beiden achten ook de erkenning van hun eigen rol in de godsdienst als noodzakelijk. Volgens het christendom kom je niet tot God zonder Jezus en moet je Hem navolgen en volgens de islam moet je Mohammed als Profeet aanvaarden en moet je hem navolgen. Ook de moraal die uit christendom en islam voortkomen komt op enkele elementaire punten overeen, zoals het belang van het huwelijk en de rol van seksualiteit daarin, het dagelijkse gebed en de lezing uit de Schrift of de koran, de onvoorwaardelijke bescherming van het ongeboren leven en het zorgen voor de zwakkeren.

Het christendom en de islam zijn beide ook missionaire godsdiensten, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het jodendom. Beiden roepen dus mensen op zich te bekeren en middels een rite tot de godsdienst toe te treden. Wel is het vooral in het traditionele christendom niet gemakkelijk om zomaar toe te treden en moet daarvoor eerst catechese worden gevolgd, terwijl in de islam en in moderne kerkgemeenschappen het wel vrij eenvoudig is.

Zo heel ingewikkeld hoeft deze opdracht dus ook weer niet te zijn. Natuurlijk zijn de verschillen groter en is onze Heer en God Jezus Christus met niemand te vergelijken, maar als je het van buitenaf bekijkt, dan zijn er wel degelijk ook overeenkomsten. Of Mohammed meer op Boeddha lijkt of op Jezus, dat mag de topicstarter zelf concluderen, maar voor mij is het wel vrij duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat je niet echt de juiste info geeft. Van profeten en boodschappers is bekend dat zij wonderen konden verrichten met de hulp van Allah. Mozes liet de zee splijten met de wil van Allah, en zo liet onze Profeet Mohamed de maan splijten. Zo had hij nog veel meer wonderen, stenen die hem groeten, dieren die getuigde dat hij de boodschapper is van Allah, water dat stroomde uit zijn vingers, eten dat vermenigvuldigd werd. Smeekbede die meteen uit kwamen, mensen die gewond waren die genazen werden enzovoorts. Jammer dat jullie onbekend zijn met zijn wonderen.

[knip]

Admod note: offtopic opmerkingen weggehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van zowel Jezus als Mohammed wordt inderdaad ook gelooft dat zij wonderen verrichtten. Mijn lijst is inderdaad niet helemaal compleet, met een beetje meer onderzoek kom je vast wel nog meer (kleine) overeenkomsten tegen, maar ik hoef dan ook niet ál het huiswerk van de topicstarter te doen hè? knipoog_dicht.gif De belangrijkste overeenkomsten heb ik mijns inziens echter wel genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mohammed en Jezus kun je enkel met elkaar vergelijken op basis van religieuze geschriften. Ik neem aan dat deze opdracht voor het vak godsdienst/levensbeschouwing is en de opdracht is om te vergelijken in hoeverre er overeenkomst tussen de manier waarover beide religieuze tradities over hun stichter spreken.

Overeenkomsten:

-Beiden kwamen uit relatief onbelangrijke plaatsen in de toenmalige wereld. Jezus uit de periferie van het Romeinse Rijk en Mohammed uit de periferie van het Byzantijnse Rijk en Perzische Rijk.

-Beiden zeiden de vervulling van eerdere profetieën te zijn en beriepen zich op de afstamming van de profetische lijn van Adam, Noach, Abraham, Isaak/Ismaël, David, Salomo, Jona etc.

-Beiden bevestigden en de eerdere openbaring maar corrigeerden deze ook naar hun ware betekenis.

-Beiden ondervonden veel tegenstand bij het verkondigen van hun boodschap maar wisten vanaf het begin een groep trouwe metgezellen om zich heen te verzamelen.

-Beiden worden als onfeilbaar en zondeloos beschouwd.

-Beiden legden ze grote nadruk op de aanbidding van God en de het gebed.

-Beiden waren ze morele predikers die veel aandacht hadden voor de juiste ethische houding en de manier waarop verschillende dingen aangepakt zouden moeten worden.

-Beiden verrichten wonderen om hun boodschap kracht bij te zetten.

-Beiden staan ze aan het begin van missionaire godsdiensten die een wereldrijk zouden vormen. Het christendom aan de wieg van het Heilige Roomse Rijk en het Byzantijnse Rijk. De Islam aan de wieg van het Arabische wereldrijk van de Ommayyaden en de Abbassieden en weer later het Ottomaanse Rijk.

-Mohammed en Jezus lijken meer op elkaar dan op Boeddha.

Dit zijn zo in het oog springende overeenkomsten. Voor de bronvermelding bij je opmerkingen over het leven van Mohammed zou je de Mohammed-biografie van Ibn Hisjam kunnen gebruiken. Deze bevat de meest omvangrijke weergave van het (soennitische) canonieke levensverhaal van de profeet: Sirat Ibn Hisham .

Link naar bericht
Deel via andere websites

link

Zo maar effe een webiste,misschien heb je hier wat aan.

Jezus is voor ons Christenen waarlijk God en waarlijk mens. Mohammed was gewoon een man.

Legende van Bahira ooit gelezen? Er zijn 2 versies een christelijke en een islamitische.

PS je leraar kan moeilijk iets als fout rekenen als je het kan onderbouwen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo maar effe een webiste,misschien heb je hier wat aan.

Jezus is voor ons Christenen waarlijk God en waarlijk mens. Mohammed was gewoon een man.

Legende van Bahira ooit gelezen? Er zijn 2 versies een christelijke en een islamitische.

PS je leraar kan moeilijk iets als fout rekenen als je het kan onderbouwen
knipoog_dicht.gif

Niet echt een Islam vriendellijk topic...maar goed Jesus VS Mohammed word behandeld. Ik neem aan dat je er wel wat positiefs van kan maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben benieuwd naar je conclusie.

@Anderen: ik begreep altijd dat Mohammed wel zonden had gedaan (geweld enz.) waardoor zelfs de moslims hierom verlegen zijn.

Quote:

Jammer dat je niet echt de juiste info geeft. Van profeten en boodschappers is bekend dat zij wonderen konden verrichten met de hulp van Allah. Mozes liet de zee splijten met de wil van Allah, en zo liet onze Profeet Mohamed de maan splijten. Zo had hij nog veel meer wonderen, stenen die hem groeten, dieren die getuigde dat hij de boodschapper is van Allah, water dat stroomde uit zijn vingers, eten dat vermenigvuldigd werd. Smeekbede die meteen uit kwamen, mensen die gewond waren die genazen werden enzovoorts. Jammer dat jullie onbekend zijn met zijn wonderen.

[knip]

Admod note:
offtopic opmerkingen weggehaald.

Staan die genezingen ook in de koran, of staan ze in andere geschriften?

Welk nut had het splijten van de maan? Het splijten van de zee door Mozes was om mensen mee te redden.

Wat is het nut van groetende stenen?

Waren het stromende water uit de vingers en de vermenigvuldiging van het eten bedoeld voor mensen om het te eten/drinken?

Jezus deed de wonderen onder meer om te laten zien dat Hij niet onderhevig is aan de natuurwetten, maar dat Hij boven de natuurwetten staat, omdat Hij de wetten ingesteld heeft in Zijn Goddelijke natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb m'n reactie op je profiel geplaatst want was bang dat mijn reactie anders toch weer verwijderd zou worden. Over of de profeten zondes kunnen maken, in de islam is het zo dat wij geloven dat de profeten geen grote zondes kunnen maken en zij zijn onfeilbaar in het overbrengen van de commando's en de boodschap van Allah,maar ze kunnen wel kleine zondes/fouten maken, voorbeeld zijn bv.

Adam (vrede zij met hem): Die at van de boom waar Allah hem verboden had van te eten. Qs Taa Haa 20:116-121

De profeet Nooh (vrede zij met hem) Die bad tot zijn heer voor zijn ongelovige zoon. Qs Hood 11:45-46

Dawoed (David)(vrede zij met hem): Hij haastte zich tot het vellen van een oordeel zonder de andere partij uit te horen. Hierna toonde hij direct berouw en Allah vergaf hem:Qs Saad 38:24-25

Zelfs de profeet Mohammad vrede zij met hem werd door Allah berispt voor bepaalde dingen: 1 waarvan hij zichzelf verbad honing te eten of hij verbood zichzelf voor Maria de Koptische. Surah Tehriem 66:1

Maar dus niet bewust grote zondes, zoals Moord, overspel,diefstal en ga zo maar door. Daar in tegen over de bijbel gesproken degene die wij als profeten zien maakte wel volgens de bijbel zulke fouten. Zoals bijv David (die in de bijbel overspel pleegde en vervolgens de man van de vrouw die hij zwanger had gemaakt liet vermoorden).Of onder de profeten kwamen er voor die overspel met hun dochters pleegden zoals Lot. Onder de profeten zouden er dieven geweest zijn zoals Jacob. Onder de profeten waren er die achter andere goden aanliepen zoals het huis van Jacob en Sálomo. Onder de profeten waren er die homo zouden zijn zoals David. Onder de profeten kwamen massamoordenaars voor zoals Mozes, Jozua en David. Maar wij zeggen vrij zijn hun van hetgeen de bijbel over hen beweerd.

Quote:

Ik ben benieuwd naar je conclusie.

@Anderen: ik begreep altijd dat Mohammed wel zonden had gedaan (geweld enz.) waardoor zelfs de moslims hierom verlegen zijn.

[...]Staan die genezingen ook in de koran, of staan ze in andere geschriften?

Welk nut had het splijten van de maan? Het splijten van de zee door Mozes was om mensen mee te redden.

Wat is het nut van groetende stenen?

Waren het stromende water uit de vingers en de vermenigvuldiging van het eten bedoeld voor mensen om het te eten/drinken?

Jezus deed de wonderen onder meer om te laten zien dat Hij niet onderhevig is aan de natuurwetten, maar dat Hij boven de natuurwetten staat, omdat Hij de wetten ingesteld heeft in Zijn Goddelijke natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dus niet bewust grote zondes, zoals Moord, overspel,diefstal en ga zo maar door. Daar in tegen over de bijbel gesproken degene die wij als profeten zien maakte wel volgens de bijbel zulke fouten. Zoals bijv David (die in de bijbel overspel pleegde en vervolgens de man van de vrouw die hij zwanger had gemaakt liet vermoorden).Of onder de profeten kwamen er voor die overspel met hun dochters pleegden zoals Lot. Onder de profeten zouden er dieven geweest zijn zoals Jacob. Onder de profeten waren er die achter andere goden aanliepen zoals het huis van Jacob en Sálomo. Onder de profeten waren er die homo zouden zijn zoals David. Onder de profeten kwamen massamoordenaars voor zoals Mozes, Jozua en David. Maar wij zeggen vrij zijn hun van hetgeen de bijbel over hen beweerd.

Wat je beweerd klopt al niet, omdat degene die je noemt geen profeten zijn. Afgezien daarvan toont de Schrift de menselijke kant van de mens en toont zij aan dat iedereen feilbaar is. Echter van David wordt gesproken dat het een man naar Gods hart was. God heeft ook voor alle misstappen het nageslacht gestraft of het hele volk. Je schildert het nu af alsof er vanuit de Schrift alles maar toegelaten wordt, maar je vergeet daarbij te melden dat God allen gestraft heeft.

- Mozes mocht het beloofde land niet in.

- David zijn rijk zou uiteen vallen.

- Salomo was de laatste koning van het hele rijk Israel.

- Lot werd anders gered uit Sodom en Gomorra, het maakt niet goed wat hij gedaan heeft, maar hij wilde de mannen Gods beschermen. Was dit verkeerd zou God dan Lot redden van het oordeel dat God velde over Sodom en Gomorra?

Je suggestieve teksten over dat David homo zou zijn passen ook niet. Ik dacht dat jij vond dat je respect moest hebben voor een profeet, maar blijkbaar geld dat alleen als deze Mohammed heet. Je kan niet 1 op 1 de Schrift vergelijken met de Koran en andersom. Het zijn verschillende geschriften en zoals Bonaventura zegt kan je ook geen enkele parabel trekken op menselijk vlak tussen Jezus en Mohammed, maar enkel op basis van religieuze geschriften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zegt respect hebben voor een Profeet TUURLIJK, wij hebben juist respect voor de profeten, daarintegen zegt de BIJBEL dat over hen met andere woorden de bijbel heeft dus geen respect tenopzichte van hen.

Je vindt het heel normaal dat David volgens de BIJBEL met een vrouw overspel pleegde vervolgens werd zij zwanger en liet hij haar man vermoordde, het incest verhaal van lot met zijn dochters keuren jullie ook goed? Je zit het allemaal recht te praten ook nog.

Vrede zij met alle profeten en boodschappers tot de laatste dag! En vrij zijn zij van hetgeen de bijbel hen aan verschrikkelijke daden toekent.

En dan durven jullie ook nog te praten over Mohammed vrede zij met hem! Klopt iets echt niet hoor.

Quote:

[...]Wat je beweerd klopt al niet, omdat degene die je noemt geen profeten zijn. Afgezien daarvan toont de Schrift de menselijke kant van de mens en toont zij aan dat iedereen feilbaar is. Echter van David wordt gesproken dat het een man naar Gods hart was. God heeft ook voor alle misstappen het nageslacht gestraft of het hele volk. Je schildert het nu af alsof er vanuit de Schrift alles maar toegelaten wordt, maar je vergeet daarbij te melden dat God allen gestraft heeft.

- Mozes mocht het beloofde land niet in.

- David zijn rijk zou uiteen vallen.

- Salomo was de laatste koning van het hele rijk Israel.

- Lot werd anders gered uit Sodom en Gomorra, het maakt niet goed wat hij gedaan heeft, maar hij wilde de mannen Gods beschermen. Was dit verkeerd zou God dan Lot redden van het oordeel dat God velde over Sodom en Gomorra?

Je suggestieve teksten over dat David homo zou zijn passen ook niet. Ik dacht dat jij vond dat je respect moest hebben voor een profeet, maar blijkbaar geld dat alleen als deze Mohammed heet. Je kan niet 1 op 1 de Schrift vergelijken met de Koran en andersom. Het zijn verschillende geschriften en zoals Bonaventura zegt kan je ook geen enkele parabel trekken op menselijk vlak tussen Jezus en Mohammed, maar enkel op basis van religieuze geschriften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je zegt respect hebben voor een Profeet TUURLIJK, wij hebben juist respect voor de profeten, daarintegen zegt de BIJBEL dat over hen met andere woorden de bijbel heeft dus geen respect volgens jou voor de profeten!

Je vindt het heel normaal dat David volgens de BIJBEL met een vrouw overspel pleegde vervolgens werd zij zwanger en liet hij haar man vermoordde, het incest verhaal van lot met zijn dochters keuren jullie ook goed? Je zit het allemaal recht te praten ook nog.

Waar zeg ik dat ik het normaal vind? Ik geef je alleen inzicht in wat de Schrift schrijft en dat de mensen die jij aanhaalde allen boete hebben gedaan of hun nageslacht. Waarom reageer je meteen zo fel en beledigd als ik je wijs op datgene wat de Schrift ons leert?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk Michiel, deze Profeten worden daden toegekend die zij niet hebben gedaan, zo worden ook beschuldigingen geuit jegens de laatst gezonden profeet Mohamed. Jullie kijken niet gek op van wat de bijbel zegt over bepaalde profeten (dienaren), dat schuiven jullie opzij, en dan wordt vervolgens onterecht onze profeet aangevallen. Dat vind ik gewoon niet juist en daar kan ik me aan irriteren vandaar mijn felle reactie. Sorry vat het niet persoonlijk op, was meer algemeen gericht, naar degene die zo handelen.

Quote:

[...]Waar zeg ik dat ik het normaal vind? Ik geef je alleen inzicht in wat de Schrift schrijft en dat de mensen die jij aanhaalde allen boete hebben gedaan of hun nageslacht. Waarom reageer je meteen zo fel en beledigd als ik je wijs op datgene wat de Schrift ons leert?


Samengevoegd:

Ik zeg alleen wat de bijbel zegt, geef je me ongelijk dan?

Quote:

@Barbara van Loo: Als jij zo over de Bijbel denkt en dit openlijk uit dan vraag ik me nogmaals af wat je nu op dit forum doet, anders dan de trol-moslim uithangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Topic opgeruimd, zodat we weer verder kunnen gaan met de vragen die staan en niet meer op de man spelen. Daarbij gaat het topic niet over wat mensen als Lot, David (wie dan ook) gedaan hebben, maar over de vraag van vergelijking tussen Jezus, Boeddha en Mohammed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid