Spring naar bijdragen

Mohammed, Jezus en Boeddha


Aanbevolen berichten

Voor school moet ik Mohammed met Jezus vergelijken. We hebben Mohammed al met Boeddha vergeleken, maar nu moeten we hem ook met Jezus vergelijken en daarna moet ik zeggen op wie ik hem meer vind lijken. Wat denk jij? Op wie lijkt Mohammed meer? Het is niet mijn bedoeling dat jullie mijn huiswerk gaan maken, maar ik vraag me af wat de verschillende kijken erop zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

O, er zijn zeker wel overeenkomsten.

Boeddha had (volgens de boeddhisten) ook een onbevlekte geboorte net als Jezus. Boeddha had 4 belangrijke ontmoetingen, met een oude, een zieke, een dode en een monnik. Mohammed had (volgens de moslims) een belangrijke ontmoeting met Gabriël. En zo zijn er wel meer overeenkomsten, maar dit is wat ik nu even kan bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja. Een 'onbevlekte geboorte' lijkt me een grotere overeenkomst dan beweren dat je namens een God spreekt. Maar eerlijk gezegd vind ik dit appels met peren vergelijken. oh wacht. Mo vergelijken met de andere twee. Niet Jezus met Mo en Boeddha..

Stond dit in je boek of heeft je leraar dit verzonnen? In beide gevallen kun je zeggen dat het appels met peren vergelijken is. Voor Boeddha met Mo en Jezus. Boeddha komt uit een totaal andere cultuur, met een totaal andere manier van verhalen vertellen en dergelijke. Wat dat betreft lijken Mo en Jezus juist het meest op elkaar want die komen uit twee cultuurgebieden die dan tenminste nog een béétje op elkaar lijken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ook.. maar je leert wel over 3 religies tegelijk. We hebben het 1/2 jaar over Hindoeisme en Boeddhisme gedaan, en nu gaan we een 1/2 jaartje Islam doen.


Samengevoegd:

Dit heeft mijn leraar verzonnen, nou eigenlijk stagiair, maar we hebben altijd les van hem en nooit van de leraar die we hebben.

Ik hoor van de meeste klasgenootjes dat ze Mo meer op Jezus vinden lijken idd.

Maar ik vind ze allemaal zo anders.. Ik moet twee overeenkomsten tussen Mo en Jezus noemen en twee verschillen, en dan moet ik zeggen op wie Mo meer lijkt..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wens je veel succes. En ik zou je stagiar uitleggen dat het appels met peren vergelijken is omdat alle drie de personen uit totaal andere cultuurgebieden komen waar ze een totaal andere manier hebben van verhalen vertellen. Je kunt beter de overeenkomsten en verschillen zoeken tussen de verschillende geloven die uit hun ideeën en preken ed ontstaan zijn. Daar heb je veel meer aan denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat hij dat ook wel weet, maar dat hij gewoon iets moest verzinnen. En hij is ietsist, en hij vindt die overeenkomsten enzo dus juist heel interessant, omdat hij vindt dat er niet een 'betere' religie is. We moeten bij hem echt altijd van die schemaatjes maken met 'denken' 'doen' en 'ervaren' e.d. om te laten zien dat het allemaal op hetzelfde neerkomt.. volgens hem dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat hij dat ook wel weet, maar dat hij gewoon iets moest verzinnen. En hij is ietsist, en hij vindt die overeenkomsten enzo dus juist heel interessant, omdat hij vindt dat er niet een 'betere' religie is. We moeten bij hem echt altijd van die schemaatjes maken met 'denken' 'doen' en 'ervaren' e.d. om te laten zien dat het allemaal op hetzelfde neerkomt.. volgens hem dan.

Aha. En hoe denkt hij dan dat je de religie leert kennen als je alleen het leven van de belangrijkste profeten van die religie moet onderzoeken? Het lijkt me veel interessanter de religies en patronen in het ontstaan van religies te onderzoek ipv puur allen het leven van de profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, ik weet wel dat er leukere opdrachten zijn, maar hij kent de religies al want hij heeft gestudeerd/studeert, en hij moet ons bezig houden, oppervlakkige kennis bijbrengen.

Ja, maar dan kan hij jullie toch juist beter kennis bijbrengen door de religies te vergelijken ipv de profeten. Daar leer je namelijk meer van. Das mijn punt.

Laten we het zo zeggen, hij moet nog veel leren xD

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind Mo meer op Boeddha lijken, dan op Jezus, omdat Jezus God is en Boeddha en Mo waren gewone meneren die bijzondere avonturen meemaakten smile.gif

Jezus liet zien dat Hij zelf de omstandigheden naar Zijn hand zette (de storm op het meer kon laten stoppen, over water lopen, water in wijn veranderen, voedsel bovennatuurlijk kon vermenigvuldigen, wonderen en genezingen doen enz.). Jezus liet zien dat Hij regeert over de wereld.

Voor Mo en Boeddha gold dat niet. Mo werd gegrepen door een engel en Boeddha kon alleen met heel veel moeite een staat van verlichting bereiken. Ze konden niet de materiële omstandigheden om hen heen veranderen. Boeddha kwam alleen in een geestelijke toestand en Mo kon alleen wat vechten enzo. Ze konden geen bovennatuurlijke wonderen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind Mo meer op Boeddha lijken, dan op Jezus, omdat Jezus God is en Boeddha en Mo waren gewone meneren die bijzondere avonturen meemaakten
smile.gif

Jezus liet zien dat Hij zelf de omstandigheden naar Zijn hand zette (de storm op het meer kon laten stoppen, over water lopen, water in wijn veranderen, voedsel bovennatuurlijk kon vermenigvuldigen, wonderen en genezingen doen enz.). Jezus liet zien dat Hij regeert over de wereld.

Voor Mo en Boeddha gold dat niet. Mo werd gegrepen door een engel en Boeddha kon alleen met heel veel moeite een staat van verlichting bereiken.

Jij hebt ook een punt ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eulogía, dankje voor je reactie. Ik zat zelf ook een beetje in die richting te denken, maar ik weet niet in welke mate hij het goed rekent als je je eigen geloofsovertuiging erin stopt.

Hij mag het niet fout rekenen. Je zit op een christelijke school nota bene. En ook als dat niet zo is mag hij het niet fout rekenen als het om zo iets subjectiefs als geloof gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om deze reden vind ik het zo raar dat er mensen zijn die vinden dat er geen vervolging in Nederland is.

Het motief van de beoordelaar is helemaal niet: 'Ik ga jou eens fijn een laag cijfer geven, omdat je christen bent en voor je mening wil uitkomen', maar de consequentie van je christen-zijn en je mening is wel dat er een dreiging is van een lager cijfer, omdat je je christelijke geloof/mening wil hebben/uitdragen.

Dat is een geestelijke strijd en heeft kenmerken van verdrukking/vervolging.

Het zou moeten zijn dat je kan schrijven over Jezus en hoe je over Hem denkt en hoe je over Mohammed en Boeddha denkt en dat je een goed cijfer krijgt voor je vergelijkingen tussen Mohammed en Boeddha en Jezus Christus, zolang je maar goede argumenten aandraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik vind dat Jezus meer op Boeddha lijkt dan op Mohammed. Net als Jezus had Boeddha het niet over het aardse of politieke leven, maar verwees naar iets hogers. Boeddha was zelfs een asceet. Verschil is dan dat Boeddha het aardse leven afzweert, waar Jezus daarentegen daadwerkelijk lichamelijk opstaat en ook van het leven kon genieten.

Mohammed is vooral een soort stamleider die zijn horden aanvoert om geheel Arabië in te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou moeten zijn dat je kan schrijven over Jezus en hoe je over Hem denkt en hoe je over Mohammed en Boeddha denkt en dat je een goed cijfer krijgt voor je vergelijkingen tussen Mohammed en Boeddha en Jezus Christus, zolang je maar goede argumenten aandraagt.

Ik denk wel dat dit het geval is hoor, ik zit op een christelijke school en zelfs al is die stagiair niet christelijk, ik denk wel dat als ik goede argumenten aandraag hij het wel goed zal rekenen. Hij zal me in elk geval niet een lager cijfer geven vanwege dat ik christen ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boeddha is binnen het Hindoeïsme me ook een avatar van de god Vishnoe en daarmee dus ook goddelijk, terwijl Mohamed volgens de Islam weliswaar een bijzondere (en blangrijkste) profeet was, maar hij is en blijft een gewoon mens.

Niet dat een avatar 1 op 1 te vergelijken is met het Woord van God natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid