Spring naar bijdragen

Herindeling provincies?  

  1. 1. Herindeling provincies?

    • Voor dat plan
      1
    • Voor, maar wel een andere indeling
      6
    • Tegen
      6
    • Weet ik niet
      4


Aanbevolen berichten

Er duiken soms plannen op om de Nederlandse provincies te veranderen. Zo was er een tijdje geleden een idee om een grote randstad provincie te maken.

Momenteel is het kabinet weer een herindeling van de provincies aan het onderzoeken. Nederland zou in dat plan bestaan uit vier provincies die bestaan uit de huidige provincies:

1: Noord-Holland, Flevoland, Utrecht

2: Zuid-Holland

3: Friesland, Groningen, Drente

4:Overijsel, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Zeeland

3b52dc30.jpg

(Afbeelding afkomstig uit het ND.)

Vind je zo'n herindeling een goed plan of niet? Waarom wel of niet?

Zou je überhaupt voor een herindeling van de provincies zijn? Zo ja, hoe zou die er uit moeten zien?

Edit: wat die poll en mijn beschrijving betreft: die kloppen volgens mij niet. Nummer 4 lijkt geen superprovincie te zijn maar gewoon 'de rest'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pff, ik zie eigenlijk het punt niet zo van opnieuw indelen. Wat hopen ze er precies mee te bereiken dan?

Dat, en nu ik eindelijk alle namen van de provincies ken wil ik ze ook niet veranderen ook. Plus dat de huidige provincies ook een historische ontwikkeling hebben ondergaan en dat is ook gewoon leuker en interessanter dan als ze zomaar even zijn samengegooid door een hoge piet in Den Haag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pff, ik zie eigenlijk het punt niet zo van opnieuw indelen. Wat hopen ze er precies mee te bereiken dan?

Is me ook niet helemaal duidelijk. Ik meen oa. te maken met beter onderlinge communicatie en samenwerking en bezuiniging op de bestuurslaag. Oa. vermoed ik het zelfde verhaal als waarom er bepaalde mensen voorstander van fusies zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind fusies van bedrijven toch iets anders dan fusies van provincies. Er zijn vast nog zat mensen die trots zijn op hun provincie en niet zo nodig opgeheveld willen worden in andere provincies. En ik vraag me af hoe ze dan gaan heten...

(eigenlijk mag ik als Zuid-Hollandse niet zeuren daar wij onze autonomie zo te zien wel zouden behouden puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor een echte beoordeling zou ik meer details moeten kennen, maar zo bezien lijkt het mij een redelijk plan, maar dan met Zeeland bij Zuid-Holland en Limburg en NB bij elkaar. Anders krijg je wel een heel grote provincie.

Ik denk ook niet direct dat het een verkeerd idee is. Nu hebben we een grote bestuurslaag er tussen 'hangen' op 12 verschillende plekken die (blijkbaar) niet altijd even goed samenwerken. Dat zou i.d.d wat verholpen kunnen worden door zaken samen te voegen.

Persoonlijk zou ik Overijssel liever zien bij Friesland, Groningen en Drente (o.a. i.v.m taalgebied en misschien ook financiele draagkracht van de verschillende regio's).

Daarnaast zie ik niet in waarom Zuid-Holland nog zou blijven bestaan:

FOO Fryslân, Ommelanden & Oversticht

1. Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel.

Onderrijn

2. Limburg, Brabant, Zeeland.

Randstad & Gelre

3. Utrecht Zuid-Holland, Noord-Holland en Flevoland.

Romantiek knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk ook niet direct dat het een verkeerd idee is. Nu hebben we een grote bestuurslaag er tussen 'hangen' op 12 verschillende plekken die (blijkbaar) niet altijd even goed samenwerken. Dat zou i.d.d wat verholpen kunnen worden door zaken samen te voegen.

Persoonlijk zou ik Overijssel liever zien bij Friesland, Groningen en Drente (o.a. i.v.m taalgebied en misschien ook financiele draagkracht van de verschillende regio's).

Daarnaast zie ik niet in waarom Zuid-Holland nog zou blijven bestaan:

Omdat Zuid-Holland de dichtst bevolkte provincie is en economisch op eigen benen kan staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen de indeling die in de OP staat ben ik sowieso tegen, om een aantal redenen:

-      Die provincie 4 is buitenproportioneel groot. Ik zou die op z’n minst in tweeën delen.

-      Goed dat ze geen randstad provincie maken, maar nog steeds lijkt het in de buurt te komen met Utrecht erbij. Zo maakt een m.i. een veel te machtige provincie. Nu al bestaat het beeld dat het oosten vergeleken met het westen wordt achtergesteld, op die manier versterkt dat het beeld. Zeker met zo’n periferie provincie nummer 4.

-      Het houdt onvoldoende rekening met culturele eenheden. Voor bijvoorbeeld Overijssel en wellicht Gelderland maakt dat niet zoveel uit (culturele eenheden zitten daar niet zozeer op provinciaal niveau: Nijmegen heeft niet zoveel met Apeldoorn van doen en Zwolle niet met Enschede. Twente en de Veluwe zijn wat dat betreft ook meer culturele eenheden.) Maar met Friesland is dat alweer een ander verhaal. Dat geldt volgens mij ook in bepaalde mate met Noord Brabant en Limburg. Die laatste genoemde twee verschillen volgens mij op hun beurt ook weer van elkaar.

-      Historisch gezien zijn de provincies ook echt niet meer wat ze in de tijd van Graaf Floris V, hertog Jan etc. waren. Maar die nieuwe indeling lijkt nog een stapje verder te gaan van het los snijden van enige historische roots. Los van de nostalgische redenen leid ik uit het ND artikel af dat provinciale herindelingen tot nu toe altijd floppen, met uitzondering van Flevoland, maar die provincie is op een paar stukjes na ook nieuw gewonnen grond.

-      Ik zie liever kleinere politieke eenheden dan grote eenheden. Mede omdat bepaalde gebieden niet worden begunstigd ten koste van andere gebieden, of iig te voorkomen dat dit gevoel ontstaat. Voor rekening houden met het algemeen belang en verder kijken dan het provinciale hebben we de landelijke regering voor.

-      Ik sta sceptisch tegenover de voordelen van schaalvergroting die het in de praktijk dan zou moeten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

-      Die provincie 4 is buitenproportioneel groot. Ik zou die op z?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?n minst in tweeën delen.

Inderdaad. Er wordt al jaren gesproken over het eventueel samenvoegen van Overijssel en Gelderland. Dat zou dan een provincie kunnen zijn en de andere provincie zou dan kunnen bestaan uit Limburg, Noord-Brabant en Zeeland.

Staat echt letterlijk in het artikel dat de 5 provincies samengevoegd moeten worden? Als ik jouw afbeelding zie, zie ik dat niet terug in de legenda. Er staan daar 3 samenvoegingen en het lijkt alsof de 5 provincies de overige provincies zijn die niet worden samengevoegd. Ik kan het mij slecht voorstellen dat mensen serieus Overijssel willen samenvoegen in een provincie met Limburg of Zeeland, omdat deze weinig relaties met elkaar hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad. Er wordt al jaren gesproken over het eventueel samenvoegen van Overijssel en Gelderland. Dat zou dan een provincie kunnen zijn en de andere provincie zou dan kunnen bestaan uit Limburg, Noord-Brabant en Zeeland.

Maar volgens mij zijn zowel Limburg als zeeland vrij armlastige provincies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Staat echt letterlijk in het artikel dat de 5 provincies samengevoegd moeten worden? Als ik jouw afbeelding zie, zie ik dat niet terug in de legenda.

Heb je gelijk in. Ik heb even terug gekeken en het lijkt er op dat ik een foutje gemaakt heb en dat ze slechts over drie provincies hebben en dat witte dus niet meetelt.

Hmm, foutje van mij. bloos.gif

Het artikel ging trouwens hoofdzakelijk over een randstadprovincie, wat men nu voorstelt en wat meen in het verleden heeft voorgesteld maar er nooit gekomen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Friesland samen met Groningen?
nooo.gifpuh2.gif

Historische waarde?

Die samenvoeging van provincies zie ik als een puur bestuurlijk iets. Daarnaast kunnen we er misschien ook de vruchten van plukken.

Het Fries is heeft bijvoorbeeld de status van autochtone minderheidstaal in Nederland, daarnaast is het in Friesland een officiële taal. Het Nedersaksisch is daarentegen wel een erkende regionale taal, maar niet erkend als officiële taal (zoals het Fries).

Het zou mooi zijn dat dit dan b.v. provinciaal geregeld word (Oversticht en Ommelanden is zo goed als geheel Nedersakisch taalgebied).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid