Spring naar bijdragen

Paradijs of Aarde..


Aanbevolen berichten

@ Barbara: sorry, ik ben helaas niet in de mogelijkheid om continu op internet te kijken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet exact alles weet. Waar die nieuwe aarde is? Ik denk dat God deze aarde vernieuwt en dat de hemel op de aarde neerdaalt. Maar het zou ook maarzo kunnen dat God een compleet nieuwe aarde maakt. Dus ja, correctsmile.gif.

Over het paradijs: I really don't know, ik denk dat ik me aansluit bij RobertF.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Barbara van loo, over de lokatie van de Hof van Eden gaan verschillende verklaringen. De meest algemene verklaring is dat de Hof een allegorie is voor de onschuldige staat waarin de mensen leefden, zodat het leven op aarde voor hen werkelijk goed en vruchtbaar was. Na de zondeval ervaarden ze het leven als zwoegen en lijden en werden ze dus als het ware "uit de Hof gejaagd."

Andere verklaringen, die menen dat de Hof letterlijk op aarde heeft gelegen, zeggen dat de Hof weggespoeld zou zijn bij de zondvloed, of gewoon op mysterieuze wijze verdwenen is. Veel weet ik daar niet over te zeggen. In elk geval zijn alle christenen het erover eens dat de eerste mensen op aarde geschapen werden en hun leven dus op aarde begon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus het Christendom leert dat het hof van eden op de aarde was? Dat het Paradijs waar Adam en Eva leefde op aarde was, dat God op de aarde liep in die tuin, en dat die Hof van eden nu verdwenen is van de aarde?

Lees de bijbel. Het christendom leert dat de mens door God is geschapen om met Hem te leven en dat de mens Gods aanwezigheid heeft verlaten om op aarde te leven. En dat God de mens uit eigen beweging weer nabij is gekomen.

Overigens een tip: als je een vraag stelt is het goed om niet al het antwoord met een vraagteken erachter op te schrijven. Dan wek je tenminste de indruk een oprechte interesse te hebben. Maar dit is de laatste keer dat ik op jou reageer want ik je bent een shaitan met je leugenpraatjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het vraagteken staat er om te vragen of ik het goed begrepen heb. Was een samenvatting en wou weten of ik het zo juist begreep. Is goed geen probleem dan reageer je niet.

Dus mensen indien iemand kan zeggen of het klopt hoe ik het nu neergezet heb, dan hoor ik dat graag, en als het niet klopt, hoor ik ook graag wat er nog niet juist aan is.

Quote:

[...]Lees de bijbel. Het christendom leert dat de mens door God is geschapen om met Hem te leven en dat de mens Gods aanwezigheid heeft verlaten om op aarde te leven. En dat God de mens uit eigen beweging weer nabij is gekomen.

Overigens een tip: als je een vraag stelt is het goed om niet al het antwoord met een vraagteken erachter op te schrijven. Dan wek je tenminste de indruk een oprechte interesse te hebben. Maar dit is de laatste keer dat ik op jou reageer want ik je bent een shaitan met je leugenpraatjes.


Samengevoegd:

Ok, misschien weten jullie het niet. Is er niemand die mij kan vertellen of het volgende klopt.

Dat het christendom leert dat het hof van eden op de aarde was en dat het Paradijs waar Adam en Eva leefde op aarde was, dat God op de aarde liep in die tuin, en dat die Hof van eden nu verdwenen is van de aarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus mensen indien iemand kan zeggen of het klopt hoe ik het nu neergezet heb, dan hoor ik dat graag, en als het niet klopt, hoor ik ook graag wat er nog niet juist aan is.

Je hele opmerking klopt al niet. Je hebt het over het hof van eden én het paradijs van Adam en Eva. Wat bedoel je daar precies mee? Wat is de functie van die én?

Christenen geloven dat Adam en Eva, de eerste mensen, door God op deze aarde zijn geschapen en dat de plaats waar de eerste mensen leefden (de hof van Eden) dus automatisch ook op aarde was. Waar de Hof van Eden was of hij nu nog toegankelijk is weet niemand.

Maar die hele discussie is offtopic aangezien je het wilde hebben over leven in de hemel of op de nieuwe aarde. Je zit nu al de hele tijd hierover door te drammen terwijl het niet eens binnen het onderwerp valt.=

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus het Christendom leert dat het hof van eden op de aarde was? Dat het Paradijs waar Adam en Eva leefde op aarde was, dat God op de aarde liep in die tuin, en dat die Hof van eden nu verdwenen is van de aarde?

Ook de koran spreek over het paradijs(maar noemt het dan een tuin) in soera 2:36.

Dit gedeelte uit de koran komt mij als christen namelijk heel erg bekend voor, daar dit gedeelte uit de koran overeenkomsten heeft met genesis. Je leest hier dat Adam net als in het bijbelse verhaal planten en dieren namen mocht geven van God. Ook dat Adam niet van de boom mocht eten. In de bijbel wordt dit de boom van kennis van Goed en Kwaad genoemd.

Dus wellicht dat de context van dit vers overeenkomt met de bijbelse beschrijving. Daar ga ik even van uit.

In vers 36 spreekt de koran over de tuin waar Adam verbleef. Ik neem aan dat ook in de moslim uitleg met deze tuin het paradijs wordt bedoeld?

Waar bevond deze tuin(paradijs?) zich dan volgens jouw uitleg?

Of zijn paradijs en tuin in het licht van de koran 2 verschillende begrippen?

Christenen geloven dat dit paradijs zich op aarde bevond, de hof van Eden, en op zich mag je het ook een tuin noemen zoals in de koran staat, daar heb ik persoonlijk geen problemen mee.

Wellicht dat jullie het begrip paradijs alleen gebruiken voor het hiernamaals. Christenen doen dat ook, maar spreken ook over die tuin waar Adam en Eva leefden als het paradijs. Alleen is dat niet hetzelfde paradijs als het paradijs waar wij christenen het over hebben als het bij ons het hiernamaals betreft.

Ook wij hebben dat onderscheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

trouwens, let er wel op dat gesprekken over Islamtische geloofsthema's offtopic zijn en tevens niet toegestaan in dit subforum.
smile.gif

Ok,

Ik wil van Barbara alleen weten wat zij onder 'tuin' verstaat zoals in de koran wordt aangeduid.

Dit heeft direct te maken met het onderwerp. Ik wil namelijk weten of moslims die tuin soms ook paradijs noemen.

Want dan is de vraag van Barbara naar mijn weten snel beantwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Danny wat ik erover kon vinden is het volgende:

Adam en eva leefde in het Paradijs.

Vers 2:36 (wat jij aanhaalde)

36. Then the Shaytan made them slip therefrom (the Paradise), and got them out from that in which they were. We said: "Get you down, all, with enmity between yourselves. On earth will be a dwelling place for you and an enjoyment for a time.'')

Uitleg: Ibn Kahthir zegt "Basically, the response to this would be that the Paradise which Adam was in, was in the heavens, not on the earth, as we explained in the beginning of our book Al-Bidayah wan-Nihayah.

-----

Over specifiek "de tuin van Eden" kon ik dit vinden.

Allah has promised the believers - men and women, - Gardens under which rivers flow to dwell therein forever, and beautiful mansions in Gardens of 'adn (Eden Paradise). But the greatest bliss is the Good Pleasure of Allah. That is the supreme success. 9:72

In the Two Sahihs, it is recorded that Abu Musa, `Abdullah bin Qays Al-Ash`ari said that the Messenger of Allah said,

(Two gardens, their pots and whatever is in them are made of gold, and two gardens, their pots and whatever is in them are made of silver. Only the Veil of Pride of Allah's Face separates the people from gazing at Him, in the garden of Eden.)

Maar opzich ik weet denk wel genoeg, jullie gelooft leert dus dat het Paradijs waar Adam en Eva leefde op aarde was..


Samengevoegd:

Ik had mijn topic geopend in dat andere forum, misschien kun je het beter weer terugplaatsen. Dat geeft wat meer vrijheid om dingen te kunnen typen.

Quote:

trouwens, let er wel op dat gesprekken over Islamtische geloofsthema's offtopic zijn en tevens niet toegestaan in dit subforum.
smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Danny wat ik erover kon vinden is het volgende:

Adam en eva leefde in het Paradijs.

Vers 2:36 (wat jij aanhaalde)

36. Then the Shaytan made them slip therefrom (the Paradise), and got them out from that in which they were. We said: "Get you down, all, with enmity between yourselves. On earth will be a dwelling place for you and an enjoyment for a time.'')

Uitleg: Ibn Kahthir zegt "Basically, the response to this would be that the Paradise which Adam was in, was in the heavens, not on the earth, as we explained in the beginning of our book Al-Bidayah wan-Nihayah.

-----

Over de tuinen van Eden kon ik dit vinden.

Allah has promised the believers - men and women, - Gardens under which rivers flow to dwell therein forever, and beautiful mansions in Gardens of 'adn (Eden Paradise). But the greatest bliss is the Good Pleasure of Allah. That is the supreme success. 9:72

In the Two Sahihs, it is recorded that Abu Musa, `Abdullah bin Qays Al-Ash`ari said that the Messenger of Allah said,

(Two gardens, their pots and whatever is in them are made of gold, and two gardens, their pots and whatever is in them are made of silver. Only the Veil of Pride of Allah's Face separates the people from gazing at Him, in the garden of Eden.)


Samengevoegd:

Ik had mijn topic geopend in dat andere forum, misschien kun je het beter weer terugplaatsen. Dat geeft wat meer vrijheid om dingen te kunnen typen.

[...]

Ik denk dat we beiden de achtergrond van de Hof van Eden weten.

Dus islamgeleerden geloven dus dat deze plaats in de hemel was?

Volgens de christelijke overlevering was het paradijs op aarde.

Nu snap ik je vraag beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist, kijk in een boek dat ik voor me heb staat, De Qor'aan interpretatoren verschilden van mening over het Paradijs waar Adam toegelaten werd, was het in de hemel of op aarde. Volgens de meeste geleerden is het de Tuin van het verblijf. Dit wordt gebaseerd op de oppervlakkige betekenis van de betreffende Qoraan verzen en hadith zoals de uitspraak van Allah "En Wij zeiden: O Adam! Woon tezamen met jou vrouw in het Paradijs 2:35)

Het is me nu duidelijk hoe jullie het zien, dus beginsituatie waren ze in een paradijs op aarde, en uiteindelijk zal er een nieuwe aarde en nieuwe hemel komen en 1 geheel vormen en de gelovige zullen daarop leven correct? Alleen de vraag rest nog zal dit in de hemelen zijn of hier, maar daar is geen informatie over toch?

Quote:

[...]

Ik denk dat we beiden de achtergrond van de Hof van Eden weten.

Dus islamgeleerden geloven dus dat deze plaats in de hemel was?

Volgens de christelijke overlevering was het paradijs op aarde.

Nu snap ik je vraag beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Juist, kijk in een boek dat ik voor me heb staat, De Qor'aan interpretatoren verschilden van mening over het Paradijs waar Adam toegelaten werd, was het in de hemel of op aarde. Volgens de meeste geleerden is het de Tuin van het verblijf. Dit wordt gebaseerd op de oppervlakkige betekenis van de betreffende Qoraan verzen en hadith zoals de uitspraak van Allah "En Wij zeiden: O Adam! Woon tezamen met jou vrouw in het Paradijs 2:35)

Helder. In de bijbel zie je dat in Genesis de schepping van de hemel en de aarde wordt beschreven. En op de aarde die God schiep, schiep Hij ook de eerste man en vrouw. Ook de dieren en de planten enz..

Dus vandaar dat we uitgaan van het feit dat dit paradijs gewoon op aarde was, daar het dezelfde plek is die wordt aangeduid als de 'schepping'. De hemel waar God troont bestond al.

Ik lees in de koran dat adam namen mocht geven (aan de planten en dieren zoals in de bijbel ook staat neem ik aan!) Dus waar bevonden die dieren zich dan? Ook in de hemel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Helder. In de bijbel zie je dat in Genesis de schepping van de hemel en de aarde wordt beschreven. En op de aarde die God schiep, schiep Hij ook de eerste man en vrouw. Ook de dieren en de planten enz..

Dus vandaar dat we uitgaan van het feit dat dit paradijs gewoon op aarde was, daar het dezelfde plek is die wordt aangeduid als de 'schepping'. De hemel waar God troont bestond al.

Ik lees in de koran dat adam namen mocht geven (aan de planten en dieren zoals in de bijbel ook staat neem ik aan!) Dus waar bevonden die dieren zich dan? Ook in de hemel?

Nee, Adam mocht geen namen geven, er staat:

Hoofdstuk 2

31. En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zei: "Noemt Mij hun namen, indien jij in jouw recht staat."

32. Zij zegden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, U bent de Alwetende, de Alwijze.

33. Hij zei: "O, Adam, zeg hen de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zei Hij: "Zegde Ik je niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat jij onthult en wat jij verbergt?"

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik vragen uit welk vers jij haalt dat God adam en eva schiep en meteen plaatste op de aarde,dat zij niet daarvoor in een paradijs in de hemelen leefde?

Uiteindelijk waren Adam en Eva de eerste mensen die op aarde kwamen natuurlijk.

Quote:

[...]

Helder. In de bijbel zie je dat in Genesis de schepping van de hemel en de aarde wordt beschreven. En op de aarde die God schiep, schiep Hij ook de eerste man en vrouw. Ook de dieren en de planten enz..

Dus vandaar dat we uitgaan van het feit dat dit paradijs gewoon op aarde was, daar het dezelfde plek is die wordt aangeduid als de 'schepping'. De hemel waar God troont bestond al.

Ik lees in de koran dat adam namen mocht geven (aan de planten en dieren zoals in de bijbel ook staat neem ik aan!) Dus waar bevonden die dieren zich dan? Ook in de hemel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag ik vragen uit welk vers jij haalt dat God adam en eva schiep en meteen plaatste op de aarde,dat zij niet daarvoor in een paradijs in de hemelen leefde?

Uiteindelijk waren Adam en Eva de eerste mensen die op aarde kwamen natuurlijk.

[...]

Omdat Genesis zich afspeelt op aarde. Lees het vanaf vers 1. Het gaat immers over de aardse schepping. Ik vind het vrij logisch dat dit zich op aarde afspeelde gezien de gehele context van genesis.

Op basis van welke argumenten van het verhaal uit genesis zou jij kunnen opmaken dat het zich niet op aarde afspeelde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Genesis 1 staat simpelweg nergens dat de eerste mensen in de hemel geschapen werden, Barbara van loo. Als dat gebeurd zou zijn, dan had het er zéker ingestaan. Er staat enkel geschreven dat de mens geschapen werd, net zoals de dieren. In Genesis 2 wordt de band tussen mens en aarde nóg duidelijker: de mens wordt uit de aarde geschapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In genesis 1 vers 26 zie je ook dat nadat God eerst planten en dieren had gemaakt daarna de mens maakte om over de aarde te heersen. Alles wijst dus contextueel in de richting dat Adam en Eva op de aarde werden geschapen, en niet in de hemel.

Lees hoofdstuk 1 en 2 helemaal door en je zult bevestigen dat alle aanwijzingen in die richting wijzen.

Zoals RobertF al aangeeft werd de mens uit het stof der aarde geformeerd.(gen 2:7)


Samengevoegd:

Quote:

In Genesis 1 staat simpelweg nergens dat de eerste mensen in de hemel geschapen werden, Barbara van loo. Als dat gebeurd zou zijn, dan had het er zéker ingestaan. Er staat enkel geschreven dat de mens geschapen werd, net zoals de dieren. In Genesis 2 wordt de band tussen mens en aarde nóg duidelijker: de mens wordt uit de aarde geschapen.

Ook in de koran spreekt soera 3 vers 59 over Adam die uit de aarde geschapen werd.

Soera 3 vers 59 stelt:

Bij God lijkt 'Isa bijvoorbeeld op Adam die Hij uit de aarde geschapen heeft. Toen sprak Hij tot hem en hij was.

Ook de bijbel openbaart dat Adam uit het stof van de aardbodem werd geformeerd:

Gen 2 vers 7

toen formeerde de HERE God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.

Wat dat betreft delen moslims en christenen dezelfde geschiedenis over de eerste mens.

Ondanks dat ik geen arabisch beheers denk ik dat de koran en de bijbel hier dezelfde strekking hebben over de formatie van de eerste mens.

Vandaar dat christenen en moslims bepaalde raakvlakken hebben in hun geloof, en men soms op bepaalde punten dezelfde achtergronden deelt. Al zijn er uiteraard ook enorme verschillen.

Hier zie ik dus meer raakvlakken. Dus het is niet altijd waar dat christenen en moslims geen verstand van elkaars geloof hebben, op sommige punten komen bepaalde zaken weldegelijk overeen, en hebben we het over hetzelfde. Als is dat niet bij alle kwesties zo. Maar in dit geval komt het grotendeels met elkaar overeen.

Mijn enige vraag aan Barbara is waarom bepaalde islamdeskundigen beweren dat de eerste mens in de hemel bij God was terwijl deze mens uit het stof der aarde gemaakt is zoals ook soera 3:59 stelt?

Kunnen aardse en hemelse zaken met elkaar verenigd worden volgens de islamitische leer? Dus een mens die van 'aardse makelij' kan zich volgens soera 3:59, in de hemel/paradijs bevinden?

Ik wil graag weten wat jouw visie hierover is. Of wellicht dat iemand anders dat kan toelichten?

'Adn kan volgens mijn Leemhuis versie van de koran:

-Woning

-tuinen

-paradijs

Betekenen, klopt dit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil graag reageren, alleen kan iemand mij vertellen hoe ik tekst opsplitst in delen, dat ik per stukje kan reageren zegmaar, want anders is het zo onoverzichtelijk als ik gewoon de antwoorden in 1 tekst prop?

je zet een tekst tussen: [q u o t e]..stukje tekst en dan [/q u o t e]

(maar dan het woord: quote zonder spaties!!)

Ik heb inmiddels soera 7 vers 10 tot 27 gelezen. Vers 24 zou jouw argument kunnen zijn vannuit de koran dat de mens afdaalde tot de aarde en die als tijdelijke woonplaats kreeg. En de mens zich voor die tijd vermoedelijk in de hemel bevond,(het hemelse paradijs dus!)

Ik heb het hele gedeelte gelezen. Sommige onderdelen komen overeen met het verhaal uit genesis, alleen vers 24 verschilt.

In de bijbel staat dat God adam en eva wegzond uit de Hof van eden om de aardbodem te gaan bewerken.

Gen 3 vers 23 tot 24 gaan daarover.

Een engel bewaakte de ingang van het Hof van eden aan de oosterlijke kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt voor je reactie. En danny bedankt ik weet nu hoe het werkt, ik ga misschien morgen reageren, vandaag beetje teveel weer op dit forum gehangen,werkt verslavend. Reactie houd je nog tegoed.

Quote:

In Genesis 1 staat simpelweg nergens dat de eerste mensen in de hemel geschapen werden, Barbara van loo. Als dat gebeurd zou zijn, dan had het er zéker ingestaan. Er staat enkel geschreven dat de mens geschapen werd, net zoals de dieren. In Genesis 2 wordt de band tussen mens en aarde nóg duidelijker: de mens wordt uit de aarde geschapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bedankt voor je reactie. En danny bedankt ik weet nu hoe het werkt, ik ga misschien morgen reageren, vandaag beetje teveel weer op dit forum gehangen,werkt verslavend. Reactie houd je nog tegoed.

[...]

Ok graag gedaan.

De koranversie en de bijbelse versie over het paradijs en Adam en Eva hebben een aantal raakvlakken.

Soera 7:10 tot 27 zal denk ik voor jou de leidende passage zijn in dit topic over waar het paradijs zich volgens de overlevering van de koran zich bevond.

Daarin verschilt de versie van de bijbel wel met die van de koran, dus vooral de vraag waar het paradijs gesitueerd was is een punt waarin de bijbel met de koran verschilt.

Ik heb dit gedeelte ook nagelezen in de Leemhuisversie van de koran. Maar ik denk dat de strekking van deze passage in iedere vertaling van de koran hetzelfde is, ondanks de kleine vertaalvarianten.

Dus de context van soera 7 vers 10 tot 27 is in iedere vertaling van de koran die ik tot op zover geraadpleegd heb hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Ik ga even toch in 1 reactie reageren)

Danny, teneerste Adam is geschapen uit aarde en leefde volgende de meerderheid van de geleerde in het paradijs in de hemelen,wat zij baseren op sommige verzen uit de Qur'aan en sommige ahadith.

Je vroeg Kunnen aardse en hemelse zaken met elkaar verenigd worden volgens de islamitische leer? ? Ik durf daar persoonlijk geen antwoord op te geven en houd het liever bij dat de schepper weet hoe alles daadwerkelijk allemaal gegaan is ,bij Hem berust die kennis. In de Islaam is het gevaarlijk om dingen te zeggen over de islaam, waarover je geen kennis hebt, dus ik houd het daarom dus het liefste bij Allah weet het het beste.

Tentweede,Als je vers 23 uit genesis 3 leest dus: 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. Dan lijkt dit een beetje te slaan op dat vers die je aanhaalde van uit de Quran. 7:24. Hij zeide: Hij (Allah) zei: Daalt af, jullie zijn elkaars vijanden, en voor jullie is er op de aarde een verblijfplaats en een genieting tot een bepaalde tijd. 25. Hij zei: Daarop zullen jullie leven en daarop zullen jullie sterven en daaruit zullen jullie tevoorschijn worden gebracht.

Ter info een stukje over de schepping van adam m.b.t. De aarde waarvan hij geschapen was, Al-Soeddie vertelde op gezag van Ibn'Abbas, Ibn Mas'oed en enkele van de Metgezellen dat zij zeiden: Allaah zond Jibriel (Gabriel) naar de aarde om Hem klei te brengen. De aarde zei: Ik verzoek bescherming tegen jou als ik mijn waarde verlies of als ik lelijk wordt. Aldus keerde hij (Jibriel) terug en nam niets van de aarde en hij zei (tegen Allah). Mijn Heer! De aarde verzocht om Uw bescherming en ik accepteerde dat. Toen zond Hij (Allah) Mika'il. De aarde verzocht bescherming van Allah tegen hem en hij accepteerde dat. Hij (Mika'il) keerde daarna terug en zei dezelfde woorden als Jibriel. Daarna stuurde Hij (Allah) de Engel des Doods. De aarde verzocht om bescherming tegen hem, maar hij zei: En ik verzoek om bescherming van Allah als ik terugkeer zonder dat ik Zijn bevel uitgevoerd heb. Hij (de engel des doods) nam toen een beetje klei van de oppervlakte van de aarde en vermengde het. Hij nam het niet van een enkele plek. Hij nam iets van de witte,de rode en de zwarte modder van de aarde. Daardoor zijn de kinderen van Adam geschapen in verschillende kleuren. Toen daalde hij af met de aarde en maakte het vochtig totdat het plakkerig werd. Daarna vormde Allah het met Zijn handen, zodat Iblis (satan), zich niet verheven zou voelen boven het. Het bleef klei voor een tijdsbestek van 40 jaren volgend op de vrijdag (waarop het geschapen was).

Waarop ik baseer uit de bijbel zelf en me vraag tekens bij zet hoe het op aarde af heeft kunnen spelen is het volgende: Genesis 3 zegt 8 Toen zij het geluid van de HERE God hoorden, die in de hof wandelde in de avondkoelte, verborgen de mens en zijn vrouw zich voor de HERE God tussen het geboomte in de hof. en even later verderop staat het volgende: 22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.

Dan vraag ik me af, waar is die tuin dan nu gebleven, is die tuin er nu nog steeds, zijn er ten oosten nog steeds cherubs om de tuin te bewaken met heen en weer flitsende vlammende zwaarden, de levensboom bevindt zich die nu dan nog op de aarde, waar is die opeens gebleven etc. De levensboom omringt door engelen vindt ik meer klinken als iets afkomstig van het paradijs.

Daarbij staat dat God wandelde in de tuin, met andere woorden God wandelde op de aarde, nu weet ik dat jullie dat heel normaal vinden daar Jezus (vrede zij met hem)die volgens jullie God is ook op de aarde wandelde, maar bij mijn geloofsovertuiging klinkt dit niet erg logisch trouwens uberhaubt het vers in totaliteit vind ik apart want het schept een apart beeld bij mij over God, maar dat terzijde.

Trouwens je haalde verzen aan uit genesis 1 waaruit blijkt dat de dieren geschapen werden en toen de mens maar als ik genesis 2 lees, werd eerst de mens geschapen toen pas de dieren

Genesis 2: 7 tot 19 Genesis 2:7-19 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel..................... Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij. Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.

Je haalde dat als een soort bewijs aan maar het is mij niet echt duidelijk wat nu eerst geschapen werd,adam en eva of de dieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Ik ga even toch in 1 reactie reageren)

Dan vraag ik me af, waar is die tuin dan nu gebleven, is die tuin er nu nog steeds, zijn er ten oosten nog steeds cherubs om de tuin te bewaken met heen en weer flitsende vlammende zwaarden, de levensboom bevindt zich die nu dan nog op de aarde, waar is die opeens gebleven etc.

Die tuin is er niet meer. Waar deze gebleven is daar zijn verschillende theorieën en gedachtes over. Er is een theorie dat dit paradijs door de zondvloed is verdwenen. Maar dat is slechts 1 van de gedachtes die erover zijn. Sommige christenen zien deze gebeurtenissen niet als een letterlijke gebeurtenis. Dus de meningen over dit gedeelte uit de bijbel verschillen.

Quote:

De levensboom omringt door engelen vindt ik meer klinken als iets afkomstig van het paradijs.

Hoezo? Een brandend braamstruik waarin God tot Mozes sprak zou je misschien ook iets vinden wat niet op deze aarde behoort, maar die brandende braamstruik bevond zich ook op aarde!

Quote:

Daarbij staat dat God wandelde in de tuin, met andere woorden God wandelde op de aarde, nu weet ik dat jullie dat heel normaal vinden daar Jezus (vrede zij met hem)die volgens jullie God is ook op de aarde wandelde, maar bij mijn geloofsovertuiging klinkt dit niet erg logisch trouwens uberhaubt het vers in totaliteit vind ik apart want het schept een apart beeld bij mij over God, maar dat terzijde.

Waarom zou God dit niet kunnen? Je maakt God juist klein als je zegt dat Hij niet op aarde kan wandelen. God is immers alomvertegenwoordigd en kan overal zijn waar Hij wil. Dus voor mij klinkt dat niet apart. Dus volgens jou zou God geen toegang kunnen hebben tot de aarde??

Opvallend dat jij er andersom minder moeite mee lijkt te hebben, namelijk dat het stoffelijke zich wel kan bevinden in de nabijheid van God in de hemel. Adam was immers zoals de koran en de bijbel verteld uit het stof der aarde gemaakt, maar kon zich wel in de hemel bevinden volgens jouw uitleg? Dus waarom vind jij het dan zo apart, want omgekeerd geloof jij het wel.

Quote:

Trouwens je haalde verzen aan uit genesis 1 waaruit blijkt dat de dieren geschapen werden en toen de mens maar als ik genesis 2 lees, werd eerst de mens geschapen toen pas de dieren

Genesis 2: 7 tot 19 Genesis 2:7-19 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel..................... Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij. Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.

Je haalde dat als een soort bewijs aan maar het is mij niet echt duidelijk wat nu eerst geschapen werd,adam en eva of de dieren.

Daar wil ik best op terugkomen, maar dat is verder ook niet zo van belang voor het onderwerp of het paradijs op aarde was of in de hemel. Ik weet dat moslims gek zijn op vermeende tegenstrijdigheden in de bijbel. Ik zal mijn bijbelverklaringen hierover raadplegen als jij dan mijn vragen wil beantwoorden over de koran:

In soera 2:29 staat namelijk dat Allah eerst de aarde schiep en toen pas de hemel fatsoeneerde, maar in soera 79 vers 27-30 keert die volgorde om en schiep Allah eerst de hemelen en toen pas de aarde.

In soera 7:54,10:3 en 11:7 en 25:59 lees je dat Allah 6 dagen over de schepping deed, terwijl als je het verslag in soera 41 vers 9 t/m 12 leest de totale scheppingsdagen 8 dagen betreffen:

-soera 41:9 aarde in 2 dagen

-soera 41: 10 vervolgens schept Allah in 4 dagen de bergen op die aarde uit vers 9

- en is soera 41: 12 daar schept Allah de hemelen in 2 dagen

2+4+2= totaal 8 dagen!!!

Wellicht heb jij een goede verklaring op mijn 2 vragen, dan zal ik nakijken hoe dit zit met de volgorde van de schepping van de dieren en de mens.

Deal?


Samengevoegd:

Om nog even terug te komen op het vraagstuk van Barbara over wie het eerst is geschapen; De mens of de dieren?

Ik ga uit van de dieren en dan pas de mens. Waarom lijkt genesis 2: 19 tegenstrijdig? omdat Barbara eerst leest dat God de dieren op de 5e en 6e dag de scheppingsweek schiep (voordat de hof door God was geschapen). Deze vermeende tegenstrijdigheid kan op zich goed verklaard worden.

God schiep eerst de wereld met daarop alle dieren. Daarna schiep God de mens. Daarna schiep Hij het Paradijs(Hof van Eden) voor die mens. En daarna toonde Hij elk dier aan de mens zodat de mens elk dier een naam kon geven (en waarschijnlijk ook om de mens te laten zien dat God inderdaad de dieren had geschapen, omdat de mens later werd geschapen dan de dieren en er dus geen getuige van was geweest).De mens gaf dus namen aan alle tamme dieren (Genesis 2:20).

Beste Barbara afzonderlijk lezen van de twee verslagen (de schepping van de aarde als een biosfeer in Genesis 1 en de schepping van een enkele hof en wat daarin gebeurde in Genesis 2) en het vervolgens wijzen op de verschillen tussen deze twee verslagen als een tegenstrijdigheid getuigt van zwakke hermeneutiek. Wellicht omdat die achtergronden van genesis bij jou onbekend zijn, of niet helder zijn uitgelegd door christenen.

Wellicht heb jij ook antwoord op mijn vragen uit de koran die ik tot zover als een tegenstrijdigheid zie. Maar als jij een goede verklaring kan geven dan sta ik daar uiteraard voor open om dat na te pluizen.

Dus vat het op als een vraag en niet als een aanval. Maar zoals een moslim kritische vragen stelt over de bijbel stelt een christen ook kritische vragen over de koran. Maar als jij het goed kunt toelichten dan krijgen we meer begrip voor elkaars boeken en kunnen we een hoop misverstanden uit de weg ruimen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid