Spring naar bijdragen

within temptation


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Eli7, Christus bemoeit zich echter graag met álles wat je doet en laat. Dus ook met je muziekkeuze. En er zijn wel degelijk dingen goed of fout, anders wordt het wel erg lastig om je geweten daarin te vormen. De bergrede is de basis, maar de apostelen en verschrillende christelijke leermeesters hebben door de eeuwen heen ook over praktischere zaken dingen gezegd. De bergrede is de basis, maar Christus vraagt jou mijns inziens ook om die bergrede zo concreet mogelijk te maken, zo dichtbij mogelijk te halen als mogelijk.

Het is vroom en relatief eenvoudig om te spreken over grootse idealen die je zou willen nastreven, maar als het om alledaagse dingen gaat als op tijd op werk komen, dagelijks je huiswerk goed doen en een zorgvuldige selectie maken in wat je wel en niet luistert, dan bedenken mensen graag uitvluchten om daar niet de nadruk op te hoeven leggen: het zou alleen om het grote geheel gaan, het zou wettisch zijn, etc. Terwijl dat grote ideaal nu juist dáár begint, in het kleine van alledag, in die concrete handelingen waarin je de bergrede handen en voeten geeft.

De Schrift zegt niets over muziek? Christus verbiedt ons mensen uit te schelden, of ook maar kwaad over ze te spreken of te dénken. Christus waarschuwt voor welllustige gedachten, omdat hetgeen je denkt je ook in je hart verricht. Hij verbiedt wraak, overspel, woede, duistere gedachten en opzichtig handelen. De apostelen vermanen ons daarbij ook om onze taal netjes te houden en enkel ten goede van anderen te spreken, en om zachtmoedig, geduldig, liefdevol, nederig, etc te handelen en dan dus ook te spreken.

Jij weet vast wel de Schriftgedeelten te vinden, daar jij als protestant de Schrift wel beter zal kennen dan ik als arme katholiek. knipoog_dicht.gif Welnu, als je dat alles dan zo beschouwt en serieus overweegt, denk je dan écht dat er niets concreets over muziek en gezang gezegd kan worden aan de hand van alleen al de Schrift? En dan vooral over muziek en of gezang dat misschien juist agressie of wellust uitstraalt of oproept door bijvoorbeeld ritme en of instrumentgebruik, dubieuze tot ronduit verkeerde teksten heeft en dat soms wel érg opzichtig tracht te vermommen als symboliek of allegorie?

Hiermee tracht ik indirect ook de vraag in het openingsbericht te beantwoorden, doch geef ik geen oordeel over Within Temptation, daar ik die band niet ken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eli7, Christus bemoeit zich echter graag met álles wat je doet en laat. Dus ook met je muziekkeuze. En er zijn wel degelijk dingen goed of fout, anders wordt het wel erg lastig om je geweten daarin te vormen. De bergrede is de basis, maar de apostelen en verschrillende christelijke leermeesters hebben door de eeuwen heen ook over praktischere zaken dingen gezegd. De bergrede is de basis, maar Christus vraagt jou mijns inziens ook om die bergrede zo concreet mogelijk te maken, zo dichtbij mogelijk te halen als mogelijk.

Robertf, ik ben het zeker met je eens dat er objectief goede en foute dingen zijn. Het punt dat ik echter wilde maken is dat wij als christenen niet in eerste instantie geroepen zijn om geen foute dingen te doen en alleen maar goede dingen. Christus vraagt om navolging en daarvoor is luisteren en gehoorzamen nodig. En uiteraard heeft dat als gevolg dat je je verre houdt van het kwaad en alleen bezig bent met het goede. Maar het is niet meer dan een logisch gevolg. De hele vraag over waar nu precies de grens ligt tussen goed en kwaad is wellicht wel leuk, maar niet relevant als het gaat om het navolgen van Christus. Jezus liep niet op het scherpst van de snede als het gaat om de vraag of zijn daden nog net wel goed waren, of toch net fout. Jezus wandel op aarde liep over van goedheid! En het is die wandel waar wij ook toe geroepen zijn. knipoog_dicht.gif

Quote:

Het is vroom en relatief eenvoudig om te spreken over grootse idealen die je zou willen nastreven, maar als het om alledaagse dingen gaat als op tijd op werk komen, dagelijks je huiswerk goed doen en een zorgvuldige selectie maken in wat je wel en niet luistert, dan bedenken mensen graag uitvluchten om daar niet de nadruk op te hoeven leggen: het zou alleen om het grote geheel gaan, het zou wettisch zijn, etc. Terwijl dat grote ideaal nu juist dáár begint, in het kleine van alledag, in die concrete handelingen waarin je de bergrede handen en voeten geeft.

Reinier Sonneveld had hier een mooi voorbeeld bij in de Visie van deze week. Hij zei dat de Heilige Geest iemand is van details en dat hij om die reden geen boekenkast meer in de woonkamer had staan. Die boekenkast was voor hem namelijk iets waar hij status aan ontleende, waar wij onze waarde alleen in Christus dienen te zoeken. Dus daarom heeft hij toen met pijn in zijn hart de boekenkast verplaatst naar zijn werkkamer. Nu kun je uiteraard een hele discussie gaan opzetten over of het nu wel of niet goed is om een boekenkast in de woonkamer te hebben staan en daar allerlei uitzonderingen op verzinnen voor wanneer het dan weer wel en niet zou mogen. Maar dat is totaal niet nuttig. De vraag of je een boekenkast in de woonkamer mag zetten, is gewoon een irrelevante en wettische vraag. Hoewel het in dit geval voor Reinier wel zeer relevant was. Het was echter niet relevant vanwege de goed- of foutheid van de boekenkast in zijn woonkamer. Relevant was alleen dat die boekenkast eer afnam die alleen aan God toebehoort. En als wij God willen volgen, horen we alleen Hem te eren en alleen van Hem onze eer te verwachten.

Quote:

De Schrift zegt niets over muziek? Christus verbiedt ons mensen uit te schelden, of ook maar kwaad over ze te spreken of te dénken. Christus waarschuwt voor welllustige gedachten, omdat hetgeen je denkt je ook in je hart verricht. Hij verbiedt wraak, overspel, woede, duistere gedachten en opzichtig handelen. De apostelen vermanen ons daarbij ook om onze taal netjes te houden en enkel ten goede van anderen te spreken, en om zachtmoedig, geduldig, liefdevol, nederig, etc te handelen en dan dus ook te spreken.

De Schrift zegt inderdaad ontzettend veel over muziek! En ook ontzettend veel over dingen die met muziek te maken kunnen hebben. Paulus vertelt ons dat wie wellustig is, niet tot het lichaam van Christus behoort. Hij zegt hier niet dat we niet wellustig mogen denken, hij geeft slechts een simpele oorzaak-gevolg-relatie aan. Nu kun je bijvoorbeeld van het liedje 'I kissed a girl (and I liked it)' denk ik goed zeggen dat er wellustige gedachten in naar voren komen. Met de aloude christelijke deugd van matigheid heeft het iig niet zoveel te maken. Zegt Paulus dan dat we niet mogen luisteren naar dat nummer? Nee, Paulus zegt dat wellustigheid geen plaats heeft in het lichaam van Christus. En dan is het aan een ieder verder zelf om zijn conclusies te trekken.

Quote:

Jij weet vast wel de Schriftgedeelten te vinden, daar jij als protestant de Schrift wel beter zal kennen dan ik als arme katholiek.
knipoog_dicht.gif
Welnu, als je dat alles dan zo beschouwt en serieus overweegt, denk je dan écht dat er niets concreets over muziek en gezang gezegd kan worden aan de hand van alleen al de Schrift? En dan vooral over muziek en of gezang dat misschien juist agressie of wellust uitstraalt of oproept door bijvoorbeeld ritme en of instrumentgebruik, dubieuze tot ronduit verkeerde teksten heeft en dat soms wel érg opzichtig tracht te vermommen als symboliek of allegorie?

Ik denk dat de Schrift weinig specifiek te melden heeft over welke ritmes wel mogen en welke niet, hoe we onze stem moeten/mogen gebruiken. Duidelijk is dat de Schrift ons oproept om in alles God te eren.

Om een persoonlijk voorbeeld te geven. Ik heb een paar dagen geleden mijn complete metalverzameling weggedaan. Niet omdat ik tot de conclusie was gekomen dat metal objectief gezien foute muziek is, maar om de invloed die het op mij heeft. Ik heb in zekere zin een hang naar het 'duistere', dat uit zich bijvoorbeeld in het luisteren van 'duistere' muziek zoals metal. In het geïnteresseerd zijn in hekserij en aanverwant occultisme en nog wel wat dingen. God maakte mij duidelijk (dmv twee broers in Christus) dat die interesse van mij in het duistere, mij steeds heel subtiel en langzaam weg deed drijven bij God. Zo maakte ik iedere keer een klein stapje verder, in de overtuiging dat het op zich geen kwaad kon. Het is die interesse in het 'duistere' die er bij mij radicaal uit moest, om zo mijn ogen weer alleen op God gericht te krijgen. En onderdeel daarvan was dat ik ook met metalcollectie weg 'moest' doen. Zeg maar om eenzelfde reden waarom iemand die wil stoppen met roken in bepaalde gevallen ook beter maar zijn waterpijp de deur uit kan doen.

Quote:

Hiermee tracht ik indirect ook de vraag in het openingsbericht te beantwoorden, doch geef ik geen oordeel over Within Temptation, daar ik die band niet ken.

En om zelf ook maar meer specifiek op deze vraag in te gaan. De Bijbel verbiedt je nergens om naar WT te luisteren. De Bijbel vraagt ons om God te eren met heel ons leven. En in dat opzicht denk ik dat er heel veel dingen zijn die mooier en nuttiger zijn dan het luisteren naar WT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eli7, je eigen persoonlijke geweten is inderdaad het belangrijkste om naar te luisteren, omdat God daar zetelt en des te duidelijker spreekt wanneer je het door het christelijk geloof laat vormen. Of je nu als navolger van Christus zo vanzelfsprekend het goede doet of niet, is een semantische kwestie, want ik geloof dat wij beiden wel aardig hetzelfde bedoelen, maar enkel het wat anders uitdrukken. Namelijk dat het navolgen van Christus betekent dat je alles probeert te vermijden wat je van Hem afhoudt of kan afhouden. Ook als het dingen zijn die je als plezierig ervaart.

Heel veel zal dus door je geweten bepaald worden, maar je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Gelukkig niet. Daarom zijn er broeders en zusters die door de eeuwen heen handreikingen hebben opgeschreven en verkondigd, die door de Kerk zijn bevestigd, over hoe je dat geweten het beste vormt en wat je sowieso het beste kunt vermijden. Dat uit zich soms in harde geboden die voor elke christen gelden, vooral als het om leven en dood gaat, maar veelal ook in uitnodigende handreikingen, dingen die het beste zijn om te doen, maar waar je niet meteen verkeerd aan hoeft te doen als je ze niet doet. Hoogstends ontzeg je jezelf veel (spirituele) rijkdom, maar dat kun je na je dood altijd nog inhalen, zo ik geloof.

Welke muziek maakt agressief en welke niet? Dat is inderdaad vrij persoonlijk, hoewel binnen culturen daar vaak wel redelijke overeenstemming over is of kan zijn. Zo worden bepaalde toonsoorten en ritmes vaak als angstaanjagend of agressief ervaren, en anderen weer juist als liefelijk en oorstrelend. Die cultuur vormt je natuurlijk ook en dat is niet erg. Het kan echter juist dat je in diepe contemplatie geraakt bij het horen van duistere muziek en juist in "die nacht" Christus vindt, terwijl de ander daarbij voornamelijk beelden van de hel voor zich ziet. Muziek is dus vrij subjectief.

Teksten daarintegen zijn dat al minder. Natuurlijk wordt er nogal eens in allegorieën of symbolische taal gezongen; met name als het over de dood of over natuurlijke krachten gaat. Maar er zijn ook voldoende teksten waarbij je best kunt stellen dat die (zeer) strijdig zijn met de christelijke leer en moraal en dus door geen enkele gelovige geluisterd zouden moeten worden. Niet dat je zo'n lijst van verboden liederen zou moeten opstellen, want dan gaan de beminde gelovigen ze zéker luisteren, maar het is wel goed om daar bewust mee om te gaan, ook als christelijke gemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Eli7" schreef het volgende:

De Schrift zegt inderdaad ontzettend veel over muziek! En ook ontzettend veel over dingen die met muziek te maken kunnen hebben. Paulus vertelt ons dat wie wellustig is, niet tot het lichaam van Christus behoort. Hij zegt hier niet dat we niet wellustig mogen denken, hij geeft slechts een simpele oorzaak-gevolg-relatie aan. Nu kun je bijvoorbeeld van het liedje 'I kissed a girl (and I liked it)' denk ik goed zeggen dat er wellustige gedachten in naar voren komen. Met de aloude christelijke deugd van matigheid heeft het iig niet zoveel te maken. Zegt Paulus dan dat we niet mogen luisteren naar dat nummer? Nee, Paulus zegt dat wellustigheid geen plaats heeft in het lichaam van Christus. En dan is het aan een ieder verder zelf om zijn conclusies te trekken.

Dit vind ik een wat vage stellingname. Je zegt aan de ene kant dat iedereen het zelf moet beslissen, aan de andere kant is het wel degelijk duidelijk (blijkbaar). Noem dan man en paard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit vind ik een wat vage stellingname. Je zegt aan de ene kant dat iedereen het zelf moet beslissen, aan de andere kant is het wel degelijk duidelijk (blijkbaar). Noem dan man en paard.

Okee. knipoog_dicht.gif

Stelling 1: WT luisteren is geen onderdeel van het volgen van Christus.

Stelling 2: Christen zijn is het alleen maar volgen van Christus.

Conclusie: christenen luisteren geen WT.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Okee.
knipoog_dicht.gif

Stelling 1: WT luisteren is geen onderdeel van het volgen van Christus.

Stelling 2: Christen zijn is het alleen maar volgen van Christus.

Conclusie: christenen luisteren geen WT.

stelling 1: ik denk dat iedereen hierover zijn eigen mening mag geven en naleven maar je moet daarbij wel de bijbelse normen en waarden voorop stellen en doen wat jezus zou doe

stelling 2: ja zeker helmaal mee eens maar christus stond ook in de wereld en zo staan wij ook in de wereld en zo kunnen er wel eens vragen naar boven komen... waarbij je bijbelse gronden gaat zoeken

conclusie: waarom niet? ik denk dat je naar ieder nummer apart moet kijken of je het wilt luisteren of niet en dit ligt dan dus ook weer persoonlijk...

slotconclusie: uik heb dit topic zelf geopend en ben tot de conclusie gekomen dat muziek iets is wat je ZELF moet kunnen verantwoorden tegenover God en je naaste... en dan is het goed... maar bij het bekijken en bedeken ervan moet je dus wel de bijbelse normen in acht nemen

@weet niet wie dat zei: dat ik het beter zou moeten weten want ik ben protetstant en hij is katholiek

antw: het is de boedoeling dat ik dat weet maar heb tot voor kort altijd geweigerd om dan ook maar iets te leren of te maken voor het geloof omdat ik het niet kon en wou geloven dat god er is... maar ik weet dus nu heel erg weinig...

@ robert f: ik ben het daar volledig mee eens

gr wees een licht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Okee.
knipoog_dicht.gif

Stelling 1: WT luisteren is geen onderdeel van het volgen van Christus.

Stelling 2: Christen zijn is het alleen maar volgen van Christus.

Conclusie: christenen luisteren geen WT.

Zo, daar komt de evangelische aap uit de mouw? devil.gif

Eerst moest iedereen het 'voor zichzelf beslissen', nu staan er opeens erg absolute uitspraken over 'alle christenen'.

Bedankt dat je het even duidelijk maakt voor ons!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

stelling 1: ik denk dat iedereen hierover zijn eigen mening mag geven en naleven maar je moet daarbij wel de bijbelse normen en waarden voorop stellen en doen wat jezus zou doe

Om op de laatste opmerking in te gaan. Jezus kwam op aarde om de wil van Zijn Vader te doen. Daar was hij actief mee bezig, in de zin van dat alles wat Hij deed, bijdroeg aan het doen wat Zijn Vader van Hem vroeg. Dat is totaal iets anders dan het idee dat je alles zou mogen doen wat maar niet in tegenspraak is met wat God van ons vraagt. God vraagt namelijk niet van ons om alleen maar niet in tegenspraak met zijn wil te handelen, maar juist om alleen maar overeenkomstig zijn wil te handelen. En daar ligt best een groot verschil tussen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Zo, daar komt de evangelische aap uit de mouw?
devil.gif

Of Luthers zo je wilt. Het is in ieder geval door het lezen van Bonhoeffer dat ik tot deze uitspraak gekomen ben.

Quote:

Eerst moest iedereen het 'voor zichzelf beslissen', nu staan er opeens erg absolute uitspraken over 'alle christenen'.

Is dat soms met elkaar in tegenspraak?

Quote:

Bedankt dat je het even duidelijk maakt voor ons!

Graag gedaan hoor. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Okee.
knipoog_dicht.gif

Stelling 1: WT luisteren is geen onderdeel van het volgen van Christus.

Stelling 2: Christen zijn is het alleen maar volgen van Christus.

Conclusie: christenen luisteren geen WT.

Oh, die is verleidelijk...biefstuk eten is geen onderdeel van het volgen van Christus, klassieke muziek luisteren ook niet, koffie drinken ook niet, achtbaanritjes ook niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Macchiavelli zegt. Ik hoop dat je het zelf ook ziet. Het 'je hebt de vrijheid om over je keuzes na te denken maar ik bepaal de juiste keuze' past meer in een stalinistische staat.

Ik vind dat je een goed punt hebt met dat Jezus volgen meer is dan 'doe wat je wilt in je christelijke vrijheid - als je maar binnen de kaders blijft'. Maar ik denk dan wel dat je niet meteen bij universele regels uitkomt, in de zin van: als je Jezus volgt doe je X. In dat geval ben je feitelijk weer terug bij af.

Om op het voorbeeld van het biefstukje in te gaan, Paulus heeft het in Romeinen 13 en 14 over de vegetariër en de vleeseter, die beiden op hun manier God dienen. Als jij dus last hebt van een duistere invloed van metal, luister het niet. Ik houd er zelf ook niet van. Maar accepteer dan in ieder geval dat er mensen zijn die er anders over denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uhm ja, iedereen moet het zelf weten, maar als je een andere keuze maakt ben je fout. Dat is een fors moreel oordeel.

Ik heb het dan ook niet over een moreel oordeel. God kan van mensen vragen om dingen te laten, waar moreel gezien niets mis mee is. Ook vroeg God dingen van mensen, waar zo twijfels bij geplaatst kunnen worden over in hoeverre ze moreel zijn (denk aan Jezus die zei dat een man niet eerst zijn vader kon begraven als hij Hem wilde volgen en denk aan een hoop dingen in het OT die wij tegenwoordig immoreel zouden vinden).

En in feite kan het me ook geen hout schelen wat voor muziek mensen luisteren, dat is compleet hun eigen verantwoordelijkheid. Wat ik oa probeer aan te geven is dat er een verschil is tussen neutraal, goed en het beste. God vraagt niet van ons om enkel ver van het kwade te blijven, maar ook om ons op het hoogste (beste) te richten. En daarin kan het goede en het neutrale soms de vijand zijn van het beste.

God gaat een weg met mensen om ze steeds dichter tot Hem te trekken. Daarin vraagt Hij ons om ons te bekeren van ons oude leven, om al het kwade achter ons te laten. Maar na het achter ons laten van het kwade, is het een geleidelijk groeien naar steeds meer de gelijkenis met Christus.

En pas dan is de uiteindelijke vraag: zou Jezus als Hij muziek zou maken daar teksten bij schrijven over de Noorse mythologie, over een mooi meisje, hoe moeilijk geloven kan zijn of over de apocalyps? Ik denk dat Jezus uiteindelijk alleen muziek zou maken om Zijn Vader mee te eren, liederen zoals die beschreven staan in Openbaringen, aanbiddingsmuziek om het zo te zeggen.

Maar dat betekent niet dat wij als wij op weg zijn om steeds meer gelijkvormig aan Jezus te zijn, niet wel over die onderwerpen zouden kunnen zingen. Als je zingt, zing dan eerlijk over wat er in je hart leeft. En je hart kan normaal niet zomaar in een keer alleen maar vol zijn van aanbidding tot God. En zoals dat geldt voor de muziek die je maakt, geldt dat in mijn ogen ook voor de muziek die je luistert.

In die zin wil en kan ik ook helemaal geen moreel oordeel geven over de muziek van WT. Alleen in zoverre je kunt zeggen dat die muziek slecht is in de teksten die ze schrijft (duidelijk in tegenspraak met de Bijbel), kun je zeggen dat je die muziek dus niet mag luisteren als christen. Voor de rest hangt het helemaal af van jouw wandel met God.

Luister daarom met een gerust hart naar WT. Ik zou het alleen jammer vinden als je dat over 30 jaar nog steeds zou doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En pas dan is de uiteindelijke vraag: zou Jezus als Hij muziek zou maken daar teksten bij schrijven over de Noorse mythologie, over een mooi meisje, hoe moeilijk geloven kan zijn of over de apocalyps? Ik denk dat Jezus uiteindelijk alleen muziek zou maken om Zijn Vader mee te eren, liederen zoals die beschreven staan in Openbaringen, aanbiddingsmuziek om het zo te zeggen.

Jezus trouwde ook niet. En zou Jezus bepaalde psalmen geschreven kunnen hebben?

Wat dat betreft sta ik er toch wat vrijmoediger in dan jij denk ik wat lyrics betreft. En ook wat betreft thematiek. Ik denk dat iedereen zelf de afweging moet maken en dat het een groot 'als je oog je verleidt tot zonde...' gehalte heeft. Dus dat het een vrij hoog subjectief gehalte heeft: blinden of handloze mensen zijn niet perse mensen die langer Jezus volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus trouwde ook niet. En zou Jezus bepaalde psalmen geschreven kunnen hebben?

Volgens Paulus is het dan ook het ideaal om niet getrouwd te zijn, omdat je dan meer tijd over hebt om God te dienen, in plaats van dan bezig te moeten zijn met je man/vrouw/gezin. Dat betekent dus inderdaad niet dat je niet zou moeten trouwen, omdat Jezus het ook niet deed. Het betekent wel dat het volgens Paulus een meer ideale weg is om te gaan, als je dat zou kunnen en je dus verder niet van begeerte brandt ed.

In de Hemel zullen we alleen maar getrouwd zijn met Christus, meest ideaal is als we hier op Aarde ook al zover zouden kunnen komen.

En wat de Psalmen betreft. Een heel aantal daarvan zullen we wellicht ook niet zingen in de Hemel. Simpelweg omdat ze daar niet meer van toepassing zijn, omdat God niet meer ver weg is, er geen lijden en geen verdriet meer is, waarom daar dan nog wel over zingen? Je zingt over waar je hart vol van is en in het meest ideale geval is het hart alleen maar vol van God.

Bepaalde nummers die mij vroeger heel erg gesteund hebben in mijn twijfels bij het geloof, zeggen me nu vrijwel niets meer. Die twijfel leeft namelijk niet meer in mijn hart en daarom zou het vreemd zijn als ik die muziek nog op dezelfde manier mooi zou vinden als vroeger.

Quote:
Wat dat betreft sta ik er toch wat vrijmoediger in dan jij denk ik wat lyrics betreft. En ook wat betreft thematiek. Ik denk dat iedereen zelf de afweging moet maken en dat het een groot 'als je oog je verleidt tot zonde...' gehalte heeft. Dus dat het een vrij hoog subjectief gehalte heeft: blinden of handloze mensen zijn niet perse mensen die langer Jezus volgen.

Ik vind het eerlijk gezegd wat lastig om hier soms een goed antwoord op te geven. Ik luister namelijk zelf vrijwel nooit muziek omdat ik het objectief mooi vindt. Muziek is voor mij mooi in zoverre het me raakt. En in dat geval is het logisch dat je muziek die je mooi vindt, te maken heeft met wat er in je hart leeft. Maar goed, als je muziek luistert omdat je het gewoon objectief mooi vindt, dan is deze redenering daarop inderdaad niet van toepassing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En pas dan is de uiteindelijke vraag: zou Jezus als Hij muziek zou maken daar teksten bij schrijven over de Noorse mythologie, over een mooi meisje, hoe moeilijk geloven kan zijn of over de apocalyps? Ik denk dat Jezus uiteindelijk alleen muziek zou maken om Zijn Vader mee te eren, liederen zoals die beschreven staan in Openbaringen, aanbiddingsmuziek om het zo te zeggen.

Als Jezus in Noorwegen zou wonen en de Noorse godsdienst als voorbereiding op Hem gold: absoluut wel. Zonder enige twijfel. En de Noren zullen dan ineens glashelder zien waartoe de Noorse godsdienst mythologie diende en waar al die prachtige verhalen nu al die tijd écht naar verwezen. Hen zou de sluier als eerste van de ogen worden ontnomen, voordat onder andere wij dat voorrecht zouden mogen proeven. Zij zouden de taal van hun godsdienst gebruiken om God en God alleen te vereren, net zoals ze ook de Noorse gesproken taal daarvoor zouden blijven gebruiken.

"Want de Geest spreekt alle talen." Het staat zelfs in de Opwekkingsbundel. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
het enige wat ik van WT weet is dat ze wel christelijk zijn opgevoedt maar dat heeft tegenwoordig niks meer te betekenen helaas.

Heb je een bron? En wat is 'christelijk'? Oprecht gelovig? Naam-katholiek? New Age-achtige hippieshit? ;) En waarom is het erg dat ze geen 'christelijke muziek' maken? Wordt de muziek er minder van? Worden ze er minder van als mens? Zegt het per definitie iets over hun levenshouding?

Overigens snap ik de discussie tussen Eli en enkele andere forummers niet zo. Ten eerste wordt er wat baarlijke nonsens beweerd, maar belangrijker nog, het is behoorlijk van het onderwerp afgedwaald. Lijkt me niet de bedoeling. Terug naar Hazes en Jezus, eh, naar Within Temptation en God!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid