Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ofwel: lekker rondkijken in het plaatselijke kerklandschap, op zoek naar die ene kerk die bij jou past, de kerk met de mooiste diensten, of gewoon omdat het leuk is om eens te kijken wat er \"op de reli-markt\" is. Kennen jullie dat fenomeen zelf ook, of niet? En wat vinden jullie er van, is het goed dat mensen bewuster gaan kijken wat voor kerken er zijn en bewuster een keuze maken bij welke ze zich willen aansluiten, of is het net een slechte evolutie dat mensen naar de kerk gaan soms meer lijken aan te pakken als het kopen van een nieuw paar schoenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mens is mobieler en is gewend verder te reizen om in zijn behoeften te voorzien. Volgens mij past het zoeken van een kerk hier ook bij. Zelf ga ik naar een katholieke kerk in de buurt. Ik ben niet ieder weekend op dezelfde plek en heb geen vaste parochiegemeenschap waartoe ik behoor. Het wisselt dus nogal. Toen ik in Utrecht woonde ging ik ook niet naar een vaste kerk maar besloot ik per keer waar ik naar de kerk zou gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je ergens nieuw komt te wonen dan is het logisch dat je een tijdje kerk-shopt om erachter te komen wat voor kerken er zijn en wat je voorkeur heeft. Evenzo vind ik kerkshoppen niet zo verkeerd als je weet dat je ergens maar kort blijft wonen. Maar als je een vaste woonplaats voor een paar jaar hebt, dan ben ik van mening dat je lid moet worden van een kerkgemeente en je daarvoor in moet zetten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mezelf heb ik ook wel een beetje dat idee Holla. In Leuven ging ik vrijwel nooit ergens anders als mijn vaste parochiekerk, tenzij het toevallig zo uitkwam dat ik op zondag elders logeerde waar een andere kerk veel dichter bij was. Sinds ik in Leiden woon heb ik niet echt een vaste kerk en zit ik overal een beetje rond te kijken omdat ik het wel interessant vind om eens te zien wat voor kerken er allemaal zijn, in Nederland is dat toch heel anders dan bij ons. Maar ik merk wel dat ik, nu ik er een paar maand woon, en wetende dat ik er de komende paar jaar ook wil blijven wonen, nood krijg aan een beetje een vaste stek. Als ik verhuisd ben naar mijn nieuwe kamer aan de andere kant van de stad, wil ik dus toch maar een kerk zoeken die van daaruit makkelijk bereikbaar is en waar ik me ook een beetje thuis voel, en dan wil ik daar ook gewoon vast heen gaan en als het even kan een beetje daar "inburgeren". Maar ik ben wel van plan regelmatig eens naar andere kerken te gaan, niet zozeer vanuit een persoonlijke zoektocht naar "de kerk", maar meer omdat ik het ontzettend interessant en verrijkend vind om te zien hoe andere christenen bidden en vieren. Dat soort kerkshoppen vind ik gewoon fijn en boeiend en wil ik wel blijven doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je net tot geloof gekomen bent maar nog geen idee hebt van welke kerk je deel uit wilt maken, dat het best goed is je te orienteren. Het zelfde overigens als je een plaatselijke gemeente zoekt door verhuizing en er verschillend aanbod is binnen de hoek waarin je zoekt. Beter wel overwogen een beslissing nemen. Naast dat is er denk ik ook niets mis mee om eens te kijken bij je broeders en zusters in een andere kerk en daar een dienst van bij te wonen. Doe ik zelf overigens ook. Het kan bijdragen de ander te begrijpen en het kan ook je geloof verrijken. Ontdekken dat je misschien bepaalde zaken mist, of dat het juist bijdraagt aan begrip voor zaken binnen je eigen kerk. Of misschien omdat je vraagtekens hebt of jezelf wel op de goede plek zit.

Maar uiteindelijk is het denk ik wel belangrijk dat je een eigen gemeente hebt waar je deel van uit maakt en trouw aan bent. Als je zoekt moet je op den duur wel de knoop door hakken. En 'buurten' moet denk ik ook niet iets worden dat je in de praktijk alleen maar op visite bent en je eigen gemeente vergeet.

'Kerkshoppen' kan tevens een consumentistische betekenis krijgen. In de zin dat je geen deel uit maakt van een gemeente maar een klant bent die overal een stukje van zijn geloof uit de kerkelijk landschap supermarkt vandaan haalt en zich daar wel prettig bij voelt. Ik denk dat dat geen goede zaak is. Ik denk dat deel uit maken van een gemeente een belangrijk aspect van het geloof is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Anderen hebben weer de overweging dat ze naar een kerk zoeken waar volgens hun de juiste leer verkondigd wordt. Daarom gaan ze juist weg uit hun lokale kerk om te shoppen naar een plek waar ze wel die onversneden leer krijgen. Het ligt er maar aan wie je het vraagt.

yeps.. in die fase bevind ik me zelf..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat er ook verschil is tussen naar verschillende gemeentes of parochies van dezelfde denominatie gaan, of naar verschillende gemeentes of parochies van verschillende denominaties. Als ik naar mijzelf kijk heb ik het tweede nimmer gedaan: tijdens mijn dubio was er uiteindelijk maar één kerk in het vizier naast de kerkgemeenschap waar ik al zat, namelijk de katholieke Kerk. Soms ging ik weleens naar een dienst van een andere denominatie, maar dat was ook meer uit interesse, om eens te zien hoe zij nu vieren.

Het eerste komt hier echter al vaker voor, met name als in mijn eigen parochie geen Mis wordt opgedragen en ik dus uitwijk naar een andere parochie in de buurt, of mijn eigen parochie in een ander kerkgebouw. En soms, vooral op feestdagen, vermijd ik ook weleens die ene priester (niet de pastoor) die mij totaal niet boeit, de Mis ook op wat slordige, gehaaste manier opdraagt en daarbij ook weleens mensen hele delen uit het eucharistisch gebed laat meebidden (tot aan de prefatie toe). Moet kunnen, wat mij betreft. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid