Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hebben jullie nog typische dingen van bepaalde landen? Ik vind dat altijd leuk om te zien. Ik had hier 5 typische Franse dingen gevonden, vroeger veel naar de camping geweest in Frankrijk, en inderdaad elke morgen stokbrood onder de Franse oksels puh2.gif. Veel mensen denken ook dat het croissants zijn, maar volgens mij is dat niet echt zo. Het wordt er wel gegeten maar niet elke dag, denk ik. Typisch duits vind ik wurst, bijvoorbeeld de currywurst

Link naar bericht
Deel via andere websites

Typisch Italiaans vind ik dat de espresso. je kunt het hier ook wel krijgen natuurlijk, maar daar is het zo wat de gewone koffie. En als je het aan de bar koopt ben je een stuk goedkoper dan op een terras.

En dan ook de aanwezigheid van de pasta en pizza. En dat je door de prijzen aangemoedigd wordt wijn ipv bier te drinken. knipoog_dicht.gif

In Polen dat ze daar zo vreselijk veel augurken eten. Daar krijg je gewoon als groente een enorme berg augurken.

In België de chocolade kaas (ja, letterlijk). En de kaaskroketten, de Luikse wafels, de aanwezigheid van Belgisch speciaalbier in de mate die je in Nederland niet hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, ik heb gisteravond nog een blogje over typisch Nederlandse dingen geschreven. knipoog_dicht.gif Vind het ook altijd wel leuk, dat soort dingen, zeker nu ik zelf in het buitenland woon.

Typisch Nederlands: toetjes, stamppot, rookworst, afwassen met de afwasborstel, ooooveral fietsen, windmolens, idioot veel roze eten, mensen feliciteren met andermans verjaardag, onbeleefde vriendelijkheid, broodjes kroket, "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", de geur van shoarma en weed, weilanden die er permanent overstroomd uitzien, vijf verschillende kerken in de zelfde wijk,...

Typisch Belgisch: vijf katholieke kerken in de zelfde wijk met allemaal een café ernaast dat "onder de toren" heet, liever kaaskroketten dan vleeskroketten, schuchter en afstandelijk zijn maar stiekem toch heel lief, mensen denken dat protestanten iets uit de geschiedenisboekjes zijn, amai amai amai en allee allee allee, quick in plaats van burgerking, chocolade en kaas zijn een heel normale combinatie, niemand voelt zich Belg tot ze een Hollander tegenkomen,...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Typisch Zweeds: Scania/Saab en Volvo. Typisch Duits: Mercedes en MAN. Typisch Hollands: DAF en FTF. Typisch Frans: Renault. Tot zover een deel van mijn vrachtwagenmaniakheid.

Typisch Deens: Legoland! Speel er nog mee, al zal niet alles geimporteerd zijn. Typisch Hollands: Kip, patat en appelmoes. Deze combi eet ik zelf dan niet, al vind ik ze apart wel lekker!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Aviator: meestal met een schuursponsje, de zachte kant voor de dingen die je makkelijk afwast, de harde kant voor hardnekkig vuil. Afwasborstels zijn ook wel te vinden in België, mijn voormalige huisgenote gebruikte ze bvb, maar 't is niet het standaard-ding.

@Paultje: Kip, friet en appelmoes is in België ook normaal hoor (hoewel ik er zelf niet zo van hou.) Het woord "patat" voor friet is natuurlijk wel heel Nederlands. knipoog_dicht.gif

Typisch Indiaas: Het is nergens stil en nog het minst in tempels, banen hebben zelden rijvakken en als ze die hebben negeert iedereen ze (waarom zou je drie rijvakken gebruiken als je met vijf naast elkaar kan?), je buik tonen is veel normaler dan je schouder of je knie, mannen lopen hand in hand over straat maar mannen en vrouwen zie je zelfs in films niet zoenen, je kan gerust in één enkele maaltijd brood, rijst en aardappels bij elkaar hebben, aardappels worden trouwens als groente gezien, in sommige steden is alcohol illegaal maar hasj heilig, overal zijn koeien, als ontbijt eet je gewoon warm eten, vegetariërs eten geen eieren maar wel melk, thee zonder berg suiker is vies, koeienstront is geen afval maar waardevolle brandstof, halfnaakte mannen zonder bezit en met ongewassen haar zijn geen daklozen maar heiligen, er zijn evenveel goden als inwoners, en wie niet afdingt is stom en verdient het om tien keer de normale prijs te betalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan vraag ik me af of ik wel een typische Nederlander ben big-smile.gif :

Quote:
rookworst

vind ik niet veel aan...

Quote:
afwassen met de afwasborstel

Doe ik niet, we hebben een vaatwasser, bovendien als ik met de hand iets afwas, gebruik ik ook het liefst een schuursponsje.

Quote:
ooooveral fietsen,

fietsen is ook al iets wat ik liever door een ander zie gebeuren...

Quote:
mensen feliciteren met andermans verjaardag

vind ik ook nogal apart...

Quote:
onbeleefde vriendelijkheid

wat bedoel je daarmee?

Nu moet ik wel zeggen dat ik Limburger ben, mijn schoonfamilie noemt mij meestal Belg...

Quote:
chocolade en kaas zijn een heel normale combinatie

he getver verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Typisch Amerikaans: de basketbalring aan de garagedeur, overal Amerikaanse vlaggen, alles is echt groot (bestel daar nóóít in je eentje een hele pizza!), de ijsblokjesmachine, de roodbruine bakstenen elementary school, de foodcourt (grote ruimte met tafels en stoelen en aan de muren kraampjes en loketten van verschillende eethuizen), gigantische winkelcentra, de hotdog geserveerd met zuurkool, de krantwerpende paperboy, verkeerskruisingen zonder stoplichten waar de eerste die aankomt voorrang heeft en ook echt altijd kríjgt, om de zoveel meter politie die een zwarte aanhoudt, de kakafonie aan waarschuwingslampjes en hefboompjes als de gele schoolbus stopt en de kindertjes uitstappen, de verschrikkelijk ouderwetse aandoende kinderkleding, de dining room, de twee ovens in de keuken, Thanksgiving, de donuts, "how do you do" en "have a nice day," kletspraatjes met wildvreemden, inclusief de ober.

En als je nu denkt: ja daahaag, je hebt gewoon teveel films gekeken en doet nu alsof je er geweest bent! Nee, ik ben er écht geweest (in New York, om precies te zijn) en het is er dus écht zoals in de films. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets waarvan ik stiekem moet grinniken (al ben ik van mening dat je een bevolkingsgroep nooit over een kam moet scheren) is dat Amerikanen op vakantie in Europa wel eens slecht verstaan worden.

In plaats van jezelf uit proberen te drukken in de desbetreffende taal gaan ze gewoon harder praten in de veronderstelling dat men het dan wel verstaat haha puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha RaiN, jij nep-Nederlander. knipoog_dicht.gif Met onbeleefde vriendelijkheid bedoel ik trouwens dat Nederlanders voor ons best bot en onbeleefd kunnen overkomen, maar wel op een erg open en vriendelijke manier. Ze zijn minder afstandelijk, wat directer, en enerzijds komt dat al gauw wat onbeschoft over voor bedeesde buitenlanders als ik, anderzijds is het wel gewoon leuk bedoeld.

Willem, ken je dat niet dan, van die chocoladekaas? Nuja, wij noemen het thuis altijd zo, de merknaam is geloof ik Paschka, altijd heel populair spul geweest in mijn familie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na bijna 5 jaar France:

Als je hier in France iemand uitnodigd is dat bijna standaard voor het eten, lunch (warm) of savonds (ook warm). Je gaat mensen niet op de koffie uitnodigen. Als je niet wilt eten samen dan doe je tenminste een aangeklede apero.

Ontbijt stelt hier idd niets voor, stukje baguette met jam of nutella, met een soepkom chocomelk/(nep)koffie.

Tyisch frans; protestanten zijn allemaal "cult", sort of sekte. Oh! zijn protstetanten echte Christenen? Echt??

(in nederland is dat meestal andersom.. (je hebt Christenen en Katholieken..)

Tyisch nederlands: direct en bot reageren. Grove grappen tegen je beste vrienden. Vooral Heel Erg stoer zijn, lekker elkaar afzeiken.

Typisch frans: kinderen vanaf 6 jaar die poezie uit hun hoofd leren. Thuisblijfmamas bij gebrek aan part time banen. Full time werkende vrouwen. Bij gebrek aan part time banen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

overal Australische vlaggen, alles is echt groot (bestel daar nóóít in je eentje een hele pizza!), de foodcourt (grote ruimte met tafels en stoelen en aan de muren kraampjes en loketten van verschillende eethuizen), gigantische winkelcentra, kletspraatjes met wildvreemden

Heb je post even iets aangepast en de Australische dingen laten staan, RobertF. Australie lijkt gek genoeg best op Amerika!

Nog wat andere typisch Australische dingen:

- die liefde voor de 'barbie', ofwel de barbeque. Manlief zou er het liefst z'n ontbijt, lunch en diner op bakken.

- schooluniforms, met vaak een mooie breedgerande hoed tegen de zon

- 'slip slap slop', de campagne voor bescherming tegen de zon

- lifeguards en de geel/rode vlaggen op het strand

- hamburgers met rode bietjes/kroten (BAH!)

- ronkende V6 en V8 motoren

- Australische auto bij uitstek: de 'ute' (utility vehicle), lijkt op de Amerikaanse pick-up

- kangaroebiefstuk, kangaroeworstjes, kangaroekebabs, etc. Lekker hoor!

- ginger beer, frisdrank met gembersmaak.

- op elke straathoek een 'cult'; echt het is niet normaal hoeveel mormonentempels, Kingdom Halls, Seventh Day Adventist, en meer van dat soort gebouwen je ziet.

- iets wat Paul vast wel interessant vindt: gigantische 'road trains', vrachtwagens die door de outback crossen. Met uiteraard bijbehorende bull bars om de kangaroes van de weg te maaien.

- 'red tape'. Als je dacht dat Nederland bureacratisch is ken je Australie nog niet!

- de vooroordelen die er nog steeds zijn en vaak diep zitten over Aborigal people.

- 4 cent per liter korting op benzine met je supermarktkassabon

- Vegemite en Milo

- 'Queenslander' huizen, houten huizen die op palen gebouwd zijn met een veranda om het hele huis.

- cane toads pletten: het is een sport om met je auto over cane toads te rijden en dat maakt een vreselijk geluid!

- 'hooning': opgeschoten gastjes die sporen trekken met hun autobanden. Oplossing van de politie: de auto gaat in de pletmasjien.

- ontzettend slechte wegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Typisch Vlaams: spannende grammaticale constructies, vragen of die 'chauffage' een beetje zachter kan en zo, garnalenkroketten & Stella Artois;

Typisch Tsjechisch: veel en vet eten (met name goulash), spotgoedkope 'pivo', fik stoken op de camping voor je tent (en iedereen vindt dat hartstikke normaal), bijna geen groente in de supermarkt, rare broodjes eten ('rohliky') die in elk dorp weer anders smaken, mannen die ongegeneerd naar topless zonnende vrouwen loeren en naar vrouwen in het algemeen, Hermelín in alle denkbare smaken:

hermelin.jpg

Quote:

@Paultje: Kip, friet en appelmoes is in België ook normaal hoor (hoewel ik er zelf niet zo van hou.) Het woord "patat" voor friet is natuurlijk wel heel Nederlands.
knipoog_dicht.gif

Ik denk dat 'patat' wel typisch iets voor de westerling is. De Nederlanders in Brabant en Limburg zeggen gewoon 'friet'. In tegenstelling tot in België heten aardappels daar dan verwarrend genoeg weer geen 'patatten' maar 'erpel(s)', of iets van die strekking. Hoe het met de rest van Nederland gesteld is weet ik niet, ik veronderstel dat ze daar ook patat bestellen bij de snackbar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik denk dat 'patat' wel typisch iets voor de westerling is. De Nederlanders in Brabant en Limburg zeggen gewoon 'friet'. In tegenstelling tot in België heten aardappels daar dan verwarrend genoeg weer geen 'patatten' maar 'erpel(s)', of iets van die strekking. Hoe het met de rest van Nederland gesteld is weet ik niet, ik veronderstel dat ze daar ook patat bestellen bij de snackbar.

Inderdaad in Limburg en Brabant heet het ook gewoon friet.

Als je friet in de winkel koopt, uit het vriesvak, staat er ook frites op de zak, maar vreemd genoeg zeggen die hollanders toch gewoon patat.

ik woon al een paar jaar in het noorden, waar iedereen het "patat" noemt, maar ik heb dat dus niet overgenomen, ik eet gewoon friet, het liefst met zelfgemaakte zuurvlees en een klodder mayo erop.

ook nog een typisch ding wat me opvalt in het noorden van Nederland ten opzichte van het zuiden, is de gierigheid in de eettentjes, maar met name de snackbar.

de "grote patat" hier, is naar Limburgse maatstaven een (heel) klein frietje.

Je krijgt dan een bakje, met zo'n sausbakje eraan vast, wordt het bakje alleen maar minder ruim van, echt afgemeten. Bovendien vind ik de friet hier uit de snackbar niet echt lekker...

Ook een typisch ding wat mij meteen opviel, is met hapjes (gebak enzo) er van te voren precies geteld wordt hoeveel mensen er komen, en het gebak wordt precies afgemeten op 1 stukje per persoon, de afmeting van de stukken is afhankelijk van de hoeveelheid mensen die er komt.

Misschien is het ook wel typisch Limburgse gastvrijheid waarom mensen bij ons meestal met een volle buik weer weg gaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat zuinig zijn met hapjes en taart en zo is inderdaad iets wat ze in de rest van Nederland doen. Ik ken dat helemáál niet van thuis. Ik heb me nu wel een beetje aangepast. Ik was gewend dat je taart in huis haalt als er visite komt, of iets anders speciaals, en nu houd ik het ook bij koekjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Typisch Duits:

* de Biergarten (biertuin): hofjes met tafels waar vooral oudere mannen zich in de namiddag bedienen van een pul bier.

* de Bierhal-feesten: met z'n allen genieten van grote pullen bier, gebracht door dames in traditionele outfit (en vaak de mannen ook in typische overall of bretels en hoedjes). Ik geloof dat het een oogstfeest is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid