Spring naar bijdragen

"het onze vader" vervuld ?


Aanbevolen berichten

Wat ik me al een tijdje af vraag,

Moeten wij het \"Onze Vader\" nog wel letterlijk bidden? Omdat bepaalde dingen toch al vervuld zijn.

zoals: ...en vergeef ons onze schulden...

Dat heeft Jezus toch al voor ons aan het kruis gedaan?

We moeten nog wel onze schulden belijden, maar we mogen God toch eerder daarvoor danken, dat Hij ze al vergeven heeft ?

verder:...en verlos ons van de boze...

Jezus heeft de boze overwonnen en óns de kracht van Zijn Geest gegeven, wij moeten zélf de boze weerstaan, aldus Jacobus 4:7

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik me al een tijdje af vraag,

Moeten wij het \"Onze Vader\" nog wel letterlijk bidden? Omdat bepaalde dingen toch al vervuld zijn.

zoals: ...en vergeef ons onze schulden...

Dat heeft Jezus toch al voor ons aan het kruis gedaan?

We moeten nog wel onze schulden belijden, maar we mogen God toch eerder daarvoor danken, dat Hij ze al vergeven heeft ?

verder:...en verlos ons van de boze...

Jezus heeft de boze overwonnen en óns de kracht van Zijn Geest gegeven, wij moeten zélf de boze weerstaan, aldus Jacobus 4:7

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Dat BV gelijk heeft. knipoog_dicht.gif

De boze kunnen we niet zelf weerstaan, het is nog altijd door God, we hebben niets van ons zelf, niet onze eigen kracht.

Jezus is idd voor onze zonden aan het kruis gestorven, maar dat wilt niet zeggen dat je geen vergeving moet vragen. Als je die oprecht vraagt geloof ik dat die je ook gegeven zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Dat BV gelijk heeft.
knipoog_dicht.gif

De boze kunnen we niet zelf weerstaan, het is nog altijd door God, we hebben niets van ons zelf, niet onze eigen kracht.

Jezus is idd voor onze zonden aan het kruis gestorven, maar dat wilt niet zeggen dat je geen vergeving moet vragen. Als je die oprecht vraagt geloof ik dat die je ook gegeven zal worden.

Ik zeg juist dat het Niet mijn kracht is, maar door Zijn kracht die in ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Maar ik denk dat een te passieve houding kan leiden tot het idee dat je als christen een soort immuniteit hebt waardoor je gedrag geen enkel resultaat meer heeft voor je ziel.

Het doet me denken aan het boek Hannibal van Thomas Hannibal waarin een pedofiel en moordenaar zegt "I have immunity from the US attorney and from the Risen Jesus!". Met andere woorden: omdat hij een reborn christian zou zijn maken zijn daden niets meer uit.

Dat is waar ik tegen ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik me al een tijdje af vraag,

Moeten wij het "Onze Vader" nog wel letterlijk bidden? Omdat bepaalde dingen toch al vervuld zijn.

zoals: ...en vergeef ons onze schulden...

Dat heeft Jezus toch al voor ons aan het kruis gedaan?

We moeten nog wel onze schulden belijden, maar we mogen God toch eerder daarvoor danken, dat Hij ze al vergeven heeft ?

verder:...en verlos ons van de boze...

Jezus heeft de boze overwonnen en óns de kracht van Zijn Geest gegeven, wij moeten zélf de boze weerstaan, aldus Jacobus 4:7

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Je hebt gelijk. Dit gebed was van de tijd vóór het Offer en nu zijn de dingen volbracht door het werk van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zie het gebed zeker nog wel als iets relavants.

God wil word nog lang niet door iedereen gedaan, en Gods koninkrijk is nog lang niet vol, we hebben elke dag nog brood nodig, we maken elke dag nog fouten die vergeven moeten worden en we moeten zeker nog elke dag andere ook vergeven.

we worden nog steeds beproeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

eerlijk gezegd is het Onze vader het gebe wat Cristus aan zijn discipelen leerde toen ze vroegen hoe ze moesten bidden ik denk dan ok dat God het nog steeds van je vraagt om op die manier en volgens die lijn te bidden omdat dit gebed Jezus ons gaf... maar ik denk wel dat je het mag aanpassen naar de situatie die op dat moment nodig is...

en als je zegt dat onze zonden al zijn vergeven dan moet je dat naar mijn idee ook tegen god gaan vertellen...

Hoe? dat mag je zelf invullen

(einde preek)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik me al een tijdje af vraag,

Moeten wij het \"Onze Vader\" nog wel letterlijk bidden? Omdat bepaalde dingen toch al vervuld zijn.

zoals: ...en vergeef ons onze schulden...

Dat heeft Jezus toch al voor ons aan het kruis gedaan?

We moeten nog wel onze schulden belijden, maar we mogen God toch eerder daarvoor danken, dat Hij ze al vergeven heeft ?

verder:...en verlos ons van de boze...

Jezus heeft de boze overwonnen en óns de kracht van Zijn Geest gegeven, wij moeten zélf de boze weerstaan, aldus Jacobus 4:7

Hoe kijken jullie daar tegenaan?

God kan je alleen die schulden vergeven waarvan jij je bewust bent dat het een schuld is. Als je je dat niet bewust bent, dan zul je het keer op keer herhalen. Dat je bij voorbaat al vergeven bent doet er niet aan af dat God wil dat je, binnen je mogelijkheden, je laat leiden door Zijn wil, dat je je volledig aan Hem durft overgeven. Zolang je je niet volledig aan zijn leiding durft over te geven, zolang je Hem niet verstaat in al je doen en laten, zolang je niet "perfekt" zijn Kind durft te zijn, zolang zul je dit gebed in al zijn eenvoud maar grote diepte, nodig hebben, heel hard nodig hebben. En aangezien het behoorlijk moeilijk is om Jezus op die manier volledig te volgen, zal dat waarschijnlijk de rest van je leven zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dat je punt is, dan kan ik het daar wel mee eens zijn, maar wees dan ook dankbaar voor alle schijnbare ellende en zwaarte in je leven. God heeft geen complimentjes nodig en al helemaal niet uitgebreid, een simpel dank je wel, zo in de loop van de dag als je een cadeautje van Hem krijgt is genoeg.

Ik bedoel, hoe vaak uit jij je dankbaarheid naar je eigen ouders, hoe vaak per dag eer je hen, prijs je hen voor alles wat ze voor jou gedaan hebben? En hoe vaak ga je niet even bij hen uithuilen en klagen en je problemen bespreken? En hoe zouden je ouders zich voelen als je elke dag in lofprijzen en dankbaarheid uitbarstte? Wat God voor je doet is vanzelfsprekend, Hij is je Vader, zo af en toe een dank je wel zou je sieren, maar is niet echt nodig. Wat jij voor Hem doet in je dagelijks leven, in je handel en wandel, dat is de echte lofprijzing en eer. Het gaat goed met mijn zoon/dochter. DAt is wat elke vader en moeder wil zien en beleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Ik vraag me af of het 'Onze Vader' op Credible niet verboden is, want volgens Joh. 5:18 maakt iemand zichzelf aan God gelijk als iemand God zijn/haar vader noemt en als je jezelf volgens de crew aan God gelijk maakt, volgt er nogal eens een sanctie. Je kan God dus misschien op dit forum niet je 'Vader' noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Teruglezend vind ik het vooral curieus dat Jezus, wat is het, één, twee jaar voor Zijn sterven aan het kruis Zijn discipelen een gebed mee zou geven dat maar één, twee jaar geldig zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Teruglezend vind ik het vooral curieus dat Jezus, wat is het, één, twee jaar voor Zijn sterven aan het kruis Zijn discipelen een gebed mee zou geven dat maar één, twee jaar geldig zou zijn.

Waarom is dat curieus? Waarom zou niet het ene gebed duizenden jaren geldig kunnen zijn en het andere gebed enkele minuten of jaren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Teruglezend vind ik het vooral curieus dat Jezus, wat is het, één, twee jaar voor Zijn sterven aan het kruis Zijn discipelen een gebed mee zou geven dat maar één, twee jaar geldig zou zijn.

Waarom is dat curieus? Waarom zou niet het ene gebed duizenden jaren geldig kunnen zijn en het andere gebed enkele minuten of jaren?

Het Onze Vader, het voorbeeldgebed van Jezus komt uit de Bergrede. Als jullie bidden, bid dan zo. En de kerk doet het sindsdien. Men mag toch op z'n minst wel belang hechten aan zo'n gebed?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Teruglezend vind ik het vooral curieus dat Jezus, wat is het, één, twee jaar voor Zijn sterven aan het kruis Zijn discipelen een gebed mee zou geven dat maar één, twee jaar geldig zou zijn.

Waarom is dat curieus? Waarom zou niet het ene gebed duizenden jaren geldig kunnen zijn en het andere gebed enkele minuten of jaren?

Het Onze Vader, het voorbeeldgebed van Jezus komt uit de Bergrede. Als jullie bidden, bid dan zo. En de kerk doet het sindsdien. Men mag toch op z'n minst wel belang hechten aan zo'n gebed?

Wie zegt dat je geen belang zou moeten hechten aan zo'n gebed? Waarom zou de kerk het gebed moeten bidden vanaf de tijd dat Jezus het gebed aan Zijn discipelen doorgaf? Wat wil je zeggen met de Bergrede? Waar in de Bijbel staat het woord 'bergrede'? Waarom schrijf je dat woord met een hoofdletter? (Volgens mij staat het gebed niet in de bergrede.) Waarom zou je wel het 'Onze Vader' bidden omdat Jezus dat doorgaf aan Zijn volgelingen en zou je niet mensen genezen in Jezus' Naam, hoewel Hij dat wel opdroeg aan Zijn discipelen? De kerk maakt in mijn ogen een vreemde keuze tussen hetgeen zij (in mijn ogen) comfortabel vindt en wat 'normaal' lijkt en hetgeen Jezus opdraagt aan Zijn volgelingen, namelijk Zijn discipelen, de gelovigen. Jezus zegt: "Genees zieken, wek doden op, drijf demonen uit" enz., maar nee, dat schrijft de traditie niet voor, dus, hoewel dat Gods woord is, geven we daar geen aandacht aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal op een aantal vragen van je reageren, Eulogía.

Waarom zou de kerk het gebed moeten bidden vanaf de tijd dat Jezus het gebed aan Zijn discipelen doorgaf?

Omdat die leerlingen de apostelen van de Kerk werden en zo dus alle onderricht van Christus ontvingen om de Kerk gestand te doen worden. Dus ook het onzevader.

Wat wil je zeggen met de Bergrede?

Matteüs 5-7

Waar in de Bijbel staat het woord 'bergrede'?

Nergens, maar Jezus hield volgens Matteüs zijn befaamde rede op een berg, dus vandaar de term bergrede. Net zoals Johannes 6 de Broodrede wordt genoemd, omdat Jezus daarin over zichzelf als het Brood des Levens predikt, terwijl het woordje "Broodrede" nergens in de Schrift voortkomt. Het is gemakkelijk om zo bepaalde Schriftgedeelten aan te duiden, zodat je meteen weet waar je het over hebt.

Waarom schrijf je dat woord met een hoofdletter?

Het is een titel en dat kun je dus ook met hoofdletter schrijven.

(Volgens mij staat het gebed niet in de bergrede.)

Jazeker wel, namelijk in Matteüs 6,9-13.

Waarom zou je wel het 'Onze Vader' bidden omdat Jezus dat doorgaf aan Zijn volgelingen en zou je niet mensen genezen in Jezus' Naam, hoewel Hij dat wel opdroeg aan Zijn discipelen? De kerk maakt in mijn ogen een vreemde keuze tussen hetgeen zij (in mijn ogen) comfortabel vindt en wat 'normaal' lijkt en hetgeen Jezus opdraagt aan Zijn volgelingen, namelijk Zijn discipelen, de gelovigen. Jezus zegt: "Genees zieken, wek doden op, drijf demonen uit" enz., maar nee, dat schrijft de traditie niet voor, dus, hoewel dat Gods woord is, geven we daar geen aandacht aan.

Hiermee richt je je op Ursa, maar ik wil in elk geval aangeven dat wij binnen de katholieke en orthodoxe Kerk het Sacrament van de Ziekenzalving kennen, waarin naar Jakobus de "oudste van de gemeente," bij ons dus de priester, de zieke zalft en kracht en genezing van de heilige Geest afsmeekt. De zieke zal dan zeker innerlijk gesterkt en genezen worden en als God het wil ook lichamelijk van zijn ziekte. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ter aanvulling op Robert: in sommige evangelische/charismatische kringen wordt er wel degelijk aan gebedsgenezing gedaan. En christenen bidden ook vaak voor mensen die ziek zijn, en het gebeurt dan ook meer dan eens dat God op wonderbaarlijke wijze mensen beter maakt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Besides, ook wonderen, tekenen , duiveluitdrijving, genezing, etc. bulkt het van in de verhalen in katholieke kring. Denk bijvoorbeeld aan heiligenlevens.

En ook in pinkstergemeenten kom je het Onze Vader tegen als gebed (al dan niet af en toe een keer). Zo staat het zelfs in de Opwekkingsbundel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ter aanvulling op Robert: in sommige evangelische/charismatische kringen wordt er wel degelijk aan gebedsgenezing gedaan. En christenen bidden ook vaak voor mensen die ziek zijn, en het gebeurt dan ook meer dan eens dat God op wonderbaarlijke wijze mensen beter maakt...

Maar zou God die mensen sowieso hebben genezen, of geneest hij ze omdat ze hadden gebeden, en zou hij in dat geval die mensen zonder gebed niet hebben genezen..? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid