Spring naar bijdragen

Verschillende doopsels


Aanbevolen berichten

ik ben wel eens door mijn oma toen ik 8 was in een rivier gedoopt maar ik weet niet.

ik geloof dat ik later nog meerderre dopen ben ondergaan maar op een anderre wijze dan door water, weet je wel dat spul waar je nat van wordt.

en hoef dat als ik dat ooit nog zou doen niet voor anderren te doen als ik kies voor god. dat slijt ook niet af..

wat zijn jullie gedachten over wanneer kies je nou echt voor god en wat houdt de protestantse of katholieke publike doop in?


Samengevoegd:

welke soorten dopen zijn er ook al weer allemaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste xounstaer, zou je misschien hoofdletters en andere leestekens willen gebruiken? Ik denk dat je post er dan iets duidelijker op zou worden. smile.gif

Admod note: taal discussie weggehaald.

Admod note: van T > GA

Ik adviseer je ook hoofdletters te gebruiken, de algemene Nederlandse taal regels zijn van toepassing op het forum en verplicht. Ik denk dat mensen je er ook beter begrijpen als je ze toepast. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Perfect.

Maar dat eerste daar vraag ik meer (een) mening(en) over.

Protestanse en Katholieke doop hebben volgens mij hetzelfde oogdoel.. Ik wou meer weten over de soorten dopen symbolisch gezien zoals bijv. de vuurdoop. En ik weet dat er simpelweg nog meer zijn.

Ik weet allen zo gauw ff niet welke, kan er zelf miss wel een paar bedenken.


Samengevoegd:

Admod note: van T > GA

Wat betekent dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

de vuurdoop is iets waar je maar beter niet naar kan verlangen denk ik.

in de bijbel staat vuur vaak voor oordeel, en de enige tekst in de bijbel die het heeft over vuurdoop mattheus 3:11(en lucas 3:16), maar in het vers daarvoor zegt Jezus dat iedereen die geen goede vrucht draagt in het vuur geworpen word.

en in het vers erna word het zelfde idee weer herhaald.

Ik hoor wel vaker mensen spreken over de doop met vuur, alsof dat iets extra's is van de Heilige Geest, maar ik ben bang dat die mensen de teksten niet goed lezen, want dat vind je nergens in de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt gesproken over slechts één doop.

Ef. 4

1 Als gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt, 2 met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen, 3 en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: 4 één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, 5 één Here, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.

Er is geen doop voor óf protestanten óf katholieken. Ja, die is er wel, maar zo zou het niet moeten zijn. Er is (of zou zijn) één doop voor een gelovige/christen.

Daarnaast is er een doop met de Heilige Geest en vuur.

Mat 3,11       

Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.

Luc 3,16

antwoordde Johannes en zeide tot allen: Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.

Na de Doop in de Heilige Geest functioneert een gelovige in de charismata, zoals tongentaal, profetie et cetera (1 Kor. 12). Hierover staat het een en ander in het volgende topic: link .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal mijn best doen goede of mij vrucht of mijn brood te dragen.

verder denk ik dat keuzes van een geelijke verkering met iets of een onderwerp oftewel god venzelfsprekend is. Hoewel je hier natuurlijk wel erg bewust mee om kan gaan. door bijv. onder te dompellen in water. of derg. (wat voor toendertijd miss wel als vorm van evolutie kan worden gezien. in de geest)

ok anders

Wat houdt een doop van een christen/gelovige in?

Ik heb zelf ff nagedacht en dacht ja dat heb ik al lang en langer. Vervuld van en de heilige geest in me hebben. zo rein als die is of kan zijn.

sry ik vind t nutteloos om verder op in te gaan en vindt ervaringen en beleveingen in wat voor vorm dan ook nuttiger dan te dopen voor iets wat al is. Ik wou wel een onderwerpje opennen over bewustzijn of wording...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn globaal gezien drie dooptheologieën. Verbeter me als ik iets niet goed uitleg.

De verlossingsdoop:

Het doopsel is een sacrament waarmee Christus de erfzonde van de dopeling afwast en zijn persoonlijke zonden, voor zover begaan, onmiddelijk vergeeft. Het doopsel dien je in geloof te ontvangen; hetzij je eigen geloof, hetzij van je ouders als je nog een klein kind bent. Het doopsel is noodzakelijk om tot Christus te komen, omdat je daardoor dus wedergeboren wordt, en dient daarom zo spoedig mogelijk te worden toegediend. Beleden door onder meer katholieken en oosters-orthodoxen.

De verbondsdoop:

Het doopsel is een sacrament waarmee je opgenomen wordt in het verbond dat Christus met zijn Gemeente sluit. Net zoals toen enkel jongetjes vroeger door besnijdenis in het verbond met God werden opgenomen, gebeurt dat nu door het doopsel. Het doopsel vergeeft geen zonden, maar neemt je wel op in zijn Gemeente en later kun je het geloof van je doopsel belijden in de belijdenis. Beleden door onder meer gereformeerden en hervormden.

De geloofsdoop:

Het doopsel is een teken waarmee je openlijk erkent Jezus Christus als Heer en Verlosser te hebben aangenomen. Het teken is dus niet sacramenteel, maar is een krachtig getuigenis dat door Christus is opgedragen. Kinderen kunnen daarom niet gedoopt worden, omdat zij nog niet mondeling hun geloof kunnen belijden. Met het doopsel wordt je meestal ook lid van de plaatselijke kerkgemeenschap. Beleden door onder meer baptisten en doopsgezinden, waarbij men vaak de doop door overgieting niet erkent, maar uitsluitend de doop door onderdompeling.

De Kerk en vrijwel alle kerkgemeenschappen zijn er in elk geval over eens dat je in je leven maar één keer gedoopt kunt worden. Herdopen wordt vaak als zeer ernstige zonde gezien. Moeilijk wordt het dan ook wanneer iemand overstapt naar een andere kerk(gemeenschap) die zijn doopsel echter niet erkent, zodat hij alsnog gedoopt zou moeten worden. Voor hem voelt dat dan aan als herdopen, terwijl die kerk(gemeenschap) hem nog niet als gedoopt beschouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je de geloofsdoop goed beschrijft.

De Bijbel doet niet zo moeilijk over een 'extra' doop.

Hand. 19

3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus.

Hoewel het hier eerst over de doop van Johannes gaat en daarna de doop van Jezus Christus, ben ik van mening dat gelovigen niet zo moeilijk hoeven te doen over een 'extra' doop.

Er zijn mensen die bijvoorbeeld werden gedoopt toen ze dertien jaar oud waren, maar er bijvoorbeeld op 18-jarige leeftijd achterkomen dat ze op 13-jarige leeftijd nog helemaal geen besef hadden van wat de doop inhoudt en dat ze het meer deden uit gewoonte of druk van buitenaf en dat ze eigenlijk nog te kinderlijk waren op 13-jarige leeftijd. Zulke mensen laten zich graag opnieuw (eigenlijk: voor het eerst 'echt') dopen, om oprecht op die manier aan Jezus te laten zien dat ze Hem willen volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je de geloofsdoop goed beschrijft.

De Bijbel doet niet zo moeilijk over een 'extra' doop.

Hand. 19

3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus.

Hoewel het hier eerst over de doop van Johannes gaat en daarna de doop van Jezus Christus, ben ik van mening dat gelovigen niet zo moeilijk hoeven te doen over een 'extra' doop.

Er zijn mensen die bijvoorbeeld werden gedoopt toen ze dertien jaar oud waren, maar er bijvoorbeeld op 18-jarige leeftijd achterkomen dat ze op 13-jarige leeftijd nog helemaal geen besef hadden van wat de doop inhoudt en dat ze het meer deden uit gewoonte of druk van buitenaf en dat ze eigenlijk nog te kinderlijk waren op 13-jarige leeftijd. Zulke mensen laten zich graag opnieuw (eigenlijk: voor het eerst 'echt') dopen, om oprecht op die manier aan Jezus te laten zien dat ze Hem willen volgen.

Dus als ik het goed begrijp is het in de ogen van sommige kerkgenootschappen een grote zonde om te volgen wat er in de Bijbel staat?

Tegen wie is het dan een zonde? tegen Goden Zijn woord of tegen de leiders van de kerkgenootschappen omdat ze op hun teentjes getrapt zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dopen is een geloofsdaad, dus een doop die uit geloof heeft plaatsgevonden, is van waarde.

Dopen hoort onlosmakelijk bij het ontvangen van de Heilige Geest. Dus als iemand, wellicht van harte, gelooft dat alleen dopen, zonder het ontvangen van de Heilige Geest, goed is dan zit deze er toch echt naast. Er zijn wel degelijk voorwaarden aan verbonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dopen hoort onlosmakelijk bij het ontvangen van de Heilige Geest. Dus als iemand, wellicht van harte, gelooft dat alleen dopen, zonder het ontvangen van de Heilige Geest, goed is dan zit deze er toch echt naast. Er zijn wel degelijk voorwaarden aan verbonden.

Waaruit heb je die conclusie getrokken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@saint_eve

bedoel je dat je bij de doop meteen ook de heilige geest ontvangt?

of dat het een beetje bijelkaar hoort maar niet het zelfde moment?

Nee, maar wel dat het beide noodzakelijk is. Je kunt ook voor de doop de Heilige Geest ontvangen of zoals ikzelf, een dag later. Als je beide maar hebt uiteindelijk.

@Orolin:

Ik baseer dat op Johannes 3:5 (Geboren worden uit Water en Geest) Het woordje "en" (Kai) betekent in het Grieks een koppeling. Het is een ander woordje als een normale "en" Het geeft aan dat iets bij elkaar hoort.

Hetzelfde geldt voor Handelingen 2:38

Laat je dopen EN gij zult de gave van de Geest ontvangen.

In het boek van handelingen zie je dat ook in de praktijk. Mensen ontvingen de Heilige Geest en worden gedoopt of andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dopen hoort onlosmakelijk bij het ontvangen van de Heilige Geest. Dus als iemand, wellicht van harte, gelooft dat alleen dopen, zonder het ontvangen van de Heilige Geest, goed is dan zit deze er toch echt naast. Er zijn wel degelijk voorwaarden aan verbonden.

Hoe stel jij je dat voor? Dopen zonder de heilige Geest? Alle christenen geloven toch in de werkzaamheid van de Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hoe stel jij je dat voor? Dopen zonder de heilige Geest? Alle christenen geloven toch in de werkzaamheid van de Geest?

Dat ligt eraan hoe je de Heilige Geest uitlegt..De bijbel zegt dat je de Heilige Geest kan ontvangen. Dus het ene moment heb je het niet, het volgende moment ineens wel. Zoals in het boek van Handelingen gebeurt. De doop is iets waar je voor kiest om te doen. Maar degene die je doopt moet wel verwachten dat je dan ook de Heilige Geest gaat ontvangen..En niet 5 jaar later een keer toevallig.

Wat het is opnieuw geboren worden uit water en Geest.

Niet alle gelovigen geloven dat De Heilige Geest ontvangen kan worden. Sommige geloven dat je dat met je geboorte krijgt. Sommige geloven dat je het automatisch hebt als je in God gelooft en naar de Kerk gaat.. etc etc.

Dus puur gebasseerd op het boek van Handelingen en de aanwijzing van Jezus zelf concludeer ik dat dopen noodzakelijk is plus het ontvangen van de Heilige Geest. En hoe dat gaat is goed te lezen in bv Handelingen 10 (Cornelius) en Handelingen 19 (Paulus te efeze).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid