Spring naar bijdragen

Wat is dé kerk/gemeente?


Aanbevolen berichten

Quote:

de kerk zijn alle gelovige van de hele wereld. werkend als 1 lichaam met verschillende onderdelen

Wat versta je onder gelovigen? Zijn dat alle christenen? En wie zijn dat, iedereen die zich christen noemen, of een beperktere groep? smile.gif

Je zegt 'werkend als 1 lichaam met verschillende onderdelen'. Maar hoe zit het met als de ene groep gelovigen in oorlog is met de andere groep? Of iig elkaar tegenwerkt of niet eenstemmig is ergens over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.

Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afGoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mag ik vragen waarom je je eerdere lijst van kerken hebt weggehaald?

Het is niet mijn bedoeling om te provoceren. Ik realiseerde me later dat een lijst van kerken die daar mijn inziens aan voldoen en een aantal kerken die daar mogelijk aan zouden kunnen voldoen door sommigen als provocatie gezien kon worden. Dat zou jammer zijn voor het topic.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Wat zijn de voorwaarden om daar aan te voldoen?

Een van de voorwaarden is dat de kerk voldoet aan de apostolische successie en als dusdanig wordt erkend door de andere kerken die daarin staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat versta je onder gelovigen? Zijn dat alle christenen? En wie zijn dat, iedereen die zich christen noemen, of een beperktere groep?
smile.gif

Je zegt 'werkend als 1 lichaam met verschillende onderdelen'. Maar hoe zit het met als de ene groep gelovigen in oorlog is met de andere groep? Of iig elkaar tegenwerkt of niet eenstemmig is ergens over?

Het is een lichaam en daar verandert niets aan als de ledematen niet met elkaar samenwerken. Een lichaam zou uit onderdelen moeten bestaan die één doel hebben en dingen doen die in overeenstemming met elkaar zijn, maar zelfs als de ledematen strijdige dingen doen, blijft het nog één lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een van de voorwaarden is dat de kerk voldoet aan de apostolische successie en als dusdanig wordt erkend door de andere kerken die daarin staan.

Als ik je goed begrijp is een voorwaarde om deel te zijn van de Kerk (1), dat een kerk (2) in de apostolische successie staat.

Wat versta je precies onder kerk (2)? Beter gezegd, wat maakt een kerk tot een kerk in het licht van dit topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is een lichaam en daar verandert niets aan als de ledematen niet met elkaar samenwerken. Een lichaam zou uit onderdelen moeten bestaan die één doel hebben en dingen doen die in overeenstemming met elkaar zijn, maar zelfs als de ledematen strijdige dingen doen, blijft het nog één lichaam.

In Titus staat:

Tit 3,10

Wie na twee keer te zijn terechtgewezen nog steeds verdeeldheid zaait, moet je uit de gemeente verwijderen;

Is dit dezelfde 'gemeente' als die ik in dit topic bespreek? (Ik kan geen Grieks.) En zo ja, wie is die persoon of zijn die personen in de Gemeente die mensen eruit kunnen verwijderen?

En nog een tweede vraag: De apostelen lijken de gehele gemeente te onderwijzen en opdrachten te geven, en dan dus gemeenschappen overal verspreidt. Wie hebben nu deze positie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik je goed begrijp is een voorwaarde om deel te zijn van de Kerk (1), dat een kerk (2) in de apostolische successie staat.

Wat versta je precies onder kerk (2)? Beter gezegd, wat maakt een kerk tot een kerk in het licht van dit topic?

De kerk is een groep gelovigen/een denominatie. Ik maak duidelijk onderscheid tussen kerk (als in 2) en Kerk (als in 1).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Titus staat:

Tit 3,10

Wie na twee keer te zijn terechtgewezen nog steeds verdeeldheid zaait, moet je uit de gemeente verwijderen;

Is dit dezelfde 'gemeente' als die ik in dit topic bespreek? (Ik kan geen Grieks.) En zo ja, wie is die persoon of zijn die personen in de Gemeente die mensen eruit kunnen verwijderen?

En nog een tweede vraag: De apostelen lijken de gehele gemeente te onderwijzen en opdrachten te geven, en dan dus gemeenschappen overal verspreidt. Wie hebben nu deze positie?

Grappig dat je naar het Grieks verwijst, want ik zocht het na en kwam erachter dat het woord 'ecclesia' helemaal ontbreekt. Daarna keek ik het ook na in de HSV en daar staat het ook niet. Ik concludeer (voorlopig) dat het in deze tekst niet gaat om iemand in de ban te doen, maar dat Titus wordt geadviseerd niet langer om te gaan met bepaalde mensen om te gaan, dus om hen te vermijden, als ze al twee keer gewezen zijn op hun fouten.

Heden ten dage zijn het nog steeds de apostelen en profeten, pastors, leraars en evangelisten (5-voudige bediening) die bepaalde functies hebben.

Ef. 4

11 En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus.

Het fundament voor het huis van God waarvan de gelovigen deel uitmaken, zijn (naast Christus Zelf) ook de (hedendaagse) profeten en apostelen.

Ef. 2

19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is. 21 In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, 22 in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid