Spring naar bijdragen

Het Woord is vlees geworden


Aanbevolen berichten

Het Woord is Hetgeen God uitsprak/verordonneerde. Hij sprak: "Er zij licht" en er was licht. (Dat was Zijn belijdenis.) Wat God zegt, komt tot stand. God besloot Zijn plan uit te voeren en sprak dit plan uit. Zijn plan betrof het sturen van Zijn Zoon Die naar de aarde ging om verlossing te brengen. Zijn uitgesproken Woord resulteerde in de komst van Zijn Zoon naar de aarde om het plan uit te voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfs in de koran wordt Jezus het Woord genoemd

soera 3:46

Toen de engelen zeiden: O Maria waarlijk, Allah geeft u blije tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: De Messias, Jezus, zoon van Maria, geeerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.

Joh 1:1-2

1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God.

Jezus wordt al in 2 geloofsboeken Het Woord genoemd.

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de volledigheid van het topic plaats ik even de hele tekst (hopelijk met instemming van de lezers smile.gif )

Joh. 1

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen. 6 Er trad een mens op, van God gezonden, wiens naam was Johannes; 7 deze kwam als getuige om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. 8 Hij was het licht niet, maar was om te getuigen van het licht. 9 Het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht, was komende in de wereld. 10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem geworden, en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.

14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. 15 Johannes heeft van Hem getuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was het, van wie ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geweest, want Hij was eer dan ik. 16 Immers uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen zelfs genade op genade; 17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.

18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je op het moment dat je er een bijbelstudie op los zal laten ongetwijfeld erg veel verklaringen zou kunnen vinden.

Zelf denk ik dat taal (het woord) voor mensen een erg belangrijke manier is om mee te communiceren. Ik denk dat Jezus hier op aarde aan ons heeft willen laten zien wie God is, zodat God niet langer een God op afstand zou zijn. God wilde ons vertellen wie hij was, dus moest hij dit doen op een manier die voor ons begrijpbaar zou zijn: door het Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu nog de vraag waarom dan? DannyR
smile.gif

Om dat Jezus toen Hij naar de aarde kwam letterlijk hetgeen sprak namens God en in hoogsteigen persoon ook vervulde hetgeen Hij sprak.

Behalve dat Jezus dus o.a. sprak van Zijn dood en opstanding, vervulde Hij ook hetgeen Hij sprak. In die zin sprak Jezus Het Woord van God, en tegelijk was Hij het Woord van God, omdat Jezus het Woord van de Vader ook in fysieke zin vervulde door Zijn dood en opstanding.

Zo zie ik het ongeveer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat johannes zijn evangelie geschreven heeft na openbaringen

en dat hij daar de openbaring gekregen heeft over Jezus, dat hij het woord is.

op 19:13:

Hij droeg met bloed doordrenkte kleren. Zijn naam luidde ‘Woord van God’.

ook is Jezus de messias, de vervulling van verschillende beloftes en profetieen, wat ook woorden zijn van God. en dus op die manier is het Woord vlees geworden.

ook in kol 1:16

16 in hem is alles geschapen,

alles in de hemel en alles op aarde,

het zichtbare en het onzichtbare,

vorsten en heersers, machten en krachten,

alles is door hem en voor hem geschapen.

God schiep door zijn woord, en daarom is door het woord alles geschapen.

Ik denk ook dat Jezus, voor zijn vleeswording, het Woord was.

anyway dit is hoe ik het zie, hoop dat het ergens op slaat smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de proloog van het Johannes-evangelie lezen we over het Woord dat vlees werd?

Waarom het Woord?

Ik zat in de richting te denken van Christus als Gods openbaring aan de mens. Jezus was onder de mensen en Zijn woorden waren en zijn Gods woorden. Wat Hij deed en zei was en is Gods boodschap aan de mens.

Zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de proloog van het Johannes-evangelie lezen we over het Woord dat vlees werd?

Waarom het Woord?

Het Woord is veel meer dan alleen ons woord 'woord', nl. een boodschap of een aaneenschakeling van letters of iets dergelijks. In de grondtekst staat logos en dat is ook zoiets als waarheid, maar dan niet een waarheid maar dé waarheid. De onveranderlijke basiswaarheid.

Althans daar staat me iets van bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Logos is een onveranderlijk woord, de waarheid (die altijd geldt). ('Rhema' daarentegen is ongeveer een persoonlijk woord van God aan een specifiek iemand in een specifieke situatie, bijvoorbeeld een profetisch woord dat gericht is aan een persoon, of een opdracht zoals: 'Ga naar Venezuela en breng daar het evangelie onder de zakenmensen.')

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant wat je schrijft over Rhema en Logos! Ik heb zelf nooit Grieks gehad (helaas!) maar ik vind het erg leuk om zoiets te horen! Zijn er eigenlijk ook Nerderlandstalige Bijbels die voorzien zijn van zulk commentaar (dat er bijvoorbeeld een sterretje staat zodat je kunt zien wat er oorspronkelijk bedoeld is) of zit er niet zo veel anders op als Grieks gaan leren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@...me..., Helaas heb ik ook nooit Grieks gehad. Op de middelbare school vond ik het niet interessant. Op latere leeftijd begon ik me er pas voor te interesseren en begon ik me er (vanwege de Bijbel) in te verdiepen. Ik zou op dit moment niet zo'n Bijbel weten (het schijnt wel te bestaan op internet.. als ik het weet, laat ik het je weten), maar via internet kan je zelf ook dergelijke dingen gaan ontdekken, bijvoorbeeld via link .

Link naar bericht
Deel via andere websites

het kan ook zijn dat johannes het woord "logos" gebruikte als aanknopingspunt bij de grieken,

ze noemde de God hermes, "logos", en in handelingen 14:12 word paulus ook hermes genoemd.

het gebruik van dit woord zou best wel de interesse van de grieken kunnen opwekken.

hermes werd ook gezien als de verlosser van de mensen.

maar ik ben hier niet echt een expert in, en heb dit ook maar ergens gelezen, dus kan er naast zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het kan ook zijn dat johannes het woord "logos" gebruikte als aanknopingspunt bij de grieken,

ze noemde de God hermes, "logos", en in handelingen 14:12 word paulus ook hermes genoemd.

het gebruik van dit woord zou best wel de interesse van de grieken kunnen opwekken.

hermes werd ook gezien als de verlosser van de mensen.

maar ik ben hier niet echt een expert in, en heb dit ook maar ergens gelezen, dus kan er naast zitten.

Het lijkt mij heel sterk. Ik herinner me van colleges over de theologie van de vroege kerk, lang lang geleden, dat het hele logos-idee zelfs onmisbaar is, ook vanuit het neoplatonisme. Maar goed, dat voert voor dit topic veel te ver door en ik heb ook geen zin om het allemaal weer uit te gaan zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het lijkt me misschien ook niet dat johannes daarom het woord "logos" gebruikte, maar het "woord" was wel iets wat in zijn tijd bekend was als iets anders dan Jezus.

zelf denk ik, wat ik al eerder aangaf, dat johannes de openbaring kreeg van God zelf, zoals we kunnen lezen in op 19:13, dat Jezus het woord is.

ook hier gebruikt hij het woord logos.

behalve Johannes is er namelijk niemand die dit concept zo uitwerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid