Spring naar bijdragen

Wereldliteratuur


Aanbevolen berichten

Het lezen en bestuderen van literatuur kan een van de meest opwindende bezigheden voor de geest zijn. Van alle kunstvormen is het denk ik mijn favoriet. Het staat voor mij zelfs nog boven de muziek. Ik dacht dat het misschien leuk zou zijn om hier een topic over te beginnen.

Een aantal auteurs die ik met veel plezier lees:

Tolstoj

Dostojevski

Proust

Nabokov

Kafka

Zijn hier meer liefhebbers?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb op school laatst een periode wereldliteratuur gehad en toen kregen we een erg grappig verhaal van Kafka! Ik vond het erg interessant en ben eigenlijk voornemens om meer van hem te lezen.

Zelf heb ik de afgelopen jaren veel Franse schrijvers gelezen. Vooral Camus en Simonde de Beauvoir, maar ook wat moderne schrijvers zoals Philip Claudel, maar of je deze laatste bij de wereldliteratuur kunt rekenen weet ik niet. Hij schrijft in elk geval prachtig en z'n film Il y a longtemps que je t'aime is echt één van de mooiste films die ik ooit heb gezien (maar dit is natuurlijk een beetje off-topic)

Heeft iemand hier de goddelijke komedie van Dante Alighieri gelezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik ben nog halverwege De Broeders Karamazov van Dostojevski, ik heb er, of ik maak er te weinig tijd voor de laatste paar maanden, ik reis te weinig met de trein denk ik.

Wat ik van het weekend heb gevonden was de Edda op Project Guthenberg , ik weet niet of je dat onder wereldliteratuur vindt vallen, maar ik vind het vermakelijk om dat eens te lezen, woeste Germaanse goden die alleen maar kunnen vechten, brullen en bier drinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik van het weekend heb gevonden was de Edda op Project Guthenberg , ik weet niet of je dat onder wereldliteratuur vindt vallen, maar ik vind het vermakelijk om dat eens te lezen, woeste Germaanse goden die alleen maar kunnen vechten, brullen en bier drinken.

Wat mij betreft valt de Edda ook binnen het bestek van dit topic. Ik heb de Edda wel gelezen in de vertaling van Dr. J. de Vries gelezen. Het is vrij taaie stof vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou erg van lezen en hoewel dat lang niet altijd de naam literatuur waardig is (ik beken, ik ben gek op chicklit) is er toch ook aardig wat (wereld)literatuur waarvan ik erg geniet. Naast Engelstalige en Nederlandstalige schrijvers lees ik vooral graag Spaanstalige literatuur, het magisch realisme van bijvoorbeeld Gabriel Garcia Marquez, Isabel Allende en Laura Esquivel vind ik prachtig.

De laatste tijd lees ik ook meer en meer Indiase auteurs zoals Salman Rushdie, Vikram Seth en Jhumpa Lahiri.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb trouwens ook een periode gehad dat ik plots helemaal gefascineerd was door Russische literatuur, mijn moeder studeerde destijds Russisch en had me enorm aangestoken, toen heb ik met veel enthousiasme Tolstoy zitten lezen en wou ik ook Russisch leren enzo, maar dat is vrij snel weer voorbijgegaan. Achteraf weet ik ook niet zo goed waar het vandaan kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet nooit zo goed wat men met wereldliteratuur bedoeld.
bloos.gif

Vallen bijvoorbeeld Tolkien en Ecco er onder omdat ze literatuur zijn en niet uit Nederland komen? Vallen Herodotos en Machiavelli er onder?

Zoals eerder gezegd: wat de lezer eronder verstaat en in wil brengen. Ik heb geen zin om in dit topic te gaan uitweiden over waar het topic nu eigenlijk over gaat. Gewoon een topic om lekker in te praten zonder het moeilijker te maken dan het hoeft te zijn.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat de lezer van dit topic er maar onder verstaat. Ik begrijp dat jij je met de wetenschappelijke studie van dit onderwerp bezighoudt maar daar ben niet bijster in geïnteresseerd voor dit topic.

Ik hou me helemaal niet bezig met de wetenschappelijke studie van dit onderwerp. Hoe kom je daar nou bij? Ik kan me overigens wel vinden in de definitie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn hier meer liefhebbers?

Ter ontspanning voor mijn plezier lezen blijf ik toch vaak plakken bij fictie verhalen als bijvoorbeeld Tolkien en Herbert en dergelijk spul.

Verder wil ik nog eens de echte klassiekers gaan lezen, maar echt vlot om even ter ontspanning in de trein te lezen na een drukke dag vind ik het meestal niet. Al hoewel, Sherlock Holmes vind ik dan weer erg makkelijk weg lezen.

Maar goed, meeste wat ik lees komt toch wel uit de Angelsaksische wereld en Europa, dus in dat opzicht is 'wereld' bij mij heel klein.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Ben begonnen in Tolstoj en Dostojevski.

Tolstoj is briljant.

Dostojevski is bijzonder slepend. Ik kan er gewoon niet doorkomen.

Kafka wil ik ooit nog een keer lezen (binnenkort dus).

Verder ben ik bezig met James Joyce, best wel een aanrader, hoewel ik nog niet in Ulysses of Finnegan's Wake ben begonnen.

Dan vervalt het advies waarschijnlijk =].

Verder ben ik tot het midden van Walden (van Thoreau) gekomen, toen moest-ie weer terug naar de bieb =].

Kortom, nog niet veel ervaring met wereldliteratuur. Maar de meeste leeftijdsgenoten zullen waarschijnlijk niet eens weten waar ik het over heb, dus ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Amos Oz - Israelisch schrijver. Aanrader!

Jung Chang - Chinees - Britse schrijfster. Bekendste werk: Wild Swans. Schrijft veel over China in de Mao tijd.

Richard Russo - Amerikaanse schrijver, erg goed. Schrijft oa over het leven in Amerika. Bekenste werk: Empire Falls, Brug der zuchten

Hugo Claus - Vlaamse schrijver met ongekende produktie. heb alleen 'Het verdriet van België" gelezen, dat vond ik erg goed.

Favoriete boek: Catch 22 - Joseph Heller.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb altijd het idee dat er nog zoveel te ontdekken valt in de Nederlandse literatuur. Ik lees daarom het liefste boeken van Nederlanders en Vlamingen. Favoriete schrijver met afstand is Hermans.

Soms krijg ik een boek uit een ander taalgebied in handen. De meeste boeken heb ik in Nederlandse vertaling gelezen. Pas onlangs heb ik besloten om voortaan Engelstalige boeken ook in het Engels te lezen. In de tijd dat ik alles in het Nederlands heb gelezen sprak vooral Slaughterhouse five van Kurt Vonnegut me aan. Ik heb inmiddels een Engelstalige versie thuis liggen. Verdere boeken uit die tijd die indruk maakten zijn For Whom The Bell Tolls (jawel, gelezen omdat Metallica er een liedje over heeft gemaakt), en verder Zen en de kunst van het motoronderhoud en Lila van Robert M. Pirsig. Laatste boeken zou ik niet in het Engels willen lezen, want de inhoud is erg filosofisch van aard en dan is Nederlands toch wel erg fijn. Verder Het complot tegen Amerika van Philip Roth gelezen, maar daarvan vond ik de stijl verschrikkelijk, met de oeverloos lange zinnen.

Van Franse schrijvers is Houellebecq mijn favoriet, maar dan wel de boeken waar de nadruk op sociologie en niet op science-fiction ligt. Dat zijn dus De wereld als markt en strijd en Platform.

Wat ik van Sandor Márai heb gelezen beviel me eigenlijk ook erg goed. Dat zijn De Meeuw en Gloed.

Van Tolstoj heb ik ooit Oorlog en Vrede geprobeerd te lezen, maar ik ben er gewoon niet doorheen gekomen. De Kreutzersonate, wat een novelle is, beviel dan wel weer heel erg goed. Leuk om te weten: Márai was geïnspireerd door deze novelle toen hij Gloed schreef. Ook Janacek was hierdoor geïnspireerd toen hij zijn eerste strijkkwartet schreef, hetgeen een prachtig werk is.

Dostojevski ben ik nooit aan begonnen. Het trekt me niet zo, vooral met zijn filosofische statements als "zonder God is alles geoorloofd" in het achterhoofd. Ben het er niet mee eens, en verwacht dan ook dat z'n romans alleen maar als gezeur op me overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet echt literatuur denk ik.. Maar ik heb Harry Potter in het Turks gelezen :+

Viel me daar wel in op dat de namen gewoon de Engelse namen zijn gebleven en niet zijn vertaald zoals in de Nederlandse boeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees best veel, maar niet echt veel literatuur. Wanneer ik daar weer aan begin komt er altijd een moment waarop ik denk 'pfff... nu kom ik er niet door' en lig ik het boek weg, 8 weken later denk ik 'oh ja, dat las ik ook nog' en begin te lezen, de helft vergeten zijnde, opnieuw en kom vaak weer op ongeveer dezelfde bladzijde tot stilstand, leg het boek weg en ga weer niet-literatuur lezen (maar dingen in filosofische, politieke, of sociologische hoek).

Hoe dan ook, in mijn kast te vinden (en allemaal wel een soort van gelezen)

Tolstoj, Dostojevski, Orhan Pamuk, Amos Oz, Douglas Copeland, José Saramago, Kafka, Graham Greene, Satre (veel Sartre), Nietzsche (waarom ik dat ooit in het Duits gekocht heb...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid