Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

o.a. vandaag om 19:36 op HollandDoc24

Jesus Camp volgt een aantal jonge Amerikaanse kinderen terwijl ze op het zomerkamp Kids on Fire in North Dakota geïndoctrineerd worden in rechts-nationalistisch evangelisch christendom en o.a. het daarmee samenhangende creationisme. Ewing en Grady brengen verschillende activiteiten tijdens het zomerkamp in beeld, zoals kampleider Becky Fisher die de kinderen leert dat de bijbel wetenschap is en dat democratie een gemankeerd systeem is in tegenstelling tot een theocratie. Er verschijnen kinderen in beeld die helemaal opgaan in evangelisatie, alsmede kinderen die de angst voor en het gepreek over zonde te veel wordt. Aan het woord komen onder meer kampsleidster Fischer, voorganger Ted Haggard, verschillende kinderen en aanhangers van gematigder verschijningsvormen van het christendom.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik trouwens het meest zorgwekkende aan de hele documentaire vond is dat deze kinderen vaak thuis onderwezen worden, terwijl ouders daar m.i. lang niet altijd voldoende capaciteiten voor bezitten.

Quote:

Creatonisme hangt niet samen met rechts-nationalistisch Amerikaans Christendom.

Dat hangt natuurlijk helemaal af van de definities en operationalisering van de begrippen, zoals altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En de relevantie daarvan is?

Dat de creationisten die ik zie in de media, die het Creation Museum gebouwd hebben in Amerika, dat slag váák in de conservatieve/rechtse/nationalistische hoek zitten.

Het creationisme komt niet voor uit christelijk rechtsnationalisme o.i.d het gaat er 'slechts' vaak samen mee op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat de creationisten die ik zie in de media, die het Creation Museum gebouwd hebben in Amerika, dat slag váák in de conservatieve/rechtse/nationalistische hoek zitten.

Dat deel van de creationistische beweging absoluut ja.

Quote:

Het creationisme komt niet voor uit christelijk rechtsnationalisme o.i.d het gaat er 'slechts' vaak samen mee op.

Regelmatig ja, maar dat maakt creationisme geen christelijk-rechtsnationalistisch iets en zijn twee verschillende dingen. Men kan uitstekend (kijk eens rond in Nederland) creationist zijn en geen reachtse nationalist en vice versa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ernstig idd.

Vooral als je ziet dat die Ted Haggard dus eigenlijk jarenlang de spirituele begeleiding heeft gegeven aan het (oorlogs)regime van president Bush.

Maakt me gelijk ook een beetje benauwd voor Palin in de toekomst, volgens mij is zij ook vatbaar voor vrijzinnige extremistische Bijbel-interpretaties. Strijden voor naastenliefde en christelijke normen en waarden vind ik prima, maar bestuursverantwoordelijkheid afschuiven op Goddelijke intuïtie vind ik een beetje eng.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid