Spring naar bijdragen

Keukenprins(ess)entopic [3]


Aanbevolen berichten

Het klinkt ontzettend goor. Ik ga zo pannenkoeken bakken. Ik weet niet wat dat is, maar als de temperatuur stijgt krijg ik trek in pannenkoeken, zuurkool, snert en oliebollen.

Met die combinatie van voedingsmiddelen rijst bij mij gelijk het idee dat je wellicht zwanger bent, al gok ik zomaar dat je het niet allemaal tegelijk eet :P

Vanavond eten wij: sperzieboontjes en worteltjes, gehakt cordon bleu en aardappels met botersaus die over is van gisteren ^^

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 996
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Vandaag een ovenschotel. Geroerbakte spitskool, gehakt, ui, knoflook, kerrie, aardappelpuree. En daar eten we dan pindasaus bij, dat is zo lekker.

Het klinkt erg lekker maar in welke volgorde maak je de schotel en hoe lang zet je 'm in de oven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Vandaag ravioli gemaakt met een witte wijnsaus;

Uitje in de hapjespan, spinazie erbij en laten slinken. Dan witte wijn erbij, creme fraiche, zout, peper, kruiden en evt wat pesto. Sausje even lekker laten staan op een klein vuurtje en ravioli gewoon klaar maken volgens de verpakking.

Dan een lekkere salade erbij maken. Die heb ik ook in Italiaanse sfeer gemaakt; gewoon groene salade, wat sperzieboontjes erdoor, plakjes tomaat en mozzarella. Als dressing zes eetlepels olijfolie, twee eetlepels azijn, evt nog wat witte wijn, zout en peper en wat kruiden en eroverheen gieten. Taadaa! Heerlijk recept, al zeg ik het zelf :)

Al ben ik wel iets te enthousiast geweest met de wijn vandaag, ik drink het zelden, en omdat de fles witte wijn toch open moest (mijn moeder drinkt ook wijn, maar alleen rode, en dan vaak wijnen die ik niet zo lekker vind) dacht ik; ik neem een glaasje. Dus eentje bij het koken en eentje bij het eten, waarvan ik van de laatste de helft maar aan mijn moeder heb gegeten. Aangezien er ook wijn in de saus zat (en die was er niet volledig uit verdampt) voel ik 'm toch wel een beetje. Niet zo aan gewend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net chocoladekommetjes gemaakt, zoals deze: http://www.gourmetmomonthego.com/2009/0 ... bowls.html alleen bij gebrek aan ballonnen ze gemaakt met wegwerp bekers. Hopelijk gaat het goed met ze er uit halen... :D

Verders maakte ik een taart met Milka Daim, alleen had ik niet genoeg chocolade voor een springvorm van 26cm, dus nu is het meer een platte taart geworden. :D Ach, is ie ook niet zo machtig... :)

Geschatte verhoudingen voor een volle(re) taart:

Men neme: pak kandijkoeken, 70 gram gesmolten boter, 500 gram chocolade, 500 ml slagroom (ongeslagen).

Verkruimel de koekjes en meng het met de gesmolten boter. Spreidt dit mengel over de bodem van je met bakpapier bekleedde springvorm. Even goed aandrukken en in de koelkast zetten. Smelt vervolgens de chocolade (au bain marie). Voeg de slagroom toe. Goed roeren tot je een egaal mengsel krijgt. Giet dit vervolgens over de bodem in de springvorm heen. Laten afkoelen en daarna een dag in de koelkast.

Is supermachtig, maar ook superlekker. En superveel calorieën, dus veel van uitdelen en weinig zelf opsnoepen... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Chealder eet voor de lunch de rest van de bietensalade die van de meeting was overgebleven.

Ok, dus speciaal voor Annzie, het beloofde recept!

Aardappel-bietensalade met Friese Nagelkaas

Ingrediënten, voor 4 personen:

350 gram geschrapte krieltjes (wij doen meestal meer)

Zout

350 gram gekookte rode bieten

200 gram Friese nagelkaas (of andere kaas, wat je lekker vindt)

2 augurken (ik had er heleboel kleine augurkjes in gedaan, en we nemen ook wel eens zilveruitjes, of allebei)

1 appel

1 ui

1/8 liter zure room (ik heb creme fraiche gebruikt, ik weet niet of dat hetzelfde is)

2 eetlepels mayonaise

1 eetlepel witte wijnazijn

versgemalen peper

1 eetlepel fijngeknipte bieslook

1. Kook de krieltjes in water met zout in ca. 10 minuten gaar. Giet ze af, laat ze afkoelen en snijd ze in blokjes. (Zelf bakken wij de krieltjes altijd i.p.v. koken, net wat je lekker vindt.)

2. Pel intussen de bieten en snijd ze in blokjes. Snijd de kaas en de augurken ook in blokjes. Pel de ui, snijd de helft in dunne ringen en snipper de rest fijn. Schil de appel en snijd het vruchtvlees in blokjes. Meng de bieten, de kaas, de augurken, de gesnipperde ui en de appel in een schaal door elkaar.

3. Maak een sausje van zure room, de mayonaise, de azijn, zout en peper. Schep het sausje over de salade en strooi er bieslook over.

En uiteraard Tha Secret Ingredient voor een stralend effect uit de mond voor als je bijvoorbeeld 's avonds in bed nog een boek wilt lezen en je nachtlampje doet het niet. Ook handig voor een avondwandeling of als je een S.O.S. moet seinen.

Eet smakelijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij klopt je ingredienten lijst niet helemaal. Er mist om appel en ui in :P

En dat Geheime Ingrediënt kunnen we natuurlijk alleen bij jou halen. Jij hebt toch al een ton geïmporteerd :P (dan bedoel ik ton als in vat, niet ton als in gewichtseenheid :P)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ursa: Het is inderdaad goed te doen, ik was er ongeveer een halfuurtje mee bezig, al had ik bieten die voorgesneden en -gekookt waren, dus dat hoefde ik niet meer te doen.

@Annzie: Ehm, ja, oeps! Ik heb m'n post nog kunnen aanpassen, het staat er nu dus bij :)

We hebben hier een groot vat staan en je hebt maar een klein beetje nodig voor het effect, dus het zal nog jaren mee gaan, er zit ook gelukkig geen houdbaarheidsdatum aan. Kom dus gerust een keer langs met een fles, dan kan je zelf wat mee krijgen.

Het leuke is ook dat als je het met ander eten mengt, dat het weer een ander effect heeft. Met rode bieten ga je ervan uit je mond stralen, met prei ga je bellen uit je mond blazen, als je het bij de asperges doet dan groeit er klimop uit je hoofd en bij komkommer krijg je lange, rubberachtige vingers. Het effect houdt altijd maar een paar uur aan. Dit weekend ga ik het eens met broccoli proberen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Ursa: Het is inderdaad goed te doen, ik was er ongeveer een halfuurtje mee bezig, al had ik bieten die voorgesneden en -gekookt waren, dus dat hoefde ik niet meer te doen.

'Goed te doen' is Grunnegs voor 'lekker en/of gezond'. ;)

Dit weekend ga ik het eens met broccoli proberen :)

Pas maar op, voor je het weet groeien er stronken uit je voeten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Goed te doen' is Grunnegs voor 'lekker en/of gezond'. ;)

Weer wat Noordelijke Taal geleerd ^^

Das pas wortel schieten :P

Pas maar op, straks groei je nog vast en dan kan je niet meer weg! Al kun je dan wel mooi je bloemen laten bloeien en je vruchten laten rijpen :) Flowers falling over your face and fruits forming on your fingers!

Anyway, om even BOT te gaan, post ik wel even mijn recept voor overheerlijke scones die ik vorig weekend had gemaakt voor het zilveren huwelijk van mijn ouders;

Klassieke scones emt jam en clotted cream

Voor 12 stuks:

450 gram zelfrijzend bakmeel

Snufje zout

50 gram koude boter, in stukjes gesneden

1 eetlepel citroensap (heb ik zelf weggelaten omdat ik niet tegen citroensap kan op mijn huid)

4 dl melk, en een beetje extra om te bestrijken

Jam

Clotted cream (waar ik ook recepten voor heb) of slagroom.

Koekjessteker van ongeveer 5 cm diameter (maar een kleine beker werkt ook prima)

1. Verwarm de oven voor op 230 graden C (heteluchtoven 210).

2. Zeef het bakmeel en het zout in een mengkom. Wrijf de boter erdoorheen tot de mix fijn en kruimelig wordt. Pers de citroen uit in de melk en laat het ongeveer 1 minuut staan om wat in te dikken. Giet het dan door de deegmix en kneed het geheel snel en licht tot een zacht deeg. (Of gebruik een mixer met deeghaken, let op, het deeg is erg plakkerig en leg eventueel een lepeltje klaar om het deeg nadien van je vingers af te schrapen als je het met je handen gaat kneden.)

3. Rol het deeg uit op een met bloem bestoven werkblad tot een lap van ongeveer 2,5 cm dikte. Gebruik de koekjessteker om 12 scones uit het deeg te steken (of meer als je overhoudt of kleinere scones maakt). Doop de koekjessteker steeds voor het uitsteken in de bloem, dan plakt het minder. (Zou ik zeker doen!) Eventuele deegresten kunnen opnieuw uitgerold en uitgestoken worden.

4. Bestrijk de bovenkant van de scones met een deegkwastje met wat melk. Bak de scones ongeveer 20 minuten op een bakplaat bekleed met bakpapier tot ze gerezen en goudkleurig zijn. (Zelf ben ik met 10-15 minuten begonnen.)

5. Wikkel de scones in een schone theedoek om ze warm en zacht te houden, tot ze geserveerd worden. Dien ze op met een lekkere jam en een grote klodder clotted cream of slagroom.

Clotted cream

1,25 dl slagroom

125 gram mascarpone

1 theelepel suiker

Klop de slagroom lobbig. Voeg de mascarpone en de suiker in gedeelten al kloppend toe. Klop het mengsel niet stijf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doe mij maar zo'n scone. Alleen lust ik geen jam, dus wat is een goede vervanger?

Mijn muffins staan nu te gloeien in de oven. Over een kwartiertje zijn ze klaar en ga ik er glazuur en chocolade sprinkles over heen gieten. :)

Eén deze dagen ook maar eens koekjes maken.

Wat is het toch heerlijk om oestrogenen te hebben. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Archy: Koken is fijn he? Het leidt me altijd zo lekker af van andere dingen en dan kom ik helemaal tot rust :)

In het kookboekje staat dat je ze ook met marmelade kan eten, of lemon curd.

Lemon curd

Voor ongeveer 450 gram:

Sap en rasp van 3 citroenen

200 gram fijne kristalsuiker

115 gram ongezouten boter in stukjes

2 grote eieren

2 grote eierdooiers

1. Hang een hittebestendige kom met het citroensap en -rasp boven een pan water die tegen de kook wordt aangehouden. Voeg de suiker en boter toe. Roer totdat de suiker is opgenomen en de boter is gesmolten.

2. Doe de eieren en de eierdooiers in een kom en klop ze door elkaar. Giet de eieren bij het citroenmengsel en klop goed.

3. Blijf roeren totdat de lemon curd bindt. Als er bij het roeren een dun laagje achterblijft op de houten lepel is de lemon curd klaar.

4. Giet de lemon curd in een gesteriliseerde weckpot. Sluit de pot meteen met het deksel luchtdicht af en laat het goed afkoelen. De lemon curd is tot drie maanden houdbaar. Bewaar een geopende pot lemon curd in de koelkast.

Ik het zelf nog nooit gemaakt hoor, maar voor het geval je een keer scones gaat maken en het wilt proberen :) Ik heb er vandaag ook een met honing gegeten, ook erg lekker, en morgen probeer ik met appelstroop ^^

Er staat trouwens ook nog een recept voor jam in:

Aardbeienjam

1 kilo rijpe aardbeien

900 gram kristalsuiker

sap van 2 citroenen

1. Doe de aardbeien met de suiker in een grote pan. Bedek het met een laag plasticfolie en laat een nacht staan.

2. Bedek de aardbeien met zoveel water dat ze net onder water staan en voeg het citroensap toe. Breng het geheel langzaam aan de kook en blijf roeren tot de suiker is opgelost.

3. Laat alles 10 tot 15 minuten koken. Test of de jam klaar is door 2 theelepels op een koud bordje te scheppen, dit 3 minuten te laten afkoelen en zachtjes met een vinger de jam een beetje opzij te drukken. Als er rimpels ontstaan is de jam klaar. Zo niet, dan moet dezen nog even doorkoken.

4. Als de jam klaar is, kan deze in één of meer gesteriliseerde weckpot gegoten worden. Sluit de potten meteen af. De jam is op een koele en droge plek ongeveer een jaar houdbaar.

Tip: Zo maak je ook jam van andere soorten fruit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid