Spring naar bijdragen

Waar blijft de warme winter?


Aanbevolen berichten

Vroegher, toen ik nog op de basisschool zat werd mij al stevig ingeprent dat het klimaat helemaal kapot ging. Door oa het gat in de ozonlaag (al jaren niets meer van vernomen..) zou de aarde opwarmen en de zeespiegel zou stijgen enz enz. Kortom, het was allemaal heel erg.

Tot een paar jaar geleden (toen dat gat in de ozonlaag schijnbaar niet meer interessant was) hoorde ik heel veel mensen het hebben over de opwarming van de aarde. Er zouden geen echte winters meer zijn enz enz.

Leuk artikel: link

De afgelopen twee weken waren soms een drama op de fiets door de sneeuw en het schijnt deze week nog extremer te worden (maar nu heb ik vakantie). Mijn vraag is dus, waar blijft de mij beloofde warme winter?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij Thorgrem. Toen ik op de basisschool zat was global warming nog niet in de mode, maar ik heb wel geleerd dat ik in een land woon met een zeeklimaat. Dit zou inhouden: zachte winters en koele zomers. Past precies bij mij want als het te warm of te koud wordt functioneer ik aanzienlijk beroerder.

Tijdens beide zomers dat ik hoogzwanger was hadden we een hittegolf (ben bevallen met 36 graden) en nu loop ik ook alweer weken met het idee om een winterslaap te gaan houden. Ik ben 's morgens een half uur bezig voor ik drie kinderen heb ingepakt om naar school te gaan, als ik eens met de auto ergens heen moet sta ik een kwartier ijs te bikken, fietsen is sowieso niet aan de orde, mijn handen zijn gekloofd, mijn haar is statisch. Schaatsen is leuk hoor, Elfstedentocht ook, maar get it over with en dan graag weer boven nul.

[/mopper]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu kan je door enkel naar Nederland te kijken niet zo heel veel zinnigs over de klimaatverandering zeggen. De zomer was hier in Nederland dit jaar behoorlijk flut, terwijl het mondiaal gezien een extreem warme zomer geweest is. Maar je hebt denk ik wel gelijk, het wordt volgens mij nogal overdreven soms.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De afgelopen twee weken waren soms een drama op de fiets door de sneeuw en het schijnt deze week nog extremer te worden (maar nu heb ik vakantie). Mijn vraag is dus, waar blijft de mij beloofde warme winter?

Dat ozonlaag probleem is idd gelukkig achterhaald. Komt net als de zure regen door ingrijpen. Ik meen in het geval van die ozonlaag door de verandering van oa. drijfgassen in producten.

CO2 productie verminderen zou ook wel prettig zijn voor het huidige probleem.

Wat betreft die warmere winters: Het is niet zo dat elke winter en zomer het meteen elk jaar enorm heet is. Het is een normale gang van zaken dat het klimaat schommelingen meemaakt. Dus nog steeds heb je warmere en koudere winters. Waar men vooral mee zit, is dat het op globaal niveau gemiddeld genomen er een temperatuurstijging is, bovenop wat de natuurlijke gang van zaken is. Het is overigens maar een paar graden, maar die paar graden kan de boel in bepaalde gebieden op de wereld wel flink ontregelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, in de jaren 70 kregen we een nieuwe ijstijd, in de jaren 90 was het de ozonlaag en zure regen, nu is het de opwarming. We moeten ergens bang mee gehouden worden hè.

Wat ik ook altijd raar vind is, als de weerman zegt, het is warmer als "normaal". Is het weer niet altijd anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We moeten ergens bang mee gehouden worden hè.

Precies, dat is het. Mensen verzinnen telkens weer iets nieuws om angst te zaaien. Van overal in de wereld krijg je rampen te zien op tv, terwijl je er nooit mee te maken zal krijgen. De mens in Nederland leeft in angst om dingen die nooit zullen gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik ook altijd raar vind is, als de weerman zegt, het is warmer als "normaal". Is het weer niet altijd anders?

Soms moet je nieuws maken. Kan overigens best zijn dat de temperaturen afwijken van de gemiddelde gemeten temperatuur rond deze tijd van het jaar in NL/West-Europa. Maar ja, hoe meer koude winters, hoe normaler het wordt. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik het voorzichtig formuleren: Dat er klimatologisch iets veranderd staat wel vast want dat gebeurt al eeuwen. Maar of wij als mensen daar nu zoveel invloed op kunnen uitoefenen betwijfel ik ten zeerste. Aan de andere kant ieder middel dat de enorme luchtvervuiling wereldwijd kan verminderen is welkom natuurlijk. Maar die winter onder een palmboom in mijn achtertuin had ik een stuk prettiger gevonden dan die berg sneeuw die er nu ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2010 is nog steeds het warmste jaar ooit, wereldwijd gezien (of een van de 3 warmste ooit, samen met 1997 en 2003)

WANNEER GAAN MENSEN NU OOOOOOOIT EENS SNAPPEN DAT HET

G L O B A L _ _ C L I M A T E _ _ C H A N G E _ _ IS

en niet Hoe-Warm-Is-Het-In-My-Backyard-Climate-Change.

Meer stormen en meer sneeuw is bv een voorspelling die uit de meeste klimaat modellen rolt.

Kouder in Europa is er ook zo eentje. (onze zeeklimaat is afhankelijk van de Warme Golfstroom. Die heb je vast ook wel op school gehad)

Gezien onze ligging op de wereldbol (check maar op Google Earth) zouden wij eigenlijk het klimaat van Canada moeten hebben, ofwel elke winter 2-3 maanden sneeuw

Klimaat verandering meet je niet van het ene jaar op het andere maar over periodes van 30, 50 jaar.

Etc

Etc

Ozon laag 'probleem' is trouwens nog niet opgelost. Wel is de verslechtering tot stand gebracht en treedt weer een beetje herstel op. Maar goed herstel dat duurt nog wel minstens 40 jaar. Het betekent niet dat het nu ineens weer veilig is.

Edit: Die lui van Elsevier........ Het is moeilijk te geloven dat ze daar echt zoooooo stom zijn. Of vertellen ze de lezers gewoon wat ze willen horen......

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Zou het misschien mogelijk zijn, dat de klimaatwetenschappers zichzelf aan het werk (subsidie) houden met hun voorspellingen?

Ik zeg niet DAT het zo is, maar zou het kunnen?

Zou het kunnen dat de wetenschappelijke informatie waarop mensen hier op dit forum zich beroepen, valse informatie is?

Of zijn er daadwerkelijk mensen hier op het forum, die het echt helemaal zelf, dus zonder informatie van wetenschappers hebben onderzocht, in plaats van het verhaal van wetenschappers voor zoete koek aangenomen hebben?

Gewoon een nieuwsgierige vraag....

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid