Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wikileaks heeft weer een heel aantal berichten van de Amerikaanse regering en diplomatieke dienst gepubliceerd. Deze berichten bevatten onder meer kwalificaties over andere wereldleiders waarvan een aantal behoorlijk negatief. Ook strategische informatie over Iran en Noord-Korea en bijvoorbeeld het gegeven dat Arabische leiders er bij de VS op hebben aangedrongen om Iran aan te vallen.

Op zich klinkt het leuk om als klokkenluider alles maar op straat te gooien maar langs de andere kant vraag ik me af wat de meerwaarde ervan is.

Wat vinden andere mensen hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Wat vinden andere mensen hier?

Ik sta er een beetje dubbel in. Aan de ene kant is het wel nuttig om een inkijk in de Amerikaanse politiek te krijgen. Aan de andere kant kan deze informatie voor veel schade zorgen en de sfeer verslechteren.

Ik kan me namelijk maar zo voorstellen dat enkele regeringen door deze onthullingen de diplomatieke betrekkingen even in de ijskast zetten.

Maar voor nu, leuk om te lezen hoe de hoge Amerikanen daadwerkelijk denken over hun bondgenoten. Het lijkt me een prima tijd voor Europa om wat meer op eigen benen te gaan staan, want met zulke vrienden weet je het maar nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het fantastisch! Lekker roddelen op globaal niveau, heerlijk!

Ik zie dit ook in tegenstelling tot de gelekte rapporten over het leger als redelijk onschuldig en vaak wordt gewoon de spijker op de kop geslagen. Berlusconi ìs een idioot. Karzai stelt niets voor en Netanyahu komt op mij ook als onbetrouwbaar over. Ook leuk om te lezen dat het vooral de Arabische landen zijn die willen dat de VS Iran aanvalt. Vind ik leuk, brengt die landen mooi in verlegenheid.

Prachtig dat al dat binnenskamers gerotzooi nu uitlekt en dat het grote publiek ziet hoe de vork nu echt in de steel zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Prachtig dat al dat binnenskamers gerotzooi nu uitlekt en dat het grote publiek ziet hoe de vork nu echt in de steel zit.

Ja. Wat dat betreft staat er natuurlijk niets in dat je niet zelf kunt bedenken als je een beetje op de hoogte bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het allemaal niet zo schokkend wat er nu op tafel ligt. Beetje het idee dat je bij een intern overleg bent, waar het een en ander besproken wordt alvorens een actie uit te voeren of een standpunt in te nemen. Het schijnt ook zo te zijn dat het merendeel van deze info op intranet van het ministerie staat en daar hebben naar het schijnt 3 miljoen mensen toegang toe.

Wat moeten we met deze informatie, het is niet zo interessant. Hetgeen over Irak gepubliceerd was droeg nog een zeker nieuwswaarde, maar dit is niet heel verheffend allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vind het een bijzonder kwalijke zaak, niet de informatie an sich, heel veel verassends staat er niet in, voorzover nu bekend is, maar het kan weldegelijk de positie van de Verenigde Staten in het buitenland aantasten.

Dan zien we tenminste hoe ze echt zijn. Lijkt me juist een hele openbaring dat iemand die je vertrouwt achter je rug om rare plannetjes maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan zien we tenminste hoe ze echt zijn. Lijkt me juist een hele openbaring dat iemand die je vertrouwt achter je rug om rare plannetjes maakt.

Ongetwijfeld en dus funest voor internationale relaties en operaties. Voor internationale relaties is het wezenlijk om de schijn op te kunnen houden, te kunnen liegen, bedriegen en messen in andermans rug te steken. Zo houden we de wereld een stukje veiliger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan zien we tenminste hoe ze echt zijn. Lijkt me juist een hele openbaring dat iemand die je vertrouwt achter je rug om rare plannetjes maakt.

Er zijn echter geen rare plannetjes uitgelekt. Daarnaast is stille diplomatie nog altijd het meest effectief. Sommige dingen horen nou eenmaal niet op straat te liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iran: actie WikiLeaks 'kattenkwaad'

De Iraanse president Ahmadinejad zegt dat de band met andere landen in het Midden-Oosten niet wordt geschaad door de publicatie van geheime Amerikaanse documenten op WikiLeaks. "Dit soort kattenkwaad heeft daar geen invloed op", aldus Ahmadinejad in een reactie.

De president zegt dat hij geen enkel vertrouwen heeft in de publicaties van WikiLeaks. Ahmadinejad zegt dat de Verenigde Staten zelf achter de onthulling zitten en noemt de publicatie "psychologische oorlogsvoering, die geen enkel effect zal hebben". Ook moet niemand tijd verspillen met het lezen en beoordelen van de documenten, vindt Ahmadinejad.

De klokkenluiderssite WikiLeaks publiceerde gisteravond via verschillende buitenlandse media documenten waaruit blijkt dat Arabische landen de VS hebben aangespoord om met geweld een eind te maken aan het Iraanse atoomwapenprogramma. Onder meer koning Abdullah van Saudi-Arabië drong daarop aan.

Bevriende leiders

De publicatie is uiterst pijnlijk voor de regering van Barack Obama, omdat er denigrerend over bevriende leiders wordt gesproken. Zo wordt de Russische president Medvedev "de Robin van Poetins Batman" genoemd en zegt de Amerikaanse ambassade in Kabul dat de Afghaanse president Karzai een "extreem zwakke man is, die niet naar feiten luistert".

De Amerikaanse regering noemt de actie van WikiLeaks "roekeloos" en zegt dat de publicatie de levens van Amerikanen in gevaar brengt. Ook andere landen zijn boos over de onthullingen.

Bron: NOS.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn dingen die in het openbaar moeten worden gebracht, zoals misdrijven, en er zijn zaken die verborgen moeten blijven. We hoeven niet alles te weten, ook niet van onze beste vrienden of zelfs van degene met wie je getrouwd bent. Maar ook het in het openbaar brengen van zaken moet met fijnzinnigheid, edelheid en volstrekte eerlijkheid gebeuren, met hoor en wederhoor, zonder uiteraard de waarheid te willen verdraaien. De vraag is of WikiLeaks dat fijne onderscheid kan maken en daarin dus wel integer handelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoor hier en daar dat Wikileaks 'nep' is, dat de VS er zelf de hand in heeft. Dit o.a. omdat er niets negatiefs over Israel gepubliceerd is, het precies op een moment komt dat de wereld op scherp staat door dat gedoe met Noord-Korea etc., dat die Assange gewoon de zoveelste marjonet van de VS is, dat de website van Wikileaks zo slecht in elkaar zit (je kunt niet eens op trefwoord zoeken). Wat denken jullie daarvan?

Hier staat het hele verhaal: Klik

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid