Spring naar bijdragen

alternatief reizen


Aanbevolen berichten

In Nederland zijn de meesten niet zo happig op lifters, behalve automobilisten die zelf wel eens gelift hebben. widegrin.gif In het buitenland schijnt het beter te gaan, maar ik ben nooit over de grens gelift.

Wij gingen vroeger toen ik klein was op fietsvakantie. Toen mijn broer en ik 4 en 5 waren trokken we heel Nederland door met onze slaapzak en matje achterop. Pap en mam hadden de rest van de bagage bij. Van camping naar cmaping, in een dubbel koepeltjentje. Toen een paar jaar later mijn andere broertje geboren werd was het uit met de pret. not_happy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Of zijn jullie gelukkiger met een handig op voorhand geboekt vliegtuigticket en een net hotelletje?
smile.gif

Dat niet. Ik heb om op vakantie te gaan eigenlijk twee dingen nodig:

- een functionerende auto

- kampeeruitrusting

En dan globaal bepalen waar ik heen wil, onderweg kaarten kopen met campings er op (met de ANWB-campingsgids veeg ik mijn bips af, met de Lonely Planet ook). Al denk ik soms wel dat ik zo'n all inclusive-weekje Turkse rivièra (i.e. op het strand liggen, buffet & zuipen) helemaal niet erg zou vinden voor de afwisseling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarschijnlijk hadden ze een waslijn bij en stopte ze hier en daar voor een partijtje koekhappen.

rofl.gif

Eigenlijk is het jammer dat het ideaal van "op jezelf ergens naar toe gaan en echte mensen ontmoeten" als zo "alternatief" geldt. puh2.gif Want dat is liften en couchsurfen enzo toch uiteindelijk... Ik ben echt een hele grote fan van couchsurfing, ben er 3 jaar geleden mee begonnen en zou niet anders meer willen reizen. Liften heb ik nog niet zo veel gedaan, want dat doe ik als nieuweling liever niet in mijn eentje. Ik ga vaak naar Berlijn (thuis) en dat schijnt liftend goed te doen zijn, maar ik ben er toch te gemakzuchtig voor ... als ik de keuze heb tussen 8uur met een boek in de trein te zitten of 12 uur afwisselend langs de snelweg te staan en met willekeurige mensen te praten kies ik toch het eerste. Maar kortere afstanden wil ik eigenlijk vaker doen. Dagje België of zo. Tot nu toe alleen binnen Nederland gelift, ging heel makkelijk (wel samen met een lift-talent) en in Berlijn toen het OV aan het staken was, dat was leuk. (Het OV-bedrijf dacht dat er in een stad van 3,5 miljoen inwoners chaos uit zou breken als het OV het niet deed, vonden zichzelf lekker belangrijk ... iedereen ging gewoon liften en vond het geweldig. widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Dus, wie houdt er van zulke dingen?

Mijn ervaring met couchsurfing was iig enorm positief. Zo kom je in contact met de mensen die in het land wonen. En het is net wat leuker als je een authentiek stukje land meekrijgt dan enkel de toerisme wereld (waar niks mis mee is natuurlijk). Verblijven in een gewone wijk, een biertje drinken in een lokaal café, gesprekken hebben en tips meekrijgen voor je vakantie. Ow, en in mijn geval heerlijke illegaal gestookte vodka drinken. knipoog_dicht.gif Gezellig dus en geen enkel moment het gevoel gehad dat het ten koste gaat van je ontspannen vakantie, eerder dat het je vakantie verrijkt. smile.gif Ow, en dat je onderdak geen cent kost is mooi meegenomen. knipoog_dicht.gif

(Met Iria gedaan trouwens, die mij op sleeptouw nam. widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat maar te denken, wat is couchsurfing in 's Hemelsnaam. Even op google gekeken en nou ja wat blijkt, dat deed ik 25 jaar geleden al!! Met mijn ouders dan. In Amerika. Maar toen heette het Mennonite Your Way. En de adressen kwamen uit een heuse almanak want dat was nog voor internet enzo. Gelogeerd bij de meest grappige mensen. Verse corn van t land geplukt en geroosterd op de bbq. Geslapen in basements met spuuglelijk bloemetjesbehang. Rare gebeden voor e na t eten. En een meisje ontmoet die melody heetten (raaaaare naam vond ik dat). Ja couchsurfen rocks widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, leuk is dat he! Lijkt me wel nog een pak spannender voor internet, dan heb je toch minder makkelijk contact met mensen lijkt me, of niet? Via couchsurfing is het eigenlijk erg makkelijk, je kan zo gewoon foto's en referenties enzo opzoeken en met je toekomstige host mailen of chatten om je verblijf te regelen enzo, destijds was het denk ik toch meer een verrassing waar je terecht zou komen, of niet? Nuja, dat is het bij CS ook wel een beetje natuurlijk, maar toch. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik ben ook echt wel voor een beetje alternatief reizen. Denk ik tenminste.. ik heb er nog niet echt ervaring mee. Maar daar wil ik aanstaande zomer wel verandering in gaan brengen. Ik droom echt al vanaf m'n 14e ofzo van allerlei wereldreizen, maar het is er nooit van gekomen door allerlei redenen.

Deze vakantie zou ik graag of low-budget willen rondreizen of couch-surfen of bij zo'n eco-village helpen! Die eerste twee durf ik alleen niet alleen en dat lijkt me ook helemaal niet leuk.

Iriacynthe, ik las dat jij een keer bij een eco-village bent geweest, hoe had jij dat aangepakt? Heb je daar een goede website voor?

Verder zit ik ook nog te twijfelen over een vakantie met open doors. Heeft iemand daar ervaring mee? Je gaat dan naar een land waar het christendom onderdrukt wordt en probeert er geheime gelovigen of open doorsprojecten op te zoeken. Lijkt mij heel indrukwekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben bang dat ik je niet echt kan helpen met websites, ik ben destijds op sleeptouw genomen door een vriend die wat thuis was in dat wereldje en via-via contact gelegd had met mensen die in een beginnende eco-village bezig waren. Ik heb wel vele goeie dingen gehoord over WWOOFF, ben er zelf niet lid van maar misschien is het wel de moeite waar voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid