Spring naar bijdragen

alternatief reizen


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een paar posts in het ultieme-reis-topic, een topic over alternatief reizen! Ja, een beetje een vage term natuurlijk, wat is alternatief reizen he, dus laten we het topic breed houden en gewoon allerlei manieren van reizen die zeg maar een beetje ongewoon zijn. Zoals reizen met de eenwieler. knipoog_dicht.gif

Dus, wie houdt er van zulke dingen? Of zijn jullie gelukkiger met een handig op voorhand geboekt vliegtuigticket en een net hotelletje? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een fietsvakantie lijkt mij heerlijk maar dan wel van huisje naar huisje. Tent en vakantie gaan voor mij niet samen. Echter, in ons gezin ben ik de enige die zich graag per fiets voortbeweegt, dus een fietsvakantie is geen optie.

Een droom van vroeger: steppen door de Himalaya. Een step heb ik nog wel (binnenkort gaat hij in de verkoop) maar ik heb inmiddels ervaren hoe zwaar het is om bergopwaarts te steppen ...

Liften deed ik vroeger ook. Zijn er hier nog mensen die dat doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een keer een poging gedaan naar Zuid Frankrijk te liften. Ik geloof dat we tot Dijon kwamen en toen zo ellendig waren dat we de eerste de beste trein naar huis genomen hebben. Niks voor mij.

Ben wel een fan van reizen zonder vooraf opgesteld plan, maar dan wel gewoon met betaald vervoer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, liften vind ik tof! Ik doe het meestal gewoon voor korte stukjes (als ik langer dan tien minuten op de volgende bus naar het station moet wachten, ga ik gewoon liften, op tien minuten heb ik vrijwel altijd een lift) maar ik ben ook wel eens met mijn toenmalig vriendje naar Zwitserland gelift, was echt tof. Het zit wel een beetje in de familie, mijn broer lift ook vaak, hij is een paar jaar geleden eens met een vriend naar Sevilla gelift en toen hij een baan had die met de fiets niet zo handig was (er lag een enorm steile heuvel tussen ons huis en zijn werk) liftte hij vrijwel dagelijks van en naar zijn werk, dus wat dat betreft wordt het in ons gezin niet als raar of zorgwekkend gezien ofzo.

Wat ik ook heel tof vind, is ergens heen reizen om echt mee te werken en mee te leven met mensen in plaats van zeg maar de typische toeristendingen (dat vind ik ook tof hoor, daar niet van, maar niet altijd.) Een van de tofste vakanties die ik ooit gehad heb, was toen ik met mijn beste vriend (die achteraf dat vriendje werd waarmee ik naar Zwitserland liftte knipoog_dicht.gif) een weekje ging meewerken in een ecovillage-in-opbouw in de middle of nowhere ergens in Luxemburg. Was echt supertof, mooie balans tussen enerzijds mee helpen met allerlei praktische dingen en anderzijds gewoon door de bossen wandelen en in het gras liggen met een boek enzo. Heel aparte mensen daar, we kenden er op voorhand helemaal niemand maar het was echt superleuk, 's avonds rond het kampvuur zitten met heerlijk eten en bizarre gesprekken hebben over de aliens die over een paar maand naar de aarde zouden komen enzo. Ok, we hebben ook wel eens normalere gesprekken gehad, maar niet altijd. widegrin.gif We zijn daar bevriend geraakt met een Antwerpse jongen die in een busje woonde waarmee hij vroeger jaren door India gereisd had enzo, vond ik met mijn India-manie natuurlijk heel tof, af en toe ga ik hem nog eens opzoeken in Luxemburg om bij te kletsen en te zien hoe het opschiet met de huizen. Ik heb een klein jaar geleden ook een maand in een kleinschalige ashram op het platteland van Noord-India verbleven, dat was ook echt fantastisch, ook weer een mooie mix tussen enerzijds actief dingen doen (heel eenvoudige dagdagelijkse dingen zoals op het veld werken en koken en de afwas doen enzo), anderzijds ook veel ruimte om gewoon te ontspannen en aan yoga te doen en lekker in de zon te zitten lezen enzo. Vond ik heel bijzonder, zo echt eens een tijd ondergedompeld worden in het eenvoudige dorpsleven in zo'n heel andere cultuur. Heb er ook fijne vriendschappen aan overgehouden, een paar echt fantastische mensen leren kennen.

Met fiets- of stepvakanties doe je mij trouwens echt geen plezier, zo actief ben ik niet. widegrin.gif Ik heb wel vijf dagen te voet door de Himalaya getrokken en dat viel me eigenlijk beter mee dan ik op voorhand gedacht had, maar daar houdt het voor mij ook echt wel op wat sportief doen betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

liften is leuk, ja smile.gif 2 keer naar Berlijn gelift (prima te doen in 1 dag) en een keer richting Kopenhagen maar dat hebben we niet gered - na de boot zijn we per trein verder gegaan en de terugweg zijn we in hamburg gestrand en zijn de volgende dag met de trein naar huis gegaan. Deze zomer waren we van plan om naar Hongarije te liften en dan naar het Sziget-festival, maar manlief kon geen vrij krijgen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe het als vrouw ook niet alleen, niet 's nachts, en niet in landen die bekend staan als gevaarlijk. En verder vind ik het mooie aan liften juist dat je iemand vertrouwd die je niet kent maar diegene jou ook vertrouwd en soms ook nog veel voor je over heeft (omrijden om je op de juiste plek af te zetten, eten delen, dat soort dingen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, die rampverhalen zijn erg overtrokken hoor. Volledig risicovrij is het natuurlijk nooit (maar je loopt ook een risico als je reist met eigen auto, trein of vliegtuig) maar algemeen genomen ben je best veilig als je een beetje gezond verstand gebruikt. Dus niet doen in erg onveilige streken, als het even kan liever samen dan alleen, liever overdag dan 's nachts, niet instappen als je de situatie niet vertrouwt, je bagage (of op z'n minst je geld en papieren) in de buurt houden zodat je als het nodig is snel kan uitstappen en wegwezen, goed letten op verkeersveiligheid (de meeste mensen denken bij "liften" en "gevaren" aan moordenaars en verkrachters maar het risico op aanrijdingen is veel groter, je staat tenslotte onbeschermd langs de kant van de weg), geregeld even een smsje sturen aan het thuisfront zodat ze weten waar je bent,...

Ik heb trouwens zowel op m'n eentje als 's nachts gelift (maar niet in combinatie, als vrouw alleen 's nachts liften voel ik me toch niet zo lekker bij) en nooit problemen gehad, maar voor langere lift-tripjes verkies ik wel gezelschap, helemaal naar een ander land liften op m'n eentje zie ik niet zitten. Even een lift naar het station scoren vind ik wat anders. 's Nachts liften is trouwens niet tof, alleen al daarom vermijd je het beter, maar als je tijdsplanning een beetje de mist in gaat en je bent nog ergens in the middle of nowhere wanneer de nacht valt, sjah, dan is het vaak toch aangenamer om even naar de dichtsbijzijnde stad te liften dan om de nacht daar door te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat niet instappen als je het niet vertrouwd vind ik altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben al een paar keer wel ingestapt terwijl ik het eigenlijk niet wilde omdat we al 2 uur of iets aan de straat stonden en we weg wilden én eigenlijk niet goed durfden te zeggen dat we het liever niet wilden, want wat voor een reden geef je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik vind het eerlijk gezegd ook moeilijk hoor. Als je inderdaad echt al lang op een lift wacht en er komt maar niks, dan is het wel afwegen natuurlijk, maar meestal probeer ik toch m'n intuïtie te volgen. En wat je dan zegt? Mja, da's natuurlijk even pijnlijk, maar op zich ben je een chauffeur geen enkele verantwoording verschuldigd wanneer je niet instapt, je hoeft daar in principe niet eens een reden voor te geven. Je kan natuurlijk ook altijd even specifiek vragen waarlangs diegene rijdt en jezelf er onderuit praten door te zeggen dat je echt een andere kant op moet, maar soms komt het er denk ik toch gewoon op neer dat je even een ongemakkelijke "sorry, maar ik neem liever een andere lift" moet gebruiken. Liever even zo'n ongemakkelijk gesprekje met iemand die je toch nooit meer zal zien, dan dat je in een onveilige situatie terechtkomt, denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat om 2 uur 's nachts langs de weg staan kan toch wel enigszins vermeden worden? Dat snap ik niet echt.. de keer dat het bijna donker werd (om half 9 's avonds) zijn we linea recta naar de eerste grote stad gegaan zodra we een lift kregen en hebben daar een hotel opgezocht. Ik zou mezelf al liever niet in die situatie brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het wel eens gedaan toen we afgesproken hadden dat we naar vrienden toe zouden liften en het moeizamer/trager ging dan verwacht. We hadden natuurlijk kunnen opgeven en elders kunnen slapen, maar het leek zo stom aangezien die vrienden nog maar 30 kilometer verder woonden, het was gewoon ergens in the middle of nowhere met kleine, rustige baantjes waar erg moeilijk nog een lift te krijgen viel, maar uiteindelijk waren we rond 2 uur daar en hebben we daar dus alsnog kunnen slapen. In zo'n geval wanneer je echt ergens specifiek heen wilt en er niet zo erg ver meer vandaan bent, vind ik het soms wel de moeite om gewoon verder te gaan. Andere gevallen waarin ik 's nachts wel eens lift is als we na het uitgaan de nachtbus gemist hebben, maar uitsluitend met chauffeurs die nog nuchter en verantwoordelijk overkomen en in stoer, mannelijk gezelschap. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb sowieso nooit 's nachts gelift eigenlijk, dan is het toch ook wat lastiger om bijvoorbeeld te kijken hoeveel er in de auto zitten, hoe bijvoorbeeld degene op de passagiersstoel eruit ziet en uberhaupt om te zien hoe de bestuurder er uit ziet, lijkt me gewoon heel naar, ik ben toen de avond viel idd ook met een lift naar een treinstation gegaan en vanaf daar verder gereisd smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee Etoile, ik heb nog nooit in Nederland gelift eigenlijk. In België heb ik die ervaring eigenlijk niet. Ik heb wel gemerkt dat Luxemburgers echt niet gek zijn op lifters, daar vlotte het nu eens echt niet!

@annzie: zoals de rest al zei, ofwel gewoon je duim opsteken en wachten tot er iemand stopt, ofwel een bordje vasthouden met je bestemming erop. Je wordt trouwens sneller meegenomen als je er netjes en vriendelijk uit ziet, maar dat spreekt voor zich. Lift wel altijd op veilige plekken waar je goed zichtbaar bent voor aankomend verkeer en waar auto's veilig kunnen stoppen (aan een bushalte is bvb altijd goed, maar maak dan wel voldoende duidelijk dat je aan het liften bent en niet gewoon op de bus wacht!) En als je nog nooit gelift hebt, doe het dan alsjeblieft de eerste keer niet op je eentje. Er zijn mensen die je sowieso zouden afraden dat ooit te doen, daar ben ik het zelf niet mee eens, maar je moet imo op z'n minst wat ervaring hebben om zelf in te kunnen schatten of je het alleen ziet zitten of niet. En nog een extra tip voor vrouwelijke lifters: vermijd dat je de verkeerde signalen uitzendt door niet in een kort rokje langs de weg te staan, niet met de chauffeur te gaan flirten, en het kan ook nooit kwaad om even subtiel iets te zeggen over dat je vriendje op je wacht in de stad waar je heen lift. knipoog_dicht.gif

Op autosnelwegen moet je idd via tankstations liften, NOOIT zomaar aan de kant van de weg staan want dat is naast illegaal ook gewoon reuzegevaarlijk. Mensen in een tankstation aanspreken vind ik zelf ook lastig hoor, voel me daar toch een beetje awkward bij. Gelukkig lukt het ook prima als je met een bordje zichtbaar en veilig in de buurt van de uitgang staat, er zijn genoeg chauffeurs die je dan gewoon zelf aanbieden dat je mee mag rijden. Ik lift eigenlijk sowieso liever langs kleinere wegen, vind ik op een of andere manier leuker, maar autosnelweg gaat vaak wel sneller dus voor grote afstanden is het wel handig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

4 uur? Wauw, da's wel érg lang! Dat is trouwens ook een van die dingen die ik echt niet tof vind aan liften via autosnelwegen, je hangt echt vast aan de kans op een lift want alternatieven zijn er gewoon niet (ja, tenzij je een taxi gaat bellen maar dat gaat me dan toch te ver). Op een kleinere weg kun je als het niet vlot altijd nog besluiten een eindje te lopen naar een bushalte, station, of gunstiger/gezelliger liftplekje.

He maar dit topic gaat tot nu toe bijna alleen over liften. Niks mis mee, het is on-topic enzo, maar ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen of plannen! Zijn hier bijvoorbeeld nog mensen die aan couchsurfing doen? Of mensen die ervaring hebben met WOOFF oid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid