Spring naar bijdragen

De Bijbel voor het volk


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb weleens iemand horen zeggen dat er een belangrijk verschil te merken is tussen christenen die de Schrift veel lezen en christenen die de Schrift weinig lezen. Het blijkt namelijk dat hoe vaker christenen de Schrift lezen, hoe moeilijker ze het boek vinden. En dat zij die de Schrift heel weinig lezen, het vaak helemaal niet zo'n moeilijk boek vinden.

Nou ja, daar moest ik dus meteen aan denken bij jouw bericht, Cornelius. Ik denk dat dat ook wel zal aansluiten bij jouw kwartje, zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

smile.gif mijn kwartje had vooral te maken met inzicht in een paar zaken:

- nut en rol van de clerus en de theologen

- de mate waarin ik mij sommig gezwets nog aan de derriere zal laten oxideren

(en nee, wie hierin enige vorm van negativiteit over de leken, of een onderschatting van het huidige tijdsgewricht ziet, vergist zich)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

smile.gif
mijn kwartje had vooral te maken met inzicht in een paar zaken:

- nut en rol van de clerus en de theologen

- de mate waarin ik mij sommig gezwets nog aan de derriere zal laten oxideren

(en nee, wie hierin enige vorm van negativiteit over de leken, of een onderschatting van het huidige tijdsgewricht ziet, vergist zich)

Zou je misschien dan op beide punten een wat uitgebreidere uitleg kunnen geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel herverteld voor leken vind ik een slecht idee. Iedereen kan de Bijbel lezen door het inzicht van de Heilige Geest en het onderwijs van de oudsten.

Zonder het lezen van het woord van God, kan je geloof verzwakken. Een mens kan ook niet zonder voedsel. Zo heeft de geestelijke mens ook het woord van God nodig.

De Bijbel is geen moeilijk boek, ook niet als je het vaak leest. De Bijbel is een makkelijk boek als je er niet te moeilijk over gaat redeneren, maar je je laat leiden door de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je daar een titelbeschrijving van, van dat boek? Ik werk aan een vrij omvangrijk kinderbijbelproject dat misschien over twintig jaar klaar is. Misschien dat dit ook nog wel iets kan toevoegen. De betere kinderbijbels zijn tenslotte ook leuk voor grote mensen, zo is mij gebleken.

Het doet me trouwens denken aan iets wat ik op één van mijn kinderbijbelspeurtochten tegenkwam: De Bijbel, een boek voor vorst en volk. Een boek uit 1820, geschreven door "een Katholijk priester", vertaald vanuit het Hoogduitsch, jaja. "De Bijbel, niet, gelijk velen willen, een boek voor priesters alleen, maar ook voor vorst en volk".


Samengevoegd:

Quote:

Ik heb weleens iemand horen zeggen dat er een belangrijk verschil te merken is tussen christenen die de Schrift veel lezen en christenen die de Schrift weinig lezen. Het blijkt namelijk dat hoe vaker christenen de Schrift lezen, hoe moeilijker ze het boek vinden. En dat zij die de Schrift heel weinig lezen, het vaak helemaal niet zo'n moeilijk boek vinden.

Sommige zwetsers lezen echt bizar vaak de Bijbel. Dus het gaat denk ik toch niet altijd op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik realiseerde me ineens dat die pater Jezuiet gewoon gelijk heeft. Dat het prima is als mensen zelf met de Bijbel aan de slag gaan, maar dat de realiteit is dat gewoon niet iedereen dat kan. En dat theologen een taak hebben (zoals Vaticanum II dat overigens veel beter verwoordt) om de Schrift ahw te verklaren voor de clerus, waarop de clerus een taak heeft dat weer te vertalen naar de leken. Wie daar buitenom wil gaan, moet dat vooral doen, maar ik ga me er gewoon maar eens niet meer druk om maken. Er wordt zo veel gezwetst, zogenaamd vanuit de Schrift. En dat dat gebeurt is logisch, vanaf het moment dat Luther bedacht dat iedereen maar gewoon zelf zijn private mening aan de Schrift moest opdringen (ja, ik weet dat ik een historische ontwikkeling nu in de schoenen van één persoon schuif), maar ik ga me er niet meer druk om maken. Gewoon, niet meer. Ik heb de afgelopen jaren best veel tijd en energie gestoken in discussies, in pogingen maar wéér eens uit te leggen waarom bepaalde interpretaties echt onzin zijn. Ik doe het niet meer. Ik ga mijn werk doen. Mijn eigen werk, en dat is gericht op katholieken, gelovigen die mij vragen om de vertaalslag te maken van wat de Kerk leert, van wat theologen bedenken, naar begrippen die voor hen bruikbaar zijn. En al die anderen die zo fijn met de Schrift in de weer zijn, daar hoef ik mijn energie niet in te steken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vanaf het moment dat Luther bedacht dat iedereen maar gewoon zelf zijn private mening aan de Schrift moest opdringen (ja, ik weet dat ik een historische ontwikkeling nu in de schoenen van één persoon schuif),

Luther, de brave man, draait zich nu om onder de preekstoel.

Je kwartjes lijken mij overigens heilzaam voor jou en voor je werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Heb je daar een titelbeschrijving van, van dat boek?

Helaas. De dame bij wie het ligt is niet langer in een staat om haar hier over te bevragen. Misschien duikt het nog eens op.

Quote:
Ik werk aan een vrij omvangrijk kinderbijbelproject dat misschien over twintig jaar klaar is. Misschien dat dit ook nog wel iets kan toevoegen. De betere kinderbijbels zijn tenslotte ook leuk voor grote mensen, zo is mij gebleken.

Het doet me trouwens denken aan iets wat ik op één van mijn kinderbijbelspeurtochten tegenkwam:
De Bijbel, een boek voor vorst en volk
. Een boek uit 1820, geschreven door "een Katholijk priester", vertaald vanuit het Hoogduitsch, jaja. "De Bijbel, niet, gelijk velen willen, een boek voor priesters alleen, maar ook voor vorst en volk".

Klinkt als iets vergelijkbaars. Ik heb, sinds ik dat ene exemplaar tegen kwam, begrepen dat dit soort hertellingen heel normaal zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Luther, de brave man, draait zich nu om onder de preekstoel.

Ik denk dat Luther onder zijn preekstoel wel weet dat ik niet zozeer Maarten L., als wel een beweging die deels naar hem vernoemd is bedoel smile.gif

Quote:
Je kwartjes lijken mij overigens heilzaam voor jou en voor je werk.

Lijkt mij ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik realiseerde me ineens dat die pater Jezuiet gewoon gelijk heeft. Dat het prima is als mensen zelf met de Bijbel aan de slag gaan, maar dat de realiteit is dat gewoon niet iedereen dat kan. En dat theologen een taak hebben (zoals Vaticanum II dat overigens veel beter verwoordt) om de Schrift ahw te verklaren voor de clerus, waarop de clerus een taak heeft dat weer te vertalen naar de leken. Wie daar buitenom wil gaan, moet dat vooral doen, maar ik ga me er gewoon maar eens niet meer druk om maken. Er wordt zo veel gezwetst, zogenaamd vanuit de Schrift. En dat dat gebeurt is logisch, vanaf het moment dat Luther bedacht dat iedereen maar gewoon zelf zijn private mening aan de Schrift moest opdringen (ja, ik weet dat ik een historische ontwikkeling nu in de schoenen van één persoon schuif), maar ik ga me er niet meer druk om maken. Gewoon, niet meer. Ik heb de afgelopen jaren best veel tijd en energie gestoken in discussies, in pogingen maar wéér eens uit te leggen waarom bepaalde interpretaties echt onzin zijn. Ik doe het niet meer. Ik ga mijn werk doen. Mijn eigen werk, en dat is gericht op katholieken, gelovigen die mij vragen om de vertaalslag te maken van wat de Kerk leert, van wat theologen bedenken, naar begrippen die voor hen bruikbaar zijn. En al die anderen die zo fijn met de Schrift in de weer zijn, daar hoef ik mijn energie niet in te steken.

Ik ben blij dat je zo'n openbaring hebt gekregen. Ik heb hetzelfde mij al enkele keren voorgenomen en tot nu toe lukt het eigenlijk steeds beter. smile.gif Het maakt het leven ook een stuk aangenamer en geeft je veel meer tijd om je eigen geloof verder uit te diepen. Zo heb ik gemerkt dat ik me de eerste jaren van mijn terugkeer veelal bezig heb gehouden met dogmatiek (en in mindere mate ethiek) en dat de mystiek een ondergeschoven kindje bleef. Nu ik me minder bezighoud met gebeden zonder eind (want dat zijn dat soort discussies) hou ik tijd over om mij te verdiepen in bijvoorbeeld de karmelitaanse spiritualiteit. Prachtig, bijvoorbeeld Kees Waaijman kan het mooi verwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf voer ik eigenlijk ook nauwelijks meer van die "Bijbel-discussies." Al zo ongeveer sinds ik katholiek werd kwam ik er snel achter dat hele discussies over de Schrift en hoe haar te interpreteren gewoon weinig tot geen zin hebben en dat ik daar dan ook minder behoefte aan had. Zo af en toe heb ik nog weleens een discussie, maar ik probeer het dan wel kort te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

smile.gif de conclusie is eigenlijk: CvW waarom had je dáár nu zo lang voor nodig om dat te bedenken...


Samengevoegd:

Overigens bedoelde ik dit topic net iets meer vanuit de Schrift, dan vanuit mijn persoonlijke kwartjes big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zolang je maar niet het kind met het badwater weggooit. flower.gif

Het is inderdaad belangrijk dat christenen niet op eigen houtje de meest creatieve leerstukken uit de Bijbel vissen. Maar aan de andere kant is de Bijbel wel zo mooi, dat je die zeker niet uit de handen van diezelfde christenen mag houden. Hoe meer ik er zelf in lees, hoe mooier ik het zelf iig ga vinden, hoe meer rijkdom ik er ook in terug vind en hoe ingewikkelder het soms ook wordt idd. knipoog_dicht.gif

De Bijbel mag binnen het licht van de traditie gelezen en geïnterpreteerd worden. En elke uitleg die je er aan toe kunt voegen, is in eerste instantie een verrijking wat mij betreft. Maar men moet wel beseffen dat het inderdaad om een verrijking gaat. In de zin van dat je iets toevoegt aan wat er al is. Zodra jouw interpretatie al het eerdere gaat vervangen, ben je verkeerd bezig. Net zoals ook de schrijvers van het NT vaak interpretaties toevoegden aan wat er in het OT stond en zeker niet wilden beweren dat de traditionele uitleg niet zou hebben geklopt. En ik zie niet in waarom er niet nog een hoop interpretaties toegevoegd kunnen worden. Zolang de traditionele interpretatie maar niet los wordt gelaten. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er was ooit eens een beweging in de middeleeuwen die besloot religieuze teksten in de volkstaal te vertalen. Zo heeft de stichter van die beweging een Nederlands getijdenboek geschreven en is er een beweging gegroeid van reguliere en seculiere geestelijken en leken, die ik wel als een 'opwekking' zou willen bestempelen.

Op die vertaalacties was ook wel kritiek vanuit de clerus, die het kennelijk maar niks vonden.

Hoewel die beweging enerzijds een handreiking gaf voor mensen die geen Latijn beheersten, was het een beweging die het volk niet aan hun lot overliet en een Bijbel dropten bij een groep zusters en ze verder aan hun lot overliet. De beweging heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de voorziening van onderricht, levering van biechtvaders aan conventen, etc. Hoewel het als nieuwe beweging er natuurlijk verdenkingen voor ketterij voor de deur stonden, is deze beweging binnen de kerk gebleven en zelfs lekengroepen geholpen die wel eens van ketterij werden verdacht en ze in veilig vaarwater geleidt. Die beweging was de Moderne Devotie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zolang je maar niet het kind met het badwater weggooit.
flower.gif

Het is inderdaad belangrijk dat christenen niet op eigen houtje de meest creatieve leerstukken uit de Bijbel vissen. Maar aan de andere kant is de Bijbel wel zo mooi, dat je die zeker niet uit de handen van diezelfde christenen mag houden. Hoe meer ik er zelf in lees, hoe mooier ik het zelf iig ga vinden, hoe meer rijkdom ik er ook in terug vind en hoe ingewikkelder het soms ook wordt idd.
knipoog_dicht.gif

De Bijbel mag binnen het licht van de traditie gelezen en geïnterpreteerd worden. En elke uitleg die je er aan toe kunt voegen, is in eerste instantie een verrijking wat mij betreft. Maar men moet wel beseffen dat het inderdaad om een verrijking gaat. In de zin van dat je iets toevoegt aan wat er al is. Zodra jouw interpretatie al het eerdere gaat vervangen, ben je verkeerd bezig. Net zoals ook de schrijvers van het NT vaak interpretaties toevoegden aan wat er in het OT stond en zeker niet wilden beweren dat de traditionele uitleg niet zou hebben geklopt. En ik zie niet in waarom er niet nog een hoop interpretaties toegevoegd kunnen worden. Zolang de traditionele interpretatie maar niet los wordt gelaten.
smile.gif

Inderdaad. Elke Bijbelse openbaring moet ook in lijn van die Bijbel zijn en mensen moeten nooit eigenhandig dingen bedenken. Elke Bijbeluitleg moet veilig gebeuren en worden getoetst aan de Bijbel en worden getoetst door de oudsten. Als dat niet gebeurt, kunnen er ontsporingen/uitwassen ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Later kwam ik via internet in contact met allerlei mensen die allemaal meenden dat zij de Bijbel als enigen begrepen, vaak met een raar verhaaltje er bij dat de H. Geest ze zelf had verteld dat zij gelijk hadden (en dus pakweg 1,5 miljard andere christenen stapelmesjogge waren).

Vroeger waren er ook al groepen ketters die een of andere dwaalleraar achterna liepen. Nu is er internet, die dwaalleraren hebben nu een medium ter beschikking wat hun leer overal ter wereld kan verspreiden en de gelovigen kunnen shoppen tussen wat hun aanspreekt.

Ik denk persoonlijk niet dat veel van die mensen die je noemt door eigen Bijbelonderzoek dergelijke constateringen gemaakt hebben, ik denk dat een hoop hun ideeën van internet geplukt hebben en vervolgens ze vervolgens ook in de bijbel zien staan, door die bril heen gekeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid