Spring naar bijdragen

Wat mag een leider krijgen?


Aanbevolen berichten

Quote:

Zo werd ook gedacht toen rijkdom werd 'verspild' aan Jezus.

Fil. 4

17 Niet, dat het mij om de gave te doen zou zijn, maar het is mij te doen om de opbrengst, die als een tegoed op uw rekening aangroeit. [...] 19 Mijn God zal in al uw behoeften naar zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Jezus.

Een gift aan een ambtsdrager groeit aan als een tegoed op de rekening van de gever (vs. 18)

Klopt maar ik denk dat we mogen aannemen dat het in het geval van Paulus gaat over het voorzien in zijn levensonderhoud en niet over een luxe Romeinse draagstoel inclusief Ethiopische slaven om hem rond te dragen.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

2 Kor. 9

6 (Bedenkt) dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal ook mildelijk oogsten. [...] want God heeft de blijmoedige gever lief. 8 En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn, 9 gelijk geschreven staat:

Hij heeft uitgedeeld, aan de armen gegeven, zijn gerechtigheid blijft in eeuwigheid.

10 Hij nu, die zaad verschaft aan de zaaier en brood tot spijze, zal u uw zaaisel verschaffen en vermeerderen, en het gewas uwer gerechtigheid doen opschieten, 11 terwijl gij in alles verrijkt wordt tot alle onbekrompenheid [...]

Quote:

Eulogia, ik snap dat je dit topic uitgekozen hebt om zoveel mogelijk mensen te beledigen, maar de zotheid van je exegese is daarvoor echt te groot.

Nee, niet om te beledigen, maar om te zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Een gift aan een ambtsdrager groeit aan als een tegoed op de rekening van de gever (vs. 18) en God zal in alle behoeften van de gever 'naar zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Jezus' (vs. 19).

Je hebt kennelijk niet gelezen, of niet begrepen, of gewoon geen enkele interesse, in wat ik schreef dat gedaan zou moeten worden met de veronderstelde gift van een BMW. En dat is jammer, want je zet nu op een nogal beledigende manier mensen in een hoek, terwijl daar bepaald geen grond voor is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In 1 Kon. 17 staat ook een voorbeeld van een zegen die een weduwe meemaakt nadat zij een leider van God heeft gezegend.

Quote:
7 Doch na verloop van tijd droogde de beek uit, omdat er geen regen in het land gevallen was. 8 Toen kwam het woord des HEREN tot hem: 9 Maak u gereed, ga naar Sarefat, dat aan Sidon behoort, en houd daar verblijf. Zie, Ik heb daar een weduwe geboden u te verzorgen. 10 Daarop maakte hij zich gereed en ging naar Sarefat. Toen hij bij de stadspoort kwam, zie, daar was een weduwe bezig hout te sprokkelen. Hij riep haar toe en zeide: Haal mij toch in een kruik een weinig water, opdat ik drinke. 11 Toen zij het ging halen, riep hij haar na en zeide: Breng mij ook een bete broods mee. 12 Daarop zeide zij: Zo waar de HERE, uw God, leeft, ik heb geen broodkoek, maar enkel een handvol meel in de pot en een weinig olie in de kruik. En zie, ik ben bezig een paar stukken hout te sprokkelen. Dan wil ik het thuis voor mij en mijn zoon gaan bereiden, en als wij het gegeten hebben, moeten wij maar sterven. 13 Doch Elia zeide tot haar: Vrees niet, ga het thuis bereiden, zoals gij gezegd hebt, doch bereid mij daarvan eerst een kleine koek en breng mij die hier; voor u en uw zoon kunt gij het later bereiden. 14 Want zo zegt de HERE, de God van Israël: Het meel in de pot zal niet opraken, en de olie in de kruik zal niet ontbreken tot op de dag, waarop de HERE regen op de aardbodem geven zal. 15 Daarop ging zij heen en deed, zoals Elia gezegd had, en een tijdlang at zij, evenals hij, en haar huis. 16 Het meel in de pot raakte niet op, en de olie in de kruik ontbrak niet, naar het woord des HEREN, dat Hij door de dienst van Elia gesproken had.

17 Na deze gebeurtenissen werd de zoon van de vrouw des huizes ziek: ja, zijn ziekte werd zeer hevig, totdat er geen adem in hem overbleef. 18 Toen zeide zij tot Elia: Hoe heb ik het met u, man Gods? Gij hebt bij mij intrek genomen om mijn ongerechtigheid in herinnering te brengen, en te maken, dat mijn zoon sterft. 19 Daarop zeide hij tot haar: Geef mij uw zoon. Toen nam hij hem uit haar schoot, droeg hem naar het bovenvertrek, waar hij verblijf hield, en legde hem op zijn bed. 20 Daarop riep hij tot de HERE en zeide: HERE, mijn God! Doet Gij zelfs de weduwe, bij wie ik als vreemdeling vertoef, het onheil aan, haar zoon te laten sterven? 21 Toen strekte hij zich driemaal uit bovenop het kind en riep tot de HERE en zeide: HERE, mijn God! Laat toch de ziel van dit kind in hem terugkeren. 22 En de HERE hoorde naar de stem van Elia, en de ziel van het kind keerde in hem terug, zodat het levend werd.

Quote:

Je hebt kennelijk niet gelezen, of niet begrepen, of gewoon geen enkele interesse, in wat ik schreef dat gedaan zou moeten worden met de veronderstelde gift van een BMW. En dat is jammer, want je zet nu op een nogal beledigende manier mensen in een hoek, terwijl daar bepaald geen grond voor is.

Die adviezen die je geeft, wil ik niet direct bekritiseren, maar ik wil mensen ertoe uitnodigen op een andere manier te kijken naar het zegenen van leiders en de zegen die daarop volgt voor de gevers. Ik zeg niet dat er niet op meerdere manieren met giften kan worden omgegaan.

Een ander verhaal:

Quote:
2 Kon. 4

8 Op zekere dag begaf Elisa zich naar Sunem. Daar woonde een welgestelde vrouw, die bij hem aandrong, dat hij zou blijven eten. En zo vaak hij op zijn doorreis daar kwam, ging hij erheen om te eten. 9 En zij zeide tot haar man: Zie toch, ik weet, dat het een heilige man Gods is, die altijd bij ons aankomt. 10 Laat ons dan nu een kleine gemetselde bovenkamer maken, en daar voor hem een bed, een tafel, een stoel en een kandelaar plaatsen, opdat hij, wanneer hij bij ons komt, daar zijn intrek kan nemen. 11 Op zekere dag kwam hij daar; hij nam zijn intrek in de bovenkamer en legde zich daar te ruste. 12 Vervolgens zeide hij tot zijn knecht Gechazi: Roep deze Sunamitische. Toen hij haar geroepen had, bleef zij voor hem staan. 13 En hij zeide tot Gechazi: Zeg tot haar: zie, gij hebt u voor ons al deze moeite getroost; wat kan er nu voor u gedaan worden? Is er iets waarover ik voor u tot de koning of tot de legeroverste kan spreken? Maar zij antwoordde: Ik woon te midden van mijn familie.

14 En Elisa zeide: Maar wat kan er dan voor haar gedaan worden? Gechazi zeide: Zij heeft helaas geen zoon, en haar man is oud. 15 Daarop zeide hij: Roep haar. En hij riep haar en zij kwam in de ingang staan. 16 Toen zeide hij: Op deze zelfde tijd over een jaar zult gij een zoon omhelzen. Maar zij zeide: Och neen, mijn heer, gij man Gods, spiegel uw dienstmaagd niets voor. 17 En de vrouw werd zwanger en baarde een zoon op dezelfde tijd een jaar later, zoals Elisa tot haar gesproken had.

18 Toen de knaap groot geworden was, ging hij op zekere dag naar zijn vader, bij de maaiers. 19 En hij zeide tot zijn vader: Mijn hoofd, mijn hoofd! Toen zeide deze tot een knecht: Draag hem naar zijn moeder. 20 Hij droeg hem weg en bracht hem naar zijn moeder; en hij zat op haar knieën tot aan de middag; toen stierf hij. 21 Zij ging naar boven, legde hem op het bed van de man Gods en sloot de toegang tot hem af. 22 Daarop ging zij naar buiten, riep haar man en zeide: Zend mij één van de knechten met een ezelin; ik wil mij naar de man Gods spoeden en dan terugkomen. 23 En hij vroeg: Waarom wilt gij vandaag naar hem toegaan? Het is immers geen nieuwe maan of sabbat. Maar zij antwoordde: Wees maar gerust. 24 Toen zij de ezelin gezadeld had, zeide zij tot haar knecht: Drijf ze steeds aan en laat mij zonder ophouden doorrijden, behalve wanneer ik het u zeg.

25 Zo ging zij op weg en kwam bij de man Gods op de berg Karmel. Zodra de man Gods haar op enige afstand zag, zeide hij tot zijn knecht Gechazi: Zie, daar is de Sunamitische. 26 Snel haar dadelijk tegemoet en zeg tot haar: Is het wel met u, met uw man en met het kind? En zij zeide: Alles wel. 27 Toen zij echter bij de man Gods op de berg gekomen was, greep zij zijn voeten; Gechazi trad nader om haar terug te stoten, maar de man Gods zeide: Laat af van haar, want haar ziel is bitter bedroefd, doch de HERE heeft het voor mij verborgen gehouden en het mij niet meegedeeld. 28 Toen zeide zij: Heb ik soms mijn heer om een zoon gevraagd? Heb ik niet gezegd: Gij moet mij niet misleiden? 29 Hij zeide tot Gechazi: Omgord uw lendenen, neem mijn staf in uw hand en ga op weg. Wanneer gij iemand ontmoet, groet hem niet, en wanneer iemand u groet, antwoord hem niet; en leg mijn staf op het gelaat van de knaap. 30 Maar de moeder van de knaap zeide: Zo waar de HERE leeft en gijzelf leeft, ik ga niet bij u vandaan. Toen stond hij op en volgde haar.

31 Gechazi nu was voor hen uitgegaan en had de staf op het gelaat van de knaap gelegd; maar er kwam geen geluid en geen levensteken; toen keerde hij terug, hem tegemoet en berichtte hem: De jongen is niet ontwaakt. 32 Daarna kwam Elisa het huis binnen en zie, daar lag de jongen dood op zijn bed. 33 Toen Elisa binnengegaan was, sloot hij de deur achter hen beiden en bad tot de HERE. 34 Daarna ging hij bovenop de knaap liggen; hij legde zijn mond op diens mond, zijn ogen op diens ogen, zijn handen op diens handen, en boog zich zo over hem heen. Daarop werd het lichaam van de knaap warm. 35 Daarna keerde hij terug en ging eenmaal het huis op en neer; dan ging hij naar boven en boog zich over hem heen. Toen niesde de jongen zevenmaal en opende zijn ogen. 36 En hij riep Gechazi en zeide: Roep deze Sunamitische. En toen deze haar geroepen had, kwam zij tot hem, en hij zeide: Neem uw zoon op. 37 Zij trad binnen, wierp zich aan zijn voeten en boog zich ter aarde neder. Daarop nam zij haar zoon en ging heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een aantal dominees in de familie. Die krijgen niet overdreven veel, maar genoeg om van te leven. Leuk is bijvoorbeeld de pastorie in kleine dorpjes, dat kan een geweldig mooi groot huis zijn. Omdat veel protestante dominees om de zoveel jaar in een andere gemeente beroepen worden, is dat huis echter nooit eigendom, en de predikant bouwt geen vermogen op idzv een koophuis. Na de pensionering (ofwel emiritaat) is men dus op een huurhuis aangewezen en dat is vaak een flinke stap terug. Niet dat dat nu erg is, meestal ben je dan maar met zijn tweetjes.

Er zijn wel constructies tegenwoordig om ook dominees aan een koophuis te helpen, als ze dat willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Stel dat je een voorganger bent en miljoenen bezit en miljoenen weggeeft, waarom zou je dan niet in een dure auto mogen rijden? Het is altijd afhankelijk van de verhoudingen.

Als je 500.000 bezit en dan een auto van 400.000 koopt en niets weggeeft, zijn de verhoudingen naar mijn idee scheef, maar als je 200 miljoen bezit en 100 miljoen weggeeft en een auto koopt van 80.000, dan is er naar mijn idee weinig aan de hand.

En elke voorganger is zelf -ook naar God- verantwoordelijk voor het uitgavenpatroon. Waarom zouden anderen daar iets van moeten/mogen zeggen?

Nee het is niet zozeer afhankelijk van die verhoudingen. Want in principe komen als predikant je inkomsten altijd vanuit gemeenteleden. Het is waanzin om 200 miljoen binnen te krijgen als predikant. Hoeveel mensen zouden krom moeten liggen om zoiets te betalen? Als predikant vind ik het veel gepaster om zo'n bizar salaris te weigeren en de kerk te stimuleren eerder geld te investeren in projecten ter bestrijding van de armoede, verkondiging van het evangelie en bestrijding van de milieuproblemen.

De Bijbelteksten die je noemt zijn wat dat betreft wat misleidend. Je post ze in de context van wat een leider mag krijgen, maar daar gaan ze niet over. De collectes die werden ingezameld door de gemeenten in Filippi en Korinthe waren voor de kerk en zeker niet voor Paulus zelf.

De voorbeelden van gelovigen die rijk werden van de zegen van God, kom je alleen tegen in het Oude Testament. Die zegen was ook zeker bedoeld om andere volken "jaloers" te maken en ze tot God te brengen. In het Nieuwe Testament, kom je geen voorbeelden tegen van volgelingen van God, die rijk worden door hun dienst aan Hem. Wel een hoop voorbeelden van mensen die door armoede en lijden gaan of voorbeelden van rijken die worden opgeroepen hun bezit weg te geven aan de armen en Jezus te volgen.

Jezus was zelf zeker niet rijk en dat er aan de Zoon van God uit eerbetoon een vermogen wordt "verspild", kan je simpelweg niet vertalen naar voorgangers in deze tijd zonder de tekst ontzettend veel onrecht aan te doen, zoals CvW al zei. In het NT kom je niet tot een theologie die zegt dat God ons financieel rijk wil maken, zonder teksten uit hun verband te rukken en te verdraaien

Situaties als in Amerika, waar predikers een eigen privevliegtuig, twee villa's en 10 auto's hebben, vind ik wat dat betreft ook zeer ongepast en ontzettend afdoen aan de geloofwaardigheid van deze personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, ik geloof niet dat het goed is om op de kosten van de gemeente een dure ferrari en een tweede huis te kopen. Aan de andere kant ben ik niet tegen welvaart. We zijn vertegenwoordigers van God hier op aarde, en God is niet arm. Ook Jezus was niet arm toen Hij hier op aarde rondliep.

Ik ken een voorganger die bijvoorbeeld door zijn gemeente is gezegend met een auto. Dat was totaal vrijwillig, ze wilden gewoon iets leuks voor hem doen en nu rijdt hij in een vrij dure auto rond. Is dat dan verkeerd? Ik vind van niet dus. Dat zie ik als onderdeel van de zegen van God op zijn leven, en de zegen die voor ons allemaal beschikbaar is.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het werkt met salarissen van voorgangers, maar als ik voorganger zou zijn zou ik denk ik zo min mogelijk voor mezelf willen houden. Niet omdat ik een sober leven wil leiden, zoals ik hierboven neerzette geloof ik in welvaart en overvloed, maar omdat het geld wat de gemeente geeft voor het koninkrijk van God is. Een gedeelte mag dan dus best naar mij, maar niet meer dan dat ik zelf nodig heb.

Met dat laatst ben ik het zeker eens. Wat betreft gemeentes die auto's doneren: besef wel dat het geld daarvan ook afkomstig is van de arme gemeenteleden die elk dubbeltje moeten omdraaien. Een dure auto "zomaar" als cadeau zou ik dan niet snel aannemen. Vaak kan het geld veel beter worden besteed in het kerkenwerk. Een andere zaak vind ik het als ik als predikant mijn auto hard nodig heb voor mijn werk en de gemeente zamelt geld in voor een degelijke tweedehands auto als mijn oude brik ermee op houdt en ik zelf niet die auto zou kunnen betalen.

Ik denk dat als kerkelijk werker in welke vorm dan ook, een sober leven gepast is. Dat betekent niet per definitie altijd dat je het goedkoopste van alles moet nemen, soms is goedkoop ook juist duurkoop. Maar ik waak er nu bijvoorbeeld voor om me in schulden te steken tijdens mijn studie, omdat ik weet dat het later geen vetpot zal zijn. Want elke cent die ik later als predikant binnen krijg, komt van gemeenteleden die het lang niet allemaal zo breed hebben. Toch kom ik zeker niets tekort, we hebben onderdak, eten en drinken en kunnen zelfs nog een kleine tweedehands auto betalen. Zeker geen armoede, maar evenmin ontzettende rijkdom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt als voorganger denk ik ook een belangrijke voorbeeldfunctie. Onze maatschappij is helaas vreselijk gericht op meer in plaats van op wat heb ik nodig. Als tegengeluid hiertegen en als voorbeeldfunctie zou je als voorganger met niet te veel genoegen moeten nemen.

En zoveel heb je ook helemaal niet nodig. Het bedrag dat Cornelius poste is prima van rond te komen als je inderdaad verstandig er mee omgaat

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Want in principe komen als predikant je inkomsten altijd vanuit gemeenteleden.

In principe komen de inkomsten van de predikant van God.

Quote:
Het is waanzin om 200 miljoen binnen te krijgen als predikant.

Waarom?

Quote:
Hoeveel mensen zouden krom moeten liggen om zoiets te betalen?

Gemeenteleden moeten nooit krom liggen. Gemeenteleden horen financieel gezegend te zijn en vanuit hun overvloed te geven. Het gaat ook niet om 'betalen', maar eventueel vrijwillig geven.

Quote:
Als predikant vind ik het veel gepaster om zo'n bizar salaris te weigeren en de kerk te stimuleren eerder geld te investeren in projecten ter bestrijding van de armoede, verkondiging van het evangelie en bestrijding van de milieuproblemen.

Het is altijd goed als gemeenteleden vanuit hun overvloed doneren aan goede doelen. Het is ook altijd goed als predikanten vanuit hun overvloed doneren aan goede doelen.

Quote:
De Bijbelteksten die je noemt zijn wat dat betreft wat misleidend. Je post ze in de context van wat een leider mag krijgen, maar daar gaan ze niet over. De collectes die werden ingezameld door de gemeenten in Filippi en Korinthe waren voor de kerk en zeker niet voor Paulus zelf.

Het geld was voor het koninkrijk van God en Paulus haalde dat op en gebruikte dat voor het werk voor Gods koninkrijk. Predikanten leven en werken ook voor Gods koninkrijk.

Quote:
De voorbeelden van gelovigen die rijk werden van de zegen van God, kom je alleen tegen in het Oude Testament.

In het NT kom je het ook tegen. Volgelingen van Christus zijn rijk. Ook de donateurs van de apostelen waren rijk en gaven vanuit hun rijkdom aan de predikers voor de uitbreiding van Gods koninkrijk. In het OT en NT is ook te zien dat gelovigen niet altijd heel veel geld op hun bankrekening hoeven te hebben, maar dat God telkens in alles voorziet in alles wat ze nodig hebben, vaak op bovennatuurlijke manier.

Quote:
Die zegen was ook zeker bedoeld om andere volken "jaloers" te maken en ze tot God te brengen.

Die zegen is nu ook nog om de heidenen jaloers te maken en tot God te brengen. Dit gebeurt door alle zegeningen die gelovigen hebben, zoals gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, bescherming, vrijheid enz. .

Quote:
Situaties als in Amerika, waar predikers een eigen

privevliegtuig, twee villa's en 10 auto's hebben, vind ik wat dat betreft ook zeer ongepast en ontzettend afdoen aan de geloofwaardigheid van deze personen.

Er zijn predikers die een vliegtuig nodig hebben, omdat ze over de hele wereld preken. Sommigen moeten binnen een week al op verschillende plaatsen in de VS preken en soms ook in andere werelddelen. Verder kopen ze een satelliet om in andere werelddelen het evangelie op tv uit te zenden, besteden ze geld aan tv-uitzendingen en doen ze hulpprojecten voor arme mensen, bv. op Haïti, Afrika en bereiken ze mensen met het evangelie in gevangenissen.

Quote:

Maar ik waak er nu bijvoorbeeld voor om me in schulden te steken tijdens mijn studie, omdat ik weet dat het later geen vetpot zal zijn.

Het is inderdaad altijd goed om je niet in de schulden te steken; dat geldt voor ieder mens. God wil dat mensen vrij zijn van schulden. Schulden leiden alleen maar tot gebondenheid en verdriet. Daarom wil God ook mensen verlossen uit schulden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geven uit je overvloed is m.i. wel goed, maar niet het beste. Christus spreekt namelijk geen kwade woorden over mensen die geven uit hun overvloed. Geven uit je overvloed is het water dat over de rand van de emmer gaat, dat is wat overvloeit. Het is goed omdat te geven, de weduwe die weinig geld gaf aan de tempel wordt door Christus echter op een geheel andere manier gewaardeerd.

Voor de rest. Ja ach. Ook de farizeeërs geloofden stellig dat wie goed leefde volgens de instellingen van God dat die gezegend worden met geld, goed en voorspoed. Dit zie je zelfs terug bij de discipelen die Christus vragen of 'deze of zijn ouders gezondigd hebben' wanneer het gaat om een man die van zijn geboorte af blind is. Ik deel je mening blijkbaar nog steeds niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor de rest. Ja ach. Ook de farizeeërs geloofden stellig dat wie goed leefde volgens de instellingen van God dat die gezegend worden met geld, goed en voorspoed.

Op welke tekst(en) doel je?

Quote:

Dit zie je zelfs terug bij de discipelen die Christus vragen of 'deze of zijn ouders gezondigd hebben' wanneer het gaat om een man die van zijn geboorte af blind is. Ik deel je mening blijkbaar nog steeds niet
smile.gif

Ik ben het ook niet met die discipelen eens.

De reden dat iemand ziek is, is nooit interessant. Belangrijk is dat Jezus mensen wil, kan en zal genezen, ongeacht hun verleden.

Hetzelfde geldt voor voorspoed. De reden dat mensen arm zijn of schulden hebben, is niet interessant. Belangrijk is dat Jezus mensen voorspoedig wil, kan en zal maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Je hebt als voorganger denk ik ook een belangrijke voorbeeldfunctie. Onze maatschappij is helaas vreselijk gericht op meer in plaats van op wat heb ik nodig. Als tegengeluid hiertegen en als voorbeeldfunctie zou je als voorganger met niet te veel genoegen moeten nemen.

En zoveel heb je ook helemaal niet nodig. Het bedrag dat Cornelius poste is prima van rond te komen als je inderdaad verstandig er mee omgaat

Bedenk daarbij dat dat het bedrag is zonder woonlasten. Een parochiepriester kan weliswaar geen vermogen opbouwen, hij woont in een huis van de parochie, maar hij heeft ook geen woonlasten.

Het grappige is, de parochiepriesters die ik ken, en dat zijn er toch wel een aantal, leven niet zozeer luxe, maar wel heel comfortabel. Men woont veelal prettig, bijt niet op een houtje, de wijnkelders zijn gevuld, en de 10 jaar oude Polo rijdt prima, de bibliotheek wordt op peil gehouden, retraites en vakanties gaan niet naar de Maladiven maar naar een ook bepaald niet vervelend klooster in Europa, etc., etc.

Het is sober, maar verre, zeer verre van armoede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Imho mag een leider bonussen krijgen als hij veel kinderen doopt.

widegrin.gif ja, ik vind ook dat ik de inhoud van de collecteschaal zou moeten mogen houden als ik weer eens een fijne inspirerende doopviering heb gedaan.

Maar met een goed gevoel omdat weer een ziel aan de duivel is ontrukt, kan ik ook wel vooruit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

(overigens, na een doop, of een huwelijk is het gangbaar dat de geestelijke-van-dienst een glas cognac en een sigaar krijgt aangeboden. Een heel goed gebruik! Ik noem het maar even. Stel dat weg2 mee leest ofzo widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid