Spring naar bijdragen

Wat mag een leider krijgen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Voor zover ik weet hetzelfde als iedere diocesane geestelijke. Dus in principe gewoon kost- en inwoning.

Diakens behoren ook tot de geestelijkheid. De gehuwde gehonoreerde diakens tot 65 jaar ontvangen een honorarium van bruto eur 4051,86/maand inclusief vakantiegeld (ofwel: eur 3751,72 exclusief vakantiegeld). Hier gaat nog wel (onder meer) de eigen bijdrage voor het pensioen af. Verder ontvangen ze een eindejaarsuitkering van 1,85%.

Ongehuwde gehonoreerde diakens ontvangen hetzelfde als priesters.

Daarnaast zijn er, voor de volledigheid, ongehonoreerde diakens, zowel gehuwde als ongehuwde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onder meer de Filippenzen waren degenen die Paulus financieel voorzagen in hetgeen nodig was voor de verbreiding van het evangelie.

Fil. 4

15 Gij weet het zelf ook wel, Filippenzen; in het begin van mijn evangelieprediking, toen ik uit Macedonië vertrok, heeft geen enkele gemeente met mij in rekening van uitgave en ontvangst gestaan dan gij alleen. 16 Want ook te Tessalonica hebt gij mij een en andermaal ondersteuning gezonden. 17 Niet, dat het mij om de gave te doen zou zijn, maar het is mij te doen om de opbrengst, die als een tegoed op uw rekening aangroeit. 18 Nu is alles voldaan en ik ben rijkelijk voorzien; alles is aangezuiverd, nu ik van Epafroditus het door u gezondene ontvangen heb, een welriekend, een aangenaam, Gode welgevallig offer. 19 Mijn God zal in al uw behoeften naar zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Jezus. 20 Onze God en Vader nu zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid! Amen.

Ook de Korintiërs deden dit.

2 Kor. 9

1 Want over de dienst, die gij de heiligen betoont, u nog te schrijven, acht ik overbodig; 2 want ik weet van uw bereidvaardigheid, op grond waarvan ik bij de Macedoniërs over u roem, dat Achaje sinds verleden jaar gereed staat, en uw ijver heeft de meesten (tot navolging) geprikkeld. 3 Doch ik zend deze broeders, opdat onze roem over u in deze aangelegenheid niet ongegrond blijke, maar gij gereed moogt zijn, zoals ik erover sprak, 4 opdat niet, indien er Macedoniërs met mij zouden medekomen en zij u niet gereed zouden vinden, wij - om niet te zeggen: gij - in deze stellige verwachting zouden beschaamd worden. 5 Ik achtte het dus noodzakelijk de broeders op te wekken, van tevoren tot u te gaan en uw vroeger toegezegde milde gave vooraf in gereedheid te brengen, zodat zij klaar ligt als een milde gave en niet als een afgeperste gift.

6 (Bedenkt) dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal ook mildelijk oogsten. 7 En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft de blijmoedige gever lief. 8 En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn, 9 gelijk geschreven staat:

Hij heeft uitgedeeld, aan de armen gegeven, zijn gerechtigheid blijft in eeuwigheid.

10 Hij nu, die zaad verschaft aan de zaaier en brood tot spijze, zal u uw zaaisel verschaffen en vermeerderen, en het gewas uwer gerechtigheid doen opschieten, 11 terwijl gij in alles verrijkt wordt tot alle onbekrompenheid, welke door onze bemiddeling dankzegging aan God bewerkt. 12 Want het dienstbetoon met deze ondersteuning draagt niet alleen bij tot de behoeften der heiligen, maar het is ook overvloedig door vele dankzeggingen aan God. 13 Want door dit duidelijk blijk van hulpbetoon prijzen zij God om uw gehoorzaam belijden van het evangelie van Christus en om uw onbekrompen delen met hen en met allen, 14 terwijl zij ook in hun gebed het verlangen naar u uitspreken om de buitengewone genade Gods, die op u rust. 15 Gode zij dank voor zijn onuitsprekelijke gave!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik geloof niet dat het goed is om op de kosten van de gemeente een dure ferrari en een tweede huis te kopen. Aan de andere kant ben ik niet tegen welvaart. We zijn vertegenwoordigers van God hier op aarde, en God is niet arm. Ook Jezus was niet arm toen Hij hier op aarde rondliep.

Ik ken een voorganger die bijvoorbeeld door zijn gemeente is gezegend met een auto. Dat was totaal vrijwillig, ze wilden gewoon iets leuks voor hem doen en nu rijdt hij in een vrij dure auto rond. Is dat dan verkeerd? Ik vind van niet dus. Dat zie ik als onderdeel van de zegen van God op zijn leven, en de zegen die voor ons allemaal beschikbaar is.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het werkt met salarissen van voorgangers, maar als ik voorganger zou zijn zou ik denk ik zo min mogelijk voor mezelf willen houden. Niet omdat ik een sober leven wil leiden, zoals ik hierboven neerzette geloof ik in welvaart en overvloed, maar omdat het geld wat de gemeente geeft voor het koninkrijk van God is. Een gedeelte mag dan dus best naar mij, maar niet meer dan dat ik zelf nodig heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken een voorganger die bijvoorbeeld door zijn gemeente is gezegend met een auto. Dat was totaal vrijwillig, ze wilden gewoon iets leuks voor hem doen en nu rijdt hij in een vrij dure auto rond. Is dat dan verkeerd? Ik vind van niet dus. Dat zie ik als onderdeel van de zegen van God op zijn leven, en de zegen die voor ons allemaal beschikbaar is.

Als je het krijgt van de gemeente vind ik het al heel anders dan als je zelf een dure auto koopt op kosten van de gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je het
krijgt
van de gemeente vind ik het al heel anders dan als je
zelf
een dure auto koopt op kosten van de gemeente.

Dat zeg ik toch ook knipoog_dicht.gif

Maar er zijn dus heel veel mensen die ontzettend negatief reageerden toen ze hoorden dat die voorganger in zo'n dure auto reed...

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Kor. 9

5 Ik achtte het dus noodzakelijk de broeders op te wekken, van tevoren tot u te gaan en uw vroeger toegezegde milde gave vooraf in gereedheid te brengen, zodat zij klaar ligt als een milde gave en niet als een afgeperste gift.

Er zijn voorgangers die hun gemeenteleden afpersen, terwijl de Bijbel zegt dat giften niet mogen worden afgeperst.

Er moet dus ook altijd onderscheid worden gemaakt tussen enerszijds integere leiders en anderszijds manipulatieve oplichters.

Helaas zijn er mensen die dat onderscheid niet maken en sommige leiders betichten van oplichting terwijl er geen enkele sprake is van onvolkomendheden en deze leiders alleen maar leven voor het evangelie, zoals de apostelen enz. in het NT ook alleen maar leefden voor het evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat heb je aan al die giften. Je hebt ook iets als beroepsethiek, net als in de zorg en in andere plekken. Het aannemen van cadeaus van gemeenteleden of parochianen is iets waar ik zelf zeer terughoudend mee zou zijn. Je hebt immers ook veel schaapjes in je kudde die dat niet kunnen betalen waardoor je al snel een ongelijkheid binnen je kudde in de hand kunt werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik kan niet voor Bona spreken, maar ik zou twee dingen doen en/of mijn pastoor, mocht hij om advies vragen, twee dingen adviseren:

1. Vraag je eens af waarom jouw parochianen liever geld bij elkaar leggen voor een BMW onder je eerwaarde kont, dan voor onderhoud van de kerk en dergelijke noden en armenzorg en dergelijke noden.

2. bedank die lieve mensen, verkoop die BMW en gebruik dat geld voor de parochiekas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo werd ook gedacht toen rijkdom werd 'verspild' aan Jezus.

Fil. 4

17 Niet, dat het mij om de gave te doen zou zijn, maar het is mij te doen om de opbrengst, die als een tegoed op uw rekening aangroeit. [...] 19 Mijn God zal in al uw behoeften naar zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Jezus.

Een gift aan een ambtsdrager groeit aan als een tegoed op de rekening van de gever (vs. 18) en God zal in alle behoeften van de gever 'naar zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Jezus' (vs. 19).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid