Spring naar bijdragen

Wat mag een leider krijgen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik citeerde al op de FP:

2 Tim. 2

3 Lijd met de anderen als een goed soldaat van Christus Jezus. 4 Tijdens de veldtocht wordt geen soldaat gemoeid in de zorg voor zijn onderhoud; hij heeft (slechts) hem te voldoen, door wie hij aangeworven is.

1 Tim. 5

17 De oudsten, die goede leiding geven, komt dubbel eerbewijs toe, vooral hun, die zich belasten met prediking en onderricht. 18 Immers, de Schrift zegt: Gij zult een dorsende os niet muilbanden, en: De arbeider is zijn loon waard.

Ik postte ook al eens het volgende plaatje.

[knipje]

Wat mij betreft krijgen geestelijke (christelijke) leiders de grootste eerbewijzen en privileges, meer dan zakenmensen en ministers. Christelijke leiders vertegenwoordigen in zekere mate het koninkrijk van God op aarde en zijn in feite veel belangrijker dan pop-, voetbal- en filmsterren en mogen van mij veel meer verdienen. Het is typische menselijke/religieuze bekrompenheid om hen een karig leven toe te wensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oeps, het was misschien ook wel goed als ik mijn mening zou geven dan. bloos.gif

Ik ben persoonijk van mening dat een voorganger het loon van een leraar zou mogen ontvangen. En ook nar opleiding; iemand die een gedegen theoliogische opleiding zou in verhouding meer mogen verdienen dan iemnd die een jaartje bijbelschool doet en dan een kerk begint.

In mijn persoonijke omgeving heb ik een voorgangersste meegemaakt dat zelfs hun woonruimte (groot, patserig en veel te duur ingericht) en buitenlandse reisjes ('confrenties', 'retraitres' en 'studie-en evangelisatiereizen' naar verre landen en ALTIJD met het vliegtuig), een tweede woning en wat dan ook meer declareert op kosten van de kerk en daarnaast ook loon ontvangen. Dit was in en kerk met ongeveer 700 man, momenteel. Dat is scheef :\

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is sober?

Das ook een goeie.

Laat ik zeggen dat ik niet blij zou zijn als mijn voorganger ineens een ferrari zou gaan rijden en dergelijke. Ik vind het ook niet echt gepast voor een man van God. Zoals al eerder gezegd is: relatief sober vind ik beter. Gewoon een renautlje voor de deur en wel wat kunnen sparen en eens in het jaar een weekje eropuit met het gezin (mits van toepassing) vind ik best kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je nu een plaatje van de goede man in privé-kleding had, zou het mogelijk iets nuttigs toevoegen aan deze discussie
smile.gif

Krijgt de paus dan eigenlijk ook minimumloon, of is dat niet bekend? Ik zou dat trouwens zeer onterecht vinden, maar goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het een goed voorganger siert dat soort overdreven luxe dingen niet eens te
willen
, eigenlijk.

x2

Sterker nog, ik ken een voorganger die op een gegeven moment een half jaar lang elke dag pannenkoeken moest eten met zijn gezin, want hij zat in de schuldhulpverlening. Zijn gemeente heeft toen ze daar achter kwamen spontaan een hele actie opgezet zodat ze tenminste vijf dagen per week gewoon verse groenten, fruit, vlees, brood en wat al niet meer konden eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Krijgt de paus dan eigenlijk ook minimumloon, of is dat niet bekend? Ik zou dat trouwens zeer onterecht vinden, maar goed.

Ik heb geen idee. Maar voor iemand in zijn positie is het bedrag op zijn bankrekening eigenlijk vrij irrelevant denk ik. Als ik het goed begrepen heb leeft hij prettig, maar niet overdreven luxe. Maar hij is vrijwel 24/7 in functie, en dan kan hij natuurlijk wel beschikken over wat hij nodig heeft (vervoer, etc.). Hij heeft zonder enige twijfel een prettige bibliotheek, en ik neem aan dat hij een kleuren tv heeft.

Maar wat moet een paus met zes sportauto's bijvoorbeeld? Hij heeft nauwelijks vrije tijd, en feitelijk géén privé-tijd, hij heeft geen gezin, geen erfgenamen. Waarvoor moet zo'n man luxe verzamelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Voor zover ik weet hetzelfde als iedere diocesane geestelijke. Dus in principe gewoon kost- en inwoning.

Nou, een diocesaan geestelijke krijgt iets meer dan kost- en inwoning.

Een parochiepriester krijgt bijvoorbeeld netto iets minder dan duizend euro, naast zijn woning. Daar komt een onkostenvergoeding van 150,- per maand bovenop. Formeel dient hij zijn eten zelf te betalen (dus geen kost, alleen inwoning), maar valt huishoudelijke hulp onder het parochiebudget.

Kortom, het is geen vetpot, maar als je het een beetje handig doet ook geen bittere armoede.

Gezond sober, zou ik zeggen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat in die kwestie deze tekst relevant is:

Mt 6:

19 Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. 20 Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. 21 Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stel dat je een voorganger bent en miljoenen bezit en miljoenen weggeeft, waarom zou je dan niet in een dure auto mogen rijden? Het is altijd afhankelijk van de verhoudingen.

Als je 500.000 bezit en dan een auto van 400.000 koopt en niets weggeeft, zijn de verhoudingen naar mijn idee scheef, maar als je 200 miljoen bezit en 100 miljoen weggeeft en een auto koopt van 80.000, dan is er naar mijn idee weinig aan de hand.

En elke voorganger is zelf -ook naar God- verantwoordelijk voor het uitgavenpatroon. Waarom zouden anderen daar iets van moeten/mogen zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

nee, en dat is even een serieuze opmerking: dat probleem hebben de meeste aankomende priesters. Zeker de jonge roepingen. Geen benul van geld.

Als ik zo vrij mag zijn je een tip te geven: verdiep je er tijdig in, want ik ken inmiddels te veel voorbeelden van priesters die door financieel wanbeheer (prive) in de problemen kwamen. Het is echt geen vetpot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat in die kwestie deze tekst relevant is:

Mt 6:

19 Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. 20 Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. 21 Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

Daarom is het ook belangrijk om schatten in de hemel te hebben. Deze zijn van grotere waarde dan schatten op aarde.

Ik citeerde al op de FP dat Jezus er helemaal geen moeite mee had dat buitensporig geld aan Hem werd verspild.

Mar. 14

3 En toen Hij te Betanië was in het huis van Simon de melaatse, kwam, terwijl Hij aan tafel aanlag, een vrouw met een albasten kruik vol echte, kostbare nardusmirre; en zij brak de albasten kruik en goot (de mirre) over zijn hoofd. 4 En sommigen spraken verontwaardigd tot elkander: Waartoe dient die verkwisting der mirre? 5 Want deze mirre had voor meer dan driehonderd schellingen verkocht en aan de armen gegeven kunnen worden. En zij waren zeer verstoord tegen haar. 6 Maar Jezus zeide: Laat haar begaan; waarom valt gij haar lastig? Zij heeft een goede daad aan Mij verricht.

Iemand die daar wel moeite mee had, was Judas en dit was zijn directe aanleiding (vs. 10) om naar de overpriesters te gaan en Jezus over te leveren.

Admod note: Ongepaste opmerking verwijderd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik al begon op de FP, kan ik eindeloos lang citeren uit de Bijbel over Gods buitensporige voorziening.

Mat 17,27

Maar opdat wij hun geen aanstoot geven, ga gij naar de zee, werp een vishaak uit en de eerste vis, die bovenkomt, grijp die. En wanneer gij zijn bek opendoet, zult gij een zilverstuk vinden. Neem dat en geeft het hun voor Mij en voor u.

Zo denkt God over rijkdommen:

Gen. 2

10 Er ontsprong in Eden een rivier om de hof te bevochtigen, en daar splitste zij zich in vier stromen. 11 De naam van de eerste is Pison; deze stroomt om het gehele land Chawila, waar het goud is; 12 en het goud van dat land is goed; daar is de balsemhars en de steen chrysopraas.

Op 21,21

En de twaalf poorten waren twaalf paarlen: iedere poort afzonderlijk was uit één parel, en de straat der stad was zuiver goud, gelijk doorschijnend glas.

Voor leiders:

1 Kon. 10

14 Het gewicht van het goud dat in één jaar voor Salomo binnenkwam, bedroeg zeshonderd zesenzestig talenten goud, 15 behalve wat er inkwam van de handelslieden en van de winst der kramers en van alle koningen van Arabië en van de stadhouders des lands.

16 Tweehonderd grote schilden maakte koning Salomo van geslagen goud, zeshonderd eenheden goud gebruikte hij voor één groot schild; 17 eveneens driehonderd kleine schilden van geslagen goud, drie minen goud gebruikte hij voor één klein schild. De koning plaatste ze in het huis: Woud van de Libanon.

18 Voorts maakte de koning een grote ivoren troon, die hij overtrok met gelouterd goud. 19 De troon had zes treden, en een ronde kop was van achteren aan de troon, en leuningen aan weerszijden van de zitplaats, en twee leeuwen stonden naast de leuningen; 20 en twaalf leeuwen stonden aan weerszijden op de zes treden; nooit was zo iets voor enig koninkrijk gemaakt.

21 Al het drinkgerei van koning Salomo was van goud, en al het gerei van het huis: Woud van de Libanon, was van gedegen goud; er was geen zilver bij; dat werd in de dagen van Salomo niet van waarde geacht. 22 Want de koning had een Tarsisvloot in zee met de vloot van Chiram; en eens in de drie jaar kwam de Tarsisvloot binnen, beladen met goud en zilver, ivoor, apen en pauwen. 23 Koning Salomo overtrof alle koningen der aarde in rijkdom en wijsheid. 24 De gehele aarde verlangde Salomo te zien om de wijsheid te horen, die God in zijn hart gelegd had. 25 Ieder van hen bracht zijn geschenk: zilveren en gouden voorwerpen, klederen, wapenen, specerijen, paarden en muildieren, jaar op jaar.

26 Voorts bracht Salomo wagens en ruiters bijeen, zodat hij veertienhonderd wagens had en twaalfduizend ruiters, en hij legde ze in de wagensteden en bij de koning te Jeruzalem.

27 En de koning maakte het zilver in Jeruzalem overvloedig als stenen, en de ceders als moerbeivijgen die in menigte in de Laagte groeien.

28 De levering van de paarden die voor Salomo bestemd waren, geschiedde uit Misraïm en uit Kewe; de handelaars van de koning haalden ze tegen marktprijs uit Kewe. 29 Een wagen uit Misraïm stelden zij echter bij levering op zeshonderd, en een paard op honderd vijftig eenheden zilver; evenzo voerde men ze door hun bemiddeling uit naar alle koningen der Hethieten en naar de koningen van Aram.

Gen 13,2

Abram nu was zeer rijk aan vee, aan zilver en aan goud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nee, en dat is even een serieuze opmerking: dat probleem hebben de meeste aankomende priesters. Zeker de jonge roepingen. Geen benul van geld.

Als ik zo vrij mag zijn je een tip te geven: verdiep je er tijdig in, want ik ken inmiddels te veel voorbeelden van priesters die door financieel wanbeheer (prive) in de problemen kwamen. Het is echt geen vetpot.

Ik heb verder niets te maken met de regels mbt tot het diocesaan priesterschap dus ik maak me er niet zoveel zorgen over.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid