Spring naar bijdragen

[Algemeen] Trouwtopic [2]


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Maar als ze echt vóórkomen, wat is dan precies het probleem met dat blog? Alles is anoniem en het stel dat zo getrouwd is (er ff vanuitgaande dat het een echt stel is, dan) heeft op zijn zachtst gezegd bar weinig respect betoond voor het kerkelijke huwelijk. Mogen ze dan niet zo geportetteerd worden? Jij en Olorin hoeven volgens mij sowieso niet bang te zijn dat je zo op internet komt (anoniem of niet), aangezien jullie zo niet gaan trouwen.

Ik vind het wat gevoelloos. Kritiek is prima, maar dat kan ook op een andere manier, niet op een dergelijke cynische manier.

Daarbij, als ik het goed begrijp heeft hij zelf een fundamentele rol in de voltrekking gespeeld. Ik vind dit vooral achteraf cynisch doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 439
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Maar als ze echt vóórkomen, wat is dan precies het probleem met dat blog? Alles is anoniem en het stel dat zo getrouwd is (er ff vanuitgaande dat het een echt stel is, dan) heeft op zijn zachtst gezegd bar weinig respect betoond voor het kerkelijke huwelijk. Mogen ze dan niet zo geportetteerd worden? Jij en Olorin hoeven volgens mij sowieso niet bang te zijn dat je zo op internet komt (anoniem of niet), aangezien jullie zo niet gaan trouwen.

Het is niet omdat ik zelf niet van plan ben op zo'n manier te trouwen, dat ik er geen problemen mee heb als anderen op zo'n manier afgeschilderd worden door de priester aan wie ze hun huwelijksviering toevertrouwd hebben. Mij maken verhalen over dat soort huwelijksvieringen ook niet blij, ik vind het treurig dat mensen blijkbaar zo weinig geloofsopvoeding meegekregen hebben dat ze werkelijk geen idee hebben waar het nu eigenlijk over gaat, dat hele trouwen voor de kerk, behalve dan dat het leuk en aardig en traditioneel is. Hun totaal gebrek aan besef vind ik echter geen excuus voor zo'n blog. Ik ga er van uit dat hun gedrag in die kerk niet bewust bedoeld was om te schofferen of om de kerk of de pastoor of het sacrament belachelijk te maken, maar voortvloeit uit werkelijk diepgaande onwetendheid over de leer van de kerk en een gebrek aan vertrouwdheid met hoe men zich in een kerk gedraagt. Dat is zonder meer zeer spijtig, maar dat neemt niet weg dat voor die mensen hun huwelijksviering en de manier waarop ze die vormgegeven hebben naar alle waarschijnlijkheid wel belangrijk en betekenisvol geweest is. Niet op de manier die overeenstemt met de betekenis die de kerk daaraan geeft, maar dat maakt het voor die mensen niet minder een belangrijke stap in hun relatie, een engagement dat gevierd wordt. Ik ben natuurlijk geen geestelijke dus ik kan niet vanuit hun standpunt spreken, maar voor mij als hopelijk ooit toekomstige trouwer zou zo'n blog reden zijn om liever niet door die man getrouwd te willen worden. Mensen die geen respect kennen voor een sacrament dan ook maar gaan behandelen zonder respect voor hun huwelijk vind ik een serieuze brug te ver. Probeer ze te leren waar ze tekortschieten, of weiger vriendelijk doch kordaat mee te werken aan een viering waarin je geen respect voor het sacrament kunt ontdekken, of maak de keuze om ondanks de tekortkomingen toch liever mensen wel kerkelijk te trouwen in de hoop dat dat toch ergens zinvol is, maar zet ze alsjeblieft niet op zo'n manier te kakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik niet
smile.gif

Ik ook niet. smile.gif

Sterker nog ik kan wel wat voorbeelden aanhalen van mijn eigen pater.

Stel belde hem op omdat ze in de kerk wilden trouwen.

Stel: is er wel een katholieke Kerk in X?

Antwoord pater: slechts een stuk of 12 in plaats X en omgeving

Stel: Waar is de ingang van de kerk?

Antwoord pater: hoe lang zijn jullie al niet naar de kerk geweest?

En dit is waar gebeurd. Voor de rest dien je hier in de parochie een aantal voorbereidingsavonden te komen voor verdieping samen met andere stelletjes onder leiding van een diaken. Indien je dat te veel moeite is dan hoef je ook niet te rekenen op een kerkelijk huwelijk.

Buiten die gesprekken heb je ook nog een aantal bijeenkomsten met degene die je gaat trouwen. (een beetje krom geformuleerd natuurlijk omdat je het sacrament bij elkaar toedient)

Maar leuk geschreven van Schoppenkoning zo'n triest voorbeeld zo humorvol brengen is ook best heel knap. Ik denk niet dat mijn vorige (hij ging weg toen wij halverwege de voorbereidingen waren...) pastoor zo'n huwelijk had door laten gaan. Hij was wel iemand van aanpakken, vandaar dat hij ook naar Utrecht geroepen is. Schoppenkoning en hij hebben zo te zien zo ongeveer dezelfde humor...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het enige wat mij trof uit de blog was deze "maar zelfs de paar mensen die wel interesse hebben in het geloof, snappen er dan weer niks van omdat ze te dom zijn. Eerlijk is eerlijk. Waar zijn verdorie toch de intellectuelen gebleven in onze Kerk?"

Om het serieus te doen én te snappen moet je blijkbaar over een bovengemiddeld IQ beschikken puh2.gif Nu ja, of Schoppenkoning moet nog leren hoe je het huwlijkssacrament in lekentaal uitlegt met voor deze tijd en het opleidingsnivo van het stel passende termen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Topic opgeschoond.


De blog van schoppenkoning, hoewel op zich relevant voor dit topic, maakte wel erg veel discussie los, discussie die intussen al lang niks meer met trouwen te maken had. Ik heb geprobeerd in te grijpen waar de posts echt niet meer over trouwen begonnen te gaan en meer over de openheid van sacramenten voor mensen die niet kerkbetrokken zijn, verder gesprek daarover kan hier: link
Link naar bericht
Deel via andere websites

Pffff, door die blog zit ik er zelf al weer aan te denken hoe moeilijk het me lijkt te beslissen hoe je viering er uit gaat zien. Lijkt me sowieso heel moeilijk eigenlijk (ik heb ook nog nooit een kerkelijk huwelijk bijgewoond, geen idee hoe het er meestal aan toe gaat) maar in onze situatie al helemaal (ik katholiek met een familie die varieert van "don't care" naar "de kerk is een hypocriete verzameling mysogiene pedofielen waar je maar liefst zo gauw mogelijk van af bent", een familie bovendien die op geen enkele manier vertrouwd is met niet-katholieke vormen van christendom, en hij evangelisch met een actief kerkbetrokken evangelische familie). Hebben jullie het eigenlijk moeilijk gevonden om je huwelijksviering vorm te geven? Hebben jullie veel rekening gehouden met de familie, of eerder gewoon met waar je zelf (samen) voor staat? Ja, we hebben nog wel een paar jaartjes om wat te bedenken hoor, maar voorbarig als ik ben vind ik het nu alvast handig om er wat meer over te weten want ik zou werkelijk niet weten hoe je zelfs maar begint aan zoiets. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De knoop is doorgehakt: we gaan twee dagen eerder trouwen. Mijn broertje heeft dikke vette mazzel dat we nog niets hadden vaststaan en bereid waren om te schuiven. Wel gelijk gezegd: dit is het matje. De rest moet maar gewoon lekker voor ons gaan schuiven, want wij blijven zitten waar we zijn widegrin.gif

Op zich wel mooi, we zijn ook op een 22e verloofd en nu gaan we ook op een 22e trouwen (ook al is het in een andere maand). Morgen een serieus aan de slag met begroting en gastenlijst zodat we een beetje weten waar we aan toe zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Pffff, door die blog zit ik er zelf al weer aan te denken hoe moeilijk het me lijkt te beslissen hoe je viering er uit gaat zien. Lijkt me sowieso heel moeilijk eigenlijk (ik heb ook nog nooit een kerkelijk huwelijk bijgewoond, geen idee hoe het er meestal aan toe gaat) maar in onze situatie al helemaal (ik katholiek met een familie die varieert van "don't care" naar "de kerk is een hypocriete verzameling mysogiene pedofielen waar je maar liefst zo gauw mogelijk van af bent", een familie bovendien die op geen enkele manier vertrouwd is met niet-katholieke vormen van christendom, en hij evangelisch met een actief kerkbetrokken evangelische familie). Hebben jullie het eigenlijk moeilijk gevonden om je huwelijksviering vorm te geven? Hebben jullie veel rekening gehouden met de familie, of eerder gewoon met waar je zelf (samen) voor staat? Ja, we hebben nog wel een paar jaartjes om wat te bedenken hoor, maar voorbarig als ik ben vind ik het nu alvast handig om er wat meer over te weten want ik zou werkelijk niet weten hoe je zelfs maar begint aan zoiets.
knipoog_dicht.gif

Wij hebben op details rekening gehouden met de families en vrienden, maar op hoofdlijnen absoluut niet. Als je daaraan begint ... Ook wij hebben lauw-katholieken aan de ene kant en gelovige protestanten aan de andere kant. Het wordt een echt katholieke, en een orthodox-christelijke viering.

We vonden het eigenlijk best makkelijk om de viering te maken. Dat was één van de eerste dingen waar we aan begonnen. Nu moeten we nog enkele liedjes uitkiezen en een goede vorm verzinnen om even aandacht aan mijn in januari dit jaar overleden vader te besteden. Dan is het in feite klaar.

Als het boekje af is, stuur ik de Word-file wel naar je toe per email. Of nee, wacht ... Jij en Olorin komen naar de kerk, en daarná stuur ik je dat bestand widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

De knoop is doorgehakt: we gaan twee dagen eerder trouwen. Mijn broertje heeft dikke vette mazzel dat we nog niets hadden vaststaan en bereid waren om te schuiven. Wel gelijk gezegd: dit is het matje. De rest moet maar gewoon lekker voor ons gaan schuiven, want wij blijven zitten waar we zijn
widegrin.gif

Je broertje boft inderdaad hiermee, zeg! yes.gif

Quote:
Morgen een serieus aan de slag met begroting en gastenlijst zodat we een beetje weten waar we aan toe zijn.

Begroting ... bloos.gif Nja, wij zijn van die rijke stinkerds die beiden al jarenlang een baan hebben ... Enfin, wat bij ons het aller-, allerduurste is, is het feit dat we zoveel mensen uitnodigen (daar kun je dus ook het meeste op besparen als je het een beetje binnen de perken wil houden). En dan een huwelijksreis naar een luxe hotel op Gran Canaria ... 3x zo duur als wanneer je in zo'n massaal appartement in Playa del Inglès gaat zitten (doen we anders nóóit zo; we gaan eerder in een tentje dichtbij huis zitten!). Verder hebben wij eigenlijk helemaal geen rare sprongen gemaakt (sterker nog: op bepaalde dingen, zoals mijn bruidsjurk (een tweedehands via Marktplaats) hebben we juist veel bespaard t.o.v. de meeste andere bruidsparen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik katholiek met een familie die varieert van "don't care" naar "de kerk is een hypocriete verzameling mysogiene pedofielen waar je maar liefst zo gauw mogelijk van af bent", een familie bovendien die op geen enkele manier vertrouwd is met niet-katholieke vormen van christendom, en hij evangelisch met een actief kerkbetrokken evangelische familie.

Ik zou serieus overwegen om in Las Vegas te trouwen widegrin.gif

Er is ongetwijfeld een Death Star kapel.

Quote:
Hebben jullie het eigenlijk moeilijk gevonden om je huwelijksviering vorm te geven? Hebben jullie veel rekening gehouden met de familie, of eerder gewoon met waar je zelf (samen) voor staat?

Onze situatie was:

Ik pas net christelijk, nog geen kerk, atheïstische zwaar antikerkelijke familie, hij gereformeerd-vrijgemaakt afkomstig uit Staphorst (zal jou waarschijnlijk niet zoveel zeggen maar bij Olorin gaat er denk ik wel een belletje rinkelen), moeder tegen huwelijk want vrouw-onderdrukkend en verschillende homoseksuele vrienden waaronder de organist.

Wij hebben ervoor gekozen om géén kerkdienst te doen maar een samenkomst te beleggen en mijn neef (PKN-dominee) te vragen voor te gaan. Hij is er een meester in, de kool en de geit te sparen, en dat is uitstekend gelukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze situatie was ietsjes makkelijker: mijn vrouw was van huis uit Nederlands Hervormd, ikzelf vrijgemaakt en samen Nederlands Gereformeerd geworden. Mijn ouders waren inmiddels wel bijna van de shock bekomen, maar we hebben de dominee wel gewaarschuwd wat voor volk er in de kerk zou zitten (van bijna/helemaal atheïstisch tot streng vrijgemaakt knipoog_dicht.gif ) en hij heeft daar een prachtige dienst van weten te breien. (alweer bijna zes jaar geleden! pff wat lang knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hij gereformeerd-vrijgemaakt afkomstig uit Staphorst (zal jou waarschijnlijk niet zoveel zeggen maar bij Olorin gaat er denk ik wel een belletje rinkelen)

Het hart van de Biblebelt in Nederland. Als de Biblebelt een land was, zou Staphorst de hoofdstad zijn. knipoog_dicht.gif

Om een indruk te geven van de gemeenteraadsverkiezingen: 30% SGP gestemd, 25% Christenunie, 19% CDA.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik dit zo lees hebben wij het toch naar weer makkelijk. Allebei van dezelfde stroming, zij het dat bij vriendlief in de kerk meer oecumenische vieringen zijn, maar mocht ik dat nou juist ook heel waardevol vinden. Daarnaast hebben we zo'n fijne predikante, tevens de moeder van een vriendin van mij. Vandaag voor de tweede keer voorbereidingsgesprek gehad, en we hebben gepraat over het model (de tekst die voor de inzegening gelezen wordt) en we moesten als huiswerk elkaar een brief schrijven n.a.v. wat vragen. Over hoe je elkaar ziet, wat je van elkaar leert, wat je moeilijk vindt, hoe je het geloof ziet in het leven etc. Heel bijzonder om die aan elkaar voor te lezen. (en erachter te komen dat veel dingen in de brief van de ander terugkomen) Soms merk ik dat het zo makkelijk is om in een romantisch bui over de dag te denken, en om dan zo samen met de predikante te praten over het verbond dat je gaat sluiten en over het geloof, dat zet me echt weer even met beide benen op de grond. Oja, daar gaat het om.

Volgende keer alweer de laatste keer waarin we de dienst echt vorm gaan geven. Ik kijk er nu al naar uit!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff, we hebben een begroting gemaakt nosmile.gif Wat is trouwen toch vreselijk duur zeg. Mijn lief heeft gespaard en popelt om er een mooie dag van te maken. Ik wil dat ook, maar vind het zo verschrikkelijk dat ik niet echt mee kan dragen in de kosten. Ik weet wel dat het later wel recht zal trekken... Nu ben ik student en hij werkt al een paar jaar fulltime. Maar toch, ik blijft geld een naar iets vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dat te privé is snap ik het helemaal hoor, maar moest je het niet erg vinden, kan je dan de grote lijnen van jullie trouwbegroting misschien delen? Ik kan me echt totaal geen voorstelling maken van hoeveel trouwen kost en aan welke dingen je het meeste geld kwijt bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar je het meeste aan kwijt bent is eten (lunch en diner) en dan dingen als de ringen of het burgerlijk huwelijk. Ik plaats daar liever geen bedragen over, is toch een gevoelig issue.

Nu hebben wij er al voor gekozen om niet jan en allemaal mee te laten eten, maar dat in besloten kring te doen met mensen die dicht bij ons staan. Punt is: ik heb er daar meer van. Ik ben toch wat meer verschillende plekken de wereld in gegaan en heb daar veel waardevolle vriendschappen aan over gehouden. Mijn familie is ook aanzienlijk groter dan de zijne (waar hij 1 zus heeft, heb ik aan zussen+aanhang+kids 8 stuks).

Daarnaast heb ik nooit goed kunnen behappen dat iemand grote bedragen uit wil geven voor mij. Ik weet niet, het voelt zo... vreemd. Ik ben gewoon een muts denk ik. Hij wil heel graag zijn spaargeld hiervoor gebruiken. En het is echt geen groot event, we houden allebei niet van al te veel gedoe. Gewoon een hele gave dag, als begin van iets veel mooiers wat daarna komt.

Maargoed, we hebben nu ook verschrikkelijk ruim begroot hoor, het moet denk ik gewoon even bezinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meisje toch. pet.gif Maak er maar gewoon een fantastische dag van samen, jullie liefde en engagement mag gevierd worden hoor.

Gelukkig zijn onze plannen tamelijk low-budget. Maar is een burgerlijk huwelijk in Nederland zo duur dan? Ik heb het wel eens opgezocht hier en dat lijkt erg goed mee te vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschilt per dag.. in onze stad kost trouwen op zaterdag meer dan 1000 euro, terwijl het op woensdag gratis kan. In veel andere gemeenten is maandagochtend gratis en vrijdag en zaterdag zijn dure dagen smile.gif

Je bent in ieder geval al snel meer dan 200 euro kwijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid