Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik had eigenlijk wel wat te doen met Verhagen. Hij benadrukte steeds hoezeer hij zijn best had gedaan. Terwijl Rutte en Wilders lekker naar het cda konden wijzen, lag het voor hem wat ingewikkelder. Maar wat ik niet snap, hij kan er toch niet onderuit dat het cda niet alleen is wat hij er in wil zien. Het cda is gewoon niet alleen maar rechts. Over Verhagen werd gezegd in het nos journaal dat hij iemand is die het gelijk zwart voor z'n ogen wordt als hij denkt aan regeren met links. Dat is typisch Verhagen. Maar dat is niet typisch cda. En dat kan een deel van de cda-stemmers wel jammer vinden, maar ja als het je puur daarom gaat, om het rechts-zijn van de cda, dan kan je inderdaad beter een splitsing willen in plaats van dat je hoopt dat Verhagen, want o, wat is 'ie slim, de rest zo manipuleert dat je vanzelf een rechts cda krijgt.

Het voordeel van dit alles is lijkt mij dat de cda leert dat een nieuwe tijd een nieuwe manier van nadenken vraagt.

Verder lijkt me dat de verdeeldheid binnen het cda een afspiegeling is van de verdeeldheid van Nederland zelf als geheel. Het lijkt me niet verkeerd als de bezinning die het cda nodig heeft, ook gestimuleerd wordt bij de Nederlander in het algemeen. Want in het algemeen zijn wij toch best lui als het gaat om het nadenken over wat ons persoonlijk belang overstijgt of als dat teveel is om het nadenken over hoe ons persoonlijk belang in verhouding moet staan met algemeen belang zonder welk belang van ons persoonlijk belang ook niet zoveel kan overblijven waarschijnlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 314
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik hoop het en indien dat niet bij het CDA is dat hij een nieuwe KVP op gaat zetten. Maar Verhagen is een van de weinigen waar ik nog wel wat mee heb in de CDA. Indien hij exit is dan denk ik dat ik het CDA ook voor gezien hou.

Dat gaat echt niet gebeuren.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had eigenlijk wel wat te doen met Verhagen. Hij benadrukte steeds hoezeer hij zijn best had gedaan. Terwijl Rutte en Wilders lekker naar het cda konden wijzen, lag het voor hem wat ingewikkelder. Maar wat ik niet snap, hij kan er toch niet onderuit dat het cda niet alleen is wat hij er in wil zien. Het cda is gewoon niet alleen maar rechts. Over Verhagen werd gezegd in het nos journaal dat hij iemand is die het gelijk zwart voor z'n ogen wordt als hij denkt aan regeren met links. Dat is typisch Verhagen. Maar dat is niet typisch cda. En dat kan een deel van de cda-stemmers wel jammer vinden, maar ja als het je puur daarom gaat, om het rechts-zijn van de cda, dan kan je inderdaad beter een splitsing willen in plaats van dat je hoopt dat Verhagen, want o, wat is 'ie slim, de rest zo manipuleert dat je vanzelf een rechts cda krijgt.

Het voordeel van dit alles is lijkt mij dat de cda leert dat een nieuwe tijd een nieuwe manier van nadenken vraagt.

Verder lijkt me dat de verdeeldheid binnen het cda een afspiegeling is van de verdeeldheid van Nederland zelf als geheel. Het lijkt me niet verkeerd als de bezinning die het cda nodig heeft, ook gestimuleerd wordt bij de Nederlander in het algemeen. Want in het algemeen zijn wij toch best lui als het gaat om het nadenken over wat ons persoonlijk belang overstijgt of als dat teveel is om het nadenken over hoe ons persoonlijk belang in verhouding moet staan met algemeen belang zonder welk belang van ons persoonlijk belang ook niet zoveel kan overblijven waarschijnlijk.

Zou het niet de doodsteek van het pragmatische binnen de CDA kunnen zijn? Dat ze of weer meer richting een meer confessioneel geluid gaan of dat ze de overblijfselen van een confessioneel geluid afschaffen en de personen, die wat meer aan de linkerflank van de CDA hangen andere c.q. nieuwe partijen zullen opzoeken?

Persoonlijk vind ik het jammer dat er verdeeldheid is binnen het CDA, dit omdat ik die partij toch wel een beetje een warm hart toe draag al stem ik het niet zelf. Ik ben echter ergens best blij dat dit kabinet niet doorgaat. Denk serieus dat het niet het beste voor Nederland zou zijn geweest. Aan de andere kant vind ik het ook weer jammer dat dit juist binnen het CDA is gebeurd, aangezien hun zwak positie en vreselijke verkiezingsuitslag.

Theoretisch: waar zouden de linkse CDA'ers het best terecht komen (welke bestaande partij, dus geen KVP of zo)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Spijtig.

Nou nee, een rechts kabinet gaat het geld niet halen bij de dure huizen of de banken of de top inkomens. Dan weet de gewone burger waar het geld wel vandaan moet komen.........

Quote:
Hoe zie jij dat dan voor je? Een minderheidskabinet met een partij of 5?

4

Pvda/cda/sp/d66

Dat is een meerderheid in de 1ste en 2de kamer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou nee, een rechts kabinet gaat het geld niet halen bij de dure huizen of de banken of de top inkomens. Dan weet de gewone burger waar het geld wel vandaan moet komen.........

[...]

4

Pvda/cda/sp/d66

Dat is een meerderheid in de 1ste en 2de kamer.

Waarom zou het daar vandaan moeten komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De formatie is gefaald. Tijd voor vreugde en dankbaarheid.
smile.gif

Fijn, dan kunnen we christelijke scholen gaan opheffen, kunnen kerken hun aftrekbare giften vergeven, word homo-emancipatie ons nóg meer door de strot geduwd, maar we krijgen er wel subsidies van moskeëen op terug en een forse belastingverhoging. Jeej! party.gif

Nou ja, de CU zal tevreden zijn. De afbraak van orthodox christendom in Nederland kan weer een stap verder gaan. Rouvoet zal de champagne open hebben getrokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik doelde op het geld van de rijken
knipoog_dicht.gif

Sorry...... Wat denk je van hoge de inkomens (hogere belasting voor hoge inkomens), de banken, defensie, hypotheekrenteaftrek(dit schaffen we af voor mensen met hele hoge inkomens). Maar uiteraard, ook de lage en midden inkomens zullen er op achteruit gaan alleen moet je deze inkomens zoveel mogelijk moeten ontzien. De mensen pompen het meeste geld in onze ecomomie.

Oh ja, ik vergeet wat, voorlopig geen jsf

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou nee, een rechts kabinet gaat het geld niet halen bij de dure huizen of de banken of de top inkomens. Dan weet de gewone burger waar het geld wel vandaan moet komen.........

Een links kabinet haalt et geld altijd van zowel de rijken als bij de midden inkomens. Een links kabinet graait eigenlijk waar het graaien kan om vervolgens bij lage/geen inkomens mooi weer te kunnen spelen, maar ook daar komt vervolgens dan in de praktijk niets van terecht omdat het opgegaan is aan hobbyprojectjes. Nee, dan heb ik liever de duidelijkheid van de VVD. De 'gewone burger' weet dat hij diep voorover moet bukken als links een kabinet gaat vormen.

Quote:
[...]

4

Pvda/cda/sp/d66

Dat is een meerderheid in de 1ste en 2de kamer.

Heel leuk en aardig, ware het niet dat a de CDA niet links is en b D66 liberaal en dus ook niet links is. Alle linksmensen geven wel af op het CDA dat die als verliezer meedeed met onderhandelingen, maar de eigen PvdA heeft al jaren achtereen slaag gehad van de kiezer en nog snappen ze het niet helemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een links kabinet haalt et geld altijd van zowel de rijken als bij de midden inkomens. Een links kabinet graait eigenlijk waar het graaien kan om vervolgens bij lage/geen inkomens mooi weer te kunnen spelen, maar ook daar komt vervolgens dan in de praktijk niets van terecht omdat het opgegaan is aan hobbyprojectjes. Nee, dan heb ik liever de duidelijkheid van de VVD. De 'gewone burger' weet dat hij diep voorover moet bukken als links een kabinet gaat vormen.

In de praktijk pakt het vaak zo uit. Zeker bij elitaire partijen zoals de PvdA en GroenLinks. Het motto is daar ongeveer "ik ben maar goed voor de arbeider anders ben ik straks mijn tuinman kwijt". Er wordt naar de lagere inkomens en naar allochtonen gekeken als naar bedreigde diersoorten. Net als Prins Bernhard de olifant beschermde. Walgelijke clubs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom gaan sommigen er hier overigens vanuit dat het CDA wel wat ziet om mee te gaan met een linksachtige combinatie? Dat zal nog veel grotere interne problemen opleveren lijkt mij zo. Nee, nu dit niet gelukt is neem ik aan dat Verhagen voor de oppositie gaat. Rutte heeft ook geen zin in links en zal dus ook de boot afhouden wanneer het serieus wordt neem ik aan. Wilders wil met alles en iedereen maar links wil Wilders niet dus blijft er een minderheidskabinet over qua mogelijkheid. Of de VVD moet zowel de PvdA als het CDA weten te paaien.

Hoe dan ook, dit alles gaat nog een heel interessant drama worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat denk ik niet. Het cda is veel stemmen kwijt geraakt omdat ze hun sociaal christelijk karakter zijn kwijt geraakt. Als ze over links gaan kunnen ze dat weer terug winnen.

Links staat niet gelijk aan sociaal laat staan sociaal christelijk. Rechts staat niet gelijk aan asociaal. Ik snap dat men die gedachtengang er graag in wil houden en merk het zelfs op in onderwijskundig materiaal maar zo simpel ligt het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Links staat niet gelijk aan sociaal laat staan sociaal christelijk.
Rechts staat niet gelijk aan asociaal.
Ik snap dat men die gedachtengang er graag in wil houden en merk het zelfs op in onderwijskundig materiaal maar zo simpel ligt het niet.

Nou daar ben ik het zeker niet mee eens. Een goed rechts beleid zorgt er voor dat de rijken rijker worden en de armen armer worden. Want 1 ding weten we zeker. Als dit kabinet er zou komen, gaan ze het geld niet halen bij de hoge inkomens, de dure villa's , de jsf of defensie. Nou dan weten we wel waar de rekening wel komt. Bij de gewone burger dus. Ik denk dat henk en ingerid dit niet met hun stem hebben bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sorry...... Wat denk je van hoge de inkomens (hogere belasting voor hoge inkomens), de banken, defensie, hypotheekrenteaftrek(dit schaffen we af voor mensen met hele hoge inkomens). Maar uiteraard, ook de lage en midden inkomens zullen er op achteruit gaan alleen moet je deze inkomens zoveel mogelijk moeten ontzien. De mensen pompen het meeste geld in onze ecomomie.

Oh ja, ik vergeet wat, voorlopig geen jsf

Ik vroeg niet hoe, maar waarom knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik vroeg niet hoe, maar waarom
knipoog_dicht.gif

Je doelde eerst op het geld van de rijken, wat wil je nou???

Waarom dit er moet komen??? Omdat rutte al 2 kansen heeft gehad en we hebben nog steeds geen kabinet, 1 juli is al lang voorbij. Blijkbaar willen ze ook niet met de pvda samenwerken. En de roemer variant heeft een meerderheid in de 1ste en 2de kamer. Dat is nodig voor voldoende slagkracht. De vorige 2 pogingen hadden geen meerderheid in de 1ste kamer. Je loopt dan de kans dat alle wetten die worden gemaakt in de 2de kamer in de 1ste kamer worden afgeketst. En zeker in een crisis is er behoefte aan voldoende slagkracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou daar ben ik het zeker niet mee eens. Een goed rechts beleid zorgt er voor dat de rijken rijker worden en de armen armer worden.

Hoe dan zoal?

Quote:
Want 1 ding weten we zeker. Als dit kabinet er zou komen, gaan ze het geld niet halen bij de hoge inkomens, de dure villa's , de jsf of defensie.

Door ons stelsel van inkomstenbelasting halen 'we' het geld al bij de rijken. Defensie (en de JSF als onderdeel daarvan) hebben helemaal niets te maken met hoge inkomens maar met een ministerie. Een ministerie waarop bezuinigd zou worden overigens als je de onderhandelingen gevolgd had. Niet dat ik verdere bezuinigingen op defensie nou zo verstandig vind, maar goed.

Quote:
Nou dan weten we wel waar de rekening wel komt. Bij de gewone burger dus.

De CDA, VVD en PVV gingen grote slagen slaan bij het bezuinigen op ambtenarij, maar ook dat had je geweten indien je je er in verdiept had.

Quote:
Ik denk dat henk en ingerid dit niet met hun stem hebben bedoeld.

En dat is precies waarom ik de term 'links' en 'rechts' aanhaalde. Inhoudelijk ben je daar niet op ingegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid