Spring naar bijdragen

Vrouwen als priester?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gelijkwaardigheid en gelijkheid zijn twee verschillende zaken, in dit soort discussies is het denk ik belangrijk dat onderscheid helder in gedachten te houden. Uit de stelling dat er verschillen zijn tussen man en vrouw en dat beiden niet tot de zelfde rol geroepen kunnen zijn, vloeit niet noodzakelijk voort dat de ene meer waard is dan de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmnou, aan het collaar te zien op de eerste foto lijkt het alsof mevrouw een functionaris van de Church of England/Anglican Communion is. En binnen die stroming zijn vrouwen in het ambt geen uitzondering meer.

De tweede foto hoort meer bij RTL Boulevard thuis. (Geen lelijke dame, though)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal,

Ik heb me altijd afgevraagd waarom er geen vrouwelijke priesters zijn.

Waarom is dit zo? Zijn we minderwaardig?

Als je vragen hebt, moet je je eens verdiepen in de gedachten die er achter zitten. Staat hier op het forum ook genoeg over. Probeer even te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze mag ook gewoon vragen stellen, daar is niks mis mee zo lang er eerlijk geluisterd kan worden naar de antwoorden. Je moet niet alles eerst uitgebreid onderzoeken voor je er een topic over mag openen hoor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even wat globaal en kort door de bocht gesproken:

De priester is door zijn wijding op sacramentele wijze geheel toegewijd aan Christus, zonder reserves. Door het sacrament handelt Christus direct tot de gelovige, met behulp van zijn Lichaam, de Kerk. Daarvoor gebruikt Hij geestelijken, zoals de priester. De priester handelt namens Christus en bij het toedienen van de sacramenten zelfs bijzonder direct. Dan is het Christus die handelt door de priester, daar de priester dus als het ware ook een sacrament is.

In de christelijke bruidsmystiek wordt de Kerk voorgesteld als de Bruid van Christus, die de Bruidegom is. In het sacrament, in het bijzonder de Eucharistie, ontmoeten Bruid en Bruidegom elkaar en hebben gemeenschap met elkaar, in de Eucharistie zelfs ook fysiek. Dat is een bijzonder spel tussen gelovige en God, tussen Kerk en Christus. De Bruidegom vereenzelvigd zich vervolgens met de priester om zo zijn Lichaam te gebruiken bij het contact met de gelovige.

Het is daarom gepast dat de priester mannelijk is, zoals de Bruidegom mannelijk is. Is de Kerk als Bruid een gemeenschap, dus ook zowel mannelijk als vrouwelijk, Christus is één persoon en zo is de priester één persoon, dus mannelijk. Een vrouwelijke priester zou dit beeld, deze bruidsmystiek verstoren. Niet omdat ze haar werk slecht zou doen, maar omdat ze uit zichzelf een Bruid zou uitbeelden en niet de Bruidegom. Het is daarom ook dat Christus uitsluitend mannen koos als Apostelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn er ook katholieken (of anderen) die de vrouwelijke apostel Junia kennen?

Rom. 16 (NBV)

7 Groet Andronikus en Junia, mijn volksgenoten die met mij in de gevangenis hebben gezeten, die als apostelen veel aanzien genieten en die eerder dan ik één met Christus zijn geworden.

200px-0517andronikos-athanasius.of.christianopoulos-junia.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even wat globaal en kort door de bocht gesproken:

De priester is door zijn wijding op sacramentele wijze geheel toegewijd aan Christus, zonder reserves. Door het sacrament handelt Christus direct tot de gelovige, met behulp van zijn Lichaam, de Kerk. Daarvoor gebruikt Hij geestelijken, zoals de priester. De priester handelt namens Christus en bij het toedienen van de sacramenten zelfs bijzonder direct. Dan is het Christus die handelt door de priester, daar de priester dus als het ware ook een sacrament is.

In de christelijke bruidsmystiek wordt de Kerk voorgesteld als de Bruid van Christus, die de Bruidegom is. In het sacrament, in het bijzonder de Eucharistie, ontmoeten Bruid en Bruidegom elkaar en hebben gemeenschap met elkaar, in de Eucharistie zelfs ook fysiek. Dat is een bijzonder spel tussen gelovige en God, tussen Kerk en Christus. De Bruidegom vereenzelvigd zich vervolgens met de priester om zo zijn Lichaam te gebruiken bij het contact met de gelovige.

Het is daarom gepast dat de priester mannelijk is, zoals de Bruidegom mannelijk is. Is de Kerk als Bruid een gemeenschap, dus ook zowel mannelijk als vrouwelijk, Christus is één persoon en zo is de priester één persoon, dus mannelijk. Een vrouwelijke priester zou dit beeld, deze bruidsmystiek verstoren. Niet omdat ze haar werk slecht zou doen, maar omdat ze uit zichzelf een Bruid zou uitbeelden en niet de Bruidegom. Het is daarom ook dat Christus uitsluitend mannen koos als Apostelen.

Ik ben natuurlijk maar een protestantse ketter en dan ook nog zo'n type van de groep waar vrouwen kerkelijke ambten mogen bekleden en ingezegend zijn als oudste en voorganger. knipoog_dicht.gif

Maar ik heb altijd wat moeite met die onderbouwing gehad die je hier geeft en dan met name de laatste regel die je aanhaalt. Jezus heeft inderdaad alleen maar mannen uitgekozen. Aan de andere kant, Jezus heeft ook alleen maar Joden uitgekozen uit het huidige Palestina/Israël, allemaal net zoals Jezus. En hij koos er 12.

En wat betreft de bruid, die is qua gender een vrouw, iets waar volgens sommige mensen waar ik qua gender thematiek wel over heb gelezen dat bij priesters aan het ambt vrouwelijke kenmerken zijn verbonden, maar dat is een andere discussie. Waar het wel om gaat is dat ik meen dat Maria de verpersoonlijking van de Kerk is en zij was ook alleen vrouw. Het komt mij over dat het die bruidsmystiek evengoed op andere manieren dan weer valt te interpreteren.

En dan gaat het me hier niet om of het nou wel of niet wel zo is, maar dat ik puur wat de argumentatie ervan, ik daar wel moeite mee heb omdat die op mij niet zo sterk over komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat er ergens (kon het zo gauw niet vinden, maar volgens mij zei Paulus dat ergens) in de bijbel staat dat mannen niet moeten toestaan dat een vrouw hun voorgaat in de eredienst. En aangezien het niet practisch is om twee diensten te houden, een voor mannen en een voor vrouwen, kan dus alleen een man voorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn er mensen die wat weten of willen schrijven over Junia, of kan ik dat vinden onder die links en is het dan het beste dat ik al die links ga doorlezen?

Ik weet zelf namelijk weinig over Junia, maar wil er wel meer over weten en ben benieuwd wat katholieken of anderen daar over kunnen vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid