Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik zeg ook niet dat je me moet haten..

Hoeveelheid stof valt tegen. Dat is afhankelijk van aan welke zijde je kijkt. Als je homo bent, dan is elke afwijzing pijnlijker dan dat éénzelfde hoeveelheid aan acceptaties goed kan maken.

Ook mijn acceptatie is genuanceerd, maar dat is het ook tegenover hetero's. Ik hoef bijvoorbeeld niet tegen zoenende stelletjes aan te kijken tijdens het nuttigen van een cola op het terras. En of dit nu mm-vv-mv-anders is, dat maakt me verder weinig uit.

En dit is slechts een willekeurig voorbeeld, discussie hierover is offtopic m.i. het gaat om het punt dat ik ook niet alles van hetero's accepteer en het zeker begrijp als deze andersom ook niet alles accepteren. Een logisch gevolg van normen en waarden hanteren als je het mij vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

Tijd voor een antwoord van zo'n praktiserende homo.

widegrin.gif hey praktiserende homo!

Quote:
Het is niet aan de mens om te oordelen over een ander.

("Oordeelt niet opdat gij niet veroordeelt wordt...")

Klopt, maar het is wel aan de mens om de medemens broederlijk te vermanen (zie o.a. Paulus)

Quote:
Het is mijns inziens daarom ook niet aan de mens om te oordelen over goed of kwaad. Wij kunnen Zijn wegen op geen enkele wijze doorgronden, slechts een leidraad vinden wij in de Schrift.

Protestantse praktiserende homo toevallig? Je interpretatie is nominalistisch met een vleugje sola scriptura, en dat is mooi natuurlijk, maar de overdonderende meerderheid van de christenen erkent niet de eigen visie op de Schrift als hoogste gezag, maar verwijst daarbij naar de h. Geest en/of kerkelijk leergezag. En dan kom je ineens heel wat verder.

Quote:
Toch nemen we de Schrift niet letterlijk, logisch want het is in een compleet andere tijd geschreven. Zouden we de Schrift hedentendagen letterlijk nemen dan zouden er een hoop mensen rondlopen met slechts één been/arm/oog.

Niet als je de gehele Schrift "letterlijk" neemt. Overigens zal je echt geen enkele christen kunnen vinden die niet door heeft dat de Schrift een veelheid aan literaire genres kent, en dat kaft-tot-kaft-letterlijk-nemen gewoon betekent dat je geen hout van de Schrift begrijpt. Anders gezegd: ik zie een stropop branden in je betoog smile.gif

Quote:
Nu over homoseksualiteit. Ik zal je uit de droom helpen.. als ik het had kunnen helpen dan had ik geen homo geweest. Het leven had er zoveel makkelijker uitgezien hebben. Geen coming out, geen haatgevoelens over je heen krijgen om wie je bent, geen lastige discussies. Lekker meiden kijken met de gasten zonder je af te vragen wat ze bedoelen en nog zo verder.

widegrin.gif geloof mij, ook een hetero zit naar meiden te kijken en vraagt zich intussen af wat ze bedoelen. Één van de raadselen van de schepping.

Quote:
Nu besef ik dat het feit dat ik homo ben een betekenis moet hebben. Een 'grapje' van God om de wereld wat meer dynamiek te geven. Zoals bijvoorbeeld prof. De Block schrijft dat homo's nuttig kunnen zijn in de opvoeding van kinderen die geboren worden rond hen (neefjes/nichtjes/ etc.) zo denk ik dat het nut heeft dat er homo's in de schepping rondhuppelen.

Mooi, dat jij er een betekenis in ziet. Persoonlijk geloof ik er niets van, maar dat komt omdat ik niet zoveel behoefte voel overal een betekenis in te zien.

Quote:
De Heer wil dat ik zo ben, net zo goed als dat het Zijn wil is dat ik 1,65m blijf en bruine ogen heb. Omdat het niet fysisch is wil niet zeggen dat Hij het niet vooraf bepaald heeft.

(Uw ogen zagen mijn vormeloos begin, alles werd in uw boekrol opgetekend, aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.)

Nogmaals, wel mooi dat je het zo ervaart smile.gif

Quote:
Ik denk dat dit goed weergeeft hoe ik er over denk.

Ik vind het oprecht treurig voor je dat je, kennelijk, de ervaring hebt dat je vanwege je homo-zijn negatief wordt behandeld. Ik geloof je, daar niet van, maar ik vind het erg treurig.

Quote:
Ik begrijp dat deze reactie misschien wat stof doet opwaaien, tot walging kan leiden en wat allemaal nog meer.

Wellicht, maar persoonlijk voel ik niet de minste walging bij je bericht.

Quote:
Je haat me misschien omdat ik homo ben, maar dat maakt me niet zoveel uit.

Ik zou niet weten waarom ik je zou moeten haten, en al helemaal niet om je geaardheid. Maar dat het je niet zoveel uitmaakt geloof ik in alle eerlijkheid niet. Waarom dit bericht anders? Kennelijk heb je er wel moeite mee vanwege je geaardheid negatief behandeld te worden. En volkomen terecht, lijkt me dan.

Quote:
We zien elkaar weer op de Dag en we zullen Zijn oordeel horen. Dan zal ook bekend worden wie van ons het bij het rechte eind had. Tot die tijd stel ik voor dat we elkaar Liefhebben gelijk onszelf en elkaar niet haten omwille van het feit dat ik misschien niet gered zou kunnen worden. Dat lijkt me totaal de verkeerde interpretatie van Zijn woord.

Inderdaad, en ik denk dat jouw interpretatie van wat christenen geloven ook behoorlijk verkeerd is. Geen christen zal beweren (nou ja, echte idioten daargelaten wellicht) dat welke mens dan ook niet gered zou kunnen worden.


Samengevoegd:

Quote:

Ik zeg ook niet dat je me moet haten..

Hoeveelheid stof valt tegen. Dat is afhankelijk van aan welke zijde je kijkt. Als je homo bent, dan is elke afwijzing pijnlijker dan dat éénzelfde hoeveelheid aan acceptaties goed kan maken.

flower.gif dat bedoelde ik, zo onverschillig laat het je niet. En terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik reageerde wist ik dat men hier kritisch is. En dat vind ik prachtigsmile.gifIk ben niet protestants, eerder vrijzinnig. Ik ga te kerk bij een Universitaire Parochie, waar zowel protestants als katholiek door elkaar huppelt. Ik lees de Schrift, probeer te bedenken hoe dit zich tot mij verhoud en bespreek dit soms met anderen.Je hebt gelijk dat het me niet volkomen koud laat, maar inmiddels slaap ik er geen minuut korter meer door. Dit is voortgekomen uit afstomping vanwege de maatschappij. Je leert op keiharde wijze dat de wereld niet zo aardig is voor 'anderen' en dat je een dikke huid moet ontwikkelen om je daar doorheen te slaan. Het doet me zeer om mensen met dezelfde uitdaging als ik ten onder te zien gaan aan de kritiek en opmerkingen. Dat gaat niet zozeer over mijzelf. Ik wil aan deze discussie deelnemen om een ander standpunt te laten zien, niet om mijn eigen gelijk persé te halen, maar om te laten zien dat de 'kerkleer' ook 'slechts' mensenwerk is (menselijke interpertatie). Ik ga me niet wagen aan uitspraken over de Kerk en al helemaal niet of dat de leer door de Geest doordrongen is, dan zou ik me aan de Geest zondigen en dat weiger ik. Het is geen zaak van bewijzen, maar van Geloof en daarover valt niet echt te twisten. Je gelooft of niet, op de manier zoals de Kerk het graag zou zien, of niet. Daar doe je niets aan. God is niet maakbaar, niet naar je hand te zetten. We moeten wachten op Zijn oordeel om te weten wie er gelijk had en wie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik heb sympathie voor je motivatie, maar ik denk dat je je vergist als je meent dat je ver komt met je doel

Quote:
om te laten zien dat de 'kerkleer' ook 'slechts' mensenwerk is (menselijke interpertatie)

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb sympathie voor je motivatie, maar ik denk dat je je vergist als je meent dat je ver komt met je doel [...]
smile.gif

Is ook een beetje een moeilijke zin. Wat als ik hem wijzig in:

"Om te laten zien dat een homo ook in God kan geloven en kan hopen op Zijn Koninkrijk, tegen de leer van een kerk in"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gisteren had ik een gesprek met een vriendin. Zij heeft mij duidelijk verteld tegen praktiserende homo's te zijn.

Ik ben homoseksueel en ik praktiseer, en ik vind dat praktiseren hartstikke leuk, en ik weet dat ook nog eens zonder enige problemen te combineren met mijn geloof. Ik vind het prima als mensen vinden dat ik dat niet mag, of in ieder geval beter niet zou doen, zolang ze zich maar realiseren dat ik hun argumenten ken en dat niet steeds hoef te horen. Dat staat namelijk het hebben van een leuk gesprek nogal in de weg. Een andere voorwaarde is dat ze mij niet van een flatgebouw duwen. Dat doet namelijk pijn. Verder mogen ze van mij vinden wat ze willen. Ik heb wel wat mensen (christenen en moslims) in mijn omgeving die zeggen dat als ze mij waren ze celibatair zouden leven. Het idee van christen-zijn is m.i. onder andere dat ik deze mensen blijf liefhebben.

Ik vind 'praktiserend homoseksueel' trouwens stom; alsof ik een praktijk heb met een wachtkamer en een kleurhoek en zo. Maar goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tijd voor een antwoord van zo'n praktiserende homo.

De Heer wil dat ik zo ben,

Beste Tucker,

Hoe denkt God wat jou betreft over racisten of pyromanen? Heeft God ze werkelijk zo gemaakt? Wil hij dat ze zo zijn?

Ik wil niet onderschatten wat het met je heeft gedaan om bespot of zelfs gehaat te worden puur vanwege het feit dat je op mannen valt. God houdt echter niet minder van je en een christen die jou haat om de reden dat je homosexuele gevoelens hebt leeft in de duisternis.

Wat God van de omgang tussen mannen onderling vindt kun je lezen in de Bijbel en aannemen als waarheid of wegredeneren net zoals overigens met de rest van de schriften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Da's een moeilijke, maar ook te vertalen naar een hetero's, wil God dat je op vrouwen valt? (Of op mannen, voor de vrouwelijke lezers onder ons). Op zich weinig verschillend. Waarom denkt de ene volgens richting a en de ander volgens richting b... binnen het Christendom bestaan zelf al genoeg verschillen om duidelijk te maken dat bepaalde dingen absoluut niet zeker zijn. Daarom zeg ik ook: het is niet aan de mens om daar de waarheid in te bepalen. Wat ik eigenlijk wil is dat we ons concentreren op het overige deel van de bijbel, niet om de aandacht af te leiden maar om Zijn geboden te volgen met als belangrijkste gebod: Heb elkander lief gelijk uzelve.

Quote:

en een christen die jou haat om de reden dat je homosexuele gevoelens hebt leeft in de duisternis.

Amen.

Quote:

"Wat God .. de Schriften."

Dat gebeurd door zovelen en niet zuiver op dit onderwerp of op criteria die (in mijn ogen) duidelijk vastliggen. Ik zeg niet dat ik het zou mogen omdat zovelen het doen, ik constateer slechts dat het gebeurd en laat hier verder je eigen gedacht over.

Ik kan perfect met je door één deur, ook als je andere gedachten hebt dan ik. Het wordt pas moeilijk op het moment dat de aanval op de persoon wordt ingezet en daarvan is hier gelukkig geen sprake (waarvoor dank overigens!). flower.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben homoseksueel en ik praktiseer, en ik vind dat praktiseren hartstikke leuk, en ik weet dat ook nog eens zonder enige problemen te combineren met mijn geloof.

Ik ben in PM benieuwd naar jouw preciese redenering, tenzij jij geen problemen hebt om dat hier publiekelijk te openbaren.

Quote:

[...]

Een andere voorwaarde is dat ze mij niet van een flatgebouw duwen. Dat doet namelijk pijn. Verder mogen ze van mij vinden wat ze willen. Ik heb wel wat mensen (christenen en moslims) in mijn omgeving die zeggen dat als ze mij waren ze celibatair zouden leven. Het idee van christen-zijn is m.i. onder andere dat ik deze mensen blijf liefhebben.

Amen.

Quote:

Ik vind 'praktiserend homoseksueel' trouwens stom; alsof ik een praktijk heb met een wachtkamer en een kleurhoek en zo. Maar goed.

rofl.gifrofl.gif Volgende patient.

Sorry dat was even offtopic, maar dat mag wat mij betreft wel af en toe in zo'n discussie. Ik vind de term ook wat maf, maar het is voor de lezers hier wel duidelijker.


Samengevoegd:

Wat ik overigens erg tof vind van dit forum is dat het je dwingt tot zuivere redenaties, dank daarvoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Is ook een beetje een moeilijke zin. Wat als ik hem wijzig in:

"Om te laten zien dat een homo ook in God kan geloven en kan hopen op Zijn Koninkrijk, tegen de leer van een kerk in"?

widegrin.gif dat is NIET tegen de leer van de Kerk in. Er zal vast wel een kerk te vinden zijn die anders leert, maar daar kan ik me onmogelijk druk om maken.

Kortom, voor mij is je missie zowel geslaagd als overbodig flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze enige missie is deze wereld een beetje beter achter te laten dan dat we haar gevonden hebben, door elkaar lief te hebben en zorg te dragen voor elkaar.. elke andere missie zou hieraan ten dienste moeten staan. Zoals alle geboden antwoorden aan het belangrijkste gebodsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Psalm 139 is in zijn geheel prachtig, welk citaat je precies bedoelt weet ik even niet (meer). Ik citeer wel vaker dingen waarvan ik weet dat ze in de bijbel staan maar ik heb af en toe geen idee waar preciessmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...] Ik ben in PM benieuwd naar jouw preciese redenering, tenzij jij geen problemen hebt om dat hier publiekelijk te openbaren.

Daar heb ik geen problemen mee, de frequente posters hier kennen mijn beweegredenen zo'n beetje wel denk ik. Ik maak er geen geheim van. Ik kan het samenvatten als: homoseksualiteit is gebrokenheid, en ik moet leven met de scherven die overblijven. Dat klinkt misschien een beetje gedeprimeerd, maar het valt wel mee. Ik denk dat God mij niet bedoeld heeft als homoseksueel mens, maar ik ben nu eenmaal wel zo en ik kan dat niet ontkennen of helen of wat dan ook. Ik heb dat wel geprobeerd maar het is mislukt. In zekere zin zie ik de manier waarop ik nu leef, als een soort prothese waardoor ik gelukkig kan zijn en een goed leven heb.

Ik begrijp wel, dat het voor sommige mensen in mijn omgeving (mijn ouders, andere familie, sommige vrienden) moeilijk verteerbaar is dat ik een homoseksuele relatie heb. Ik neem ze dat ook niet kwalijk. Maar ze zien ook dat ik nu wél gelukkig ben en dat ik weer goed functioneer, en daardoor begrijpen zij mijn situatie misschien ook weer iets beter denk ik. Het staat mijn geloof ook niet in de weg. Ik koester niet de illusie dat ik een perfect leven kan leiden, omdat ik geloof dat ik onbekwaam tot enig goed ben, en geneigd tot alle kwaad (Heidelberger Catechismus, vraag 8). Als je dat gelooft weet je dat je Jezus nodig hebt, en daar kan niets tussen komen. Ook niet problemen zoals dit.

Quote:

Wat ik overigens erg tof vind van dit forum is dat het je dwingt tot zuivere redenaties, dank daarvoor!

En het dwingt je tot onderling begrip, dat vind ik ook mooi. Tenminste, bij mij werkt het vaak wel zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar heb ik geen problemen mee, de frequente posters hier kennen mijn beweegredenen zo'n beetje wel denk ik. Ik maak er geen geheim van. Ik kan het samenvatten als: homoseksualiteit is gebrokenheid, en ik moet leven met de scherven die overblijven. Dat klinkt misschien een beetje gedeprimeerd, maar het valt wel mee. Ik denk dat God mij niet bedoeld heeft als homoseksueel mens, maar ik ben nu eenmaal wel zo en ik kan dat niet ontkennen of helen of wat dan ook. Ik heb dat wel geprobeerd maar het is mislukt. In zekere zin zie ik de manier waarop ik nu leef, als een soort prothese waardoor ik gelukkig kan zijn en een goed leven heb.

Ik begrijp wel, dat het voor sommige mensen in mijn omgeving (mijn ouders, andere familie, sommige vrienden) moeilijk verteerbaar is dat ik een homoseksuele relatie heb. Ik neem ze dat ook niet kwalijk. Maar ze zien ook dat ik nu wél gelukkig ben en dat ik weer goed functioneer, en daardoor begrijpen zij mijn situatie misschien ook weer iets beter denk ik. Het staat mijn geloof ook niet in de weg. Ik koester niet de illusie dat ik een perfect leven kan leiden, omdat ik geloof dat ik onbekwaam tot enig goed ben, en geneigd tot alle kwaad (Heidelberger Catechismus, vraag 8). Als je dat gelooft weet je dat je Jezus nodig hebt, en daar kan niets tussen komen. Ook niet problemen zoals dit.

[...]

En het dwingt je tot onderling begrip, dat vind ik ook mooi. Tenminste, bij mij werkt het vaak wel zo.

Lieve Hongerige Wolf (die ik overigens erg waardeer vanwege al je zinvolle posts) Ik blijf dan toch met een paar vragen zitten. je zegt dus dat je accepteert dat God homoseksualiteit niet zo bedoelt heeft maar dat je nu eenmaal die gevoelens hebt.. tot zover kan ik het nog helemaal volgen..

maar dan vervolg je met te zeggen dat je een relatie hebt, en dat het niet voldoet aan wat je ziet als een perfect leven. Maar zie je het ook als iets verkeerds? Want dan zou het zoiets zijn als 'bewust in zonde leven' toch?! Nou weet ik dat ieder mens constant dingen verkeerd doet, en ook vaak dezelfde zonde steeds herhaalt. Maar er lijkt me wel een verschil te zitten in 'steeds weer de fout ingaan' of 'bewust in zelfde fout blijven zitten'.. toch?!

En de meting van of jij gelukkig bent, of je goed functioneert lijkt me misschien ook een beetje een vreemde om te bepalen of iets goed of verkeerd is. Ik kan me genoeg slechte zondige dingen bedenken die misschien wel goed zouden voelen als ik ze zou doen, maar feit is dat ze gewoon verkeerd zijn en dus niet de bedoeling, dus ik heb ze gewoon niet te doen!

Begrijp me goed hoor, dit is geen aanval.. ben gewoon benieuwd naar je reactie!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

En ook vanuit waardering voor wat jij schrijft en uit oprechte interesse, heb ik dan weer een vraag aan jou smile.gif

Quote:

[...]

Ik kan me genoeg slechte zondige dingen bedenken die misschien wel goed zouden voelen als ik ze zou doen,

Ik kan me daar zelf niets bij voorstellen, en het gaat ook falikant in tegen wat ik geloof over de werking van het geweten. Vandaar dat ik me afvroeg: zeg je dit als algemeen statement, of baseer je het op ervaring? Niet dat ik details wil weten, absoluut niet, maar ik ben zo benieuwd of je hebt meegemaakt dat je dingen deed waarvan je wist dat ze slecht waren, maar die toch per saldo goed voelden?

Het gaat me vooral om dat "per saldo". Ik snap dat je iets blijft doen, ook al weet je dat het slecht is (roken bijvoorbeeld), en ook dat iets slechts op het moment zelf een positief gevoel geeft (roken bijvoorbeeld), maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat je je per saldo goed voelt bij roken, om bij dat voorbeeld te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ook vanuit waardering voor wat jij schrijft en uit oprechte interesse, heb ik dan weer een vraag aan jou
smile.gif

[...]

Ik kan me daar zelf niets bij voorstellen, en het gaat ook falikant in tegen wat ik geloof over de werking van het geweten. Vandaar dat ik me afvroeg: zeg je dit als algemeen statement, of baseer je het op ervaring? Niet dat ik details wil weten, absoluut niet, maar ik ben zo benieuwd of je hebt meegemaakt dat je dingen deed waarvan je wist dat ze slecht waren, maar die toch
per saldo
goed voelden?

Het gaat me vooral om dat "per saldo". Ik snap dat je iets blijft doen, ook al weet je dat het slecht is (roken bijvoorbeeld), en ook dat iets slechts op het moment zelf een positief gevoel geeft (roken bijvoorbeeld), maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat je je per saldo goed voelt bij roken, om bij dat voorbeeld te blijven.

yeps ik ben herhaaldelijk een relatie begonnen waarvan ik wist dat het nooit Gods bedoeling kon zijn. En toch heb ik hele fijne momenten gehad.. zelfs nu mis ik desbetreffende personen nog steeds.. maar ik kan, o.a door bijbelstudie niet anders concluderen dat die relaties niet goed waren in Gods ogen.. En dan krijg je strijd van gevoel en geweten.. iets kan fijn voelen, je een heerlijk gevoel geven (je bent verliefd en houdt echt van iemand) maar ondertussen wel verkeerd zijn. En zelfs als je tot die conclusie gekomen bent is het nog lastig om er ook naar te leven.. Maar ermee doorgaan met het argument 'we zijn nu eenmaal zondig.. ' lijkt me ook niet de goeie manier..

Een voorbeeld dat ik van dichtbij, maar niet persoonlijk, heb meegemaakt: Zo kun je bv verliefd worden op iemand die al in een relatie zit. En merken dat die verliefdheid wederzijds is.. en daar in doorgaan. Er is dan sprake van oprechte wederzijdse liefde.. maar ondertussen is het wel verkeerd omdat die ander al getrouwd is. Feit dat die relatie van die ander door een ongeluk zwaar gehandicapt is geraakt maakt daar geen verschil in. het is fout!

Snap je zo wat ik bedoel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

yeps ik ben herhaaldelijk een relatie begonnen waarvan ik wist dat het nooit Gods bedoeling kon zijn. En toch heb ik hele fijne momenten gehad.. zelfs nu mis ik desbetreffende personen nog steeds.. maar ik kan, o.a door bijbelstudie niet anders concluderen dat die relaties niet goed waren in Gods ogen.. En dan krijg je strijd van gevoel en geweten.. iets kan fijn voelen, je een heerlijk gevoel geven (je bent verliefd en houdt echt van iemand) maar ondertussen wel verkeerd zijn. En zelfs als je tot die conclusie gekomen bent is het nog lastig om er ook naar te leven.. Maar ermee doorgaan met het argument 'we zijn nu eenmaal zondig.. ' lijkt me ook niet de goeie manier..

OK, snap ik, maar mijn punt zat vooral in het totaalplaatje. Had je dan alles bij elkaar, per saldo, een goed gevoel bij zo'n relatie?

Quote:
Een voorbeeld dat ik van dichtbij, maar niet persoonlijk, heb meegemaakt: Zo kun je bv verliefd worden op iemand die al in een relatie zit. En merken dat die verliefdheid wederzijds is.. en daar in doorgaan. Er is dan sprake van oprechte wederzijdse liefde.. maar ondertussen is het wel verkeerd omdat die ander al getrouwd is. Feit dat die relatie van die ander door een ongeluk zwaar gehandicapt is geraakt maakt daar geen verschil in. het is fout!

Snap je zo wat ik bedoel?

Nog niet, maar we komen er wel, ik ben al serieus dankbaar dat je wil vertellen, want dit zijn kwetsbare onderwerpen.

Ik snap hoe je aan iets kan beginnen, wetende da het fout is, en ik snap dat je iets kan doen dat fout is maar dat je wel een goed gevoel geeft. Wat ik niet snap is dat je kan weten dat iets fout is, en daar dan niet een zodanig slecht gevoel bij hebben, dat het het goede gevoel niet overstemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lieve Hongerige Wolf (die ik overigens erg waardeer vanwege al je zinvolle posts) Ik blijf dan toch met een paar vragen zitten. je zegt dus dat je accepteert dat God homoseksualiteit niet zo bedoelt heeft maar dat je nu eenmaal die gevoelens hebt.. tot zover kan ik het nog helemaal volgen..

Inderdaad, helemaal goed. Overigens ben ik vooral tot die conclusie gekomen vanuit ervaring, en niet vanuit de Bijbel.

Quote:

maar dan vervolg je met te zeggen dat je een relatie hebt, en dat het niet voldoet aan wat je ziet als een perfect leven. Maar zie je het ook als iets verkeerds?

Hier volg je me inderdaad niet meer denk ik. Ik geloof niet dat eender wie in staat is een perfect leven te leiden, dat is wat ik bedoelde. Dat is ook een orthodoxe gedachte denk ik, hoewel je dat ook weer niet te zwaar moet aanzetten. Of je homo bent of niet staat daar los van. Maar inderdaad: ook ik leid geen perfect leven, nee.

Quote:
Want dan zou het zoiets zijn als 'bewust in zonde leven' toch?! Nou weet ik dat ieder mens constant dingen verkeerd doet, en ook vaak dezelfde zonde steeds herhaalt. Maar er lijkt me wel een verschil te zitten in 'steeds weer de fout ingaan' of 'bewust in zelfde fout blijven zitten'.. toch?!

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik actief zondig (dat impliceert toch een bewuste ongehoorzaamheid aan God denk ik, het nalaten van het goede ofzo (aldus Augustinus), terwijl dat niet mijn intentie in ieder geval niet is; mijn visie op wat zonde is is sowieso wat uitgebreider dan 'stoute dingen doen'), ik probeer meer te overleven in een gebroken wereld. Ik heb deze keuze natuurlijk ook niet binnen drie dagen gemaakt, daar heb ik jaren over gedaan. Bovendien is mijn Schriftvisie in de loop der tijd door dat hele proces dusdanig veranderd dat ik mezelf eigenlijk niet meer kan herkennen in de "homoteksten". Ook weer een verhaal apart. Daar komt bij dat ik nogal bevindelijk ingesteld ben, en vanuit mijn relatie tot God heb ik eigenlijk het allerlaatste zetje gekregen. God wéét dat ik niet "zomaar" een relatie heb omdat ik laks ben of wat dan ook, daar hebben we het uitgebreid over gehad de afgelopen tien jaren. widegrin.gif Maar goed, dat is dan weer net een beetje te persoonlijk om die hele geschiedenis hier neer te zetten vrees ik.

Quote:

En de meting van of jij gelukkig bent, of je goed functioneert lijkt me misschien ook een beetje een vreemde om te bepalen of iets goed of verkeerd is.

Ik meet het ook niet, het is een constatering die mijn omgeving doet, waardoor ze blijkbaar mijn keuze beter begrijpen. Voor mij is "gelukkig voelen" zeker geen graadmeter, echter wel hoe mijn geweten functioneert in het geheel. Gelukkig zijn en een goed leven hebben is natuurlijk wel mooi meegenomen.

Quote:

maar feit is dat ze gewoon verkeerd zijn en dus niet de bedoeling, dus ik heb ze gewoon niet te doen!

Het is echter altijd een hele kunst om tot dergelijke conclusies te komen. knipoog_dicht.gif

Ik vind het trouwens fijn om hier weer 'ns over na te denken en om de dingen onder woorden te brengen. Veel dingen snap ik zelf ook nog niet helemaal.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

* Terzijde: wanneer ga jij bloggen, en wat is de URL van jouw blog dan?
smile.gif

Ik denk dat dat nog wel even gaat duren. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]OK, snap ik, maar mijn punt zat vooral in het totaalplaatje. Had je dan alles bij elkaar, per saldo, een goed gevoel bij zo'n relatie?

[...]

Nog niet, maar we komen er wel, ik ben al serieus dankbaar dat je wil vertellen, want dit zijn kwetsbare onderwerpen.

Ik snap hoe je aan iets kan beginnen, wetende da het fout is, en ik snap dat je iets kan doen dat fout is maar dat je wel een goed gevoel geeft. Wat ik niet snap is dat je kan weten dat iets fout is, en daar dan niet een zodanig slecht gevoel bij hebben, dat het het goede gevoel niet overstemt.

als je iets begint waarvan je weet dat het fout is laat je t fijne gevoel dus al zwaarder wegen dan de wetenschap dat het fout is.. Soms is het moeilijk de juiste keuze te maken, ookal weet je donders goed wat de juiste keuze is.. en dat heeft weer alles te maken met strijd tussen verstand en gevoel. een strijd die, mijn inziens, gewonnen zou moeten worden door verstand.. maar in praktijk werkt dat niet altijd zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid