Spring naar bijdragen

Welk geloof zal Jezus verkondigen?


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik vind het een beetje een rare vraag, ik denk niet dat Hij nu plots wat anders zou verkondigen dan toen.

Wat bedoel je het is een rare vraag? Nee oke, dat hij niet iets anders zal verkondigen dat klinkt inderdaad logisch. Maar hij zal geen religie of stromingen bevestigen? Bedoel je dat mischien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Stel je voor dat Jezus Christus weer terug op Aarde kwam. Welk geloof zou hij aannemen of verder verkondigen? Katholicisme, Protestants, Judaisme of Jodendom etc ?

Vul eventueel andere stromingen in die niet in het boven genoemde rijtje zitten.

Jezus ZOU niks verkondigen, Jezus ZAL terugkeren, en dan ZAL Hij de levenden en de doden oordelen. En de maat van Zijn oordeel zal het katholieke geloof zijn.

(En ik ben geen fundamentalist, Trouw heeft het bewezen widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus ZOU niks verkondigen, Jezus ZAL terugkeren, en dan ZAL Hij de levenden en de doden oordelen. En de maat van Zijn oordeel zal het katholieke geloof zijn.

(En ik ben geen fundamentalist, Trouw heeft het bewezen
widegrin.gif
)

Mooi dat hij terugkomt en zo snel mogelijk dan! Ik kan haast niet wachten.

(Ja klein gelovigen die zijn er ook natuurlijk he) knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus ZOU niks verkondigen, Jezus ZAL terugkeren, en dan ZAL Hij de levenden en de doden oordelen. En de maat van Zijn oordeel zal het katholieke geloof zijn.

(En ik ben geen fundamentalist, Trouw heeft het bewezen
widegrin.gif
)

rofl.gif

Ik ben het met je eens omdat (zo heb ik gehoord) Katholiek "algemeen" betekent...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bedoeling van het topic was niet om onrust te zaaien op het forum. Ik vind het ene kant wel jammer dat de reacties weg zijn gehaald. Ik respecteer ieders zijn mening en christelijke geloof hier.

Als de een zegt het Katholieke geloof zal het ware geloof zijn, dan zou ik me echt niet beledigd voelen ofzo hoor, althans het is toch trouwens de 1e kerk. Zo niet, dan waren het de Byzantijnse of de Griekse/Afrikaanse Midden-Oosterse Kerken het wel dan. En daar mogen ze best wel trots op zijn. Armenen die zijn bijvoorbeeld heel erg trots op hun land en kerk vanwege het gene dat Armenie als eerste was die het Christendom in haar grondwet accepteerde. En de rest van de gelovige uitsluitte. En daar is niks arrogants aan vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zóu niks verkondigen, Hij verkondigt door het delen van zijn Lichaam en Bloed dat Hij zichzelf heeft geofferd voor ons, en dat Hij in ons midden aanwezig is. Dat was de kern van wat Hij vertelde en liet zien toen Hij als mens op aarde was, en dat is nu nog steeds waar het om draait. God is eeuwig dezelfde, dus ook Zijn verkondiging blijft hetzelfde. smile.gif Tenminste, dat geloof ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

De bedoeling van het topic was niet om onrust te zaaien op het forum. Ik vind het ene kant wel jammer dat de reacties weg zijn gehaald. Ik respecteer ieders zijn mening en christelijke geloof hier.

Daarom zijn jouw berichten ook niet weggehaald, vermoed ik. Maar er zijn ook mensen die menen dat als iemand een niet door postmodern relativisme aangevreten geloof heeft, deze persoon uitgescholden dient te worden. En DAT ziet de crew van dit forum volgens mij net anders.

Quote:
Als de een zegt het Katholieke geloof zal het ware geloof zijn, dan zou ik me echt niet beledigd voelen ofzo hoor, althans het is toch trouwens de 1e kerk. Zo niet, dan waren het de Byzantijnse of de Griekse/Afrikaanse Midden-Oosterse Kerken het wel dan.

Strikt genomen is er nooit één Kerk geweest, of heeft de ene Kerk van het begin af aan bestaan uit een aantal "sub-kerken". Grofweg kan je vanaf het begin de kerk van Jeruzalem, de Grieks/Byzantijnse kerk, de Afrikaanse kerk en de Latijnse kerk herkennen. De kerk van Jeruzalem is al vrij snel verdwenen, de Afrikaanse kerk is na enkele eeuwen ten onder gegaan, en de resterende Latijnse kerk en de Griekse kerk zijn altijd samen de Kerk gebleven, hoewel na pakweg duizend jaar de afstand tussen deze beide takken van de Kerk wel wat groter is geworden. Niet eens zozeer op geloofsgebied, maar vooral bestuurlijk.

Quote:
En daar mogen ze best wel trots op zijn. Armenen die zijn bijvoorbeeld heel erg trots op hun land en kerk vanwege het gene dat Armenie als eerste was die het Christendom in haar grondwet accepteerde. En de rest van de gelovige uitsluitte. En daar is niks arrogants aan vind ik.

Vind ik ook.

Maar de discussie rond "arrogantie" is wat lastiger voor leden van geloofsgemeenschappen die niet zoals de verschillende takken van de Kerk geografisch verschillen en bestuurlijk wat uit elkaar gegroeid zijn, maar die hun diepste wezen mede vinden in het zich afzetten tegen juist die Kerk. Het is, is mijn ervaring, juist in Nederland onder protestanten een boodschap die er stevig ingepompt is: de katholieken zijn arrogante tiepjes die zich aanmatigen dat ze de waarheid leren, en wij, arme slachtoffers van Alva, hebben ons maar mooi tegen ze verzet, maar pas op!, want voor je het weet staan ze weer ketters te verbranden, die arrogante papen met hun walgelijke rijkdom en hun heidense praktijken.

Als je met die boodschap bent opgegroeid, kan je als volwassene wel eens buiten het provinciale geneuzel van onze moerasdelta kijken, en je kan je eens verdiepen in de werkelijke geschiedenis, maar veel mensen doen dat niet. Jammer, op zich, maar in essentie vooral voor mensen zelf die zo graag vasthouden aan propagandapraatjes uit inmiddels toch vrij lang voorbije tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar de discussie rond "arrogantie" is wat lastiger voor leden van geloofsgemeenschappen die niet zoals de verschillende takken van de Kerk geografisch verschillen en bestuurlijk wat uit elkaar gegroeid zijn, maar die hun diepste wezen mede vinden in het zich afzetten tegen juist die Kerk. Het is, is mijn ervaring, juist in Nederland onder protestanten een boodschap die er stevig ingepompt is: de katholieken zijn arrogante tiepjes die zich aanmatigen dat ze de waarheid leren, en wij, arme slachtoffers van Alva, hebben ons maar mooi tegen ze verzet, maar pas op!, want voor je het weet staan ze weer ketters te verbranden, die arrogante papen met hun walgelijke rijkdom en hun heidense praktijken.

Dit klopt hoor Cornelius, zo wordt er vaak gedacht over Katholieken, door protestanten. Door mijn vroegere gemeente in ieder geval wel. Er zijn zelfs mensen bij die Katholieken niet Christelijk noemen.

Terwijl mensen die de ENIGE waarheid menen te verkondigen arrogante mensen zijn, alsof de rest geen mening en stukje waarheid kan bezitten. En als jij de algemene Katholieke leer vertegenwoordigt, dan zijn de protestanten arroganter. Jij (en dus de Katholiek in het algemeen) staat ten minste open voor de mening van een ander big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dit klopt hoor Cornelius, zo wordt er vaak gedacht over Katholieken, door protestanten. Door mijn vroegere gemeente in ieder geval wel. Er zijn zelfs mensen bij die Katholieken niet Christelijk noemen.

Ik weet, ik weet smile.gif

Gelukkig lig ik er geen seconde wakker van. Ik ben namelijk een duidelijke niet-fundamentalist widegrin.gif

Quote:
Terwijl mensen die de ENIGE waarheid menen te verkondigen arrogante mensen zijn, alsof de rest geen mening en stukje waarheid kan bezitten. En als jij de algemene Katholieke leer vertegenwoordigt, dan zijn de protestanten arroganter. Jij (en dus de Katholiek in het algemeen) staat ten minste open voor de mening van een ander
big-smile.gif

Dat klopt wel overigens. De RKK is bijzonder beperkt in het beweren dat iets de enige onweerlegbare waarheid is. Een stuk of wat dogma's, waar je je verder ook geen buil aan valt, en dat was het wel. De rest is vrij. Ik bedoel, Origines was katholiek, Bernardus was katholiek en Johannes Paulus II was katholiek. Daar zit toch wel een wereld van verschil tussen.

Ik snap ineens waarom ik zo laag scoorde op de fundi-test rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Stel je voor dat Jezus Christus weer terug op Aarde kwam. Welk geloof zou hij aannemen of verder verkondigen? Katholicisme, Protestants, Judaisme of Jodendom etc ?

Vul eventueel andere stromingen in die niet in het boven genoemde rijtje zitten.

Het is maar wat je gelooft.

Ik geloof dat hij dan zal verkondigen dat hij niet de zoon is van God.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het is maar wat je gelooft.

Ik geloof dat hij dan zal verkondigen dat hij niet de zoon is van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

je gelooft Fatima... ah dat is dan al iets , ik ook en weer wel dat Hij God s zoon is ,voor velen minder belangrijk ,... en dat vind ik ook best,is het handig,ik vraag me niet zoveel meer af als Hij komt weten we dat Hij is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor mij is dat wel erg belangrijk
smile.gif

Ik vraag me juist wel altijd dingen af, ik wil alle twijfel altijd weghebben.

p.s. Ik ben een moslima
smile.gif

dat mag best belangrijk voor je zijn,ik ben nja lees mijn profiel maar even,iig wens ik je /u m/v/ een fijna nacht alvast,wat je zeker weet fatima hoeft je niet meer bezig te houden,ik ben zomaar weer eens terug hier,ik ken ook moslima's

en 'k heb er geen problemen mee big-smile.gif

Vrede en alle goeds- trialk eerst weer even wennen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meerdere personages worden als de kinderen van God gezien.

Dus je zou kunnen zeggen dat wij de mensen de kinderen van God zijn.

Zoals de volk van Isreal word genoemd.

Maar als we het kind letterlijk opvatten zou dat betekenen dat God kinderen heeft. Wie mag dan allemaal zijn kinderen zijn? Alleen Adam, of alleen Jezus vrede zij met ze.

En als we letterlijk de kinderen van God zijn.

Dan moeten we toch wel wat geerft hebben van onze vader.

Zijn we dan half mens en half God?

Waar komt dan dat half menselijke vandaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Fatima, Credible is een christelijk forum dat betekent dat behalve in het subforum Levensbeschouwing de godheid van Jezus niet ter discussie staat. Je bent dus van harte welkom maar als je over de godheid van Jezus wil discussieëren moet je een topic openen in het subforum Levensbeschouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid