Spring naar bijdragen

Geen Vis op goede vrijdag


Aanbevolen berichten

Quote:

Waar haal je dat vandaan?
verbaasd.gif

Ik weet wel dat veel mensen op Vrijdag vis eten, maar wat dat met Goede Vrijdag te maken heeft?

Sorry ik bedoelde ze eten geen vlees vandaag alleen vis. Dat doen heel veel gelovige. Maar ik las net op het internet dat een paus dat gebod had ingesteld op vrijdagen ja dus heeft inderdaad niks met goede vrijdag te maken. Maar toch denken de gelovige nu dat ze geen vlees mogen eten op

Goede vrijdag. Dus geen idee eigenlijk j waar hun dat vandaan halen. Want het staat nergens in de bijbel. Maar omdat vele dat denken word het overgebracht op generatie. Ik d8 het eerst ook maar hoe komen we erbij ja? Dat is de vraag.


Samengevoegd:

Kan ik mijn topic veranderen want daar heb ik het namelijk verkeerd geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op Goede Vrijdag eten katholieken geen vlees en sowieso maar één maaltijd, met hoogstends één klein tussendooortje. In de vastentijd wordt de katholiek geacht op vrijdag geen vlees te eten. Buiten de vastentijd verschilt per land wat men op vrijdag wel of niet mag: in Nederland dien je je duidelijk te beperken in het eten, in andere landen zul je ook dan geen vlees mogen eten op vrijdag.

De vrijdag wordt traditioneel aangeduid als de dag waarop Christus gestorven is. Vandaar de extra soberheid en het extra vasten op vrijdag, in het bijzonder in de vastentijd. In Matteüs lezen we:

Jezus zei hun: 'Kunnen bruiloftsgasten soms rouwen zolang de bruidegom bij hen is? Maar er zullen dagen komen dat de bruidegom van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten.'

Daarom versoberen tot vasten we dus op vrijdag, om zo ook door het jaar heen de kruisdood van Christus te gedenken. Vis is echter wel altijd toegestaan, omwille van de arbeider die toch stevig voedsel nodig heeft. Vandaar dat veel katholieken op vrijdag dus vis eten. Het vasten en onthouden, ook op vrijdag, is dus een rijke, christelijke traditie die teruggaat tot aan haar vroegste wortelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op Goede Vrijdag eten katholieken geen vlees en sowieso maar één maaltijd, met hoogstends één klein tussendooortje. In de vastentijd wordt de katholiek geacht op vrijdag geen vlees te eten. Buiten de vastentijd verschilt per land wat men op vrijdag wel of niet mag: in Nederland dien je je duidelijk te beperken in het eten, in andere landen zul je ook dan geen vlees mogen eten op vrijdag.

De vrijdag wordt traditioneel aangeduid als de dag waarop Christus gestorven is. Vandaar de extra soberheid en het extra vasten op vrijdag, in het bijzonder in de vastentijd. In Matteüs lezen we:

Jezus zei hun: 'Kunnen bruiloftsgasten soms rouwen zolang de bruidegom bij hen is? Maar er zullen dagen komen dat de bruidegom van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten.'

Daarom versoberen tot vasten we dus op vrijdag, om zo ook door het jaar heen de kruisdood van Christus te gedenken. Vis is echter wel altijd toegestaan, omwille van de arbeider die toch stevig voedsel nodig heeft. Vandaar dat veel katholieken op vrijdag dus vis eten. Het vasten en onthouden, ook op vrijdag, is dus een rijke, christelijke traditie die teruggaat tot aan haar vroegste wortelen.

Ja ik weet dat je moet vasten die dag. Maar er staat niks over geen vlees en wel vis mogen eten want je mag niks eten dus ook geen vis. En ik was benieuwd hoe mensen er aan kwamen maar de paus heeft dat gewoon bedacht en ingesteld, maar is nergens te vinden in de bijbel. Dat bedoel ik te zeggen.


Samengevoegd:

Quote:

Als ik vette zalm op tafel heb, noem ik dat niet bepaald onthouden.

haha of niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb ook gehoord dat het was om je een beetje in te leven in de arme arbeider die vaak niet meer dan vis kon betalen en überhaupt bijna nooit vlees kon eten. Dat heb ik iig op het Archeon gehoord.

Ja dat zou kunnen maar nog steeds heeft dat niks met Goede vrijdag te maken. En dat is dan de mening van de mens. En persoonlijk vind ik vis veel lekkerder dan vlees dus voor mij staat het niet voor armoede. Maar het gaat er om dat 1 persoon die een beetje hoog staat bij mensen iets verzint omdat hij/zij dat goed vind en opeens volgt iedereen het. En gaat het over naar generatie want we weten niet beter denkend dat het van God is terwijl het verre van is. Nooit afvragend of het wel zo hoort. Want zo is het geleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar het gaat er om dat 1 persoon die een beetje hoog staat bij mensen iets verzint omdat hij/zij dat goed vind en opeens volgt iedereen het.

En gaat het over naar generatie want we weten niet beter denkend dat het van God is terwijl het verre van is. Nooit afvragend of het wel zo hoort. Want zo is het geleerd.

Bedankt voor je heldere uiteenzetting en scherpe analyse.

Maakt veel duidelijk ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dat is dan de mening van de mens. En persoonlijk vind ik vis veel lekkerder dan vlees dus voor mij staat het niet voor armoede.

Oh? En ik maar denken dat je er iets op tegen had om je te baseren op het oordeel van één mens. Omdat jij vis lekker vindt, kan die concrete regel natuurlijk geen plausibele historische ontstaanscontext hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja dat zou kunnen maar nog steeds heeft dat niks met Goede vrijdag te maken. En dat is dan de mening van de mens. En persoonlijk vind ik vis veel lekkerder dan vlees dus voor mij staat het niet voor armoede. Maar het gaat er om dat 1 persoon die een beetje hoog staat bij mensen iets verzint omdat hij/zij dat goed vind en opeens volgt iedereen het. En gaat het over naar generatie want we weten niet beter denkend dat het van God is terwijl het verre van is. Nooit afvragend of het wel zo hoort. Want zo is het geleerd.

Niemand beweert dat het iets met goede Vrijdag heeft te maken, het heeft te maken met alle vrijdagen. En misschien is het nieuws voor je, maar goede vrijdag is dus ook een vrijdag knipoog_dicht.gif

En die vis, is die niet ook al van heel vroeger af een christelijk symbool en mede door de manier waarop je de letters ICHTUS kunt lezen?

Ik denk dat die traditie van vis niet zozeer heeft te maken met dat één man dat heeft verzonnen, ik vermoed eerder dat er in het verleden een Paus is geweest die het al bestaande gebruik aangemerkt heeft als een prima idee vanuit de uitleg die Robert al gegeven heeft. Kortom, de geschiedenis lezende lijkt het erop dat het gebruik er waarschijnlijk al langer is dan dat er "een man in Rome zit"

Als je kritiek wilt hebben, prima hoor, maar verdiep je dan eerst eens een klein beetje in een onderwerp ipv zomaar iets te roepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niemand beweert dat het iets met goede Vrijdag heeft te maken, het heeft te maken met alle vrijdagen. En misschien is het nieuws voor je, maar goede vrijdag is dus ook een vrijdag
knipoog_dicht.gif

En die vis, is die niet ook al van heel vroeger af een christelijk symbool en mede door de manier waarop je de letters ICHTUS kunt lezen?

Ik denk dat die traditie van vis niet zozeer heeft te maken met dat één man dat heeft verzonnen, ik vermoed eerder dat er in het verleden een Paus is geweest die het al bestaande gebruik aangemerkt heeft als een prima idee vanuit de uitleg die Robert al gegeven heeft. Kortom, de geschiedenis lezende lijkt het erop dat het gebruik er waarschijnlijk al langer is dan dat er "een man in Rome zit"

Als je kritiek wilt hebben, prima hoor, maar verdiep je dan eerst eens een klein beetje in een onderwerp ipv zomaar iets te roepen.

Zo te zien begrijp jij het niet helemaal.

En blijkbaar ken jij geen gelovige die denken dat je op Goede vrijdag alleen vis mag eten. En niet alle vrijdagen. En nogmaals het is niks van God dus mensen die zogenaamd doen wat God wil moeten eens op houden hun eigen mening te verzinnen wat dat is het namelijk een verzinsel hoe veel mensen het ook mogen zeggen. En hoe vaak je het ook blijft herhalen. Daar gaat het mij om dat het niet van God is de rest maakt mij eigenlijk niet uit en heb ik niet eens zin in om over te discusseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Daar gaat het mij om dat het niet van God is de rest maakt mij eigenlijk niet uit en heb ik niet eens zin in om over te discusseren.

Opnieuw:

"Bedankt voor je heldere uiteenzetting en scherpe analyse.

Maakt veel duidelijk ..."

Je wil je punt maken, niet gehinderd door enige kennis van zaken, en verder geen gel*l.

Ik kijk uit naar je volgende topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vele gelovige eten geen vlees op goede vrijdag.Alleen maar vis.

Maar waar in de bijbel vinden ze dat en als het nergens staat waarom doen ze het dan?

En waar staat in de Bijbel dat iets per se in de Bijbel moet staan om het te doen of te laten?

Overigens heb ik gisteren geen vis op, maar dat terzijde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zo te zien begrijp jij het niet helemaal.

En blijkbaar ken jij geen gelovige die denken dat je op Goede vrijdag alleen vis mag eten. En niet alle vrijdagen. En nogmaals het is niks van God dus mensen die zogenaamd doen wat God wil moeten eens op houden hun eigen mening te verzinnen wat dat is het namelijk een verzinsel hoe veel mensen het ook mogen zeggen. En hoe vaak je het ook blijft herhalen. Daar gaat het mij om dat het niet van God is de rest maakt mij eigenlijk niet uit en heb ik niet eens zin in om over te discusseren.

Tja, inderdaad ik ken geen mensen die denken dat ze van God vis moeten eten op vrijdag, ik ken wel een heleboel mensen die dat doen, omdat ze God willen gedenken.. Ik ken wel een paar kinderen die de boel nog wel eens door elkaar halen en een paar mensen met een verstandelijke beperking die denken dat hte van Jezus moet, maar die krijgen het elke keer weer uitgelegd wat Jezus nu met vissen had en wat zijn discipelen met vissen hadden, maar ik ken geen volwassen mensen irl en hier op credible die geloven dat het "van God MOET".

Hetgeen dus bij mij de vraag oproept met wat voor soort christenen jij omgaat. Tevens komt bij mij de vraag op waarom jij denkt dat het oké is om mensen te kapittelen over hun gebruiken en aantijgingen te doen "dat iets niet van God is en dus fout" Ik krijg het idee dat jij een pot bent die de ketel verwijt dat ie zwart ziet. Je bent zelf net zo gefixeerd op wat je wel en niet moet doen om God juist te eren dan de mensen die van mening zijn dat het "geboden is om vis te eten op Goede Vrijdag"

En je wilt hier wel iets posten, maar niet in discussie. En laat dat nu net het doel zijn van dit forum. Met elkaar praten over, elkaar proberen te verstaan en elkaar respecteren in de manier waarop we ons geloof beleven. En vooral niet elkaar vooringenomen de maat te nemen.

Maar goed, ik ben dus benieuwd welke christenen in jouw omgeving denken dat dit van God moet en of ze letterlijk gezegd hebben "God heeft bepaald dat we op goede vrijdag vis moeten eten" Of dat het een idee van je is, dat er christenen zijn die dat denken.

Het maakt nogal verschil of mensen zeggen "Op Goede Vrijdag moeten we thuis vis eten om Jezus te gedenken" of dat ze zeggen "We nmoeten van God vis eten om Jezus te gedenken"

Verder ben ik erg benieuwd, als ze daadwerkelijk gezegd hebben "God heeft gezegd dat..." welke leeftijd ze dan hebben. Dan kan het namelijk ook nog wel eens een verschil tussen "pap" en "brood" zijn.

Het idee dat ik niet begrijp wat je zegt ligt mogelijk niet aan mijn leesvaardigheid of begripsvaardigheid, maar zou misschien ook kunnen liggen in jouw manier van formuleren en dan zou het fijn zijn, als we dat uit kunnen zoeken door een dialoog, een gesprek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En waar staat in de Bijbel dat iets per se in de Bijbel moet staan om het te doen of te laten?

zo zal er vast niet letterlijk in het wetboek staan dat je niet in je blote kont met een roze hoedje op in de rechtbank mag verschijnen... hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ChurchOfGod, wij kennen het verschil tussen de vastendag en de onthoudingsdag. Dat verschil is zo door de eeuwen heen door ontstaan, ook omwille van de barmhartigheid jegens de mensen die vaak hard moesten en moeten werken en daarom dus niet dagen achter elkaar streng kunnen vasten. In het geloofsleven zul je zelf ook altijd de afweging moeten maken tussen vroomheid en haalbaarheid.

Op een vastendag mag men maar één maaltijd nuttigen, zonder vlees en hoogstends een klein tussendoortje als je het niet volhoudt een hele dag niets te eten. Vandaag de dag zijn binnen de katholieke Kerk enkel Aswoensdag en Goede Vrijdag vastendagen. Op een onthoudingsdag mag je wel gewoon eten, maar gelden er enkele beperkingen, zoals geen vlees mogen eten. Vroeger was veel strikter geregeld wat wel en niet mocht, nu laat men het meer aan het geweten van de mens over.

Het vasten stamt al uit de tijd dat de paus nog helemaal niet zo'n belangrijke rol had als nu. Sterker nog: het vasten stamt zelfs uit het Oude Testament. Zo moesten joden op Grote Verzoendag streng vasten en kenden verschillende tradities ook hun eigen vastendagen. Door de eeuwen heen heeft het vasten zich dus ontwikkelt, waarbij ook steeds de afweging werd gemaakt tussen vroomheid en haalbaarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nooit afvragend of het wel zo hoort. Want zo is het geleerd.

Vis op vrijdag

Taart op verjaardag

Beschuit met muisjes bij geboorte

Ik vind het in alle opzichten weinig boeiend eigenlijk. Je kunt je ook afvragen waarom je je zo druk maakt over de kleine dingen die er eigenlijk niet zo toe doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige reden voor ons om vis op vrijdag te eten is omdat de viskraam er die dag staat op de markt en we vrijdag meestal wat meer sober eten dan doordeweeks... (maar ik ben geen katholiek)

Ik vraag me af waarom je vragen stelt terwijl je alleen bepaalde antwoorden wil horen. Want als je iets hoort wat niet in jouw plaatje pas wil je plots 'niet meer discussiëren'

Kun je begrijpen dat dat een tikkeltje raar overkomt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me af waarom je vragen stelt terwijl je alleen bepaalde antwoorden wil horen.

Precies.

Als sommige katholieken gewoon op vrijdag om welke reden dan ook wat soberder willen eten mogen zij dat van mij helemaal zelf weten hoor. Traditioneel gezien is vis nu eenmaal sober armeluisvoer. Ik herinner me dat mijn opa me eens een courant liet zien uit zijn geboortejaar, 1911. Daarin stond een advertentie waarin een meisje zichzelf aanbood als dienstbode met kost en inwoning, en volgens haar hoefde dat niet duur te zijn:

"Eet 3x p/w zalm."

In die regio was de zalmvangst een belangrijke bron van inkomsten, en een zeer algemeen gerecht. Chique mensen aten geen zalm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

zo zal er vast niet letterlijk in het wetboek staan dat je niet in je blote kont met een roze hoedje op in de rechtbank mag verschijnen...
hamer.gif

Lekkere vergelijking ook ... Enfin, als jij de Bijbel als een wetboek wilt lezen of daarmee wilt vergelijken, dan scheiden toch echt onze wegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid