Spring naar bijdragen

kinderen op de wereld zetten


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

En toch blijft de voedselproductie stijgen.

Totdat de grens bereikt is. Voor de zoveelste keer, ik zeg nergens dat we op dit moment niet nog steeds in een situatie van groei zitten. Ik probeer slechts het besef door te laten dringen dat die situatie niet eeuwigdurend en oneindig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 179
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Klopt. Elke generatie dacht dat het in die tijd toch wel heel erg was geworden en dat het niet lang zou duren voordat de wereld in die tijd zou instorten. En toch blijft het leven altijd maar doorgaan en worden ontdekkingen gedaan waardoor de situatie er weer heel ander voor komt te staan. En dan komen er weer nieuwe problemen en dan worden die ook weer opgelost. Elke generatie had te maken met dreigende rampen die bleken mee te vallen.

De hele aarde maakte zich in 1999 druk om een zogenaamde millenium-bug. De hele aarde maakte zich in 2009 druk om de Mexicaanse griep. Enz. enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op dit moment nog wel, maar voordat de aarde is uitgeput hebben we nog eeuwen te gaan, wellicht zelfs langer.

En wellicht is het nooit mogelijk om een andere leefbare planeet te bereiken. Zelfs al is er een in de buurt, dan nog is het maar de vraag of het haalbaar is om er naar toe te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het is maar een van de vele voorbeelden van 'onterechte paniek'.

Het was een voorbeeld van iets waar en geen paniek was, en waar de zorgen wel terecht waren.

En ja, dat is relevant. Als je "paniekverhalen" over de huidige situatie wil afdoen met andere voorbeelden van onterechte paniek, dan heb je pas een begin van een argument als die voorbeelden kloppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De zorgen waren terecht en daarom werden de dingen mooi aangepakt en opgelost. De zorgen over de bevolkingsgroei zijn ook terecht en daarom moeten ze mooi nuchter worden aangepakt en opgelost.

Nu praat je over mijn woordkeuze. Je kan hetzelfde op 2 manieren zeggen en toch hetzelfde bedoelen:

1. Er is geen sprake van zorgen, dus alles komt goed.

2. Er is sprake van zorgen, maar de zorgen zijn binnen proporties en kunnen worden verholpen.

Hoe je het ook maar benoemt, het zijn geen onoverkomelijke problemen, dus er zijn geen redenen voor zorgen. Problemen moeten alleen wel serieus worden genomen en worden aangepakt en dan worden ze opgelost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dat weet je niet. Dat gilde men eeuwen geleden al, dat er geen voedsel genoeg is en behalve in de woestijngebieden van Saudi-Arabie enzo, is de grond in staat om de mensen die daar of daar dichtbij in de buurt wonen te voeden en meer.

Bronnen heb ik, maar niet hier.

Nogmaals mijn punt is dat ik dat WEL weet. Niet omdat ik nu zo slim ben, maar omdat het logischerwijs onherroepelijk volgt uit de begrippen groei, tijd, en (on)eindigheid. Er is gewoon geen discussie op dat punt.

De discussie kan gaan over wanneer de groei om gaat buigen in een krimp en hoe dat gaat gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe je het ook maar benoemt, het zijn geen onoverkomelijke problemen, dus er zijn geen redenen voor zorgen. Problemen moeten alleen wel serieus worden genomen en worden aangepakt en dan worden ze opgelost.

Er is geen enkele garantie dat het haalbaar is om een populatie van tegen de 7 miljard te handhaven, laat staan dat er een garantie is dat het met meer mensen gaat lukken.

Het hele vergrijzingsverhaal doet trouwens denken aan een pyramidespel waarbij steeds meer kinderen nodig zijn om voor de nieuwe ouderen te zorgen. Simpel gesteld gaat dat gewoon een keer ophouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er was ook nooit een garantie dat er veel mensen in Zeeland konden blijven wonen, totdat er deltawerken werden gebouwd en het veel veiliger werd om er massaal te kunnen blijven wonen.

Ook voor het zorgen voor de vele ouderen worden wel weer mogelijkheden gevonden. Niet dat het gelijk al alles oplost, maar al ver in de toekomst kijkend: er worden (bv. in Japan) al robotten ingezet voor het zorgen voor ouderen. Dit zal meer kunnen gebeuren. Intermenselijk contact blijft uiteraard ook belangrijk, maar de verzorging zal voor een deel kunnen worden overgenomen. Dit is maar een -nog weinig concreet- voorbeeld, maar er zijn talloze mogelijkheden. Vaak komt het neer op het 'out-of-the-box' durven te denken, 'buiten de vastgestelde kaders'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er een iemand niet buiten de doos denkt, ben jij het. Je zit compleet vast in de "het komt wel goed"gedachte. Het kan wel goed komen hoor, maar dat is absoluut niet zeker. Ik overweeg beide opties en kom tot de conclusie dat stoppen met groeien de beste oplossing is, zelfs als dat achteraf onnodig blijkt te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In oplossingen denken, leidt tot oplossingen. In beperkingen denken, leidt tot beperkingen. In moeilijkheden denken, leidt tot moeilijkheden.

Quote:
Ri. 7

16 Toen verdeelde hij de driehonderd man in drie groepen en gaf hun allen horens en ledige kruiken in de hand met fakkels binnen in de kruiken. 17 En hij zeide tot hen: Gij moet op mij letten en doen als ik. Zie, wanneer ik aan de buitenrand van de legerplaats gekomen ben, doet dan als ik: 18 wanneer ik op de hoorn blaas met allen die bij mij zijn, dan moet ook gij op de horens blazen rondom de gehele legerplaats, en roepen: Voor de HERE en voor Gideon!

19 Gideon nu en de honderd mannen die bij hem waren, kwamen aan de buitenrand van de legerplaats bij het begin van de middelste nachtwake, toen men juist de wachtposten had uitgezet. Toen bliezen zij op de horens, terwijl zij de kruiken stuksloegen, die zij in de hand hadden. 20 Zo bliezen de drie groepen op de horens, braken de kruiken stuk en hielden in de linkerhand de fakkels en in de rechterhand de horens om te blazen en riepen: Het zwaard van de HERE en van Gideon! 21 Daarbij bleven zij staan, ieder op zijn plaats, rondom de legerplaats, maar het gehele leger ging op de loop en vluchtte al schreeuwend. 22 Terwijl nu de driehonderd op de horens bliezen, richtte de HERE in de gehele legerplaats het zwaard van de één tegen de ander, en het leger vluchtte tot Bet-Hassitta, in de richting van Serera tot aan de oever van Abel-Mechola boven Tabbat.

23 Toen werden de mannen van Israël bijeengeroepen uit Naftali en uit Aser en uit geheel Manasse en zij achtervolgden Midjan. 24 Ook zond Gideon boden uit in het gehele gebergte van Efraïm met de boodschap: Daalt af de Midjanieten tegemoet, en snijdt hun tot aan Bet-Bara de overtocht af over het water, over de Jordaan. Toen werden alle mannen van Efraïm bijeengeroepen en sneden hun tot aan Bet-Bara de overtocht af over het water, over de Jordaan, 25 en zij namen twee vorsten van Midjan gevangen, Oreb en Zeëb. Oreb doodden zij op de rots Oreb en Zeëb doodden zij in de perskuip Zeëb; en zij vervolgden Midjan; de hoofden van Oreb en Zeëb brachten zij Gideon aan de overzijde van de Jordaan.

Een voorbeeld van out-of-the-box denken; selecteer een kleine groep mensen, wek de illusie van een overmacht en de vijand zal in paniek rare dingen doen en de tegenstanders zullen elkaar te lijf gaan. Hier had nog nooit een volk aan gedacht, maar er moest grote wijsheid aan te pas komen om zo'n list uit te voeren en het onmogelijke mogelijk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit soort "wijsheden" gaan alvast niet helpen.

Dat is te negatief gedacht flower.gif

Het Koninkrijk der Nederlanden heeft ook vele malen bijna niet meer bestaan, maar door enorme menselijke inspanningen en door bijzondere gebeurtenissen is Nederland door de geschiedenis heen altijd blijven bestaan.

'Als de nood het hoogst is, is de redding nabij'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens, die paar mensen in het westen die besluiten geen kinderen te nemen zullen geen enkele significante invloed uitoefenen op de totale wereldbevolking en wat dat betreft is deze discussie nogal zinloos.

Hoewel ik dus niet voor geboortebeperking ben, vind ik deze uitspraak ook te fatalistisch.

'Verander de wereld, begin bij jezelf'.

Als je serieus denkt dat de oplossing bij geboortebeperking ligt, kun je een beweging opstarten die de hele aarde over zal gaan.

Het is vele malen in de geschiedenis van de aarde voorgekomen dat menselijke bewegingen klein begonnen door mensen die daar geloof in hadden en dat de massa het uiteindelijk overnam (afschaffing apartheid, slavernij, de val van de Berlijnse muur, revoluties die tot vrijheid leidden enz.).

Quote:

[...]

Dat is wensdenken en heeft verder niets te doen met de realiteit. Als de nood het hoogst is loopt het meesal vlak daarna slecht af.

Dat is misschien jouw negatieve kijk flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid