Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Evangelische diensten zijn geweldig! Mooie muziek en je lekker los maken van je stress: je aangeraakt voelen door de HEER! Maar 1x per jaar daarheen gaan is goed voor mij, ik blijf lekker down to earth bij mijn eigen kerk
:-)
.

Klinkt goed zo smile.gif

Hoe gaat het eigenlijk met jou en je familie en schoonfamilie en de kerk enzo?smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En het gebrek aan zang, mja, ik mis het ook wel in die zaterdagavondmissen hoor. Je moet dringend eens meegaan op zondagochtend. Onze cantor die het Sanctus voorzingt, dat is pas een mis!
knipoog_dicht.gif

Tijdje geleden gedaan. Ja dat was niet mis. clown.gif

Was een prachtige dienst. Een cantor die prachtig zong, wierook, mooie (Latijnse en Nederlandse) liederen, een korte preek ( puh2.gif ). Dat was gewoon fantastisch. Maakte wel diep in mijn hart. En de liturgie is ook erg mooi. Teksten als:

De Heer zij met u. En met uw geest.

De Heer zal bij u zijn. De Heer zal u bewaren

Verheft uw hart. Wij zijn met ons hart bij de Heer.

Brengen wij dank aan de Heer, onze God.

Hij is onze dankbaarheid waardig.

Prachtig. smile.gif Zeker voor herhaling vatbaar. Ow, wacht, is ook gebeurd. widegrin.gif Maar helaas was de cantor er toen niet. Deze maand weer. smile.gif (Hopelijk is hij er dan wel weer. knipoog_dicht.gif )

Ow, komende zondag ga ik misschien naar de NGK. Ben benieuwd, heb nog nooit een NGK dienst mee gemaakt. Ben vooral benieuwd of die nou evangelischer overkomt dan bijv. de CGK en de GKV. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei, de Goddelijke Liturgie moet wel het summun van pure schoonheid zijn, als ik de verhalen er over hoor en er afbeeldingen van zie. Bij mij redelijk in de buurt is er ook zo'n orthodox kerkje, die de Liturgie ook in het Nederlands opdraagt. Wil het toch eens een keer bijwonen ja.

Protestanten zullen er echter een hartverzakking krijgen. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ow, komende zondag ga ik misschien naar de NGK. Ben benieuwd, heb nog nooit een NGK dienst mee gemaakt. Ben vooral benieuwd of die nou evangelischer overkomt dan bijv. de CGK en de GKV.
knipoog_dicht.gif

Volgens mij komt de NGK inderdaad 'evangelischer' over dan de CGK en de GKV. Ik ben bekend met zowel de CGK als (ietwat) de NGK (aangezien mijn oorsprong ligt in die 'denominaties' smile.gif ).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oei, de Goddelijke Liturgie moet wel het summun van pure schoonheid zijn, als ik de verhalen er over hoor en er afbeeldingen van zie. Bij mij redelijk in de buurt is er ook zo'n orthodox kerkje, die de Liturgie ook in het Nederlands opdraagt. Wil het toch eens een keer bijwonen ja.

Protestanten zullen er echter een hartverzakking krijgen.
clown.gif

Wat zou een Tridentijnse Mis dan wel teweeg brengen bij onze protestantse zusters en broeders ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook een hartverzakking, vermoed ik. knipoog_dicht.gif Niet zo vreemd ook; beide ritussen zijn in élk opzicht echt totaal anders dan welke protestantse eredienst ook. Zelfs bij de gemiddelde katholiek zullen beide ritussen bij een eerste deelname denk ik een gevoel van vervreemding opleveren, naast misschien het gevoel van schoonheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag was ik met Skippy naar een dienst van de Nederlands gereformeerde kerk gegaan.

Het kwam me er evangelisch vertrouwd over. knipoog_dicht.gif De eerste paar liederen waren psalmen en een gezang, onder begeleiding van een kerkorgel, geprojecteerd door een beamer. Vervolgens werden er een aantal opwekkingsliederen gezongen onder begeleiding van een muziekband. Ik heb zelfs een nieuw opwekkingslied in de NGK geleerd. widegrin.gif En bij bepaalde liederen werd er zelfs geklapt en staken sommigen hun hand in de lucht. knipoog_dicht.gif

De preek voelde wel gereformeerd en was erg op de actualiteit toegespitst. Was een erg fijne preek vond ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook een hartverzakking, vermoed ik.
knipoog_dicht.gif
Niet zo vreemd ook; beide ritussen zijn in élk opzicht echt totaal anders dan welke protestantse eredienst ook. Zelfs bij de gemiddelde katholiek zullen beide ritussen bij een eerste deelname denk ik een gevoel van vervreemding opleveren, naast misschien het gevoel van schoonheid.

Ik hoop op het laatste

Link naar bericht
Deel via andere websites

leuke verhalen allemaal over de belevingen van een andere kerk dan dat je gewend bent.

Zelf kerk ik bij de PKN, en ben ik een paar keer bij een Baptisten Gemeente geweest, het heeft wel wat raakvlakken. Maar het is in een wat moderner jasje gezet, geen orgel (jammer) maar piano gitaar en fluit ofzo en alleen maar opwekking. Ik vind eventjes opwekking wel leuk maar hele diensten niet echt, dat was wel even wennen. Ik vind psalmen en gezangen ook veel meer inhoud hebben, en staan ook veel dichter bij de Bijbel.

De diensten duren veel langer dan in de PKN, dienst duurt gemiddeld wel twee uur. Toch waren de preken wel erg boeiend, en ook wat meer praktijk gericht.

Kortom af en toe naar de Baptisten gemeente is niet verkeerd, het is in ieder geval wat vrolijker qua karakter, en de preken zijn vaak ook wel goed.

Hier in Kampen heb je zoveel verschillende stromingen, het hele strenge zoals gereformeerde gemeente spreekt mij niet zo aan, daar zou ik me niet thuis bij voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk voor je dat het zo'n positieve ervaring was. Ik ga zelf ook naar Evang gemeente om de redenen die jij noemde, maar ben wel in andere kerkstromingen geweest om even te kijken.

Maar inderdaad de sfeer en het enthousiasme dat ik zelf ook heb (ik ben blij voor God, ik ga niet stil zitten voor Hem) is gewoon helemaal geweldig, en er is ook een dichtere relatie met de heilige geest van god wat ik heel belangrijk vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk er niet over om evangelisch te worden hoor, ik vind het boeiend om er te komen met mijn evangelische vriend maar behalve wanneer ik bij hem ben ga ik gewoon naar mijn eigen (katholieke) kerk, maar ik vind het wel echt interessant om ook kennis te maken met andere kerken. Ik merk dat ik daardoor ook meer oog krijg voor dingen in mijn eigen kerk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Ik ga zelf naar een Internationale kerk wat ik ook erg leuk vind! Het is niet streng enzo (ook niet te slordig) maar gewoon precies leuk. Het is wel heel modern en je moet er maar van houden, maar ik vind het wel gaaf. Het maakt de dienst meer interactief. Ook zijn er ongelovelijk veel buitenlandse mensen omdat het natuurlijk een internationale kerk is (en dus ook engels-nederlands). Dat is ook heel mooi om te zien. Echt gewoon van China tot Zuid-Afrika etc. De kerk heet Crossroads en is in Amstelveen. Het is wel zeker de moeite waard om een keertje te komen kijken hoor!

link

Dit is de site. Laat even weten als je een keertje langs komt! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid