Spring naar bijdragen

De eerste mensen


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over Genesis 1 en 2.

In genesis 1 wordt beschreven dat God zei dat ze mensen gaan maken naar Zijn eigenbeeld.

In genesis 2 wordt geschreven dat Adam zich eenzaam voelt omdat hij alleen is op de wereld terwijl alle dieren een helper hebben. Dan wordt er uit hem een rib gehaald en van die rib wordt eva gemaakt.

Kan ik hieruit opmaken dat Adam 2 vrouwen had?

Want dat was niet vreemd in de tijd van de bijbel. Alhoewel er nog geen zondenval was geweest.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het vinden van een antwoord op de vraag hoe het zit met eerste mensen.

Liefs,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doordat er dus in Genesis 1 wordt geschreven dat hij een mannelijke mens maakte een een vrouwlijke mens maakte.

en in genesis 2 wordt er geschreven dat God uit een rib van Adam een vrouw maakte en bij hem bracht.

de man was er dus al, maar ook al een vrouw en in hoofdstuk 2 komt er nog een vrouw bij.. Als ik het goed lees smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Vooralsnog verduidelijken ze elkaar en spreken ze zo elkaar niet tegen?

Hoe vullen zij zich elkaar aan, zou je dit willen uitleggen, want zelf zie ik het inderdaad als 2 individuele verhalen over de schepping van de mens

Quote:
Lilith de eerste vrouw van Adam

Deze wordt pas beschreven in Jesaja 34 welke niet wordt bedoeld in Genesis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan ik hieruit opmaken dat Adam 2 vrouwen had?

Want dat was niet vreemd in de tijd van de bijbel. Alhoewel er nog geen zondenval was geweest.

Nee. Adam heeft maar één vrouw: Eva.

Gen 1 en gen 2+3 zijn eigenlijk twee verschillende scheppingsverhalen.

Je kunt dit bijvoorbeeld ook zien in dat God in gen 1 de mens (man en vrouw) schiep, terwijl God in Gen 2 Adam uit aarde formeerde, Zijn adem in Hem blies. En later toen Adam eenzaam was, God uit een rib van Adam Eva schiep.

Kortom, er was maar één vrouw: Eva.

Dat verhaaltje over Lilith in het paradijs is apocrief en dus onbijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Genesis 1 vers 27: God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwlijk schiep hij de mensen.

Genesis 2 vers 22: Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwede God,de Heer, een vrouw en bracht haar bij de mens.

Ik denk dat Genesis 1 een samenvatting is, van wat hij gedaan heeft.

Maw. Ik denk dat je het niet chronologisch moet zien\lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik zie de eerste 3 hoofdsstukken niet als verschillende scheppingsverhalen. in het eerste hoofstuk wordt alles bij dag genoemd en in het derde wordt de zondeval beschreven.

Geeft niet dat je het zo niet ziet, het zijn toch twee verschillende verhalen. Je constateert zelf al dat de eerste vrouw op twee manieren wordt geschapen. Hoeveel meer bewijs kan je nodig hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

check vers 4 van genesis h2

"In de tijd dat God, de HEER, aarde en hemel maakte,"

"en er waren geen mensen om het land te bewerken"

dit staat in de gen 2:5

als je zegt dat er twee scheppingsverhalen zijn, leg dan is uit waarom er dan nog geen mensen waren nadat hij al de mens geschapen had.

dit geeft aan dat het dieper in gaat, een detail laat zien, van wat er voor al gezegd is.

het laat zien in detail hoe God de mens op die dag schiep.

plus dat het handig is om ook andere teksten in de bijbel te lezen:

1 tim 2:13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva.

laten we de bijbel in zijn geheel lezen en niet stukjes er uit plukken.

en nog 1 ding vertrouw op het woord van God en niet op wikipedia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genesis 1:

God schept de hemel en de aarde.

God schept het licht.

God schept het uitspansel.

God schept het land met het groen.

God schept de hemellichamen.

God schept de vogels en vissen.

God schept de landdieren.

God schept de mens, mannelijk en vrouwelijk.

God houdt de sabbat.

Genesis 2:

De Heer schept de hemel en de aarde.

De Heer schept de mens, mannelijk.

De Heer schept de hof van Eden.

De Heer schept de dieren.

De Heer schept uit de mens de vrouw.

Vandaar, ashes, dat we spreken over twee scheppingsverhalen. Het eerste verhaal stamt uit de priesterlijke traditie, waarin God schept door het spreken, op een vaste, gestructureerde volgorde. Het tweede verhaal stamt uit de volkstraditie, waarin God meer met de handen werkt, ook bij Naam genoemd wordt en waarin de mens nadrukkelijk centraal staat. Genesis 3 borduurt daarbij naadloos voort op Genesis 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

De conclusie die ik een keer heb gehoord is dat de dagen geen letterlijke dagen waren. Zodat Genesis 2 eigenlijk een beschrijving is van de 6e dag. Maar ik kan er werkelijk geen 2 scheppingsverhalen in teruglezen.

Hoe vat jij dan de verschillen, die Robert zo mooi op een rijtje zet, op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

De conclusie die ik een keer heb gehoord is dat de dagen geen letterlijke dagen waren. Zodat Genesis 2 eigenlijk een beschrijving is van de 6e dag. Maar ik kan er werkelijk geen 2 scheppingsverhalen in teruglezen.

In Genesis 1 wordt de mens als laatste van alle levende organismen geschapen, als man en vrouw. In Genesis 2 wordt de mens als eerste geschapen, als man, daarna alle levende organismen, en daarna de vrouw.

Dat je het niet als 2 verhalen KAN lezen, neemt niet weg dat het 2 verhalen zijn die zich niet met elkaar laten verenigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Zelfde verhaal. Genesis 2 zoomt in op genesis 1. Dus terwijl in genesis 1 alleen kort staat "God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk" gaan ze er in genesis 2 verder op in met het verhaal dat God dat deed omdat Adam eenzaam was en dat hij Eva schiep uit 1 van zijn ribben.

Dus er zijn helemaal niet 2 scheppingsverhalen.

Wat wel zo is dat Genesis 2 geen chronologische volgorde heeft, want die staat al in 1, 2 bevat alleen extra details over het verhaal dat al verteld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus er zijn helemaal niet 2 scheppingsverhalen.

Probleem is dat als je de verhalen naast elkaar zet, er verschillen tussen die twee zijn. Niet alleen op het gebied van dat de ene gedetailleerder is, maar ook dat de schepping in Gen. 1 anders verloopt dan in Gen. 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid