Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb een beetje een gekke vraag over relaties? Maar probeer mij eens als eeuwige singel te overtuigen waarom relaties zo leuk zijn. Ik heb veel relaties in mijn omgeving heel erg fout zien aflopen, zodat ik eigenlijk geen zin heb in intieme relaties. Toch kriebelt het mij wel ergens.... ik heb geen overtuiging gehad van God dat het celibaat de juiste keuze voor mij is. Het lukt mij alleen niet over die negatieve ervaringen heen te kijken.....

wie overtuigt mij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een beetje een gekke vraag over relaties? Maar probeer mij eens als eeuwige singel te overtuigen waarom relaties zo leuk zijn. Ik heb veel relaties in mijn omgeving heel erg fout zien aflopen, zodat ik eigenlijk geen zin heb in intieme relaties. Toch kriebelt het mij wel ergens.... ik heb geen overtuiging gehad van God dat het celibaat de juiste keuze voor mij is. Het lukt mij alleen niet over die negatieve ervaringen heen te kijken.....

wie overtuigt mij?

Alles wat een begin heeft dat heeft een eind. En een einde hoeft niet persee altijd slecht af te lopen..

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ow......hmmmm.....dus er moet een keer een man langskomen die het waard is om over al die negatieve ervaringen heen te kijken....hmmm

Ja, lijkt me wel.

Op zich vind ik "een relatie hebben" ook niet specifiek nastrevenswaardig ofzo, single zijn heeft zo z'n voordelen. Goed, ook nadelen, maar dat hebben relaties ook. "Een relatie hebben met Olorin" daarentegen, vind ik heel erg de moeite waard. knipoog_dicht.gif

Bij mij is het dus gewoon een kwestie van een persoon leren kennen die je zo ontzettend leuk vindt dat je samen met hem door het leven wilt gaan. Als ik zo'n persoon niet zou kennen, sjah, dan maar niet, heb ik lekker veel tijd voor hobby's en vrienden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je nooit relaties in je omgeving goed zien aflopen?

Je kan wel doomscenario's bedenken hoe het zal zijn nadat het uit is. Maar dat ligt natuurlijk aan beiden partners. Je hoort in een relatie optimistisch te zijn over je toekomst.

Zoals Jezus zegt:

Mattheus 6

34 Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ja, ok, misschien is dat iets overdreven, maar de slechte ervaringen hebben me misschien iets te veel gevormd

Ook niet vergeten dat er aan "slechte ervaringen" vaak heel wat goeds voorafgaat. Ik heb zelf een aantal lange, serieuze relaties achter de rug die uiteindelijk stukgelopen zijn en dat is heel jammer en heeft voor heel veel pijn gezorgd, maar die twee jaar voor dat het stuk liep, die waren er ook wel. Een pijnlijke breuk maakt al het mooie dat je gedeeld hebt met iemand waar je oprecht gek op bent, niet ongedaan. Het is een cliché hoor, maar in mijn ogen wel waar: it's better to have loved and lost, than not to have loved at all.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Audacity, waarom wil je per se dat relaties "zo leuk zijn?" Is het dan echt niet mogelijk om serieus de optie van het celibataire leven te onderzoeken? Misschien kan besluiten tot díé levenswijze óók meer rust opleveren en verdwijnen die kriebels dan wel, omdat je dan immers je keuze gemaakt hebt.

Vergeet niet dat het celibataire leven ook net zo'n mooie en bijzondere manier van leven is. Je hebt een bijzondere vorm van vrijheid in verbondenheid met God en je naasten, je kunt meer één met jezelf raken (een-zaam) zodat mensen veel vrijer met je kunnen omgaan, en je kunt op geheel eigen, unieke wijze je toewijden aan God, zoals binnen een huwelijk minder goed tot niet mogelijk is. Als je daar eenmaal bewust voor kiest, zal God je daarin zeker overvloedig zegenen en toerusten.

Zowel het huwelijk als het celibaat kennen hun zegeningen en hun offers. De vraag is dan welk offer je wilt brengen, of wat je voor de bij de levensstaat behorende zegeningen over hebt. Richt je dus niet enkel en alleen op "de relatie," maar geef het bewust ongehuwd leven ook een ruimhartige kans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Maar probeer mij eens als eeuwige singel te overtuigen waarom relaties zo leuk zijn.

smile.gif sorry, maar ik zou niet weten hoe. Of waarom. "Relatie" is niet beter dan "single".

Quote:
Ik heb veel relaties in mijn omgeving heel erg fout zien aflopen, zodat ik eigenlijk geen zin heb in intieme relaties. Toch kriebelt het mij wel ergens....

Is dat niet voldoende argument dan?

Quote:
ik heb geen overtuiging gehad van God dat het celibaat de juiste keuze voor mij is.

Is ook nergens voor nodig. Celibaat is de regel, tot je huwt. Je hebt geen "roeping tot het celibaat nodig", wel een roeping tot het huwelijk.

Quote:
Het lukt mij alleen niet over die negatieve ervaringen heen te kijken.....

Ervaringen of waarnemingen?

Quote:
wie overtuigt mij?

Ik niet iig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou dan alleen bewust celibatair worden, omdat je celibatair wil worden en niet vanwege negatieve ervaringen.

Het is goed als een mens wordt gestuurd door Gods Geest en niet door negatieve ervaringen (die van de duivel komen). Anders zou je door een verkeerde invloed gestuurd kunnen worden.

De duivel probeert mensen dingen te laten doen uit angst of vanwege een slecht verleden, maar God wil je dingen laten doen zodat je gelukkig wordt en om je een goede toekomst te geven.

Het is niet goed om gestuurd te worden vanuit een slecht verleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar probeer mij eens als eeuwige singel te overtuigen waarom relaties zo leuk zijn.

Relatie is heel leuk. Is iets heel moois tussen degene waar je zo enorm gek op bent en jezelf.

Maaruh, single zijn is net zo goed leuk. Het heeft alle twee zo z'n voor- en nadelen.

Ik had het als single zijn best naar mijn zin. En afgezien van wat biologisch verklaarbare kriebels af en toe, vond ik het eigenlijk wel best zo. Toen kon ik prima leven met de gedachte dat ik wel wat langer single zou zijn.

Maar ja, dan klikt het plots enorm goed met een meisje en krijg je opeens allemaal gevoelens en wordt je verliefd op haar, wil je samen met haar zijn, begin je van haar te houden, groei je tot elkaar en wil je plots niet meer zonder haar en is het idee van een toekomst met haar plots een stuk aantrekkelijker dan single zijn. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik snap dat Iria de uitdrukking "de moeite waard" niet zo letterlijk bedoelde, maar een goede relatie moet geen (noemenswaardige) moeite kosten imho.

Hmmm, ik weet niet of ik het daar mee eens ben. In dit geval bedoelde ik de uitdrukking inderdaad niet letterlijk, maar op zich denk ik dat een goede relatie wel eens serieus wat moeite kan kosten. Maar goed, ik wil gerust accepteren dat jij net iets meer weet van duurzame relaties dan ik. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Hmmm, ik weet niet of ik het daar mee eens ben. In dit geval bedoelde ik de uitdrukking inderdaad niet letterlijk, maar op zich denk ik dat een goede relatie wel eens serieus wat moeite kan kosten.

Jawel, wel eens. Maar als hoofdregel zou ik zeggen dat een relatie, wil het een goede zijn, nauwelijks moeite zou moeten kosten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het ook niet een stukje onzekerheid en gebrek aan vertrouwen?

Je moet de juiste daarvoor tegenkomen, maar je moet dan zelf ook wel op het punt zijn dat je een relatie kan accepteren, dat je kan accepteren dat je mooi wordt gevonden, slim en knap, dat je gewaardeert en geliefd wordt. Oh en dat natuurlijk ook allemaal andersom. En totdat je daar niet toe in staat bent (ik weet niet of dat in jou specifieke geval van toepassing is) zal een relatie veel minder kans van slagen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid