aegron 0 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Nu ben ik wel heel erg benieuwd naar de stappen. Zou je ze hier willen plaatsen Cornelius, of anders kunnen mailen? Link naar bericht Deel via andere websites
MarinusCopy 0 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zaterdag 27 februari 2010 23:17:19 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Het waren de domme ex-gelovige atheïsten waar ik me zorgen over maakte, omdat ik ze dom noem. En MC, omdat ik me over MC altijd zorgen maak als ik iets zeg Je hebt gewoon een punt denk ik. Ik hang niet op credible rond omdat is geen interesse heb. En hyperintelligent is niet de goede omschrijving, ik ben meer over-analytisch. Geloof + snijtafel = geen goed recept om religieus te worden. Als je begrijpt wat ik bedoel. Link naar bericht Deel via andere websites
Dubito 0 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zaterdag 27 februari 2010 23:17:19 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Inmiddels ben ik overtuigd. Als iemand met werkelijk bereid is moeite te doen, dan kan en zal hij geloven. Het geloof is bereikbaar voor wie dat WIL. Je hoeft niet eerst te geloven, je moet alleen maar de moeite willen doen die gedaan moet worden om aan te nemen wat voor je klaar ligt. Dit is precies waarom ik het geloof ongeloofwaardig vind. Ik vind het volstrekt onlogisch dat er een openbarings God zou zijn, die vervolgens nooit iets duidelijks openbaart, maar gaat zitten wachten tot jij iets WILT, de behoefte krijgt om een stappenplan door te lopen tot je in staat bent 'aan te nemen wat voor je klaar ligt' Zelfs als ik 'wat voor je klaar ligt' als Goddelijk beschouw vind ik het al niet erg aannemelijk omdat het massa's mensen zou uitsluiten die niet de capaciteiten bezitten om die stappen te zetten. Maar daar bovenop komt nog zo dat er (voor mij) te veel aanwijzingen zijn dat 'wat voor je klaar ligt' het resultaat is van een eeuwenlange menselijke traditie van denken en dat er geen Goddelijke inbreng in is te vinden. Het bevestigt ook weer mijn stelling dat geloven allereerst uit een behoefte voortkomt die sterk genoeg is dat het intellect zich daaraan aanpast. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 10:39:32 schreef Dubito het volgende: [...] Dit is precies waarom ik het geloof ongeloofwaardig vind. Ik vind het volstrekt onlogisch dat er een openbarings God zou zijn, die vervolgens nooit iets duidelijks openbaart, maar gaat zitten wachten tot jij iets WILT, de behoefte krijgt om een stappenplan door te lopen tot je in staat bent 'aan te nemen wat voor je klaar ligt' Zelfs als ik 'wat voor je klaar ligt' als Goddelijk beschouw vind ik het al niet erg aannemelijk omdat het massa's mensen zou uitsluiten die niet de capaciteiten bezitten om die stappen te zetten. Maar daar bovenop komt nog zo dat er (voor mij) te veel aanwijzingen zijn dat 'wat voor je klaar ligt' het resultaat is van een eeuwenlange menselijke traditie van denken en dat er geen Goddelijke inbreng in is te vinden. Het bevestigt ook weer mijn stelling dat geloven allereerst uit een behoefte voortkomt die sterk genoeg is dat het intellect zich daaraan aanpast. snap ik. Je snapt hoop ik dat ik echt de allerlaatste ben om je tegen te spreken? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 10:18:05 schreef MarinusCopy het volgende: [...] Je hebt gewoon een punt denk ik. Ik hang niet op credible rond omdat is geen interesse heb. En hyperintelligent is niet de goede omschrijving, ik ben meer over-analytisch. Geloof + snijtafel = geen goed recept om religieus te worden. Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik begrijp je uitstekend. Misschien verrast het je, maar ik denk dat jij en ik grotendeels vergelijkbaar denken en weten. Samengevoegd: Quote: Op zondag 28 februari 2010 08:01:10 schreef aegron het volgende: Nu ben ik wel heel erg benieuwd naar de stappen. Zou je ze hier willen plaatsen Cornelius, of anders kunnen mailen? ik ben niet meer zo zeker over de stappen, ik ben wel zekerder over het resultaat. Maar ik ben er ook zeker van dat het een kwestie van jaren kan worden Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Ik zou het zelf ook heel interessant zijn als je wat meer zou kunnen zeggen over die stappen. Dat je daar niet zeker van bent, dat snap ik, dat hoeft ook niet, maar ik ben wel benieuwd naar je ideeën daarover. Deels omdat het me gewoon een heel interessante invalshoek lijkt, maar ook wel omdat ik me zelf wel nogal vragen stel daarover. Ik merk dat ik het zelf heel moeilijk te verwoorden vind hoe zo'n overgang er eigenlijk komt. Link naar bericht Deel via andere websites
Nunc 0 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zaterdag 27 februari 2010 12:48:40 schreef Dostojevski het volgende: (...) Ik mis bij CvW nog de opmerking dat die uiterst slimme arrogante toplaag natuurlijk vrijwel geheel katholiek is. Link naar bericht Deel via andere websites
MarinusCopy 0 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 11:48:04 schreef Cornelius van Wijck het volgende: Ik begrijp je uitstekend. Misschien verrast het je, maar ik denk dat jij en ik grotendeels vergelijkbaar denken en weten. Gezien onze eerdere botsingen had ik die conclusie ook al getrokken. Maar goed, uiteindelijk is het mijn interesse in geloof die ervoor zorgde dat ik het verloor. Zoiets als het welbekende "operatie geslaagt, patient overleden". Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 14:11:45 schreef Nunc het volgende: [...] Je begreep wel wie ik bedoelde met die uiterst intelligenterik uit een niet zo gelovig milieu die nu vrij, eh, gemaakt gereformeerd is Die is dus niet zozeer intelligent alswel arrogant? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 15:45:08 schreef MarinusCopy het volgende: [...] Gezien onze eerdere botsingen had ik die conclusie ook al getrokken. Maar goed, uiteindelijk is het mijn interesse in geloof die ervoor zorgde dat ik het verloor. Zoiets als het welbekende "operatie geslaagt, patient overleden". Snap ik. Komt wel weer terug Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 11:48:04 schreef Cornelius van Wijck het volgende: ik ben niet meer zo zeker over de stappen, ik ben wel zekerder over het resultaat. Maar ik ben er ook zeker van dat het een kwestie van jaren kan worden Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar je stappen. Om persoonlijke redenen, mbt een naaste van me die zo hard zoekt, niet vindt en er wat teleurgesteld door raakt. Link naar bericht Deel via andere websites
Mr. Emilio 0 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op vrijdag 26 februari 2010 11:34:56 schreef The Black Mathematician het volgende: En wat denken jullie? Nietszeggend of juist veelzeggend onderzoek? Het zegt mij niet zoveel. Hoe dom ben je als je in God gelooft en het eeuwige leven krijgt? Hoe slim ben je als je daar niet "intrapt" maar de rest van de eeuwigheid in de hel doorbrengt? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Het zegt mij eigenlijk wel wat hoor. Als intelligente mensen niet geloven zou dat voor mij wel betekenen dat het bestaan van God dus niet zo waarschijnlijk is.. Maar goed, ik ken een aantal zeer intelligente mensen die geloven dus ik maak me er verder geen zorgen over.. maar het blijft wel een interessant onderzoek.. Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 28 februari 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 19:17:00 schreef Mr. Emilio het volgende: [...] Het zegt mij niet zoveel. Hoe dom ben je als je in God gelooft en het eeuwige leven krijgt? Hoe slim ben je als je daar niet "intrapt" maar de rest van de eeuwigheid in de hel doorbrengt? Maar hoe dom ben je als je op het christendom gokt, terwijl de moslim gelijkt blijkt te hebben en de atheïst het voordeel van de twijfel krijgt omdat hij voor zichzelf gewoon onvoldoende bewijs voor het bestaan van Allah zag? Ook een mogelijk scenario. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Christenen krijgen eerder het voordeel van de twijfel. Je kunt sowieso beter op 1 van de 3 gokken denk ik. En het voordeel van de twijfel krijg je als je oprecht heb gezocht, maar door verkeerde informatie of ontoereikende intelligentie ofzo voor iets anders bent gegaan. Als je heel vernuftig kansen aan het spreiden bent wordt het al wat moeilijker denk ik.. Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 28 februari 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Gaat dat voordeel van de twijfel dan ook niet op voor de atheïst die oprecht heeft gezocht? Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Kijk maar uit dat je niet gokverslaafd wordt zo... (en ja, achter deze flauwe opmerking zit zeker een diepere laag) Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 februari 2010 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 19:59:13 schreef The Black Mathematician het volgende: [...] Maar hoe dom ben je als je op het christendom gokt, terwijl de moslim gelijkt blijkt te hebben en de atheïst het voordeel van de twijfel krijgt omdat hij voor zichzelf gewoon onvoldoende bewijs voor het bestaan van Allah zag? Ook een mogelijk scenario. Volgens de Koran zitten oprechte christenen en joden ook goed. Volgens de katholieke Kerk zitten oprechte moslims en joden ook goed. En de Torah bemoeit zich niet met christenen en moslims, en zou het waarderen als christenen en moslims de joden met rust laten. Samengevoegd: Quote: Op zondag 28 februari 2010 13:53:35 schreef Iriacynthe het volgende: Ik zou het zelf ook heel interessant zijn als je wat meer zou kunnen zeggen over die stappen. Dat je daar niet zeker van bent, dat snap ik, dat hoeft ook niet, maar ik ben wel benieuwd naar je ideeën daarover. Deels omdat het me gewoon een heel interessante invalshoek lijkt, maar ook wel omdat ik me zelf wel nogal vragen stel daarover. Ik merk dat ik het zelf heel moeilijk te verwoorden vind hoe zo'n overgang er eigenlijk komt. Mijn persoonlijke ervaring heb ik inmiddels bevestigd gevonden door Karen Armstrong (ja, ja, die deugt niet natuurlijk, en meer van dat fraais, as if I care), en hoewel minder letterlijk, zie ik ook bevestigd door Bernardus van Clairvaux, Willem van St Thierry en Aelred van Rievaulx en door Ignatius van Loyola. Oh, en niet te vergeten, door Rajneesh Chandra Mohan die de Bhagwan werd genoemd. En daarnaast heb ik inmiddels begrepen dat het een vrij bekend psychologisch mechanisme is: ons "gevoel" volgt ons gedrag. Niet andersom. Dus wat te doen? Gedraag je gelovig. Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 28 februari 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 februari 2010 Quote: Op zondag 28 februari 2010 22:43:07 schreef Cornelius van Wijck het volgende: [...] Volgens de Koran zitten oprechte christenen en joden ook goed. Volgens de katholieke Kerk zitten oprechte moslims en joden ook goed. En de Torah bemoeit zich niet met christenen en moslims, en zou het waarderen als christenen en moslims de joden met rust laten. [...] Het was maar een voorbeeld om van Pascal af te komen. Vervang de Islam door een willekeurige religie waarin men gelooft dat alleen hun religie vrijwaring van de hel biedt, en je hebt hetzelfde. Maar misschien is het beter om te suggereren dat God wellicht geen verlossing biedt aan mensen die puur een gok wagen in plaats van erover nagedacht te hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten