Spring naar bijdragen

Spreken in tongen?


Aanbevolen berichten

Quote:

Ja, blijf maar spitten in de Bijbel om iets te proberen te zoeken waarmee je de waarheid kan aanvallen.

Reken maar dat ik blijf spitten, want ik probeer mijn conclusies te trekken uit alles wat geschreven staat.

'...Tot hoe lang zal het zijn, dat er een einde aan deze wonderen zal wezen?' (Dan 12,6)

Admod note: Deel van de post is wegens inlegkunde over andermans opvattingen verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 97
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ja, blijf maar spitten in de Bijbel om iets te proberen te zoeken waarmee je de waarheid kan aanvallen. Dat tekstgedeelte zegt er niets over. Leer eerst maar het boek Daniel verstaan. Aan het eind der tijden zullen pas bepaalde dingen hebben afgedaan.

Hand. 2

17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;

en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,

en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

18 ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden

zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten

en zij zullen profeteren.

19 En Ik zal wonderen geven in de hemel boven

en tekenen op de aarde beneden: bloed en vuur en rookwalm.

20 De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.

21 En het zal zijn, dat al wie de naam des Heren aanroept, behouden zal worden.

Wat zou Petrus bedoeld hebben met de laatste dagen denk je? Dat versta ik zeer goed. smile.gif

Admod note: Deel van de post is wegens op de man spelen verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'...Tot hoe lang zal het zijn,
dat er een einde aan deze wonderen zal wezen
?' (Dan 12,6)

Dat heb je al geschreven.

Quote:

Reken maar dat ik blijf spitten, want ik probeer mijn conclusies te trekken uit alles wat geschreven staat.

Zorg eerst maar dat je de waarheid weet en ga dan in de Bijbel spitten. Zonder de waarheid kun je niet uit de Bijbel spitten. De duivel spit ook in de Bijbel (zie Matth. 4).

Admod note: Referenties naar verwijderde delen van posts verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant topic. smile.gif

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik vind tongentaal sowieso iets mysterieus hebben. Dat is het natuurlijk ook: het is "bidden in de geest". We kunnen er met ons verstand niet bij!

Nog even iets over Handelingen 2. Het zou goed kunnen dat er onder de toehoorders wel meer verschillende talen aanwezig waren, dan dat er mensen waren die in tongen spraken. Misschien spraken de apostelen en leerlingen wel in "klanken" die iedereen kon verstaan in zijn eigen taal. Ze spraken wat de Geest hun ingaf, misschien wisten ze zelf niet eens wat ze precies zeiden...

"Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben, Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden."

P.S. Ik heb het zelf niet zo meegemaakt, maar wel eens gehoord: iemand bad voor een vriendin o.i.d. in tongen, wist zelf niet wat ze zei, maar die vriendin (niet-christen) werd helemaal blij omdat ze iets in haar moedertaal verstond. Iets van "GOD houdt van je, GOD houdt van je..." (Sorry, klinkt beetje vaag maar weet 't niet meer helemaal precies.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad is het iets vreemds voor de natuurlijke/rationele mens.

Het zou goed kunnen dat het in Handelingen 2 zo ging zoals jij beschrijft en ook het voorbeeld dat je beschrijft komt overeen met hoe ik het zie dat het zou kunnen gaan. De Heilige Geest werkt op veel manieren en ook door tongentaal werkt Hij op veel manieren.

Tongentaal kan heel vreemd lijken, maar toen ik voor het eerst in tongen sprak, leek dat een heel herkenbaar iets, waarvan het leek alsof het heel erg bij mij hoorde. Het was alsof ik duizenden jaren geleden al in die taal sprak. Dat is natuurlijk niet rationeel, maar zo erg leek het alsof het bij me hoorde en alsof het bij mensen hoort. De Heilige Geest is ook niet aan tijd gebonden en Hij is eeuwig, dus het kan heel goed kunnen dat ik daarom zo'n idee had alsof het een eeuwenoude geestelijke taal was, die al eeuwen in de hemel wordt gesproken. Ik had een gevoel van 'thuis' dat een geadopteerd kind misschien kan hebben als deze weer voor het eerst in het land van herkomst komt en de biologische ouders ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat heb je al geschreven.

[...]Zorg eerst maar dat je de waarheid weet en ga dan in de Bijbel spitten. Zonder de waarheid kun je niet uit de Bijbel spitten. De duivel spit ook in de Bijbel (zie Matth. 4).

Bij mijn weten is Jezus Christus de waarheid (Joh 14,6) wat dacht jij dan? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tongentaal kan heel vreemd lijken, maar toen ik voor het eerst in tongen sprak, leek dat een heel herkenbaar iets, waarvan het leek alsof het heel erg bij mij hoorde. Het was alsof ik duizenden jaren geleden al in die taal sprak. Dat is natuurlijk niet rationeel, maar zo erg leek het alsof het bij me hoorde en alsof het bij mensen hoort. De Heilige Geest is ook niet aan tijd gebonden en Hij is eeuwig, dus het kan heel goed kunnen dat ik daarom zo'n idee had alsof het een eeuwenoude geestelijke taal was, die al eeuwen in de hemel wordt gesproken. Ik had een gevoel van 'thuis' dat een geadopteerd kind misschien kan hebben als deze weer voor het eerst in het land van herkomst komt en de biologische ouders ziet.

Had je gelijk door dat je in tongen sprak, of? Ik vraag me heel erg af hoe dat ineens 'zomaar' kan gebeuren. Vind het zelf maar wat eng en kan daar niet zo goed mee omgaan. Heb (gelukkig?) nog nooit iemand naast of bij me gehad die in tongen begon te praten, denk dat ik daar bang van zou worden.

Maar vind het wel erg interessant, dus hoor graag hoe dat nou was of is. Vooral de eerste keer. Was het zomaar? Hoe kun je het vertalen en weet je wat je zegt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, lastig en interessant onderwerp! Zelf zit ik in een evangelische gemeente, dus het is geen onbekend fenomeen voor mij, maar ik blijft het een lastig iets vinden. Bij ons gebeurt het wel eens dat iemand tijdens de dienst in klanktaal begint te spreken, daarna legt die persoon in het Nederlands uit wat hij net gezegd heeft. Dat zijn altijd dingen ter opbouw van de gemeente, aanmoedigingen of woorden van troost in algemene bewoording.

Zelf heb ik er ook minder fijne ervaringen mee. Als tiener werd ik een keer aangemoedigd op een zomerkamp om in tongen te praten. 'Gewoon zeggen wat er in je opkomt, dat is een soort brabbeltaal.' Sindsdien sta ik er erg sceptisch tegenover: hoe weet je wanneer iets van God komt en wanneer je jezelf wat inlegt omdat de wens meester van de gedachte is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb (gelukkig?) nog nooit iemand naast of bij me gehad die in tongen begon te praten, denk dat ik daar bang van zou worden.

Ik kan me wel voorstellen dat je het eng vindt, maar ik vraag me af of de eerste christenen je ook bang hadden gemaakt, als je erbij was toen zij in tongen spraken. Nadat de Heilige Geest werd uitgestort in de laatste dagen, begonnen de gelovigen in tongen te spreken. Als je meer over dit onderwerp wilt weten kan ik je handelingen 2 met klem aanbevelen. Om het je gemakkelijk te maken kun je hier klikken. Links vind je de leesbare vertaling en rechts de studiebijbel. Ik zou zeggen, lees het hele hoofdstuk eens op je gemak en het benieuwd me of dat je ook angst in boezemt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij mijn weten is Jezus Christus de waarheid (Joh 14,6) wat dacht jij dan?
smile.gif

Jezus Christus is inderdaad de waarheid en de Heilige Geest verkondigt de waarheid.

Quote:
Had je gelijk door dat je in tongen sprak, of? Ik vraag me heel erg af hoe dat ineens 'zomaar' kan gebeuren. Vind het zelf maar wat eng en kan daar niet zo goed mee omgaan. Heb (gelukkig?) nog nooit iemand naast of bij me gehad die in tongen begon te praten, denk dat ik daar bang van zou worden.

Maar vind het wel erg interessant, dus hoor graag hoe dat nou was of is. Vooral de eerste keer. Was het zomaar? Hoe kun je het vertalen en weet je wat je zegt?

Bij mij gebeurde het niet zomaar. Het kan inderdaad zomaar gebeuren voor mensen die open staan voor Gods Geest, maar soms komt het voor dat een gelovige eerst de Heilige Geest uitnodigt om een vervulling met Zijn Geest te geven en om met Zijn gaven door de gelovige te werken. Ik zelf wilde als tiener al in tongen spreken en vroeg God daar om, maar toen gebeurde er nog niets bijzonders. Als twintiger werden mij handen opgelegd en ontving ik de vervulling met de Geest, maar sprak ik nog niet in tongen. Drie weken later werden mij nog eens handen opgelegd en vanaf toen sprak ik in tongen.

Het heeft vooral met onbekendheid te maken. Als je er meer vanaf zou weten en je in de Bijbel er meer naar gaat zoeken en studeren op het onderwerp 'gaven van de Geest' en 'vervulling met de Geest' en tongentaal en daarover bidt naar God, zul je er meer vertrouwt mee raken. En als je er aan toe bent en dat wilt, zal je dit ook kunnen ontvangen. Maar het is niet iets om bang voor te zijn, want de Heilige Geest dringt nooit iets aan iemand op. Hij geeft alleen iets aan iemand die het wil en/of er om vraagt.

Vooral in het begin vond ik het heel mooi en merkte ik ook de blijdschap van de Heilige Geest enzo. Tongentaal gaat samen met kenmerken van de Heilige Geest en een van de kenmerken van de Heilige Geest is blijdschap. Vaak weet ik niet eens wat ik in tongen bid, maar soms vraag ik God om inzicht in wat ik bid en laat God mij daar iets van zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm, lastig en interessant onderwerp! Zelf zit ik in een evangelische gemeente, dus het is geen onbekend fenomeen voor mij, maar ik blijft het een lastig iets vinden. Bij ons gebeurt het wel eens dat iemand tijdens de dienst in klanktaal begint te spreken, daarna legt die persoon in het Nederlands uit wat hij net gezegd heeft. Dat zijn altijd dingen ter opbouw van de gemeente, aanmoedigingen of woorden van troost in algemene bewoording.

Wordt het aan de Bijbel getoetst of het waar is wat hij- of zij heeft gezegd? Ik zeg dat niet om iemand een hak te zetten, maar aangezien de apostelen alles onderbouwden vanuit het OT, moet iemand die zegt eveneens een boodschap van God door te krijgen daar absoluut toe in staat zijn lijkt me! Niet dan?

Quote:

Zelf heb ik er ook minder fijne ervaringen mee. Als tiener werd ik een keer aangemoedigd op een zomerkamp om in tongen te praten. 'Gewoon zeggen wat er in je opkomt, dat is een soort brabbeltaal.' Sindsdien sta ik er erg sceptisch tegenover: hoe weet je wanneer iets van God komt en wanneer je jezelf wat inlegt omdat de wens meester van de gedachte is?

Paulus leert dat er altijd een uitlegger bij moet zijn om te vertalen wat er wordt gezegd want spreken in tongen is bedoeld om stichtend te zijn. Net als jij ben ik ook sceptisch en om te bepalen of het van God komt wat gezegd wordt, is de Bijbel mijn beste raadgever. Eerlijkheidshalve ben ik van mening dat de gave om te spreken in tongen, de eerste christenen voorbehouden was. Ik ben van mening dat hun spraak van God kwam en dat we ons op de apostelen moeten focussen. De apostelen spraken in tongen om de Joden en als je de SV77 leest zul je zien dat daar vaak staat vreemde talen wat natuurlijk een hele andere lading heeft als tongentaal. Ze verkondigden het evangelie aan Joden uit alle volken die daar door de verstrooiing terecht waren gekomen en niet langer Aramees of Hebreeuws machtig waren en daarom spraken de apostelen in tongen. Oftewel in andere talen verstaanbaar voor Israel in de verstrooiing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De gave van tongen is voor gelovigen en de gemeente. Het is ook tot stichting voor de gelovige en de gemeente. Tongentaal is natuurlijk een vreemde taal. Het is niet een moedertaal van een mens.

1 Kor. 14:4a

Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf

1 Kor. 14

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

1 Kor. 14

12 Zo moet ook gij, omdat gij naar geestelijke gaven streeft, trachten uit te munten tot stichting van de gemeente.

1 Kor. 14:18a

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek

1 Kor. 14

26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden.

1 Kor. 14

39 Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet.

1 Kor. 12

8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

1 Kor. 12

28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De gave van tongen is voor gelovigen en de gemeente. Het is ook tot stichting voor de gelovige en de gemeente. Tongentaal is natuurlijk een vreemde taal. Het is niet een moedertaal van een mens.

1 Kor. 14:4a

Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf

1 Kor. 14

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

1 Kor. 14

12 Zo moet ook gij, omdat gij naar geestelijke gaven streeft, trachten uit te munten tot stichting van de gemeente.

1 Kor. 14:18a

Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek

1 Kor. 14

26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden.

1 Kor. 14

39 Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet.

1 Kor. 12

8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

1 Kor. 12

28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.

De tongentaal van Paulus heb ik helemaal geen moeite mee hoor! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En andere gelovigen c.q. de gemeente?

Nee, daar kan ik me niet in vinden. Ik geloof dat het volledige evangelie ons door de apostelen is overgeleverd. En wat zij spraken in tongen neem ik aan, maar ik vind hun leringen ingewikkeld genoeg en zolang ik de apostelen nog niet volledig begrijp houd ik me niet bezig met wat iemand nu in tongen spreekt. Het grote verschil is dat God persoonlijk de apostelen uitkoos. Wat zij te zeggen hebben, daar moeten wij ons naar schikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wordt het aan de Bijbel getoetst of het waar is wat hij- of zij heeft gezegd? Ik zeg dat niet om iemand een hak te zetten, maar aangezien de apostelen alles onderbouwden vanuit het OT, moet iemand die zegt eveneens een boodschap van God door te krijgen daar absoluut toe in staat zijn lijkt me! Niet dan?

[...]

Paulus leert dat er altijd een uitlegger bij moet zijn om te vertalen wat er wordt gezegd want spreken in tongen is bedoeld om stichtend te zijn. Net als jij ben ik ook sceptisch en om te bepalen of het van God komt wat gezegd wordt, is de Bijbel mijn beste raadgever. Eerlijkheidshalve ben ik van mening dat de gave om te spreken in tongen, de eerste christenen voorbehouden was. Ik ben van mening dat
hun
spraak van God kwam en dat we ons op de apostelen moeten focussen. De apostelen spraken in tongen om de Joden en als je de SV77 leest zul je zien dat daar vaak staat
vreemde talen
wat natuurlijk een hele andere lading heeft als
tongentaal
. Ze verkondigden het evangelie aan Joden uit alle volken die daar door de verstrooiing terecht waren gekomen en niet langer Aramees of Hebreeuws machtig waren en daarom spraken de apostelen in
tongen
. Oftewel in andere talen verstaanbaar voor Israel in de verstrooiing.

Alles wat er wordt gezegd is 'kloppend' om het zo te noemen. Het zijn dingen als 'mijn kind, weet dat ik altijd bij je ben, ook nu het misschien niet zo lijkt.' Nog nooit heb ik iets gehoord waarvan ik dacht 'huh, dit is raar, ik weet niet of het wel klopt wat daar beweerd wordt.' Er wordt ook altijd een uitleg gegeven, luid en duidelijk voor iedereen hoorbaar.

Het punt waardoor ik er sceptisch over ben is omdat hij mij tijdnes dat zomerkamp uitgelegd werd al 'lekker brabbelen wat er in je opkomt', zonder dat er uitleg hoefde te komen. Tja, ik ben geen theoloog, maar dat kan niet de bedoeling zijn: vanuit jezelf maar geluidjes maken en hopen dat het toevallig klanktaal is. (dat zomerkamp heeft trouwens niets met mijn huidige kerk te maken)

Intussen weet ik wel beter, maar zo'n negatieve ervaring is niet makkelijk te vergeten. Ik laat het spreken van klanktaal aan de mensen over die daarvoor de gave hebben gekregen van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia en Piebe,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal Handelingen 2 eens op mijn gemakje gaan lezen. Wat ik ook goed vond is dat je zegt Eulogia, dat God dit ook alleen aan je zal geven als je het zelf wilt of erom vraagt. Ik had een tijdje angst om dat zomaar te 'krijgen' terwijl ik dat zou willen, maar weet nu dat dat niet zal gebeuren. Fijn dat je antwoord wilde geven op mijn vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alles wat er wordt gezegd is 'kloppend' om het zo te noemen. Het zijn dingen als 'mijn kind, weet dat ik altijd bij je ben, ook nu het misschien niet zo lijkt.' Nog nooit heb ik iets gehoord waarvan ik dacht 'huh, dit is raar, ik weet niet of het wel klopt wat daar beweerd wordt.' Er wordt ook altijd een uitleg gegeven, luid en duidelijk voor iedereen hoorbaar.

Nergens verder om, maar dat zijn toch gewoon dingen die medium Char min of meer ook zegt? smile.gif

Quote:

Het punt waardoor ik er sceptisch over ben is omdat hij mij tijdnes dat zomerkamp uitgelegd werd al 'lekker brabbelen wat er in je opkomt', zonder dat er uitleg hoefde te komen. Tja, ik ben geen theoloog, maar dat kan niet de bedoeling zijn: vanuit jezelf maar geluidjes maken en hopen dat het toevallig klanktaal is. (dat zomerkamp heeft trouwens niets met mijn huidige kerk te maken)

Nee, dat is zeker niet de bedoeling, want spreken in tongen moet altijd stichtend zijn. Door die ervaring heb je het bewijs dat het niet altijd van God komt.

Quote:

Intussen weet ik wel beter, maar zo'n negatieve ervaring is niet makkelijk te vergeten. Ik laat het spreken van klanktaal aan de mensen over die daarvoor de gave hebben gekregen van de Heilige Geest.

Dat kan ik me goed voorstellen, want het klopt ook voor geen meter. Koester de les maar die je hebt geleerd ook al was het een vervelende ervaring. Mijn persoonlijke mening is dat een ieder die tegenwoordig nog beweert in tongen te spreken alleen maar brabbelt. Want het evangelie is ons volkomen overgeleverd door de apostelen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nergens verder om, maar dat zijn toch gewoon dingen die medium Char min of meer ook zegt?
smile.gif

Ik zou haast de conclusie trekken dat jij het spreken in klanktaal binnen min gemeente op hetzelfde niveau trekt als Char, zonder dat je precies weet wát er gezegd wordt. Ik zou me haast nogal beledigd gaan voelen. Maar laten we het erop houden dat je het vast niet zo bedoelt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou haast de conclusie trekken dat jij het spreken in klanktaal binnen min gemeente op hetzelfde niveau trekt als Char, zonder dat je precies weet wát er gezegd wordt. Ik zou me haast nogal beledigd gaan voelen. Maar laten we het erop houden dat je het vast niet zo bedoelt...

Nee hoor, ik wil je helemaal niet beledigen, maar ik betwijfel gewoon of het spreken in tongen tegenwoordig nog van God komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan heb je 't vast nog nooit gedaan. smile.gif

Waarom zou het trouwens niet, dat het tegenwoordig nog van GOD komt? Wat was het doel van tongentaal en is dat veranderd? Is de doelgroep veranderd?

Er lijkt trouwens ook telkens de nadruk te worden gelegd op het feit dat er "altijd een vertaler aanwezig moet zijn". Ik denk niet dat dat zo is. Wel als er in de gemeente door iemand in tongen wordt gebeden. Maar niet als je thuis in je persoonlijk gebed "in de geest bidt" en zo jezelf "laat stichten". Je geest wordt op dat moment dus gesticht, opgebouwd, zonder dat er vertaling voor nodig is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nergens verder om, maar dat zijn toch gewoon dingen die medium Char min of meer ook zegt?
smile.gif

De bovennatuurlijke dingen die God doet, worden ook altijd door Zijn tegenstander nagebootst. De tegenstander werkt door mediums, glossalie en 'gebedsgenezers', maar dat is hetzelfde wat de magiërs in Egypte deden die Mozes' wonderen wilden nadoen. De toets ligt er altijd in of de bovennatuurlijke dingen tot eer van God zijn, of niet en of de vrucht goed is of niet.

De duivel haat de krachtige wapen van christenen die in tongen bidden, dus hij zal er alles aan doen om te proberen het in een kwaad daglicht te stellen. Hij heeft een groot deel van de kerken de eeuwen door al doen geloven dat tongentaal niet goed zou zijn of dat het niet voor deze tijd zou zijn. Alle wonderen van God doet hij na en probeert hij te vervangen met zijn eigen 'wonderen', zoals reiki, magnetiseurs, enz. .

Quote:
Want het evangelie is ons volkomen overgeleverd door de apostelen.
smile.gif

Elke gelovige is een discipel van Jezus Christus en een gezondene door God.

Quote:

Nee, daar kan ik me niet in vinden. Ik geloof dat het volledige evangelie ons door de apostelen is overgeleverd. En wat zij spraken in tongen neem ik aan, maar ik vind hun leringen ingewikkeld genoeg en zolang ik de apostelen nog niet volledig begrijp houd ik me niet bezig met wat iemand nu in tongen spreekt. Het grote verschil is dat God persoonlijk de apostelen uitkoos. Wat zij te zeggen hebben, daar moeten wij ons naar schikken.

God kiest elke gelovige persoonlijk uit.

De apostelen verkondigden het gebruik van tongen voor gelovigen / de gemeente, evenals wonderen, tekenen en (andere) charismata.

Quote:

Eulogia en Piebe,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal Handelingen 2 eens op mijn gemakje gaan lezen. Wat ik ook goed vond is dat je zegt Eulogia, dat God dit ook alleen aan je zal geven als je het zelf wilt of erom vraagt. Ik had een tijdje angst om dat zomaar te 'krijgen' terwijl ik dat zou willen, maar weet nu dat dat niet zal gebeuren. Fijn dat je antwoord wilde geven op mijn vragen.

O.k. smile.gif

En zo zal het altijd blijven. Er zijn wel vaker bijzondere manifestaties bij gelovigen, maar dat zijn altijd dingen die de gelovige zelf toestaat. De Heilige Geest zal niet zomaar iets doen, maar werkt altijd door de gelovige heen en voor zover de gelovige het toelaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het punt waardoor ik er sceptisch over ben is omdat hij mij tijdnes dat zomerkamp uitgelegd werd al 'lekker brabbelen wat er in je opkomt', zonder dat er uitleg hoefde te komen. Tja, ik ben geen theoloog, maar dat kan niet de bedoeling zijn: vanuit jezelf maar geluidjes maken en hopen dat het toevallig klanktaal is. (dat zomerkamp heeft trouwens niets met mijn huidige kerk te maken)

Intussen weet ik wel beter, maar zo'n negatieve ervaring is niet makkelijk te vergeten. Ik laat het spreken van klanktaal aan de mensen over die daarvoor de gave hebben gekregen van de Heilige Geest.

In de Bijbel zie je dat altijd onderwijs wordt gegeven of wordt gepreekt. Óf er wordt onderwijs alleen gegeven en er wordt gepreekt, óf er vinden wonderen / manifestaties plaats, samen met onderwijs.

Ik denk dat het goed is als op zo'n kamp voldoende onderwijs en uitleg wordt gegeven en dat mensen mee zijn die daar voldoende over weten en het ook kunnen uitleggen en dat er veel ruimte is voor het stellen van vragen. Het is jammer dat je met onbeantwoorde vragen en een negatieve ervaring naar huis bent gegaan, want er valt zeker wel een uitleg / verklaring te geven bij je ervaring.

Hoewel de ervaring negatief was, geloof ik niet dat het fout was. Met een juiste uitleg, zou je het waarschijnlijk in een goed perspectief zien en zou het te begrijpen zijn.

Elke gelovige kan de gaven van de Geest ontvangen, maar het is goed als er goed onderwijs bij gegeven wordt uit de Bijbel.

Quote:

[...]

'Derhalve zijn de tongen een teken
niet
voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen...' (1 Kor 14,22a)

1 Kor. 14:4a

Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf

1 Kor. 14

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid